[b]Race Kees[/b]

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

[b]Race Kees[/b]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 16:00

hallo allemaal.

ik rijd sinds ongeveer een jaar western en ben heel blij dat ik via via een verzorgpaardje heb gekregen. ze is 19 en heet Leo American. Het is een allrounder en kan dus alles een beetje, maar het is een echte racekees. ze wil niet rustig lopen. ik heb al een heleboel geprobeerd. lange teugel, strakke teugels, een snaffle, een shanks, en nu heb ik er dan een martingaal aan hangen, maar het is natuurlijk de bedoeling dat ze ook zonder hulpteugels rustiger wordt. is er iemand die dit kent? of die er een oplossing voor heeft?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 16:22

Een paard van 19 kan in zijn leven al zoveel ellende hebben meegemaakt dat rij je er niet 1-2-3 uit, daar heb je veel geduld voor nodig. En misschien lukt het ook gewoon nooit meer Verdrietig

Misschien is ze erfelijk belast met racebloed Haha! , misschien zijn haar tanden aan een stevige poetsbeurt toe . Ligt het zadel wel goed, heeft ze geen rug/beenproblemen. Verward

Als je al het lichamelijke hebt uitgesloten kun je aan een trainingsmethode gaan denken.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:12

Ben het met Sugar eens. Ik bepaal het tempo, en als het paard dat overschrijdt dan zet ik hem of haar stil, en draaf dan weer opnieuw aan. Zo leren ze dat ze op mijn tempo moeten lopen.

Dit zal wel een van de velen trainingsmethoden zijn, maar it works for me Tong uitsteken

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 18:13

er zit wel veel engels volbloed in, aan vaders en aan moeders kant, maar daarom kan ze het toch wel leren? stoppen deed ze eerder ook niet op mn zit, maar nu wel. aan wat voor trainingsmethode zit je te denken dan?
groetjes

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:18

XoNo schreef:
Ik bepaal het tempo, en als het paard dat overschrijdt dan zet ik hem of haar stil


dat klinkt erg mooi maar er zijn paardjes waar bij dit niet lukt.
die staan gewoon niet stil.
gaan omhoog of zo en dan heb je er een probleem bij Frusty

dus moet je wat anders verzinnen

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:19

Leo American, die stamt af van de heel beroemde hengst Leo. Inderdaad een sjees kees Knipoog of zoals het AQHA Legends boek het noemt: Leo was a speed horse and one of the all time great shires. A sizzling Speed Horse

Leo is niet een paard die van alles een beetje kan, maar vroeger kon ze echt heel veel, volgens mij meerdere keren NL kampioen geweest.

Mijn advies: neem les van iemand die op een heel eerlijke manier met paarden omgaat, dat verdient Leo!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:32

Paarden die omhoog gaan hebben gewoon geen respect, en dat dwing ik altijd voor het rijden al af, als ik het niet vrijwillig krijg. Paarden zijn groot en sterk, en moet je onder de duim houden, lukt het niet goedschikt, dan wel kwaadschiks. En een paard wat bij mij omhoog komt, krijg klapjes Haha!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:36

Xono .... als jij het zegt klinkt het allemaal zo makkelijk B)

ik wou dat ik nog zo jong was

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 19:01

Jos schreef:
Xono .... als jij het zegt klinkt het allemaal zo makkelijk B)

ik wou dat ik nog zo jong was


Helaas, als je ietsie ouder bent, weet je uit ervaring dat het niet allemaal volgens de (door mensen bedachte) regels gaat.

En ieder paard verdient een eerlijke behandeling, ook moeilijke. Die zijn vaak zo geworden door een niet zo eerlijke behandeling.
Het eerste wat in mij opkwam was " een oude hond leer je geen kunstjes meer". Hoewel sommige dingen best wel aan of afgeleerd kunnen worden, is dit misschien gewoon het karakter van het paard. Met sommige dingen moet je leren leven, helaas.
Ik heb eens de tip gekregen de snelheid er uit te halen door hem op een heel klein cirkeltje te zetten. Daarna weer verder. Weer te snel? weer op een cirkeltje.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 19:55

hoi,

ik denk dat je eerst, zoals SM al schrijft, alles uit moet kunnen sluiten, zeker weten dat het niks lichamelijks is....

Als dat niet zo is, en dus een kwestie v. trainen, zal het idd tijd & geduld in beslag nemen... iets wat een hoop mensen al niet hebben Scheve mond

Ik kan wel allerlei trucjes hier op gaan schrijven, maar dan nog zijn het dingen die je niet 'zomaar' oplost (voordat je het weet, heb je er een ander probleem bij) en zou ik je eerder aanraden om op zoek te gaan naar goeie instructie (als je die nog niet hebt).

Belangrijkste trefwoorden voor 'goeie' instructie zijn mi : geduld, tijd, geen 'rouwdouwer' (sorry voor het taalgebruik), maar iemand met daadwerkelijk kennis/ervaring met verschillende paarden.
Niet iemand die 1 trainingsmethode toepast op élk paard, maar iemand die bereid is met liefde & geduld naar iets toe te werken, wat bij jouw én je paard past.

Veel succes

groetjes Jolanda

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 20:48

Tuurlijk, het klinkt heel makkelijk...ik hoef jullie ook niet te vertellen dat het niet zo is *LOL* Maar ik wist even gauw niet hoe ik het 'moeilijk' op moest schrijven. Tuurlijk werkt die methode niet bij elk paard, en de ene kun je harder aanpakken dan de andere, maar dat is wel de methode die het eerst in me opkomt als ik zo'n paard ga rijden. Dan kun je per paard wel beoordelen of het eventueel uit zou pakken.

Sorry, als ik dit een beetje ongelukkig heb opgeschreven

Als ik een paard ga rijden, waarvan ik weet dat ik ernaast al geen respect heb, dan ga ik er niet op. Gebeurt me nagenoeg nooit gelukkig. Maargoed, dan ga je dat respect eerst proberen te verdienen naast het paard. Ik weet dat een paard wat jou niet respecteert, ook zijn hoefjes niet uit de mouwen zal steken onder het zadel...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 21:03

Zonder jou en het paard bezig te zien zou ik geen "kundig" advies kunnen geven, maar ik wil er wel aan toe voegen dat je een paard die graag voorwaarts wil, en dat gewend is, ook redelijk veel voorwaarts rijdt.

Eerst lekker losrijden, lekker voorwaarts daarna "aan het werk", met tussendoor kleine stukjes langzaam/verzameld en dat langzaam uitbouwen. Bijvoorbeeld alleen de korte zijde langzaam, de lange zijde voorwaarts.

Dus niet verwachten van Leo dat ze lange stukken langzaam in jouw tempo loopt, maar rustig opbouwen.
Op die manier vindt ze het waarschijnlijk makkelijker, omdat ze ook nog de "kans" krijgt om voorwaarts in haar favorite tempo te lopen...

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:08

Het Leo bloed kan je niet de schuld geven, want dat heeft heel veel goeds gebracht:

One son, Leo San , went on to sire:

Peppy San {NCHA World Champion Cutting Horse, 1967},
Mr San Peppy { NCHA World Champion Cutting Horse 1974}.
Wimpy Leo San,- High Point Halter {1961}
Leo San Van - High Point Halter and Cutter {1961} High Point Cutting Gelding and AQHA Champion
Leo Maude - AAA- Supereme Champion

One daughter, Flit, would go on to produce Kings Pistol, {1957 NCHA World Champion Cutting Horse} Flit would produce 17 foals in her lifetime, 7 would go on to earn 152 AQHA halter points, 5 would earn 77.5 performance points.

Leo produced so many speed and performance horses that it is impossible to list them all here.

