vandaag eens echt op 1 hand gereden maar....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

vandaag eens echt op 1 hand gereden maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-02 21:49

op zich ging het wel goed voor de eerste ker echt een uurtje op 1 hand rijden zeg maar.
had wel wat eoefend met uitstappen enzo...
alleen dan vreg ik rechts en dan heeft ie die neiging wel maar dan gaat ie toch maar naar links (eigenwijze tinker dat ie is)
nu vraag ik me af hoe trainen jullie een paard over naar 1 hand??
ik heb wel meerdere verschillende mensen gezien die het allemaal anders deden.
wil graag weten hoe jullie dat doen zeg maar...

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 22:58

op 2 handen Cool

golda1

Berichten: 137
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 22:59

met lichaamstaal heel duidelijk te gebruiken, werkte bij mij in iedergeval prima.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 23:45

Ik train inderdaad op twee handen maar als het goed gaat pak ik mijn paard op 1 hand ( gewoon met een trens) gaat het niet goed dan is het trainen en doet ie het dan wel dan heb je dat alvast. Maar ik pak een shank als ie alles goed op een hand met een rens doet dan gewoon proberen met shank. Dan pak ik hem ook met shank ook eerst op twee handen maar pak hem later ook over op een hand

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 23:54

Heel simpel gezegd: je moet hem eerst op twee handen leren in te buigen op je been en een neckrein. Als 'ie dat goed doet (Stilstaand beginnen, dan stap dan draf enz...veel slangenvoltes en serpentines rijden) kun je zoetjes aan naar één hand gaan werken, maar altijd met je tweede hand ter correctie er bij... Een uur op één hand rijden doet geen trainer... trainen doe je op twee handen, het op één hand rijden is een trainingsdoel (als je begrijpt wat ik bedoel...) Klinkt simpel en is nogal kort door de bocht zo, maar het is ingewikkeld genoeg om er een heel poosje over te doen. Valt dus niet in een klein stukje op een messageboard uit te leggen... Als je daar geen ervaring in hebt, kun je, naar mijn mening, beter een goede trainer opzoeken die je daar mee helpt.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 02:04

De overgang naar een shank kun je maken (nja, ten eerste...zie de post van Francis) door dicht met je handen bij elkaar te rijden en het paard ten alle tijde met 2 handen op te pakken en niet iets meer met de andere (is nog best moeilijk Haha!). Je paard moet goed reageren op de neckreining. Maar zoals Francis al zegt, geen enkele trainer traint op 1 hand. Het trainingsdoel is inderdaad 1 hand, maar enkel op 1 hand lukt je niet.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-02 13:49

euuhhh
ff voor de duidelijkheid
ik heb dus niet constant op 1 hand gereden maar gewerkt naar op 1 hand rijden.
meestal als ik aan het trainen ben ben ik al mijn tijd kwijt aan het snelheid eruit halen . dit gaat nu dus eindelijk lekker....
niet dat ik dus constant met 1 hand rij. maar meer dat ik dus zoals jullie tip 2 handen bij mekaar heb en dus mijn handen gelijk beweeg.

hij doet het verder prima en ik ben er van overtuigd dat hij vanzelf wel een keer doorkrijgt dat ie naar rechtw moet als ik dat vraag (tis puur eigenwijz trouwens..)
maar mijn vraag is dus niet om ulp bij het trainen van mijn paard maar ik vraag hoe jullie een paard zouden trainen om de overgang naar 1 hand te maken..
pfff lastig om ui t te leggen maar hoop dat jullie mijn vraag nu snappen . dus algemene vraag: hoe train je een paard om over te gaan op 1 hand rijden....

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 14:42

jilleroo"]


hij doet het verder prima en ik ben er van overtuigd dat hij vanzelf wel een keer doorkrijgt dat ie naar rechtw moet als ik dat vraag (tis puur eigenwijz trouwens..)
[/quote]

yeah right vanzelf***ooit**** Cool keep on dreaming Sigaar


[quote="jilleroo schreef:


maar mijn vraag is dus niet om ulp bij het trainen van mijn paard maar ik vraag hoe jullie een paard zouden trainen om de overgang naar 1 hand te maken..
pfff lastig om ui t te leggen maar hoop dat jullie mijn vraag nu snappen . dus algemene vraag: hoe train je een paard om over te gaan op 1 hand rijden....



hoe!!!!!!!!! zo simpel en zo basic Cool
if you dont know how**no one can show you now

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 15:46

Ja, ik moet Blaze gelijk geven (en ik gaf het al eerder aan...) Dat leg je dus niet ff uit... da's een proces en loopt bij elk paard weer anders...
Dat heeft ook te maken met aanvoelen wat je wanneer kunt en moet doen. En hoe je dat 'algemeen' gesproken doet het ik hierboven dus al een beetje uitgelegd. Belangrijk is wel dat je dingen pas op één hand gaat doen als ze op twee handen écht goed gaan (dus niet 'wel aardig'...) Heb je je paard dus in galop nog niet 100% onder controle (en dus niet alleen tempo, maar ook in wendingen, overgangen e.d.) ga dan niet op één hand zitten klooien, want zo leer je een paard verkeerde dingen. En geloof me, die zijn nog véél moeilijker af te leren! Maar kun je je paard in stap compleet controleren (dus ook voor en achterhand onafhankelijk van elkaar 'plaatsen'), dan kun je in stap al wel naar één hand toe werken. Het hoeft dus niet allemaal 'tegelijk' zeg maar.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Veel succes er mee in ieder geval.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 16:50

