beginselen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
foefertje

Berichten: 40
Geregistreerd: 19-10-02

beginselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 22:46

haai!
ik heb onlangs eens met en westernzadel gereden en vond het echt super!
ik doe met mijn paardje bijna uitsluitend buitenritten(waaronder soms hele lange) en dacht van het makkelijks voor ons allebei is westernuitrusting.nu, enkele beginseltips ofzo ivm westernrijden zijn zeer welkom, ik ben niet van plan mijn paard te leren slippen ofzo maar gewoon beetje recreatief rijden. gewoon praktische tips...

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 22:47

Met slippen bedoel je dan stoppen of spinnen?? Haha!

foefertje

Berichten: 40
Geregistreerd: 19-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 23:07

haha , goede vraag....zo dat stoppen ofzo...jeziet , i kben dus echt een groentje....en hoop dan ook op wat tips van wat meer ervaren ruiters...
bijvoorbeeld: is het de bedoeling dat je doorzit tijdens het draven in zo een zadel? en het contact in de mond, hoe zit dat?
enzoverder.. Verward

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 00:14

Als je alleen maar buitenritjes maakt, hoef je je toch geen zorgen te maken over het contact in de mond? Ik neem aan dat je een westernuitrusting gewoon comfortabeler vindt. Je mag gerust met dezelfde aanleuning rijden, en lichtrijden mag ook nog! Lachen

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 00:16

tis algemeen bekend dat men op bijtenritten vaak de paarden in trot laat lopen (recreatiefe ruiter) trot is vergelijkbaar met arbeidsdraf) en daar wordt gewoon licht mee gereden hoor...
als je een westernzadel met buitenritten wilt gebruiken waarom zou je dan je rijstijl aanpassen?

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 00:22

Ik zou mijn rijstijl ook niet aanpassen. Ik heb een tijd 'serieus' dressuur gereden op een westernzadel.. het is ook gewoon een zadel hoor. En vooral als je het enkel voor buitenritten gebruikt, zal ik mijn rijstijl er niet op aan gaan passen. Je paard heeft er dan waarschijnlijk geen idee meer van wat je bedoelt als je ineens heel anders gaat rijden.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:30

Als je dan per se je rijstijl aan wilt passen, zorg dan dat je het eerst zelf leert, voordat je met je paard bezig gaat. Anders verknal je hem strax! Maaruh, als je je paard de westernhulpen e.d. gaat leren, zorg dan dat je wel consequent blijft, en niet de ene dag western en de andere dag engels gaat rijden. Je moet wel kiezen. Das ook wel zo eerlijk tegenover je paard!

foefertje

Berichten: 40
Geregistreerd: 19-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 19:03

pk bedankt allemaal voor jullie reacties!!
op buitenritten rijd ik meestal met losse teugel, dusja...geen problemen dus..
maar wie weet krijg ik het westernvirus dan wel helemaal te pakken en wil ik dan écht westernen!! ik hou jullie op de hoogte *LOL*

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:49

foefertje schreef:
maar wie weet krijg ik het westernvirus dan wel helemaal te pakken en wil ik dan écht westernen!! ik hou jullie op de hoogte *LOL*

Is zomaar gebeurt hoor! Ik ben ook een slachtoffer Haha! Knipoog .
Heb afgelopen week net mijn 1e 'echte' les achter de rug (t is echt een hele omschakeling) en ga de mijne straks ook western beleren.
Groetjes Judith