AQHA Champions 24
Foal Crops 24
Foals Registered 554
Halter Point Earners 69
Halter Points Earned 935
Performance Point Earners 46
Performance Points Earned 840.5
Performance ROM 33
Race Money Earned $605,882.
Race ROM 211
Race Starters 370
Superior Halter Awards 4
Superior Performane Awards 8
Supreme Champion 1
World Champion Racing 4
Leading Race Monet Earner Miss Olene ($31,532)

En wat te denken van Tiger Leo (1958/1986 Sire: Leo Dam: Connie (TB)
NSBA Hall of Fame Maternal Sire AAA AQHA Champion Sire of earners of over 74 ROM's, 33 Superiors, and 11 AQHA Champions)?:

http://www.steyskal.com/tiger_leo.cfm

En ook in de pleasure:

TIGERAFLAME features 31% LEO breeding-possibly the highest concentration of LEO in any sire standing to the pleasure horse industry today ( http://www.steyskal.com/tigeraflame_record.cfm ).

En Zips Chocolate Chip heeft twee maal Leo in zijn pedigree, een maal via Zippo Pine Bar en een maal via Custus Jaguar:

http://www.zipschocolatechip.com/zcc/pedigree.html

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:45

Dus Missy heeft ook een beroemde Opa Haha!

Als ik hoor dat dit paard al veel gepresteerd heeft ga ik alleen maar sterker denken dat er iets lichamelijks niet goed zit.

Hoe is ze met vrij longeren en aan de hand Verward

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:49

XoNo schreef:
Paarden die omhoog gaan hebben gewoon geen respect, en dat dwing ik altijd voor het rijden al af, als ik het niet vrijwillig krijg. Paarden zijn groot en sterk, en moet je onder de duim houden, lukt het niet goedschikt, dan wel kwaadschiks. En een paard wat bij mij omhoog komt, krijg klapjes Haha!


Paarden kunnen ook uit angst steigeren of door ruw gedrag van de "ruiter"
Dat heeft dan niks met respect te maken, of je moet het gebrek aan respect tegenover het paard bedoelen Frusty

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 18:20

Leo_American schreef:
hallo allemaal.

ik rijd sinds ongeveer een jaar western en ben heel blij dat ik via via een verzorgpaardje heb gekregen. ze is 19 en heet Leo American.


Het is dus niet je eigen paardje begrijp ik...
Ga eens bij de eigenaar te rade voordat je uit jezelf iets gaat proberen. Dat zou ik van mijn verzorgster in ieder geval op prijs stellen.

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 18:25

niet om banketstaaf te doen maar kan het ook zijn dat het paard goed in zijn vel zit, met een lekker passend zadel enzo maar door de leeftijd geen dom blondje is en echt wel in de gaten heeft dat ie misschien door een beginner gereden wordt??????
mijn sloompie heeft ook dikke lol met een beginner en heeft als hij niet gecorriceerd wordt in alle gangen beschikking over een run down en doet soms gewoon of de achterwaarts niet in het bestand zit!!
of te wel oude paarden lol!!!!
wellicht doe je er verstandig aan het paard eens door een ervaren ruiter te laten rijden als je dat zelf niet bent en laat die je eens vertellen hoe je paard gereden is in het verleden en hoe hij wil dat jij het doet.
begrijp me goed ik bedoel dit niet banketstaaf maar zie het heel vaak... een zeer ervaren paard met een minder ervaren ruiter en dan komen de grapjes van zelf...zie het als een uitdaging en leer er van zodat je ooit kan zeggen... hihi dat had ik vroeger ook en vraagt er iemand of jij het paard niet eens wil rijden om dat je zoveel ervaring hebt!!!
succes en laat horen hoe het gaat!
groetjes silvia jackeroo.stables@12move.nl

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:31

Ik ben het eens met Sil. Ik denk dat dat het 'probleem' is.

