Advies over bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Advies over bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 02:23

Hallo,

ik wil een nieuw bitje kopen voor Salty, omdat het watertrensje net iets te groot is voor haar en dus niet zo lekker in de mond ligt.
Nu wil ik graag een gewoon snaffle'tje om te trainen, maar ik ben bang dat ik tijdens wedstrijden (endurance) wel erg moet gaan lopen trekken (Het racen zit nog wel heel erg in het bloed) als ze een ander paard ziet.

Een shank wil ik niet, dat vind ik TE. Bovendien wil ik niet naar een al te scherp bit grijpen, want als ik alleen rijd, gaat alles meestal goed.
Een gewone snaffle dan maar ? Of zijn er nog andere, niet al te zware bitjes om mijn dravertje niet te laten racen tijdens een wedstrijd???

Mirjam

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 11:25

Heb je maar één hoofdstel Verward Haha!
Als je snaps aan je hoofdstel zet kun je er makkelijk een ander bit inhangen als je dat nodig vind.
Kijk eens op de site van Myler (www.mylerbit.com) daar heb je alle keuzemodellen bij elkaar. Niet dat je die meteen moet kopen, want die zijn bereduur, maar het geeft je een idee van de mogelijkheden en je kunt een test doen wat hun denken dat je paard nodig heeft.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 11:33

Sugarmiss niet iedereen heeft alles in meervoud, sommige mensen kunnen zich inhouden (ik dus duidelijk niet).

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 11:35

KingMarco schreef:
Sugarmiss niet iedereen heeft alles in meervoud, sommige mensen kunnen zich inhouden (ik dus duidelijk niet).

Ik moet de eerste nog meemaken Haha!

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 11:38

Nou je moet ze ook wel met een heel groot licht in de hooiberg zoeken ongeveer, maar ze bestaan. Ik behoor dus niet echt tot die groep, ik heb alles (op zadel na) in 4 voud denk ik.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:19

Sugarmiss schreef:
Kijk eens op de site van Myler (www.mylerbit.com) daar heb je alle keuzemodellen bij elkaar. Niet dat je die meteen moet kopen, want die zijn bereduur, maar het geeft je een idee van de mogelijkheden en je kunt een test doen wat hun denken dat je paard nodig heeft.

Dat valt gelukkig heel erg mee, vind ik. Het systeem stond me heel erg aan, dus toen ben ik op onderzoek uitgegaan. Ze kosten even veel als andere bitjes van goede kwaliteit (ik heb 95 Euro betaald). Overigens hebben mensen die er ervaring mee hebben mij de "nepperds" afgeraden ivm slechte lasnaden, maar er zullen ook heus wel goede tussen zitten.

Misschien zijn shanks toch de moeite waard om eens te proberen. Ze verdelen de druk over bit, kin en achter de oren, en het kan best zijn dat je paard daar juist goed op reageert.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:43

KingMarco schreef:
Sugarmiss niet iedereen heeft alles in meervoud, sommige mensen kunnen zich inhouden (ik dus duidelijk niet).


Ik ook niet. Geen paard: wel vier hoofdstellen..... *oeps*
Ja, ze zijn allemaal zo mooi he?? Scheve mond
Ik merk nu pas hoe erg ik eigenlijk ben.... Lips are sealed

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:32

Sugarmiss"]
[quote="KingMarco schreef:
Sugarmiss niet iedereen heeft alles in meervoud, sommige mensen kunnen zich inhouden (ik dus duidelijk niet).

Ik moet de eerste nog meemaken Haha!
[/quote]

Zit je?
Ik heb 1 hoofdstel, 1 paar reins, 1 halster, 1 zadel, 1 pad, 1 borsttuig, 1 zweetdeken en 1 winterdeken. Vindt het zo'n zonde van mijn geld om meerdere hoofdstellen ofzo aan te schaffen! Kan er toch maar 1 tegelijk gebruiken! *LOL* Ik sta er toch iedere keer weer van te kijken als ik lees dat mensen een stuk of 4 halsters ofzo hebben, en maar klagen over een kast die dan te klein wordt.....zucht.
Maar ik ben hierin wel 1 van de simpele tak. Geen poespas, geen extra 'reserve' dingen. Als ik een nieuw hoofstel nodig heb omdat de oude echt stuk is (en niet 'versleten'), dan schaf ik dit aan.

On topic:
Als een watertrens je goed bevalt, en deze is alleen een maatje te groot, dan haal je een kleinere maat. Waarom meteen een scherper (dunner) bit erin hangen? Een neusriem gebruiken tijdens endurance scheelt ook al een hoop, ik weet niet of je dat nu gebruikt, maar met een neusriem kan het paard niet onder de druk van het bit uit, wat zonder een neusriem wel kan (mond open). Met een scherp bit gaan rijden kan je je paard misschien wel meer houden, maar je paard kan er van gaan flippen en onrustig worden. Ik zou dan liever voor een martingaal+ zacht bit gaan+ neusriem gaan.
Maar ieder zijn manier natuurlijk.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 15:25

Beter nog is om het rijtechnisch op te lossen door héél consequent te zijn en hem terug te nemen als hij wil 'stieren'. Schijnheilig

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 15:39

Sugarmiss"]
[quote="KingMarco schreef:
Sugarmiss niet iedereen heeft alles in meervoud, sommige mensen kunnen zich inhouden (ik dus duidelijk niet).

Ik moet de eerste nog meemaken Haha!
[/quote]

Present Lachen Ik heb maar 1 zadel *LOL* Schijnheilig

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 15:49

XoNo schreef:
Present Lachen Ik heb maar 1 zadel *LOL* Schijnheilig

En die past nog niet goed meer #
BTW ik doelde meer op hoofdstellen, maar we raken off-topic Knipoog
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 28-01-03 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 16:08

Ja, maar ik eeh...heb het niet over hoofdstellen Schijnheilig

Ontopic: Kun je niet op een gewoon snaffletje gaan oefenen met andere paarden, dat Salty er geen race van maakt? Mag dan wel in het bloed zitten, maar ze hoort gewoon niet onder je vandaan te lopen Lachen

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 16:53

een iets dunnere snaffle pakken of dubbel gebroken en eventueel nog een kinketting erbij gebruiken

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 17:18

Klopt, in de bak rijden is geen probleem, maar om samen met anderen buiten te trainen???
Ja, als zij voorop loopt is er geen probleem, maar als een ander paard haar nadert, maakt ze er een race van
Het gaat mij meer om een stuk zekerheid voor mezelf, omdat ik er al tijdens zo'n race van madame afgekukeld ben en daar een paar gekneusde ribben aan over heb gehouden.
Verder luistert ze buiten en binnen de bak prima naar de hulpen. Buiten rijd ik haar zelfs op neck-reining en met een lekker los teugeltje ook dat gaat prima.

Ik weet nog niet goed hoe ik dit probleem kan verhelpen met trainen, om eerlijk te zijn....
In ieder geval bedankt mensen!!!

En SM, wat moet ik met meerdere hoofdstellen? Heb nog wel een engels hoofdstel liggen, maar ja...

Mirjam

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:14

Mirjam, wij gaan van de zomer gewoon weer naar sil *LOL*

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 19:37

Er wordt vaak genoemd dat een scherper inwerkend bit onzin als je paard lastig is, vooral ook voor buiten. Echter, het is wel je eigen veiligheid, dat van je paard en van je medeweggebruikers. In de mensport worden de leidsel ook een gaatje lager gezet als het paard erg fris en een Liverpool stang is toch ook niet zo lekker in het mond m.i.
Ik vind het een beetje te vergelijken met een spoortje te gebruiken. Luistert hij/zij niet naar je been, gebruik je die toch ook?
Soms is het gewoon de beste oplossing en kun je naar een beter te beheersen paard toewerken. Daarna weer een wat zachter bit als het weer wat lekkerder loopt. En ik bedoel echt niet die eng uitziende correctie bitten uit de USA hoor, gruweldingen zijn het soms.
Mijn Myler bit bevalt het beste, dubbel gebroken en aan alle kanten beweegbaar. Ben op zoek naar nog eentje, ik vind nml het gewissel met mijn favo bitje met AL die hoofdstellen lastig.
Citaat:
Kan er toch maar 1 tegelijk gebruiken!

Hee, ik draag ook maar 1 broek tegelijk!!!!!! Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 21:11

Mijn motto is ook: veiligheid boven alles. Ik rijd buiten dus altijd met shanks. Met shanks kan ik de teugels los laten hangen maar heb ik wel een rem als ik die nodig heb. Als ik het af en toe weer eens in mijn bol haal om met een gewoon trensje buiten te gaan rijden is het een ramp. Hoe lang ik de teugels dan ook heb, meneer duikt rekt zijn hals uit, pakt het bit en gaat .... RENNUH........... Tuurlijk, in de bak moet ik dit oplossen maar om dan ook maar een half jaar niet naar buiten te gaan., nee dat zie ik ook niet zitten. Paard en ik zijn happy op deze manier dus waarom dan niet.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 00:54

Oke, misschien wordt het dan toch twee bitjes aanschaffen, een voor de training en een voor de wedstrijden / buitenritten met derden.

Colin, ik zou ook erg graag weer naar Sil willen, maar ik denk niet dat dat er dit jaar voor ons in zit, iig geen 3 weken Haha!
En ach....ik zou jullie toch alleen maar voorbij racen met mijn draver Knipoog

Ik zal eens kijken wat men aan bitten op de markt heeft en wellicht kom ik voor de training gewoon met een iets kleiner watertrensje thuis....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 01:53

Westernfreak schreef:
maar ik denk niet dat dat er dit jaar voor ons in zit, iig geen 3 weken Haha!


Hoezo, weet jij iets wat ik niet weet? Haha! Wil sil ons niet meer hebben? *LOL*

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 09:02

En niet vergeten dat je tijdens een endurance NIET met sporen mag rijden Lachen

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 02:18

cornelie"]
En niet vergeten dat je tijdens een endurance NIET met sporen mag rijden Lachen
[/quote]

Hahaa, ik rijd toch al niet met sporen, dus dat is geen probleem lijkt me Knipoog

[quote="XoNo schreef:
Hoezo, weet jij iets wat ik niet weet? Wil sil ons niet meer hebben?


Ik bedoelde eigenlijk Salty en ik, en ik weet inderdaad niet of Sil haar nog op stal (of liever gezegd in de wei Knipoog ) wil hebben.