zadelprobleem bij pony met brede schouders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

zadelprobleem bij pony met brede schouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 20:19

Hallo allemaal,

ik heb een pony met ontzettend brede schouders die ook nog eens ver naar achter doorlopen. Met engelse zadels (vzh) heb ik het probleem dat die altijd in meer of mindere mate op haar schouders liggen. Nu kwam iemand met een suggestie om een westenzadel of een endurancezadel gemaakt op een westernboom te proberen. Heeft iemand hier ervaring mee?

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 21:15

hoi,
ik heb laatst een zadel gepast van de silver ranch dat kwa schouders te bereed was voor mijn quarter, wellicht is dat iets voor jou1
je kn altijd even bellen met hun, ze zitten in oosterwolde.
p.s wat voor pony heb je?
groeten sil

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 21:32

Ik heb een new forest. Ze is niet bijzonder stevig ofzo, maar die schouders..... Om wanhopig van te worden. Dekens zitten ook altijd te strak. Ik heb momenteel een engels vzh zadel, breedstse kamermaat en nog heeft de zadelmaker er extra vulling uit moeten halen om het een beetje rond die schouders te krijgen. Ik vroeg me dan ook af of een westernzadel door zijn vorm niet zowiezo wat minder op de schouder komt.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 21:43

Geen enkel zadel hoort op de schoft te liggen. Een western zadel heeft aan de zijkant een breder steunoppervlak dan een engels zadel, maar mag ook niet knellen. Je kunt eigenlijk nooit 'op afstand' zeggen welk westernzadel voor jouw pony geschikt is. Dat blijft een kwestie van passen.
Wel kun je een mal (laten) maken en hiermee heb je een aardige indikatie of een zadel hélemaal niet of mísschien wel gaat passen.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 21:47

Het ligt ook niet op de schoft, het ligt aan dezijkant op de schouders en ik wil juist graag dat de schouders volledig vrij liggen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 21:51

De schouders zullen nooit volledig vrij liggen want het zadel heeft daar ook zijn steunpunt nodig. Een zadel hoort ook niet écht óp de schouders te liggen maar meer vlak erachter.
Wat je wel moet hebben is ruimte om de schouders te kunnen laten bewegen.
Als je helemaak geen druk rond de schouders wilt zul je aan een boomloos zadel moeten. Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 08:53

Hoi, ook je engelse zadel kan perfect komen te liggen als je naar een goede zadelmaker gaat. Zij kunnen op een nette manier je zadel verbreden zonder er alleen maar vulling uit te halen. (vaak een snellere goedkopere oplossing maar zeker niet goed). En inderdaad hoort elk zadel achter de schouder te liggen en niet erop. Een zadel mag wel gewoon goed aanliggen, maar alleen niet knellen.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 13:30

Het is jammer dat ik geen foto heb waarop het probleem zichtbaar is. De schouderpartij van mijn pony loopt door tot achter de schoft en is ook nog eens heel breed. Het grootste probleem is dus niet de breedte maar het feit dat ze zo ver naar achteren doorlopen. Ik ben trouwens al 3 keer bij een uitstekende zadelmaker geweest. Die heeft er alles aan gedaan om mijn zadel zo goed mogelijk aan te passen, maar die zei zelf al dat hij nog nooit een paard met zulke schouders is tegengekomen. Bof ik even. Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:30

Aha, blijkbaar dacht ik dan iets verkeerd omdat ik las dat je zadelmaker de 'breedtste kamermaat' heeft genomen. In principe is er geen breedtste kamermaat, elke maat is te maken. In meppel zit ook nog een uitstekende zadelmaker want op elk paard past wel een zadel. Hooguit zul je misschien een keer in het maatwerk moeten komen, dan heb je een zadel op maat maar dan zijn vaak ook de kosten hoger. Je zou eens bij sablou kunnen informeren.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:40

Of een Ortho-Flexje proberen Lachen

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 16:11

Om heel eenvoudig te beginnen;
Stuur ons eens een foto waarop het "probleem" duidelijk te zien is. Dan willen wij wel eens kijken hoe/wat/....

Verder natuurlijk de vraag: heb je er de kosten voor over om een nieuw zadel op maat te laten maken?

Over wat voor een pony hebben we het hier?

MVG Louis


Het woord pony komt uit het Lakota (meest gesproken taal onder de Native Americans) en betekend: "beter paard". Het heeft dus van oorsprong niets met de stokmaat te maken......

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 19:23

Even offtopic:
sablou schreef:
Het woord pony komt uit het Lakota (meest gesproken taal onder de Native Americans) en betekend: "beter paard". Het heeft dus van oorsprong niets met de stokmaat te maken......

Ik vind het inene een stuk minder erg dat mensen Sher altijd 'pony' noemen Haha!

Ontopic: Schijnheilig
Ik zou idd kijken of je een zadel op maat kan laten maken, kost mischien wel wat meer maar dan past het iig. Hoef je ook niet winkel in winkel uit te lopen op zoek naar een zadel