Wat zijn jullie hulpen voor een wending...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Wat zijn jullie hulpen voor een wending...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 14:08

Op de Sandy Road Ranch heb ik voor een wending naar links geleerd binnenteugel aannemen, buitenteugel tegen de hals en buitenbeen aanleggen.
Maar op de manege waar ik het leer doen ze het weer anders. Daar doen ze buitenteugel tegen de hals en binnenbeen aanleggen.
Wat doen jullie??? Wat is het beste???
Zelf vind ik de 1e methode het makkelijkste werken, maar dat komt misschien ook wel omdat ik dat als eerste heb geleerd
Ik wil straks mijn eigen paardje in gaan rijden en weet niet wat ik dan moet doen...

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:13

Ik zou de eerste methode toepassen. Maar er zijn verschillende manieren om het paard door de wending te rijden en voor elke methode is wel weer wat te zeggen. Zoals ik gebruik de teugels om het paard te stellen en mijn benen en gewicht om hem te sturen. Maar laatst zag ik een programma op Tv over een reiningruiter en die gebruikte zijn benen en stem om het tempo aan te geven en de teugels om de richting aan te geven. Op zich is daar ook wel weer wat voor te zeggen.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:21

Als ik mijn paard naar links stuur doe ik allebei mijn handen naar links (niet over de hals!) en mijn rechterbeen eraan.
Maar zoals Ran al zei, er zijn meerdere manieren, en het is niet zo dat het ene 'goed' en het andere 'fout' is. Als jij de eerste methode het makkelijkst vind zou ik die gewoon gebruiken als je je paard gaat inrijden.

TiPe

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:27

Heup naar rechts (daarmee de buiging vragen).. bovenlichaam ietjes naar links waarbij rechterteugel tegen hals linkerteugel ervanaf komt (in het begin bovenlichaam ver doordraaien, daarna steeds verder afbouwen. Benen doe je in principe niets mee.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 18:10

Ik doe het in fases:
fase 1: kijken waar je naar toe wilt
Als het paard niet reageert dan
fase 2: bovenlichaam in die richting draaien
geen reaktie dan
fase 3: buitenbeen aanleggen
geen reaktie dan
fase 4: teugel hulp
Als je dit consequent volhoudt zal je paard uiteindelijk bij fase 1 a 2 al reageren en kan je zelfs mooie cirkels rijden met je hand in het het midden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 18:13

Het mooiste is op je zit Lachen
Ik vind de methode van Cornelie het best

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 19:16

XoNo schreef:
Het mooiste is op je zit Lachen
Ik vind de methode van Cornelie het best

Mee eens. Ik probeer het ook zo te doen, maar dat valt nog niet mee Bloos !

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 19:44

In principe zoals Cornelie zegt, maar dan rijd ik een cirkel zonder stelling, misschien een beetje. Als ik een cirkel met stelling wil rijden leg ik mijn binnenbeen aan, op de singel, en hij draait dan om mijn binnenbeen, veel meer dan mn zit, de richting die ik op kijk en mijn binnenbeen is dan niet nodig.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 20:04

Als ik naar links wil (op de hei) dan steek ik gewoon mijn hand uit. Werkt perfect Bloos (sorry flauw, maar ik heb net teveel tiramisu op Haha! )

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 20:11

Heb je nog iets over?

Cornelie, volgens mij doe ik het ook zo. Zit alleen nog niet op punt 1 of 2, dus alle hulpen gebruik ik nog. Alhoewel het bij een buitenrit vaak veel soepeler gaat, werken in de bak vinden wij moeilijker....

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 20:16

Sugarmiss schreef:
Als ik naar links wil (op de hei) dan steek ik gewoon mijn hand uit. Werkt perfect Bloos (sorry flauw, maar ik heb net teveel tiramisu op Haha! )


wij hebben hier alleen maar rechte polderwegen, dus ik hoef nooit de bocht om Haha!
(en dat met alleen een pizza op Clown )

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 20:17

Hey Cornelie. Dat is wel een goede uitleg. Dat moet ik in de les ook heel erg, kijken waar ik heen wil. Met het wijken en we zijn een beetje met de spin begonnen en dan ook heel erg over je schouder kijken. Dat werkt wel goed als hulpmiddel

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 08:35

Goh, dank je voor jullie antwoorden. Dit is overigens niet mijn uitleg maar die van parelli Lachen Volgens hem is het ook de verantwoordelijkheid van het paard om te kijken waar hij naartoe gaat, heb je meteen stelling en geen last meer van vallende schouders Knipoog Maarre sm, je bent niet de enige die buiten zijn hand uitsteekt bij een bocht...............

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 23:35

Ik leg mn buitenbeen aan en buitenteugel tegen de hals, doe mn binnenteugel van de hals en mn binnenbeen eraf en dan wendt mn paard af. Als je het goed doet zie je amper dat je iets met je benen en teugels doet. en ik kijk ook altijd in de richting waarin ik wil. Soms als mn paard het niet juist doet naar mn mening pak ik de binnenteugel ietsje op.

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 22:14

Ik wil het doen zoals Cornelie beschreef, maar meestal ga ik de kant van het pad op. ( alweer zo flauw)

Ik leg ook buiten been aan, binnenbeen is de engelse manier dacht ik en dan met buitenbeen achter de singel, maar dan snapt Blizz er niets meer van. Als hij naar binnen valt op de wending of volte, pakt ik wel even mijn binnenbeen erbij.

In stap voelt Blizz mijn zit al aan( een beetje) Hoera!

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 15:17

Ik doe mijn buitenbeen eraan en buiten teugel, en dan maakt hij een wending maar zo doe ik het ongeveer ook in de spin... Dus hij maakt wendingen nu heel gek, hij kijkt niet meer waar hij naartoe moet gaan.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:17

Nou, ik kan kijken wat ik wil maar Sox blijft gewoon rechtdoor lopen of de kant waar ze wat interessants ziet, echt een stugge Ier haha. Toch ga ik eens meer oefenen met mijn zit en hand uitsteken of richtingaanwijzer op Cascootje (heb wijntje op) Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 08:39

Maar op zich is je hand uitsteken nog helemaal niet zo verkeerd hoor. Dan kijk/draai je vaak automatisch in die richting dus dan kan je ook een mooi bochie rijden. Lachen

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 19:42

iedereen bedankt voor de reacties