Chicago Screws: hoe maak je ze het beste los&vast?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Chicago Screws: hoe maak je ze het beste los&vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-03 19:51

Hele simpele, maar praktische vraag: Hoe kan je Chicago Screws het beste vast- en losdraaien? Is er een speciale schroevendraaier of wat dan ook voor, of kan je het net zo goed met normale schroevendraaier doen??

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 20:01

Ik doe het altijd met een gewone schroeven draaier.

Ik vind het verder een mega onhandig systeem . Ff snel je bit verwisselen is er niet echt bij.
Ik hang daarom altijd snaps(haakjes, soort musketon) aan mijn teugels en hoofdstellen en dan ben ik met een halve minuut klaar en is het hoofdstel tevens bruikbaar om mee te longeren omdat je de teugels er zo afklipt.

Ik had onlangs iemand heel blij gemaakt met deze tip, want die had altijd ruzie ermee Party!!

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 20:16

Euhh, waarom zitten er nou toch niet gewoon gespjes aan Verward , kan iemand me dat eens uitleggen.....

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-03 21:02

Hmm.. die schroefjes zijn dus echt niet zo handig...
Tja, ik ben ook niet een tiep om ze vast te lijmen, want ik wil nogal eens van bit wisselen.. vooral als je met verschillende paarden rijdt.
Kan je in plaats van de schroefjes dan niets anders en praktischers aan het hoofdstel doen? Net zoals Cowgirl het over musketons heeft? Het zou namelijk wel handig zijn om die aan het hoofdstel te bevestigen ipv die schroefjes. Die musketonhaken laten tenminste niet zomaar los.....

western

Berichten: 165
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:07

Afbeelding

deze snaps zijn wel handig, om snel te verwisselen

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-03 21:09

Tja, maar die snaps zou je bij een hoofdstel met Chicago Screws dan vast moeten maken aan de plaats waar normaal het bit aan vast zou moeten, neem ik aan, en dan zijn de bakstukken misschien ineens wel erg te lang.. Bovendien kunnen die screws dan nog loslaten.. tenzij je ze natuurlijk vastlijmt, dat is wel een idee
Moeilijk, moeilijk
Ik weet in ieder geval dus dat ik beter geen hoofdstel met Chicago Screws aan kan schaffen Knipoog

western

Berichten: 165
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:16

ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad.

de snaps op de foto zijn niet ware grote afgebeeld hoor Knipoog , dus zoveel langer worden ze niet.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:17

Anders moet je ze gewoon af en toe ff checken of inderdaad vastlijmen.
Enig nadeel is als een van je snaps het begeeft je met een probleem zit.

Een andere mogenlijkheid zijn die leren sliertjes,zitten meestal aan de reins, maar er zijn ook hoofdstellen met die dingen.

Dan kun je alsnog snaps gebruiken en de leertjes strak aantrekken.
Bij eventuele snap breuk kun je de leertjes wel doorknippen als ze te vast zitten, je moet dan alleen nieuwe leertjes kopen Haha!

MM ik verzin dit ff terplekke maar klinkt niet verkeerd.
Ik heb ook snaps aan mijn reins.

Er zijn ook hoofdstellen waar de snaps al aanzitten.

Kijk eens op Ebay.

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:45

De snaps zijn effectief, maar ik vind wel dat je zo''n rammelend geheel krijgt, zo''n ijzerwinkel. Gebruik zelf het liefst de leertjes, zo los en vast (als je gewoon de knoop eruit haalt ipv doorknipt). Is bij mij nog nooit ongewenst los gegaan (leertje nat maken als je knoopt, droogt dan lekker strak op).

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 22:05

dan doe je ze toch wat korter maken of extra gaatjes bijzetten
ikzelf heb ook een trainingshoofdstel (one-ear) gekocht met snaps echt super handig en natuurlijk zijn die gemaakt om te trainen.
Afbeelding snap-on hoofdstellen erg goedkoop in Belgiƫ (Klein Amerika)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door naiomi op 08-02-03 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 22:56

evelien van eurohorse heeft ook veel hoofdstellen met snaps, ik heb zelf hoofdstellen met leertjes, blijf ik toch handiger vinden en staat ook leuker Haha!

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 22:57

deze hoofdstellen met snaps gebruik je oo alleen voor te trainen en niet om te showen!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 10:11

Ik heb helemaal geen problemen met die schroefjes Verward
Als je ze gewoon met een aardappelschilmesje dat toevallig toch in je poetskist rondzwerft Haha! aandraait met een likje blanke nagellak ertussen, dan komen ze nooit los als het niet moet, maar met datzelfde fijne aardappelschilmesje Haha! draai je ze heel makkelijk weer los omdat de lak veel minder sterk is als een druppie lijm.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:27

Ik blijf zeuren..., waarom geen gespjes????

