Tenenkrommend...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 18:53

Blaze"]
[quote="Steef schreef:
Ik heb toch regelmatig paarden op de wasplaats zien piafferen hoor, en ook in de wei voor het hek als ze eruit wilden.

De oefeningen zelf zijn vaak niet het grootste probleem, het probleem is dat vaak jonge paarden in allerlei oefeningen worden geschupt, (gil nou niet dat het niet waar is, ik heb het vaak genoeg gezien) en als dat teveel wordt gedaan dan krijg je slijtage, ken trouwens weinig westernbokken die op oudere leeftijd nog op hun top lopen. De betere dressuurpaarden wel, zou dat toch iets te maken hebben met belasting op jonge leeftijd en dat er op de betere dressuurpaarden een goede correcte basis wordt gezet waar aan gewerkt blijft worden, terwijl ik bij western vaak zie dat de oefeningen eropgezet worden en dat de basis toch een stuk minder is?



Hier ben ik het dus helemaal mee eens Pling
sterker nog,ik ben van mening (heb dit al zo vaak gezegt) dat teveel westernruiters alleen maar stops en spins zien en de rest vergeten,blijkbaar is western stoppen en spinnen voor velen en daardoor gaan ze te vroeg en vaak verkeerd hun paard belasten.
En eigenlijk ga ik nu iets zeggen wat tegen alles ingaat waar ik voor sta,maar het is gewoon zo,het niveau van western in nederland kan zich helemaal nog niet meten met de dressuur in ons kleine landje. Cool
[/quote]
Ik vrees dat ik het hier ook grotendeels mee eens moet zijn,
het merendeel van de Western-ruiters is volop bezig met de oefeningen terwijl je in de Engelsedressuur juist steeds meer mensen tegenkomt die zich helemaal op de basis storten.

prompter

Berichten: 11115
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 19:03

Malabarista schreef:
Dit soort stomme antwoorden en meningen zal de westernsport denk ik altijd blijven achtervolgen. Boos! Ze denken echt dat westernruiters lompe dingen met hun paard doen en er geen ene f*ck om geven wat er met het paard gebeurt.

Zouden wij dingen, waarvan ons paard na 1 jaar die oefeningen doen al naar de stinkmodder is, doen???? Verward *diepe zucht*


Jullie hier misschien niet, maar bij ons op stal staat een westernruiter die denkt dat reining inderdaad alleen maar bestaat uit schoppen, rukken en vooral veel stops maken (liefst dmv fencing). Zijn paard is nog geen 3.... Dat zie ik de Engelse ruiters bij ons op stal niet doen.... Gelukkig staat er ook een ander voorbeeld op stal, van hoe het wel kan (he Banish Lachen )

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 19:05

Lovely schreef:
Want even een vraagje, tijdens een spin, moet het spilbeen dan blijven staan en meedraaien, of moet het steeds opgetild worden en weer worden neergezet? .


Het been hoort op de plaats te blijven en opgetild en neergezet worden hoe miniem dat optillen ook is. Zou een paard dat niet doen dan krijg je een 'wokkel' been Haha! Dat de beenstructuur daar niet tegen kan mag duidelijk zijn.

Citaat:
Zouden wij dingen, waarvan ons paard na 1 jaar die oefeningen doen al naar de stinkmodder is, doen???? *diepe zucht*


Wij misschien niet, er zijn er zat die het wel doen. Liefst verkopen ze het paard dan als 'goed getraind' en zit een ander binnen de kortste keren met de gebakken peren.

Citaat:
..het niveau van western in nederland kan zich helemaal nog niet meten met de dressuur in ons kleine landje.

Understatement of the year Haha!
Waar de dressuur een zeer ruime voorsprong heeft in vergelijking met het westernrijden én men daar toch een groter belang hecht aan de oorspronkelijk basis is dit niet zo verwonderlijk.
Eea is volgens mij toch ook voor een groot deel terug te leiden op waar die basis vandaan moet komen, nl. de westernles.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 19:14

promptertje"]
[quote="Malabarista schreef:
Dit soort stomme antwoorden en meningen zal de westernsport denk ik altijd blijven achtervolgen. Boos! Ze denken echt dat westernruiters lompe dingen met hun paard doen en er geen ene f*ck om geven wat er met het paard gebeurt.

Zouden wij dingen, waarvan ons paard na 1 jaar die oefeningen doen al naar de stinkmodder is, doen???? Verward *diepe zucht*


Jullie hier misschien niet, maar bij ons op stal staat een westernruiter die denkt dat reining inderdaad alleen maar bestaat uit schoppen, rukken en vooral veel stops maken (liefst dmv fencing). Zijn paard is nog geen 3....
[/quote]

Ja en door dat soort mensen ontstaan die onsympathieke oordelen . Je hebt ook van dat soort mensen in de Engelse sport...maar daar zijn er in verhouding niet zoveel van... in de westernsport liggen die verhoudingen anders, omdat er gewoon nog veel minder mensen zijn die westernrijden in NL.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 19:17

Lovely schreef:
Vera, er wordt wel gesproken over het te veel belasten van de paarden en wel direct in hun gewrichten.

Ja, maar dat klopt niet. Niet zolang de oefeningen correct worden uitgevoerd, wanneer het paard er klaar voor is en het netjes getraind wordt.
Dit zijn allemaal factoren waar een heleboel ruiters zich niet aan houden en dat is waar het fout gaat. Maar daar wordt niet over gesproken in dit antwoord. Dit antwoord, net als de vraag overigens, laat veel te veel gaten open die mensen zelf gaan invullen. Als ik leek zou zijn dan kreeg ik nu wel een heel scheef beeld van de westernsport.
Ik ben het met iedereen eens dat er veel goede onder de slechte moeten leiden maar waar staat dat in dit antwoord? Ik haal dat er niet uit.
En daar erger ik me aan. Ook aan alle ruiters die dit antwoord hebben veroorzaakt, maar dat is een andere kwestie Haha!

Je vraag over de spin is door SM al beantwoord en daar sluit ik me volledig bij aan. Er is geen paard die je zo gek zou krijgen om zijn been te laten staan om een "gat in de grond te boren" en al zijn gewrichten een rondje te laten tollen. Ik denk (en hoop) dat het meer een "matter of speach" is Knipoog en je daar mee verward wordt

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 19:18

allemaal mee eens. maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr,ik denk,en dat is al weer erg genoeg, de mensen van buiten de western even vergeten welke misstanden er zijn in de engelse ruitersport,daar worden jonge paarden tot bloedens aan toe de dressuur bij gebracht,springpaarden moeten over balken springen met prikkeldraad er om heen,een handelsstal had matrassen met metallen veren er in in gegraven voor een sprong en er electriciteit op gezet,nat maken,stroom er op,en springen wat dat paard kon drie a vier jaar dat paard,op dit moment,worden er in de dressuur ook paarden klaar gestoomd,heel jong, en zie je in de dressuur ook niet dat,de ruiter niet verder komt met zijn/haar pard en dat het dan maar verkocht word want ik wil hoger komen,en hoeveel van de subtoppers in de dressuur zie dan zo vaak???? zijn ook verdwenen. het gaat hier nog steeds over de mentaliteit van mensen met dieren,en die is in elke dierensport goed en slecht,als wij maar goed met onze paarden bezig verandwoord bezig zijn .is er niets aan de hand,maar als een arts nu even gaat beweren dat de westernsport slecht is zonder daar bij de engelse kant even te belichten is het van zie je wel die westernsport is slecht en zijn wij weer terug bij af.

bedankt Mijnheer Back.

Rinus

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:52

Het vervelende aan dit verhaal is het "ja maar...." in de engelse dressuur, de drafsport, de springsport....
Maakt het iets uit dat het in alle takken gebeurt? Ze worden te vroeg ingereden en er wordt te veel van ze gevraagd. Gewoon een geldkwestie.
Veulens zijn goedkoper dan een volwassen quarter dus kopen we een veulen. Vervolgens kunnen we niet wachten met inrijden en wordt er gezegd dat hij het allemaal wel aankan. Bij handelaren hetzelfde, ze kosten geld en er moet aan verdiend worden dus met 2 jaar kan dat best wel.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:14

ik denk dat we sowieso niet moeten discusieren of engels of western beter is . want daar gaat het nu wel heen. het gaat erom dat er geopperd wordt dat er altijd gelijk met stops en spins wordt begonnen in de western terwijl dit (op de goede manier) niet zo is en de opbouw net zo zorgvuldig en nauwkeurig hoort te zijn als in andere diciplines..

