dressuurmuts op western paard *nu met foto*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

dressuurmuts op western paard *nu met foto*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 16:24

Hoi allen,

ik, de prototype engelse ruiter, heb gister voor het eerst in mijn leven op een echt western zadel op een super goed getraind westen paard gereden! GEWELDIG!!
in twee stappen van galop naar stilstand, alleen maar op je zit! ik kukelde zowat voorover, zo'n sterke reaktie had ik niet verwacht!
en het zadel zit echt als een huis!

ja ik kan zeggen dat het een heel geslaagde ervaring was!

ik ga dit paard tijdelijk bijrijden, dus ik zal op dit deel van bokt waarschijnlijk wat meer te vinden zijn voorlopig!

groetjes tessa
Laatst bijgewerkt door tessa3009 op 07-02-03 17:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 16:26

Van harte welkom dan maar!! Je zult zien, je wilt niet meer op een engels postzegeltje zitten hoor!!!! Knipoog

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 16:26

Gaaf zeg dat je gelijk op zo'n goedgetraind paard hebt mogen zitten..
Ben benieuwd hoe het verder gaat en of je daarna niks anders meer wil als westernrijden.. Knipoog

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 16:46

ik heb eigenlijk meteen al een vraagje.... als je een bocht wil rijden, legt een westernruiter dan ook zijn buitenbeen naar achter?

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 16:51

Pff ik heb net sinds een jaar weer 2 lessen gehad. Ik moest mijn buitenschouder laten zakken.. Ik denk dat een ervaren ruiter hier beter over kan oordelen, volgens mij mag je uiteindelijk helemaal niet meer je benen er aan hebben, bij een jong paard dat het moet leren nog wel in het begin?

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 16:53

Hoi,

Nee als je een bocht naar links wil maken, doe je je linkerhand iets omhoog en naar binnen. Je rechterhand tegen de hals. En met je buitenbeen op de singel geef je een beetje kuitdruk. dus geen spoor.

Jeetje als je niet op het paard zit, is dit nog best moeilijk. Nadenken en opschrijven van iets wat je op het paard bijna vanzelf doet. Best goed om er een meer bij stil te staan.

Heel veel plezier. je zal zien dat western rijden heel moeilijk, maar ook heel leuk zal zijn.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-03 17:19

ik krijg vanavond les van de eigenaresse van het paard, maar ik wilde het toch eerst hier maar even vragen....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 18:05

Een volledig getraind paard heeft misschien aan een neckreining genoeg (buitenteugel tegen de hals), als je een bocht wilt maken.
Maar het klinkt heel leuk tessa! Veel plezier nog! Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 18:07

gewicht op je binnenbil en neckreining moet voldoende zijn. Eigenlijk het gewicht alleen al....

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 18:37

Balans dus ook?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 00:09

Summertje schreef:
Pff ik heb net sinds een jaar weer 2 lessen gehad. Ik moest mijn buitenschouder laten zakken.. Ik denk dat een ervaren ruiter hier beter over kan oordelen, volgens mij mag je uiteindelijk helemaal niet meer je benen er aan hebben, bij een jong paard dat het moet leren nog wel in het begin?


Dat is een van de grootste misverstanden van het westernrijden. Dat je er helemaal niet meer met je benen aan mag zitten en niet meer aan de teugels mag komen. Hoe wil je dan een paard verzamelen?

Het verschil met dressuur is dat we losse teugel willen hebben, en geen constante aanleuning. Dus als het paard zijn hoofd daar heeft waar wij hem hebben willen, laten we los. Breng hij zijn hoofd naar boven, of maakt hij zich recht waar hij dat niet mag, mag je eraan zitten.

En wat denk je dat er gebeurt als je alleen maar aan dat hoofd zit, en niet bijdrijft? Denk je dat die motor (want dat is de achterhand) het op een gegeven moment het nog doet?

Trek aan de teugels zonder voorwaarts te rijden, en het paard gaat stoppen, of op zijn minst sloffen. In de dressuur en in de western.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 15:18

ik heb dus gister les gehad en het is echt super gaaf!

ik hoef dus idd in principe alleen allebei mijn teugels maar naar een kant te doen en op mijn binnenbil te gaan zitten en het paardje gaat de bocht om. Met mijn benen kan ik (binnenkort) aangeven hoe scherp de bocht moet zijn.

Het was echt heel leuk, het paard deed allemaal dingen die ik niet expres vroeg maar blijkbaar dus wel vroeg.... snapje?
Zoals een galop wissel en ik wilde vanuit draf naar stap en het paardje stond meteen stil, het is echt heel gevoelig allemaal en super aan het been. binnenhand naar voren, buitenbeen iets naar achter, even een bepaald geluidje maken en hup! galopje! ik stond echt versteld!

op een gegeven moment maakte ik de bocht te scherp of zoiets en toen gingen we in een rondje om de achterhand!! geweldig!

vanavond mag ik weer, ik krijg een spoedcursus western in 4 dagen! en ik had niet gedacht dat ik het zo leuk zo vinden!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:46

Dat wil ik ook wel een keer proberen. Haha!
heb wel eens galopwissels gemaakt op een westernpaard. Maar verder was er weinig aan gereden. De wissels waren uitgevoerd op de handen.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:54

tessa3009 schreef:
vanavond mag ik weer, ik krijg een spoedcursus western in 4 dagen! en ik had niet gedacht dat ik het zo leuk zo vinden!


Ja hoor ze is verslaafd. *LOL* *LOL* *LOL*
Dat dressuur zadel van je zal nu nooit meer het zelfde aanvoelen Knipoog

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 15:55

ik weet nog niet hoe de wissels moeten worden uitgevoerd, dit ging per ongeluk.... maar ik voelde me wel net een beginner op dat paard! en ik heb een zere kont (hard is zo'n westernzadel zeg!)

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:58

daar wen je wel aan trouwens je hebt ook westernzadels met softseat!! heb je misschien ook foto's ??

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 16:04

ik zal eens even proberen foto's te maken, maar digi en binnenbak gaan niet zo goed samen!

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 17:04

ik heb nog een foto gevonden van het westernpaard, haar naam is donna, alleen de kwaliteit van de foto is niet zo best, ik snap ook niet hoe dat kan....
Afbeelding
mijn paard is de bruine, en donna is de appeloosa. Nu zien jullie ook hoe een dressuurmuts aan een western-vriendin komt; onze paarden zijn dikke vriendinnen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 18:34

n.a.v. de aangepaste titel dacht ik toch echt dat we getrakteerd werden op foto's met jouw erop....Haha!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 18:52

Ik ook, jammer... Die krijgen we binnenkort wel te zien he? Want ik ben nu benieuwd geworden.
Zeg maar byebye tegen je VZH/dressuurzadeltje, want je kont wil nu alleen nog maar gezien worden in een westernzadel! (ook al zit die misschien harder.. je went er wel aan! Haha! )

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 20:43

Op mijn paard rijdt ook wel eens een dressuurmuts en die zegt precies hetzelfde. Van haar heb ik wel een foto overigens. Wel komisch met d'r rijbroek op m'n westernzadel Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 12:30

En een rijbroek in een westernzadel glijdt ook nog eens verschrikkelijk. En wat betreft de harde westernzadels: het ligt ook aan het zadel hoor. Ik heb op een Bob Avila gezeten die zachter was dan mijn eigen zadel....(die van mij is een Dale Chavez...)

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 14:20

Cassidy schreef:
En een rijbroek in een westernzadel glijdt ook nog eens verschrikkelijk


Verward Hoe kom je daarbij. Op echt lange ritten heb ik nog 3x liever mijn rijbroek aan dan een spijkerbroek. Qua gladheid voel ik geen verschil. Wel merk ik dat als ik mijn Bentex-broek aan heb dat ik heerlijk stroef zit, zeker toen ik mijn lichte OF nog had met een gladleren zitting Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 14:23

Ik heb meer grip in een spijkerbroek dan met een strakzittende rijbroek (zonder leren kont). Maar dat is puur persoonlijk....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 09:33

hahaha, LEUK. Welkom bij het clubje dressuurruiters die ook een beetje westernverslaafd zijn! Het worden er steeds meer!