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:55

Tja, als je gespjes wilt neem je gewoon een engels hoofdstel Lachen Ik heb ook gwoon schroefjes en het bevalt mij eigenlijk wel. En als je een wedstrijd hebt zet je gewoon bewerkte schroefjes in je hoofdstel en heb je meteen een showhoofdstel Knipoog

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:58

Ik word juist van die gespjes zo gek! Negen van de tien keer krijg ik ze ook niet los! Zeker als het koud is, met handschoenen aan... Nee hoor, geef mij maar schroefjes! Ook voor mijn dressuur spullen zou ik het handig vinden!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 13:17

Ik vind gespjes ook niet zo handig en ook niet echt heel erg mooi. Ik vind het niet echt westernachtig.... op een of andere manier
Ik zou zelf toch de voorkeur geven aan schroefjes, want ze zien er erg mooi uit, maar ja, er zitten ook nadelen aan. Ik ben echter wel een pruts qua hoofdstellen en vet mijn hoofdstellen erg vaak in, dus ik zou die schroefjes dan ook wel erg regelmatig controleren..

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 14:30

Ik heb gewoon van die leren knoop-ze-maar-vast dingen Haha! Werkt prima, en het is opzich ook nog niet een heel gedoe om je teugels van je hoofdstel af te halen bij longeren.
Het lijkt mij overigens dat als je van die snap-on's gebruikt, je constant het getik van die snaps en je bit hoort...errrrg irritant!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 16:02

Ik rij al jaren met snaps aan mijn teugels en heb geen last van irri getik Verward Je moet niet die grote nemen, maar de kleintjes.

Als je ze ook aan je hoofdstel gebruikt, neem dan degenen die vlak tegen het hoofd liggen en niet kunnen draaien

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 17:35

idd SM ik heb er ook geen last van van dat irri getik!! je paard schud toch niet constant met het hoofd!! en het zit allemaal prima vast! probeer het maar uit en je zult vanzelf zien ook hier bij geldt pas een oordelen als je er zelf meer van weet> dus niet gelijkt met een vooroordeel klaar liggen!
groetjes Naiomi Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 17:49

XoNo schreef:
Ik heb gewoon van die leren knoop-ze-maar-vast dingen Haha! Werkt prima, en het is opzich ook nog niet een heel gedoe om je teugels van je hoofdstel af te halen bij longeren.
Het lijkt mij overigens dat als je van die snap-on's gebruikt, je constant het getik van die snaps en je bit hoort...errrrg irritant!


Helemaal mee eens. En die knoop-ze-maar-vast leertjes heten officieel latigo leertjes...

En altijd handig om er een paard van in voorraad te hebben want ook die willen na verloop van tijd stukgaan.

Je kunt trouwens van een hoofdstel met schroefjes heel makkelijk een hoofdstel met leertjes maken...
En als je een schroefje hebt wat niet meer los wil, wat kruipolie ertussen. En als het dan nog niet los wil, schroefje doorzagen (maar dat is een rotklus! Helemaal als je je hoofdstrel niet wilt beschadigen..,)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 18:44

Voor een snelle oplossing heb ik liever van die clips dan snaps. (wat een vaktermen weer Lachen ) Snaps vind ik toch vaak wat lomper en clips zijn mooi klein en rammelen ook niet zo.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 20:26

Citaat:
Helemaal mee eens. En die knoop-ze-maar-vast leertjes heten officieel latigo leertjes
...
Ook wel tie-ends of waterties genoemd Haha!


Cassidy schreef:
En altijd handig om er een
paard
van in voorraad te hebben want ook die willen na verloop van tijd stukgaan...

Je hebt gelijk, uit een paard kun je heel wat stukjes leer halen Haha!
Waar het hart vol van is...zullen we maar zeggen (kon het niet laten Clown )

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 20:29

Sugarmiss"]
[quote="Cassidy schreef:
En altijd handig om er een
paard
van in voorraad te hebben want ook die willen na verloop van tijd stukgaan...

Je hebt gelijk, uit een paard kun je heel wat stukjes leer halen Haha!
Waar het hart vol van is...zullen we maar zeggen (kon het niet laten Clown )
[/quote]

Haha, gnigni, sorry hoor, maar het was dat ik het niet gelezen had, anders had ik waarschijnlijk een soortgelijke reactie gegeven... Cool
Is dat niet off-topic? Knipoog Haha!

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 19:20

Ik probeer die schroefjes altijd met mijn sleutels open te draaien. (Te lui om dan een schroefendraaier erbij te halen...)En dan valt er altijd weer een schroefje tussen het stro........Erg handig allemaal. Verdrietig