En sturen doe je niet alleen met je handen, ook je zit(gewicht), benen en schouders doen daaraan mee. Knipoog

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-02 17:17

blaze ik bedoelde niet dat ie het zelf uiut moet gaan zoeken ik bedoelde dat ie op een gegeven moment mijn hulpen wel zal gaan begrijpen.
nog word ik nu aangevallen op het feit dat ik misschien niet zo ver ben. ik heb wel meerdere paarden op 1 hand aangereden.
en tuurlijk doen je zit je benen en schouders mee ik ben niet helemaal blonT
ik heb het gevoell dat ik hier aangevallen wordt en dat vind ik erg jammer.
ik weet dat het aan elk paard ligt hoe je hem overzet (om het zo te noemen)
alleen omdat mijn vroegere instructeur (ik woonde toen nog ergens anders ) het op een andere manier deed dan mijn huidige vraag ik me gewoon af wat de verschillen zijn in de trainingsmethode van anderen.
ik vind het erg jammer dat dit topic dus verkeerd loopt (niet dat ik gelijk iedereen voor een bemoeilal ofzo uitmaak) maar ik had graag jullie trainingsmethode (in grote lijnen want ik weet dat je het niet precies kan uitleggen i.v.m. verschillende karakters van paaren) willen horen...

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 17:27

oke.
als ik begin met een paard te leren met een shank doe ik altijd eerst een knoop in mijn teugels.
dat is het midden en daar houd ik het vast

dan ga ik eerst het paard leren om het bit aan te nemen. dus optillen , beetje drijven en als hij nageeft je hand weer neerleggen
als hij dat snap, dan ga ik pas sturen, want dat kunnen ze dan vaak al.

waarom kunnen ze dat al?
nou omdat ik ze eerst met een gewoon bit en met een bosal heb geleerd te sturen.
ook met mijn teugels in 1 hand.
dus ook met benen en zit

het klinkt allemaal er mooi en makkelijk, maar ik ben ook door schade en schande wijzer geworden en hoop dat ik over jaar kan zeggen "Goh wat zat ik vorig jaar te kl**ien" Haha!

ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Laatst bijgewerkt door Jos op 01-12-02 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-02 17:36

dank je jos. dit is wat ik graag wil horen...

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 17:45

Als je paard op 2 handen op zit, benen etc goed reageert, zal hij snel genoeg doorkrijgen wat de bedoeling van 1 hand is. Hij krijgt tenslotte nu alleen als extra druk op de nek (neckreining) mee.
Tuurlijk moet het kwartje even vallen, maar met ondersteuning van reeds bekende signalen (benen/zit) zou elk paard dat toch redelijk snel moeten snappen.
Als dat niet zo is mis je dus iets in de basis en moet je weer een stapje terug.
Het grote probleem zit hem in het zonder druk kunnen rijden (dus van het bit afblijven), want wendingen rijden op een shank heeft niets met zijdelinkse teugeldruk te maken, maar alles met nek/been-hulpen. Haha!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 19:04

ik ben het met je eens sm.

als je een bocht naar rechts maakt en je legt je linker been aan en je linker teugel, dan krijgt je paard vaak ook druk in zijn linkermondhoek
dus buigt hij vaak zijn hoofd naar links en dan krijg je weer die stelling naar de verkeerde kant Frusty

dus de bocht insturen met je zit en benen en een klein beetje teugel
ik bump heel licht met mijn binnenbeen zodat hij dan zijn hoofd naar binnen brengt.
dit heb ik hem uiteraard eerst geleerd in stilstand. Schijnheilig

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 19:05

jilleroo schreef:
dank je jos. dit is wat ik graag wil horen...


dat weet ik Schijnheilig Haha!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 19:43

Zoals ik in m'n eerste stukje al schreef... Ik leer ze op zit en benen na te geven: zacht 'bumpen' met je binnenbeen, beide handen dezelfde kant op zodat de binnenteugel van de hals af is en de buitenteugel tegen de hals, zónder druk op het bit te nemen. Dan met de binnenteugel iets naar binnen vragen op het moment dat je 'bumpt' zodat ie gaat leren op het 'bumpen' naar binnen te komen. Na een paar keer begin je eerst met 'bumpen' en pas als'ie niet reageert vraag je met de binnenteugel. Eerst één kant op, terwijl je stil staat, en als het kwartje valt (en dat is meestal al binnen een paar keer) ook de andere kant op en als dat ook goed gaat in stap. Voltes rijden en op deze manier van volte veranderen. (met buitenteugel en buitenbeen blijven controleren). Dit alles doe je dus eerst op twee handen, en als ze het princiepe door hebben kun je het op één hand proberen. Op deze manier heb ik m'n merrie vrij vlot op één hand gekregen, maar zoals ik ook al zei, het hoeft bij een ander paard dus helemaal niet te werken...