Vroeg beleren - meningen graag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-01 23:15

Dit is van onze nieuwste 'bokkert' Marielle, Ze had dit mij als een PB gestuurd.
------------------------------
Hallo, ik ben Marielle en heb sinds 1.5 jaar een quarter horse. Een red dun merrie van inmiddels 2 jaar. Nu worden veel quarters vroeg ingereden, vaak al met 2 of 2,5 jaar. Nu twijfel ik of ik Winnie ( zo heet mijn merrie) op 2,5 jarige leeftijd zal laten inrijden of dat ik zal wachten tot ze ruim 3 geweest is. Ik heb ontzettende zin om te beginnen, maar nog belangrijker is wat is voor het paard het beste?
Wat zijn jullie ervaringen? Kan het kwaad om op 2,5 jarige leeftijd rustig te beginnen?

groetjes Marielle

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 23:25

Heel grappig, maar je hoort heel vaak van mensen dat je een QH al heel jong kunt inrijden omdat ze sneller zijn uitgegroeid Verward Verward Supergrote onzin dus. Een redelijke leeftijd om met paarden te beginnen is 3, zo ook met QH. En dan gewoon licht werk, niet te vaak, niet te lang.

groetjes

Moosie

Berichten: 341
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 23:29

Mee eens, je kan een hoop doen met een twee jarige qua voorbereiden. Maar 3 of 4 lijkt me beter voor het echte werk.
En zoiezo niet uit het oog verliezen tijdens het laten inrijden.
Dus geen 6 weken ergens neerzetten, en er dan niet zelf op mogen rijden.
Je moet er zelf op na die 6 weken tenslotte.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 00:05

nu kan ik het niet laten hoor oldtimer schaam je! het is niet leuk om een uitgerekt jou worden, te hebben als dat paard 6 of 7 jaar is alleen nog maar ellende ,hier verdienen we geen $ met rijden. en mijn advies is:
bij 3 jaar bitwijs maken. met longeerlijnen dubbele werken er achter lopen on iets laten trekken een egg zonder punten of zo waar je op kan staan,erg goed voor de rug en als je paard/pony 4 jaar is pas onder de man,kan dan wel eerder laten wennen aan een zadel zonder iemand EROP.
MIJN MENING MET GEZOND VERSTAND!!!!!!

Marianne en Moosie niet lachen

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 05:44

Wij hadden een Quarter van 14 die als 2 jarige al werd gereden en vanaf 3 geroped heeft. Is nu 14 en helemaal versleten. Een Quarter in het lesprogramma, heeft ook zware kinderarbeid moeten verichten en heeft nu als 12 jarige arthrose in beide voorbenen. Zucht......

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 06:57

Mijn man is ook begonnen met het breken van zijn paard toen hij 2 was. Hij is nu 17 en nog kerngezond en mankeert werkelijk niks... Ik had een 2,5 jarige "filly" die we gebroken hebben en toen groen gebroken verkocht. Hier worden veel jonge Quarters gebroken als ze 2 a 2,5 jaar zijn. Jong geleerd oud gedaan denken ze hier waarschijnlijk. En niet voor de futurities!!! Puur omdat de jongens die met hun paarden werken, ook hun geld moeten verdienen. En de Quarters die ik hier zie van die jongens zijn stuk voor stuk "stout" (oftwel grof gebouwd). En geloof me, omdat ze hier er hun werk mee moeten doen, springen ze er heel voorzichtig mee om. Dit is mijn ervaring...
groetjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 08:47

Mijn nekhaar gaat overeind staan als ik de term "breken" hoor..... Ik weet best dat jullie je paarden hebben om mee te werken, en dat het niet van cie caviapaarden zijn zoals die van ons, maar toch.... Boos! ...........


Ik sluit me maar weer eens aan bij Westernworld.