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:45

Zoals altijd telt ook hier: wordt er goed gereden ja of nee. Het maakt naar mijn idee geen bal uit of het dressuur, springen of western is. Western is niet belastender dan springen of dressuur als het goed uitgevoerd wordt. Natuurlijk is het slecht als je dag in dag uit uren achter elkaar galop, stop, rollback, galop stop rollback etz spin spin spin spin etc uitvoert en de normale oefeningen vergeet. Maar welke ruiter rijdt nou zo? Net zo min als goede springruiters constant springen springen springen en niets anders meer doen. Of dressuurruiters die alleen maar keertwendingen om de achterhand en piafjes of pirouetjes doen.
Die arts in het Bit is duidelijk weer zo´n kortzichtig iemand die zich absoluut niet verdiept heeft in het gene waar hij antwoord op moest geven.
Ik heb een paar quotjes uit een artikel op internet:
"Just about all horses in riding industries other than racing, are traveling very heavy and unnaturally on the forehand, thus unnaturally overstressing the deep flexor tendon and often causing the lameness associated with navicular. "
"The dressage horse is supposed to present a balanced horse, while in fact the opposite is true in this day and age when these horses perform extended gaits on very overweight forehand. A lame dressage horses was something that almost did not exist when the riding was at its peak, which was about one hundred years ago."
"The dressage today as well as most competitive riding is in the hands of incompetent people who do not understand the nature, the horse and his basic movement and balance factors. "
"Among others, the western pleasure horses are also one of the most abused in this way, because the discipline requires forward movement with as little as possible impulsion. The entire horse is forced to travel and carry his weight and the weight of the rider on his forearms. "
Ik denk dat uit bovenstaande quotes wel blijkt dat de discipline niet uit maakt maar wel het niveau van de ruiter. En daarom mag zo´n arts nooit zo´n antwoord geven.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:56

En bovendien haal ik uit het antwoord van bit dat er blijkbaar geen andere onderdelen in de westernsport zijn dan reining. Want zeker niet alle onderdelen hebben plotselinge stops etc. Dus ook daar klopt al geen z.... van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:15

Bedankt voor het antwoord op mijn vraag over het spilbeen, ik heb namelijk echt staan luisteren naar mensen die beweerden dat het moest blijven staan. Het leek (en lijkt) mij behoorlijk schadelijk en ik kon het me al zo moeilijk voorstellen, vandaar dat ik daar ook altijd een vraagteken over heb gehouden.
Volgende vraag: vinden jullie de belasting van de gewrichten in een sliding te hoog?

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:16

neej vind ik niet maar zoals eerder gezegt zul je je paard ervoor moeten trainen ... als je een ongetraint paard laat stoppen heb je sneller kans op blessures.. net als bij andere oefeningen..

kijk maar naar bankdrukken.
als jij als ongetraint persoontje gelijk 50 kilo gaat bankdrukken zonder enige teining heb je geen spieren en zal alles op je gewrichten komen en die kunnen het niet aan.

als jij traint en je spieren opbouwt zullen de spieren het gewicht dragen en doordat ze getraint zijn kunnen ze dat aan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:30

Ik heb wel eens een interview gelezen, volgens mij van Rieky, waarin zij vertelde dat elk paard maar 1000 stops in zijn leven kan maken.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:53

Ik vraag me af of Riecky dan op haar paard zit met een tellertje.. Dat is natuurlijk een beetje een raar iets wat ze daar zegt...

Over dat pivot-been... Ik heb een merrie van bijna twintig, die een perfect pivot been had, wat inderdaad gewoon bleef (en blijft!) staan tijdens de spin. Dat is haar way of doin' it, en blijkbaar vaart ze er wel bij. Jammer genoeg is ze door een rottig ongelukje beschadigt, maar op de fotos die vorig jaar gemaakt zijn van het beenwerk, is alles nog piekfijn in orde...en geen wokkelbeen Knipoog

Voor alles geld waarschijnlijk 'met mate' en weet waar je mee bezig bent....

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 23:00

nee ze heeft geen tellertje.en ja inderdaad elk reining paard heeft maar een X aantal runs wat hij kan maken.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 23:04

Oh, en is daar een formule voor? Of is het antwoord: Totdat hij erbij neervalt?
Daar ben ik wel benieuwd naar, dan weet ik een beetje waar ik rekening mee moet houden om nog een paar shows te halen....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 08:58

Euh, wel een beetje inleven,
Rieky bedoelt natuurlijk (net als Blaze zegt) dat elk paard maar een bepaald aantal stops kan maken,
bij de 1 zullen dat er 800 zijn, bij de ander 1200.
Het gaat erom dat je ze niet tot in de treure moet oefenen, ik denk dat het met dressuur net zo is als met western.
Als je basis niet goed is moet je niet aan dit soort zware oefeningen denken en als die basis wèl in orde is heb je het helemaal niet nodig om ze zoveel te trainen!