Ik heb ook zo'n paard gehad (zelfde bloedlijnen Haha! ). Die was door een erg goede ruiter ingereden. Toen ik er met mijn 1,5 jaar paardrij ervaring opstapte werd het helemaal niks. Ik kon de eerste versnelling nooit vinden Frusty

Paard werd er (terecht) narrig van. Kwam bij dat het helemaal niet klikte tussen ons Huilen

Mijn man kon wel behoorlijk met haar overweg, maar had in lichtere mate ook wel hetzelfde probleem. Een paar lessen bij Barry Schuurman hebben toen een hoop geholpen.

Voor Leo:
Veel geduld, de juiste klik vinden met het paard en begrip hebben voor het feit dat het al een oudere dame is die al een paar jaar niet zoveel meer heeft gedaan voor de kost (?). En hulp zoeken dus.

En geen klapjes uitdelen Lips are sealed . Daar is dit volgens mij een veel te gevoelig paard voor. Dat lost in dit geval niks op. Overigens heb ik Leo-American ook nergens zien beweren dat Leo omhoog komt. Ze gaat alleen te hard.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 00:17

Misschien een idee om met het paard het onderdeel te gaan trainen waar ze goed is was,en dus waarschijnlijk ook lol in had.
denk dat je wel weet welk onderdeel ik bedoel. Cool

vanderplas

Berichten: 31
Geregistreerd: 14-03-02
Woonplaats: balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 20:20

Knijp je soms niet een beetje met je onderbenen? Ze is daar misschien heel gevoelig voor? Veel geduld en veel humor moet je hebben.Niet je paard uitlachen hoor!!! Wat mij helpt als mijn paardje erg veel zin heeft. In gedachte laat ik haar langzamer lopen. Het werkt bij ons perfect.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 13:39

sjonge wat een berichten zeg! super! alleen wil ik ff een paar dingen duidelijk maken.
1: leo steigert niet (gelukkig)
2: leo staat bij de fam ..., daar krijg ik ook les en aanwijzingen van, en daarmee heb ik het ook al heel vaak over dat gerace gehad

duzz.
die tip over dat op een klein cirkeltje zetten had ik al eerder gehoord en geprobeerd, maar op zo'n cirkeltje gaat ze ook steeds harder, dat werkt niet en ik ben bang dat ze dan haar pezen kan beschadigen o.i.d.
verder met wandelen en longeren e.d. is ze ook druk, dus ik denk niet dat ze ergens last van heeft.
Laatst bijgewerkt door SpiedSkeet op 27-12-02 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 13:40

Blaze schreef:
Misschien een idee om met het paard het onderdeel te gaan trainen waar ze goed is was,en dus waarschijnlijk ook lol in had.
denk dat je wel weet welk onderdeel ik bedoel. Cool


eeh, nee??? Verward

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 18:04

XoNo schreef:
Paarden die omhoog gaan hebben gewoon geen respect, en dat dwing ik altijd voor het rijden al af, als ik het niet vrijwillig krijg. Paarden zijn groot en sterk, en moet je onder de duim houden, lukt het niet goedschikt, dan wel kwaadschiks. En een paard wat bij mij omhoog komt, krijg klapjes Haha!



He bah, Xono, van zulke teksten krijg ik een nare smaak in mijn mond.
"Afdwingen, geen respect, onder de duim houden, kwaadschiks, klapjes" Misselijk
Bbrrr, ik had toch een heel andere voorstelling van je Huilen Verward

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:46

Leo_American"]
[quote="Blaze schreef:
Misschien een idee om met het paard het onderdeel te gaan trainen waar ze goed is was,en dus waarschijnlijk ook lol in had.
denk dat je wel weet welk onderdeel ik bedoel. Cool


eeh, nee??? Verward
[/quote]




nee???
je weet toch zeker dat je paard herhaaldelijk een nederlandse titel heeft behaald in het onderdeel trail!!!!! (dacht 94*95*96)

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 20:55

Ha die Blaze heeft speurwerk verricht!