Sonja

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 08:56

Sonja, ze gebruiken hier het woord "breken" gewoon voor inrijden/trainen. Green broke is zadelmak ofzo....Ik dacht eerst ook dat breken "aan een paaltje met een voorbeen opgebonden" betekende, maar hier gebruiken ze dat woord gewoon zoals wij "zadelmak maken" zeggen. Het klinkt wel een beetje naar dat woord, vind het ook niet echt toepasselijk, maar ja..... Overigens heb je ook nog mensen die een paard wel echt "breken" maar dat zijn er niet zoveel meer als vroeger hoop ik

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 09:11

Begrijp me niet verkeerd Sonja, wij "breken" onze paarden waarschijnlijk niet zoals jij denkt. Het paardje wat mijn man en ik "gebroken" hebben was geheel wild. Je kon haar met geen vinger aanraken. Wij waren de eersten die haar aanraakte. Ik heb haar met heel veel geduld en liefde bij gebracht dat het goed is om een voorbeen of een achterbeen op te pakken of om haar helemaal te kammen en te borstelen. Daarna was het tijd om haar in te rijden. En hoe je het ook went of keert, min of meer breek je ze van iets wat ze in zich hebben. Dat wilde paardje die ik had ingeruild voor een papegaai, is nu een vreselijk goed te berijden paardje. Haar wilde "spirit" is gebroken... Ik bedoel niet dat we haar letterlijk totaal naar beneden halen. Ze is en blijft een paard. Wij zijn geen onmensen die zulk soort dingen doen. Straks laat ik mijn merrie dekken en dan zal het veulen zo rond de 3 a 4 jaar zijn voordat we hem "breken". Wij hebben tijd genoeg. Deze zal straks de plaats innemen als het paard van mijn man met pensioen gaat. En hij is nog maar 17. Ik hoop dat je het niet verkeerd hebt opgevat Sonja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 09:30

Pffff, opluchting!!!!
Thanks voor de nadere uitleg!

Sonja

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 10:22

Ik denk dat de mentale gesteldheid van een paard ook een belangrijke rol speelt. Een paard van twee of drie jaar kan volgens mij tussen zijn/haar oren nooit helemaal volwassen zijn, ook al lijkt dat bij sommige paarden wel zo.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 12:18

Helemaal mee eens Mac. Het is niet alleen het lichamelijke aspect, maar zeker ook het geestelijke. Natuurlijk zal het ene paard vroeger 'rijp' zijn dan het andere, maar gemiddeld moet je er rekening mee houden dat een paard pas echt volwassen is als ie 6 jaar oud is, dus hou bij jonge paarden in je achterhoofd dat je eigenlijk nog met een uit de kluiten gewassen veulen te maken hebt. Neem dus de tijd als je die hebt, kwaad kan dat in ieder geval niet.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 16:42

alle paarden worden in amerika beleerd/gebroken als ze 2 a 2,5 zijn. Ik kom regelmatig op fjorden en haflinger sites en bij de advertenties staat :2 jaar en dan licht voor de wagen beleerd en als ze 2,5 zijn zijn ze al onder het zadel.
Zo zonde.
Mijntrainer heeft in amerika gewerkt en daar reed hij paarden in van 18 maanden!!!
simpelweg vanwege het geld dat ze kunnen winnen op fututities.
Mensen zien alleen maar$$$$$$ diep Huilen

Moosie

Berichten: 341
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 19:33

Citaat:
Op 2001-07-10 16:42, schreef Cowgirl:
Mijntrainer heeft in amerika gewerkt en daar reed hij paarden in van 18 maanden!!!

Frusty Lips are sealed Scheve mond\ Huilen Verward Misselijk
Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 22:36

Citaat:
Op 2001-07-10 00:05, schreef westernworld:
mijn advies is:
bij 3 jaar bitwijs maken.


Wat een mooie term: BITWIJS hahaha Dat dekt precies de lading ja!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 18:04

ff correctie hij werkte daar. dus niks in te brengen he.

Moosie

Berichten: 341
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 18:25

Vrije keuze lijkt mij Verward

Ga ik op een 1,5 jarige zitten Boos!

Of doe ik dat niet?
Frusty

Dat je ergens werkt betekent niet dat je alles maar voor lief moet nemen, toch?
Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 08:54

Inderdaad . Niks moet!!!
Ik weet wel dat het op sommige bedrijven in Amerika normaal is om op zulke jonge paarden te rijden, maar het is altijd je eigen verantwoording ,voor jezelf ,om het te doen. Als je het erniet mee eens bent ga je toch weg daar Verward
Als je baas zegt" breng ff de magazijnmederwerker omzeep",doe je dat toch ook niet. Frusty Frusty Frusty

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 16:13

Als ie er goed voor betaald misschien wel..... Haha! *LOL*

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 23:53

Dan moet je wel erg op zwart zaad zitten.
Of geen hart in je lijf hebben. Extreme duivel Extreme duivel Boos!

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 00:05

De mensen die het geld uitgeven aan de futurity winnaars zouden er wat aan kunnen (en naar mijn mening ook MOETEN) doen.