Eerste keer western

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Eerste keer western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-02 23:23

Komende zaterdag doe ik voor het eerst mee met een westernles. Aangezien ik nog lang moet sparen om een echt westernzadel te kopen, begin ik dus op mijn gewone vlz zadel. Wie van jullie is er ook op een gewoon zadel begonnen en hoe zijn jullie ervaringen??

Ik heb even de titel aangepast, uiteindelijk een zadel te leen gekregen, Super. Onderaan staat hoe het ging Lachen
Laatst bijgewerkt door Poohbeer op 15-12-02 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt


Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-02 18:04

Dankzij Mareikestommy hebben we onze eerste les gedaan met een echt westernzadel. Het ging echt geweldig, ik had een totaal ander paard. Best ontspannen de eerste keer, geen bit vastpakken, ruimere galop.....
Heb nu het zadel van Mareike te leen gekregen dus we gaan zeker verder voorlopig. De eerste les was helemaal top in ieder geval Lachen

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-02 21:55

Mijn dressuurinstructrie is ook helemaal toppie. Maar ik denk dat het deels door het zadel komt idd, want je hebt veel meer hals voor je met western. En ze moest nu toch meer op haar eigen benen lopen, normaal hangt ze dus echt teveel aan mij gaat ze racen, ze steunt dan op mijn handen en benen denk ik.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-02 12:54

Misschien leg ik het verkeerd uit, maar de hoofd-hals houding bij western is natuurlijk anders dan bij dressuur. Ik heb veel problemen gehad met mijn beessie, is een lang verhaal, maar een paard kopen met een geschiedenis heeft gevolgen dus. Het gaat nu steeds beter, maar ze vind het nog erg moeilijk om haar achterbenen er goed onder te zetten en tegelijkertijd nageefelijk te zijn. Als ze terug komt in een overgang is dat nutuurlijk nog moeilijker en drukt ze het liefst haar rug eruit. Naarmate ze sterker wordt achter gaat dit straks beter. Met de westernles liep ze vrij met haar hoofd en kon niets "beetpakken" om steun aan te zoeken. Ze was niet nageefelijk nog hoor, maar kwam nu ook niet met haar hoofd omhoog. Is het zo wat duidelijker?? Vind het zo moeilijk om duidelijk uit te leggen wat ik bedoel.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-02 15:25

Zo goed waren we nou ook niet in 1 les, want de verzameling was ver te zoeken. Maar omdat je met een lange teugel rijd heeft ze niks om zich op vast te zetten. Aan die lange teugel ging ze zich af en toe ontspannen en dan moest ik haar vooruit rijden om haar achterbenen er meer onder te laten zetten. Je moet je paard meer met je zit bij elkaar houden en met dressuur rijd je je paard meer naar je handen toe, je hebt dan ook druk op de teugels. Meestal van halt naar stap ofzo drukt ze met dressuur haar rug weg, nu kon ze dat niet omdat er niks was om op te gaan hangen en ze het veelste druk had om op haar eigen benen te letten. Met de dressuur plakt ze af en toe teveel aan me.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-02 16:49

Dat klopt, dat vertelde ze ook, evenals met mijn dressuurlessen. Aan de les is niks mis, we hebben nog veel te leren. Omdat ze het dus zo moeilijk vind haar achterbenen eronder te zetten, plakt ze liefst aan mijn benen vast. Op het moment dat we "warm" gereden hebben oefenen we nu ookom stukjes vooruit te rijden, zodat ze los komt van mijn benen en zelf die achterhand gaat gebruiken. Ik weet dat western niet zomaar rijden is met een lange teugel, de andere stalgenoten kunnen hun paarden netjes verzamelen, zei doen het dan ook al veeeeeel langer. Maar gezien hoe de dressuur gaat en het type paard wat ik heb (inclusief verleden) verbaasde het me dat ze niet haar rug wegdrukte in overgangen en na een uur toch redelijk al iets bij elkaar kwam. Met voltes in de dressuur loopt ze door mijn buitenbeen heen, en nu deed ze dat veel minder. Je hebt heel je lijf en handen anders.
Misschien dat Kleintje duidelijke uitleg kan geven, die kent mijn paardje ook. En de western....we gaan voorlopig een kijken hoe dat verder gaat.

Ik snap igg wat je bedoeld en zo denk ik er ook over en zeggen ze met de lessen ook. Ik denk alleen dat ik je niet precies uit kan leggen wat ik bedoel zonder dat je mijn paardje kent. Dit was een "je moet het meemaken" moment denk ik Haha!

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-02 17:16

Dank je, zal jullie hier zeker lastig blijven vallen met onze ervaringen Haha!
Misschien gaat het met dressuur nu ook wel beter dalijk.


Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 09:59

Nu nog wel, ik ga na 1 les niet gelijk al mijn dressuurspullen de deur uit doen Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers