wit krijgen, o.k, maar de rest????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 18:27

Hoeven zwart maken?Waarmee?Ik heb wel iets gekocht om ze te laten glanzen, maar dat werkt niet echt super...en wat als je pony witte voetjes heeft?
Er is speciaal hoevenzwart in de handel. Dit doe je ook op witte hoeven. Het moét niet, blanke lak of mooi schoongeborstelde hoeven mag ook, maar als je echt serieus wilt halteren, is het toch wel 'zeer gewenst'. Je brengt de lak op nadat je paard schoon en gewassen is, en de benen weer droog, want is het haar nog nat, dan kruipt de lak op in het haar, en dat willen we niet. Zorg ook dat je de kroonranden vantevoren geknipt of geschoren hebt, dat geeft een nog strakker resultaat. Dan is het zaak dat je paard goed stil staat en jij een vaste hand hebt. Ik breng altijd al een dag vantevoren een laag aan, en dan vlak voor ik moet showen, nadat ik benen gepoederd heb, nog een laag, die ik na drogen ook nog eens afwerk met een laag blanke spuitlak (van de gamma).
Op harde ondergrond blijven tot het zaakje droog is en liefst zo stil mogelijk laten staan.


Dan de staart: worden die echt in een vlecht/staartzak gehouden constant?En hoe krijg je hem zo mooi breed, zonder dat ie nat is en ook niet als rasta er uitziet?
Ik houd inderdaad de staart van m'n paard in een staarttube. In princiepe altijd, behalve 's zomers als er veel vliegen zijn. Eerst wassen en in de cremespoelling zetten. Als je'm dan invlecht (liefst in 'tubes', dan schuren de haren niet in de vlecht tegen elkaar) niet insprayen want dat droogt op den duur de haren uit. De ochtend van de show de bovenkant van de staart insprayen met gellak o.i.d. en bandageren, en op de show pluis je de staart grondig uit en spray je'm in. Bandage er zo laat mogelijk afhalen zodat de bovenkant mooi smal en strak blijft. De staart overigens niet strak afknippen, alleen de alleruiterste puntjes, de staartwortel dus niet scheren. De fanatieke showers kopen voor hun paard met dunne staart een 'tail extension'. Mooi, maar erg duur, en door de staart in tubes te houden kom je vaak (met wat geduld) ook heel ver.

Het hoofd: iets aan doen?misschien baby-olie over ogen/neus, maar zie bij mijn vosje niet veel versschil...behalve een plakkerige huid.
Het hoofd wordt netjes getoiletteerd, neus glad geschoren, eventuele winterbaard wegscheren, oren glad of uit scheren (ik scheer ze nooit helemaal diep uit omdat mijn paard altijd buiten staat, ook met slechter weer). Op de show kun je er dan inderdaad babyolie om de ogen en neus doen, maar olie trekt stof aan, dus op den duur wordt het er niet mooier op. Er is ook glans'creme' in de handel (paardendrogist heeft het ook) wat veel beter werkt. Ruim vantevoren rijkelijk aanbrengen (eerst in je handen 'warm' wrijven, dan is het makkelijker op te brengen) want naarmate het langer op zit ga je het beter zien.

De algehele glans?:van zichzelf?de mijne glimt zomers als een spiegeltje(nou ja, bijna...)of doen jullie er iets op?
Het lijf wordt ingesprayed met Coatshine (ik gebruik Canter) en ik heb altijd een pluk 'vuile' schapenwol bij me om vlak voor ik de ring in ga m'n paard nog een keer 'af te stoffen'. Door het kleine beetje vet wat daar in zit gaan ze heel mooi glimmen. Er zijn mensen die glitter gebruiken, maar in amerika wordt dat toch als 'not done' aangemerkt, dus zou ik bij een amerikaanse judge niet doen. (Ik zou het trouwens zowiezo niet doen, maar da's persoonlijk.)

Dan zorg je natuurlijk ook nog voor nette, verzorgde manen. Bij Pleasure, Halter en andere 'rustige' onderdelen liefst kort geknipt (ik trek ze nooit omdat je dan later weer korte haartjes krijgt als de manen terug groeien) en in plukjes gebonden. Voor Reining en Cutting mogen de manen lang zijn. Dan de manen net als de staart behandelen en zo veel mogelijk ingevlochten houden en regelmatig in de cremespoeling zetten.
Dit is een beetje wat ik o.a. doe, maar er zijn natuurlijk meer/andere wegen die naar Rome leiden.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 23:31

Nederlandse paarden mogen in Duitsland gewoon geschoren zijn. De niet-scheren regel is een onderdeel van de Duitse welzijnswet voor dieren en geldt alleen voor de tastharen en het uitscheren van de oren. Het heeft dus niets met de Duitse Paint of Quarter vereniging te maken. De jury mag dan ook officieel geen onderscheid maken in wel of niet geschoren paarden, maar een amerikaanse judge zal toch een voorkeur hebben voor wel geschoren (duitse judges zijn er naar mijn weten niet veel, bij de Paints in ieder geval niet.). Het enige wat je kan gebeuren is dat de organiserende vereniging je de gesponsorde prijzen als artikelen of geld mag weigeren uit te reiken. Ook Duitse High Point punten krijg je niet. Maar je eventuele APHA punten, je lintje en beker of medaille krijg je wel gewoon.
Vorig jaar heb ik niet geschoren, maar er stonden behoorlijk wat wél geschoren paarden in de ring (ook Duitse paarden overigens...), en dit jaar gaat Dot ook lekker glad naar Duitsland. Ik vind het zelf ook veel mooier...(maar da's weer persoonlijk).

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 14:03

Karen, dat glimspul is ongeveer het zelfde als wat ik bij de Paardendrogist bestel. Jij hebt waarschijnlijk die potten...? Bij de Paardendrogist hebben ze alleen de 'blanke' uitvoering, maar die is wel voordeliger (de laatste keer dat ik vergeleek tenminste) dan die potten. Het heet 'Glis'ning Hilites' en kost €16.50 voor een flakon van 236ml. (pagina 82 van de catalogus).
Ik wil trouwens jouw 'geheimen' ook wel eens horen... Nooit te oud om te leren hé! Knipoog
En ja Merel... ik heb meer spullen in Dot's 'beauty-case' dan in m'n eigen Haha!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 47 bezoekers