Hoe gaan juliie er mee om?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Hoe gaan juliie er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 20:48

En dan bedoel ik dan als jullie naar een clinic zijn geweest en jullie hebben mee gedaan. Je hebt diverse tips gehad van de clinic gever en je gaat er thuis mee door. Maar op een gegeven moment loopt het spaak. wat doen jullie dan?

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 21:02

Goede vraag... Ik heb dat ook. Je hebt een hoop informatie gekregen en wilt dat gaan uitproberen en het lukt je ook, maar op een bepaald moment zit je gewoon (weer) klem. Uhm wat ik dan doe, aan mensen in m'n omgeving vragen of zij het misschien weten of bij mijn instructrice om hulp vragen of soms in boeken gaan lezen of hierzo op Bokt kijken Haha! . Ik vind clinics, videobanden en boeken heel leuk om te volgen enzo, maar als je het in de praktijk zelf aan het toepassen bent, dan staat er niemand aan de kant om te zeggen of je het goed doet of fout doet. Dat vind ik een minpunt. En op die videobanden en al dat andere informatie materiaal wordt er ook niet bijgezegd wat je moet doen als je paard iets doet wat ie niet moet doen of wat je moet doen als hij/zij het niet 'begrijpt'.

Groetjes

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 21:02

Ik volg niet zo vaak een clinic. Meegereden heb ik nog nooit, wel gekeken. Ik kijk het aan, laat het bezinken en ga door op de manier waar ik leskrijg.
Anders breng je je paard te erg in verwarring en snapt hij helemaal niet meer wat de bedoeling is.

Voor de rest: clinics zijn geestverfrissend en heel leerzaam. Sla ze ergens op en ga door waar je mee bezig bent...

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:22

Clinics zijn niet bedoeld om je rijstijl te veranderen. Zelfs als een rijstijl helemaal niet bij je past zijn er misschien kleine dingen die je wel kunt gebruiken en weet je zeker wat je absoluut niet wil. Dat is in een extreem geval.

Ik zie een clinic als een stuk extra educatie. Je moet vantevoren weten wat een zwak punt is van je paard waar je op dat moment een probleem mee hebt. (of misschien wel meerdere zwakke punten). Werk dus alleen aan een probleem en geef dat duidelijk aan. Dan is misschien de methode die daarvoor door desbetreffende persoon uitermate goed voor om het probleem te herstellen.
Als je gaat kijken en je luistert naar een bepaalde uitleg van iets waar jouw paard een probleem mee heeft, kun je kijken of deze methode werkt.

Clinics zijn zeker niet heilig en ik denk dat, wel afhankelijk van wie de clinic geeft, je wel degelijk wat rij-technisch onderbouwd moet zijn om uit te leggen wat je voelt en om te begrijpen wat bedoeld wordt.
Aan de andere kant kan het heel verfrissend werken om eens een ander dan de vaste trainer naar je paard te laten kijken, vaak worden dan toch weer wat andere punten aangestipt.

Groetjes, Gisela

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 01:45

Jah maar ik bedoel van stel je paard spint lekker rechtsom maar linksom heeft ie moelijkheden. De gene die de clinic geeft geeft je tips en je probeert het uit. In begin lijkt het te lukken maar op een gegeven moment loopje spaak

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 09:46

Ik denk dat je dan toch weer hulp moet zoeken. Met dat soort dingen moet je niet blijven aanmodderen imo.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 10:04

Chantalleke schreef:
Jah maar ik bedoel van stel je paard spint lekker rechtsom maar linksom heeft ie moelijkheden. De gene die de clinic geeft geeft je tips en je probeert het uit. In begin lijkt het te lukken maar op een gegeven moment loopje spaak


Even een telefoontje plegen? Als de verstandhouding goed was op de clinic, waarom zou je niet eens kunnen bellen?
Is maar een idee hoor, ik zou het zelf zo gauw niet doen. Maar ik zou zelf ook niet zomaar van trainingsmethode veranderen na een clinic.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 10:11

Chantalleke schreef:
Jah maar ik bedoel van stel je paard spint lekker rechtsom maar linksom heeft ie moelijkheden. De gene die de clinic geeft geeft je tips en je probeert het uit. In begin lijkt het te lukken maar op een gegeven moment loopje spaak

Daarom vind ik het altijd prettig als er mensen bij zijn die bij mij op stal rijden/komen. Zij kunnen vaak de boel weer opfrissen als ik vastloop.

Overigens vind ik clinics wel duur, maar dat vind ik het toch wel waard als ik tijdens de clinic een "Aha Erlebnis" krijg. Ik verwacht geen wereldwonderen in 1 of 2 dagen. Als de gouden tip erbij zit, is mijn clinic geslaagd.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 02:23

hoi,

misschien een tip; laat jezelf op videoband zetten !
In eerste instantie loop je alleen maar op jezelf te schelden, als je het terugziet (ik tenminste de eerste keer wel), maar als je 'spaak' loopt, en je gaat dan terug kijken, werkt het heel verfrissend en weet je vaak ook gelijk wat er nu de afgelopen keer misging tijdens je training.
Teveel teugel... of juist te weinig... of teveel been... of te weinig... of je zit scheef etc. etc.

ik kan niet meer zonder mijn camera Knipoog en ben zo mijn 'eigen' trainer Haha!

groetjes

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 02:41

Okey ik zal het uitleggen. Ik ga zelf ook nooit naar clinics komt waarschijnloijk door het vooroordeel dat als je ergens op vast loopt dat je nergens naar toe kan om te vragen. maar wil wel clinics volgern dus vandaar dat ik het aan jullie vraag.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 03:32

Als wij een clinic hebben, is dat meestal bij óns op stal en daar zijn we dan met meerdere die mee doen! Het voordeel is dan, als je vast komt te zitten, er altijd wel iemand is die zegt: "dat en dat doe je fout, volgens mij ging het zo-en-zo"! Dat is best wel handig!

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 09:47

Niet alleen na het volgen van een clinic loop je wel een vast, lijkt mij. Haha!
Het trainen van je paard is een voortdurend leerproces waarbij je telkens wel een probleem te overwinnen hebt. Als je in zo'n dipje zit is het vaak het beste om er evan afstand van te nemen en een paar dagen weer eens te kijken of het probleem er nog steeds is. Soms komt het gewoon doordat je zelf effe niet goed de hulpen geeft, je paard spierpijn heeft of verkeerde timing. Is het probleem er nog zoek dan hulp bij een andere ervaren ruiter, of nog beter; bij je/een trainer.