uitleg over dna typing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 14:23

Ik begrijp je vraag ook niet helemaal Cer. Hoe bedoel je dat je het nummer nodig hebt om te fokken Verward
Wil je een veulen geregistreerd krijgen dan zal de merrie (vanaf een bepaalde leeftijd) DNA-getypt moeten zijn (en het veulen straks dus ook).
Dit doe je dmv de hairkit. Je krijgt dan na verwerking idd een stickertje (met een nummer) wat je op het papier plakt als teken dat de merrie is getypet (is dit Nederlands Haha! ).

Met dit nummer kun je verder niks, of je moet het officiële DNA-rapport opvragen om vervolg-DNA onderzoek te doen. Maar zelfs dat betwijfel ik.
Het DNA wordt in Amerika alleen gebruikt als men het nodig vindt om te kontroleren dat veulen A idd afkomstig is van merrie B en hengst C.

Francis: volgens mij is het wel zo dat als een veulen een Impressive voorouder heeft die niet gestest is of NH/HH getest is er bij het inschrijven (waar je dus een hairkit voor moet inleveren) WEL gekeken wordt of het HYPP-gen aanwezig is.
Je krijgt dan bij vrijgeven van het originele registratie-papier de tekst HYPP N/N - H/N - N/N én een DNA-stickertje.


DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 15:53

Citaat:
Wanneer je papiern niet afgestempeld zijn door de NQHA (dit is verplicht) duurt het ook langer

Misschien dat het met stempel wat sneller gaat, maar al mijn veulens zijn zomder stempel geregistreerd en de papieren deden er gemiddeld zo'n 1,5 tot 3 maanden over.

Ik denk dat de meeste problemen ontstaan doordat papieren niet goed zijn ingevuld of er benodigde formulieren missen.


DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 21:13

Ik weet niet hoe oud zijn moeder is, maar als die binnen de leeftijdsgrens valt dan is het al gedaan toen hij geregistreerd moest worden. Op het papier zit dan een barcode-stickertje.
Een extra DNA-test is dan niet nodig.

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 21:30

Citaat:
At the 1998 convention, the stud book & registration committee approved a schedule that speeds up the parentage verification process by instituting a schedule for mandatory DNA typing of mares and parentage verification of their foals. According to that same schedule, AQHA now must have only completed genetic types for stallions and mares -- but not parentage verified completed for foals. Here is that schedule:

Year mare foaled Deadline for genetic type of mare prior to registration of foal

1994 and later January 1, 2000
1993 and later January 1, 2001
1992 and later January 1, 2002
1991 and later January 1, 2003
1990 and later January 1, 2004
1989 and later January 1, 2005

Parentage verification through DNA testing underscores AQHA's commitment to ensureing the integrity of the breed and establishes positive identification. DNA testing also will help build a better understanding of certain genetic disourders and may prevent their being passed on to future generations.


Als ze dit jaar een veulen krijgt moet ze dus voor het eerst 'aan de bak' Haha!

Voor Frummel kun je gewoon online een hairkit bestellen. Je krijgt dan na opsturen een stickertje voor op het papier.
En je bent wat $$ armer Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 21:35


DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 21:36


DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 12:37

Foto's meesturen was altijd al mogelijk en versnelde de registratie als er problemen met de opgeven kleur/aftekening waren.
Of de foto ook op papier staat weet ik niet, ik heb alleen maar 'oude' papieren Lachen

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 12:54

Vallerina schreef:
Vrij recent was dat nog niet zo. Misschien als ze die nieuwe regel er door krijgen waarbij 'bonte' Quarters worden toegestaan?.


Zou kunnen. Morgen is D-Day trouwens Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers