Eh.. hoe zit dat met t klittenbandje bij staartzak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 21:37

Het ligt eraan welke staartzak je hebt gekocht. Als je er een hebt gekocht met drie kokers, deel je de staart in drieen en stopt ieder gedeelte in een koker. Dan maak je een vlecht, aansluitend sluit je het klittenband OM de staart, goed strak, maar kijk uit dat je onder de staartwortel blijft, want anders sterft de staartwortel af...

Als je er een hebt met één koker haal je het klittenband, nadat je hebt gevlochten en de vlecht in de koker hebt gestopt, door de vlecht heen.

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 22:12

Nee hoor, de staart blijft schoner. Je vlecht toch ook om er minder onderhoud aan te hebben? Flink veel antiklit erin, want in de vlecht schuren de haren tegen elkaar en breken daardoor sneller af. Als je er een zak omheen doet, wordt de onderkant van de staart niet geel omdat hij er niet/minder makkelijk overheen kan piesen (er bestaan ook staartzakken van waterafstotend materiaal.) en zand en zaagsel heeft er ook minder grip op. Ik zweer bij die zakken....

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 22:15

Oh en Carys...deze foto's geven een beetje een idee hoe het er dan uit ziet:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-02-03 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 22:22

Eh...mis ik iets? Is XoNo echt zo anti-staartzak, of zijn we hier dubbelzinnig bezig Lips are sealed Haha! Hou het netjes Colin, wil je?

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 22:32

En..wat let je? Hoe duur is dat ding?

Enne Colin, als je dat Cowboy Magic gebruikt en een prutbak hebt, wat denk je hoe vaak je dat moet gebruiken? Een staartzak scheelt stukken!
Een nadeel....je ziet niet hoe lang de staart wordt. Ik was de staart van mijn paard, borstel hem door, meteen vlecht erin. Vandaag zag ik dat hij zeker 5 cm over de grond sleepte. Dus toen maar toch de schaar erin gezet....

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 22:57

Ja hoor staartzakken kunnen in de was. Die driedelige is trouwens niet zo heel makkelijk om te doen, komt toch nog enige handigheid bij kijken hoor!

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 00:15

dapperdier schreef:
Zo'n vlechtstaartzak...slaat dat niet de plank een beetje mis? Ik dacht dat een staartzak ervoor was om de staart schoon te houden zonder dat er een vlecht in zit, want met een vlecht loopt je het gevaar dat hij erop gaat staan en zijn staart eruit trekt...... Bij een losse staart zou dat alleen een haarpluk zijn.


Nee hoor, een complete vlecht is er niet/erg moeilijk uit te trekken. Je kunt er als mens met je gewicht aan hangen. Hetzelfde gebeurt er bij de circusact waar een dame met lang haar aan haar haar wordt omhoog gehesen (ik weet niet of je weet wat ik bedoel. Als de druk per haar gelijk is, trek je er geen haren uit. Bij de plukken zijn het kleine stukjes staart die meer gewicht krijgen dan de rest, en daarom laten ze los.
De vlechtstaartzak zorgt er ook voor dat de strengen van de vlecht niet tegen elkaar kunnen schuren en zo de haren afbreken. Daarom geven sommigen de voorkeur aan een driedelige zak...

En je bent knap als je een staart zonder vlecht in de zak kunt proppen. En waar had je de zak dan aan vast willen maken?

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 00:47

XoNo schreef:
Bovendien zouden ze bij de training van westernpaarden ook geen vlecht in de staart doen als het minder gevaarlijk is met een losse staart

Freckles...beige... Vingers aflikken


Geloof me XoNo, jij wilt GEEN beige staartzak.....Haha!

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 09:48

Sjuimpje schreef:
Hahaha,
en dan zit ik altijd te lachen om de dressuurmutsen *LOL*
Jullie zijn echt veeeeel erger!


Dat kan haast niet..... Haha!

En ik ken een gemengde stal (western en dressuur) waar ook de paarden van de dressuurruiters met staartzakken rondlopen (beschaafd en onopvallend in donkerblauw en zwart, maar een staartzak)

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 13:23

XoNo, als je een beige zak neemt wordt hij inderdaad snel vies.

EN ik laat de zak zo'n week zitten, daarna vlecht ik opnieuw en gaat er weer een zak om. Ik heb er meerdere, dus leuk om af te wisselen, en dan kan er een ander om als er weer eentje de was in moet. Dus XoNo, als jij je beige staartzak wast (en die moet dan vaak gewassen worden) dan staat hij weer zonder, en wordt die witte staart alsnog geel omdat hij eroverheen piest.

En ik rij ook met de staartzak..geen probleem. In de zomer is hij wat minder handig i.v.m. de vliegen, Maar je kunt er ook een kwastje aan de onderkant maken, dat helpt om de vliegen te verjagen....

En voor de merries met veulens: een staartzak beschermd tegen aanvreten van de staart door het veulen. Bij een merrie met een jong veulen zou ik niet vlechten en geen staartzak indoen, want het zijn best wel petsen die de merrie met vlecht/staartzak kan uitdelen...

Henriette (hier op bokt ook Henriette) maakt staartzakken op bestelling, ook in bordeaux. Stuur haar anders een PB als je er eentje wilt hebben!

Ik wil er eentje met een zebrastreep....of koeievlekken *LOL*

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 15:09

XoNo schreef:
Trudy, het verkleuren van de staart door bijvoorbeeld urine vind ik niet eens zo'n punt Lachen Wat fabienne zegt, even voor een wedstrijd oid wassen en hupsakeetje Lachen Het gaat mij er vooral om dat ik dagelijks erg veel aandacht aan de staart moet besteden omdat het vol zit met zaagsel. Scheve mond Ik moet het dus vrij regelmatig borstelen, en zoveel staart heeft hij al niet (ik blijf er dus het liefst zo veel mogelijk af).


Zaagsel rommelt er vanzelf wel uit...Lips are sealed...Gelukkig heeft dat bij de western geen bijbetekenis (stro in de staart in de dressuur levert wel eens opmerkingen op of je paard te koop staat)

En een gele staart wordt niet wit door even voor een wedstrijd te wassen.
Dat kan straks nog wat worden met Glory...

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 15:18

Lang leve de buitenbak, zaagsel word meteen weggewaaid Haha!

Helaas heb je dan wel te maken met de regen, hagel en sneeuw.

En HELblauw XoNo? Bedoel je echt BABYBLAUW?

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 09:47

Jos"]
[quote="dapperdier schreef:
Zouden er ook sokzakken zijn? Of zijn het dan sok sokken? Haha!


die zijn er.
zelf uitgevonden voor mijn witte paardjes.

men neme: 1 maillot, (van Zeeman, lekker goedkoop Knipoog )
maat xxxxxxxxxxl.
knip de benen er af, en de teen.(dan krijg een soort been warmer)
en dan omdoen bij je paard. Haha!
ik doe het voor een wedstrijd, helpt echt

ik maak morgen wel een foto
[/quote]

Ik denk niet dat ze dat bedoelde. Het paard in kwestie is een Tinker, met sokken. En of er ook sok-zakken bestaan (om de sokken te beschermen tegen vies worden)

En die staartsok die jij beschrijft is leuk voor even, maar die kun je geen week laten zitten. Gebreide zakken/sokken zorgen dat de haren afbreken...

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 13:46

Zouden bandages niet hetzelfde effect hebben dan sok-sokken? Lijkt me namelijk nog best wel moeilijk aandoen....

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers