Rake Klappen van Rieky

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 21:49

Marianne schreef:
"..... ik vind dat er eigenlijk te weinig goede ruiters zijn en dat er te weinig goed les wordt gegeven in Nederland. Daar begint het probleem.

Goede ruiters zijn er altijd te weinig, maar wat is een goede ruiter Verward
De goed presterende ruiters zijn Nederland ontgroeid en starten vaak alleen nog maar in het buitenland. Wat er dus overblijft is een niet juiste weergave van wat Nederland in huis heeft.
Het probleem qua lesgeven is dat er geen goed western-opleidingsinstituut c.q. regelgeving is waardoor iedereen les kan gaan geven.

Citaat:
......Het gaat slecht met de sport in Nederland, ik maak mij daarover zorgen, want als er niks gedaan wordt is er straks gewoon niks meer."

Je moet ook niet iets willen forceren als de basis al niet goed is (zie 1.).
Het blijft een kwestie van vraag en aanbod. De echt serieuze ruiters weten de goeie trainers echt wel te vinden.

Citaat:
"Westernrijden is een paar jaar geleden natuurlijk op een bepaalde wijze verkocht. Makkelijke paarden, vooral recreatief, waar iedereen op kon rijden. Je ging erop zitten, deed je benen er vanaf en het paard deed alles zelf.
Nu zitten we in de overgangsfase van recreatief naar wedstrijdsport. Veel enthousiastellingen uit die tijd zijn afgehaakt, want eer je een beetje in de gaten hebt hoe alles werkt, ben je zo een jaar verder."

Ook Vorstenbosch heeft voor een groot deel aan de basis gestaan van het westernrijden, dus ook tot wat het nu is. En IMO was de westernspórt er eerder dan het recreatierijden in Nederland een vlucht heeft genomen en dan doel ik m.n. op de ruiters 'van het eerste uur'. Dat hierbij de verkeerde indruk is ontstaan dat alles 'een makkie' is is wel begrijpelijk. Mensen die niet rijden zei het zowiezo al weinig en diegenen met een 'engelse' achtergrond overstapten kwamen er snel genoeg achter dat het best tegenviel.
Als je westrijdgericht bezig bent heb je doorzettingsvermogen en goed materiaal nodig, aan beide ontbreekt het nogal eens.
Waarom kan recreatie en wedstrijd niet gewoon (gescheiden) naast elkaar leven, in de engelse rijstijl gaat dat al jaren zonder problemen.



DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 22:15

XoNo schreef:
Het is niet te vergelijken met het niveau waarop er in bijvoorbeeld Amerika wordt gereden.

Eigenlijk kun je dat niet vergelijken Xono. Dat land is veel groter. Westernrijden komt daar haast van oorsprong vandaan Haha! . Zodra kinderen kunnen lopen worden ze op een paard gezet (bij wijze van Haha! ). Er worden veel meer paarden (Quarters) gefokt (en heus niet allemaal goeie). Ook zijn daar veel trainers die die naam niet verdienen en ruiters die niet het topniveau zullen halen, maar daar hoor je hier niets over. Knipoog
Wij moeten ons niet blind staren op de bekende namen daar. Leuk om je voordeel mee te doen áls ze hier eens komen, maar verder moeten we het hier met de middelen die we hebben zien te redden.

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 16:40

Adrienne schreef:
Het enige probleem wat de western heeft is een groot aantal dressuur/recreatie ruiters die een western zadel kopen en recreatief blijven dressuur rijden op een makkelijk zittend zadel. Dus de western sport krijgt de naam een leuke vorm van recreatie te zijn (lekker buiten rijden) en niet dat het een serieuze sport is.
Boos!


Maar waarom wordt er van recreatief(western)rijden zo'n probleem gemaakt als dat bij 'engels' niet zo is. Daar zijn minstens zoveel ruiters die nooit wedstrijden rijden en gewoon lekker met hun paard doen wat hun goed lijkt zonder door andere 'engelse' ruiters met de nek aangekeken te worden. Verward
Hebben dressuurruiters het idee dat engelse recreatieruiters hun sport naar beneden halen Verward

Niet iedereen die western rijd is toch verplicht de sport in te gaan Verward

Als dat op voorhand wél je bedoeling is én je wilt goed presteren dan heb je het moeilijk hier in Nederland, dat zal niemand ontkennen. Soms heb je het geluk in de buurt van een goede trainer te wonen en anders zul je het er voor over moeten hebben om veel en lang te reizen. Dat is niet voor iedereen weggelegd.

Overigens zijn de woorden 'goede trainer' erg relatief en voor iedereen anders invulbaar. De resultaten echter zijn op wedstrijden zeer zichtbaar en geven -helaas voor de sport- dus vaak een vertekend beeld. Schijnheilig

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 10:54

Adrienne schreef:
Zolang er geen eenduidig beeld naar buiten wordt gebracht, zal iedere leek en scepticus zeggen "zie je wel dat western stelt drie keer niks voor. Het is zo simpel dat iedereen het zo kan"


Ik voel me niet aangevallen als recreatie-westernrijder, laat ik dat duidelijk stellen Haha! , maar vraag me gewoon af waarom er nu verschil bestaat tussen de manier waarop recreatie-engelse ruiters (dus op een engels zadel) bekeken worden en weekend-westernruiters. Beiden zijn geen goed voorbeeld voor de sport, ze dragen tenslotten niet een serieus beeld uit. Maar ik heb nooit gemerkt dat de serieuse engelse-sport ruiter het gevoel heeft dat 'zijn' sport naar beneden wordt gehaald door een 'slonzige' in een engels zadel rijdende engelse recreatieruiter.

Is het omdat engels veel vaker gezien wordt en er dus minder ophef over gemaakt wordt Verward

Het gaat erom dat tijdens de wedstrijd een goed beeld gegeven wordt.
Maar als je daar over na gaat denken...als alles er netjes uitziet geeft dat toch juist een beeld dat het zo makkelijk gaat Verward


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers