[WN] waneer beginnen met dekens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: waneer beginnen met dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 18:39

Bij mij krijgt alleen Lee 's nachts een dekentje op tegen de kou. Als het regent ook overdag haar 0 grams regendeken. De rest mag teddybeer worden; Lee kan gewoon echt niet tegen de kou.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 19:38

Bij ons op stal gaan alle paarden (wedstrijdpaarden dan wel te verstaan en niet het jonge spul)
Zo halfweg september onder de deken. Deze komt niet meer af voor de maand mei.
Gewoon 1 deken voor de hele herfst en winter en het voorjaar..... (tenzij het eind september weer 20 graden word natuurlijk)

En ik moet eerlijk zeggen dat ik daar eerst vreemd tegenaan keek... Maar er nooit een paard verkouden, ziek of wat dan ook...
En ze zitten allemaal de hele winter heel kort en glad in het haar.

Ze krijgen trouwens wel allemaal een ei per dag en dat helpt natuurlijk ook.......

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:00

Appie heeft nu 's nachts een deken op, maar wordt ondanks dat toch al weer een beetje pluizig....Ik kan hem denk ik tot het NK wel redelijk in zijn haar houden, maar de show in Zeijen in oktober wordt een probleem. Nou heb ik me laten vertellen dat scheren niet gewenst is op shows, maar ik zie niet echt een andere optie...

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:25

Sugarmiss schreef:
Hou je dan geen kaal paard over

Extensions......

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:48

wingpearl schreef:
Ze krijgen trouwens wel allemaal een ei per dag en dat helpt natuurlijk ook.......

Een ei ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:58

Gaan paarden van glimmen en bij hengsten schijnt het ook iets te doen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:00

Goh. Weer wat geleerd.
Enneee ... hoe geef je zo'n ei? Rauw door het eten of gekookt (met een snufje zout&peper en wat mayo )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:06

3 minuten en dan flink laten schrikken

Paarden schijnen geen problemen te hebben met rauwe eieren.

Toen ik Kloek nog los bij de paarden had lopen legde ze ook wel eens een ei ergens in een hoek van de stal.

Sugar was er altijd 'al de kippen bij' om het ei kapot te bijten en de smurrie op te likken.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:11

Idd een rauw ei... Over de brokken... Eten ze dus altijd. want hun brokjes willen ze niet missen hoor. Nieuwe stalgenootjes moeten er even aan wennen maar na een dag of twee eten die ook zonder problemen hun eitje.

En ja het doet veel goeds voor vacht. Zowel voor de verharing als voor de glans. (de paarden staan op stal bij een eierlegbedrijf, dus eieren genoeg....)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:27

Sugarmiss schreef:
3 minuten en dan flink laten schrikken

Gestressed gras, gestressed ei ... het is wat met het eten voor onze knollies

@wingpearl: handig! Er gaat wel echt een wereld voor me open hoor, eieretende paarden. Nog nooooit van gehoord! Maar waarom niet ...

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:30

haha een ei wat grappig, ga t ook eens een keer proberen zeg! Hoelang duurt t ongeveer voordat je er wat van gaat zien..??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:43

Kleine waarschuwing D:

In eieren kan Salmonella voorkomen en paarden kunnen daar - net als mensen - niet tegen .
Ondanks dat Nederland qua eieren redelijk salmonella-vrij is wordt toch geadviseerd om geen rauwe eieren te eten of te gebruiken voor gerechten.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 06:55

Daar heb je gelijk in sugar miss..
Gelukkig wordt de kippenstal daar op gecontroleerd, de eieren dus ook. Ik weet dus heel zeker dat ik daar altijd een veilig rauw eitje kan halen... en voeren

sultje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 09:07

wow wat een reactie's super ik heb haar gisteren voor de nacht een dunne deken op gedaan en dan hou ik haar overdag nog even zonder tot dat het echt wat kouder word ach nou ja ik hoop het niet maar anders een teddybeertje is ook wel een keer grappig volgend jaar even eerder er aan dekken dank jullie wel !

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:46

evita heeft nu haar regendeken (zonder voering ) ook overdag op. Het wordt hier heel slecht en regen en wind

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:55

ik heb mijn paardjes allang weer dekens op,mits dat het 18 gr of warmer is maar s'nacht's ook al is het dan buiten toch al gauw 15 gr, net wat cornelie al zegt ook zeer slecht voor de bespiering van het paard...daarom op tijd een dek op doen...

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 15:56

Mix heeft sinds deze week een regendeken op als 'tussendeken' (dag en nacht). Van zodra het nog kouder wordt gaat de winterdeken erop. Maar het is zo'n vreemd weer hier: overdag zonnig en 's nachts al bitter koud! Echt een groot verschil, moeilijk om te kiezen welke deken het beste is met dit weer!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 15:59

Bekend probleem zeker als je ze niet bij huis hebt staan en puur voor het verwisselen van een deken naar een pensionstal moet.

Dit resulteert er vaak in dat paarden overdag staan te zweten onder een winterdeken.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:09

Ja, mijn paarden staan bij mijn ouders maar mijn vader wil niet met de dekens 'sukkelen' dus het is: er op of er af. Vandaar dat ik de regendeken een goede tussenoplossing vind voorlopig want speciaal op en af rijden voor een deken is eigenlijk van den zotte hé.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:14

Ook een regendeken is met dit weer nog te warm.

Het is jouw keuze om je paard kort in het haar te willen houden, dan zul je er dus ook de tijd/energie in moeten steken die daarvoor nodig is. Het is idd vervelend om 2x p/dag te moeten rijden, maar dat hoort er dan bij.

Alternatief is gewoon het dikke haar accepteren en na het rijden er wat meer tijd insteken om de boel goed droog te krijgen.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:42

Sugarmiss schreef:
Ook een regendeken is met dit weer nog te warm.

Het is jouw keuze om je paard kort in het haar te willen houden, dan zul je er dus ook de tijd/energie in moeten steken die daarvoor nodig is. Het is idd vervelend om 2x p/dag te moeten rijden, maar dat hoort er dan bij.

Alternatief is gewoon het dikke haar accepteren en na het rijden er wat meer tijd insteken om de boel goed droog te krijgen.

Je hebt gelijk wat het 'maken van een keuze' betreft. Ik wil inderdaad het teddybeergehalte wat beperken, hij heeft met een winterdeken op nog veel haren. De overige paarden krijgen ook geen deken op, zij gaan niet op wedstrijd.

En ik heb er geen moeite mee om energie in mijn paarden te steken maar soms is er ook niet de mogelijkheid om 2x op en af te rijden. Nu ik thuis ben (voorlopig geen werk) kan het, zodra ik weer werk heb is dat moeilijker. En als het nodig is (wanneer het te warm wordt en ik denk dat hij staat te zweten) zal ik m er zeker niet mee laten rondlopen hoor!

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:02

ja maar het ligt erook aan waar je woont
Ik woon aan de kust.. dus bij ons is het kouder dan in het zuiden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:22

Aan de kust zal het natter zijn, maar in het binnenland is het kouder

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:45

Sinds 2 dagen staat Kobus in de nacht weer op stal en nu met dit schitterende weer overdag zonder deken nog buiten. Mocht dat gaan veranderen en er druppies naar beneden komen, gaat zijn regendeken overdag op. Op stal hoeft er zeker nog geen deken op, warm zat. De tijd is ook weer aangebroken om zijn staart weer in een vlecht in staartzak te doen. Zijn staart is lekker gegroeid deze zomer, heeft er heeeeeeeel veel vliegen mee weggejaagd, maar is nu erg kwetsbaar zo in de stal die dik gevuld is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:49

wingpearl schreef:
Idd een rauw ei... Over de brokken... Eten ze dus altijd. want hun brokjes willen ze niet missen hoor. Nieuwe stalgenootjes moeten er even aan wennen maar na een dag of twee eten die ook zonder problemen hun eitje.

En ja het doet veel goeds voor vacht. Zowel voor de verharing als voor de glans. (de paarden staan op stal bij een eierlegbedrijf, dus eieren genoeg....)

Een flesje bier kan ook goed zijn voor de vacht.