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 09:45

Sjuimpje schreef:
...en als die basis wèl in orde is heb je het helemaal niet nodig om ze zoveel te trainen!


Nou, dat is inderdaad de essentie van het verhaal, ben ik het helemaal mee eens...

En daar gaat het volgens mij de meeste tijd mis. Trainen totdat je erbij neervalt...en aan het resultaat is het meestal niet eens af te zien... Extreme duivel

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 10:17

cornelie schreef:
En bovendien haal ik uit het antwoord van bit dat er blijkbaar geen andere onderdelen in de westernsport zijn dan reining. Want zeker niet alle onderdelen hebben plotselinge stops etc.

BINGO!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 10:24

Klopt als een bus. Ik heb haar dat ook ooit horen zeggen.
Maar het heeft niets te maken met of dat voor een paard fysiek te belastend wordt.
Het ging er gewoon om dat als je er van uit gaat dat een paard maar zo veel perfecte stops kan maken, je die stops moet gebruiken voor je wedstrijden en niet dag in dag uit stops oefenen want dan raken ze op.

Lovely; je vraag over de belasting van de gewrichten tijdens een stop. Dat is een hele goede vraag van je want dit is weer een van de dingen waar vooroordelen en misverstanden over ontstaan.

Een goed uitgevoerde stop geeft GEEN enorme belasting op de gewrichten van een paard. Vergeet niet dat een stop niet zo maar uit het niks gemaakt kan worden. Je moet je paard daar echt voor trainen en het leren om goed op de achterhand te gaan en niet zijn gewicht in de voorhand te gooien zodat zijn voorbenen blokkeren en dan een enorme klap vangen. Een op de voorhand lopend paard kan nooit een goede stop maken. Verder moet je als ruiter altijd rekening houden met de bodem waar je op stopt, of die wel geschikt is. Als je op een bodem gaat stoppen die stropt dan krijg je problemen.

Eigenlijk geeft dit nog een heel duidelijk aan dat niet iedereen zo maar op een goede maandag moet gaan beslissen te gaan "western rijden" en dan denken dat hun paard dat allemaal wel kan. Je hebt een goed getraint paard nodig wat langzaam aan naar de moeilijkere manouvers wordt begeleid. Er komt gewoon veel meer bij kijken dan een western zadel, en dat wordt vaak, heel vaak, even vergeten met alle gevolgen van dien Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 10:32

Adrienne, mijn vraag ging niet over de voorhand, niet over de voorbereiding, noch over de kwaliteit van de bodem. Als je een stop rijdt op een geschikte bodem, na voorbereiding en niet op de voorhand (zoals je ze in vrijheid ziet doen), worden de gewrichten dan zwaar belast?? De voorhand waarschijnlijk niet, maar hoe zit het met de achterhand en de rug??

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 10:36

Als jij 's winters een leuke ijsbaan hebt gemaakt op de stoep en je glijdt daar over, hoe voelt dat dan? Als je je baantje perfect hebt gemaakt en de juiste schoenen aanhebt en de juiste lichaamshouding glijd je daar heelijk overheen zonder dat je ergens spanning voelt toch?

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 10:49

Ik zou het niet beter kunnen zeggen. Perfect omschreven Cornelie

Met andere woorden dus Lovely: Nee het is niet belastend. Niet meer belastend dan bijv dressuur oefeningen.
Maar ik dacht dat ik dat er al had neer gezet toen ik schreef
Citaat:
Een goed uitgevoerde stop geeft GEEN enorme belasting op de gewrichten van een paard.


Toch niet duidelijk genoeg blijkbaar Knipoog

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:00

Zijn al deze uitspraken over geen belasting eigenlijk wetenschappelijk onderbouwd?? Ik weet dat ze op Utrecht onderzoek doen naar diverse mate van belasting bij beweging enzo.

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:10

Sjuimpje schreef:
Als je basis niet goed is moet je niet aan dit soort zware oefeningen denken en als die basis wèl in orde is heb je het helemaal niet nodig om ze zoveel te trainen!


Dit is pas BINGO Party!!