[WN] Wat kost een Quarter van gemiddelde kwaliteit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Wat kost een Quarter van gemiddelde kwaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 23:06

Zie titel: ik ben nieuwsgierig naar een richtprijs voor wat ik kwijt zou zijn als ik een Quarter wil aanschaffen van gemiddelde kwaliteit. Kortom....dier hoeft geen topsport te kunnen bedrijven, maar moet lichamelijk wel goed in elkaar steken en goed gezond zijn.

hobbelheks

Re: Wat kost een Quarter van gemiddelde kwaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:18

reke maar op minimaal 5000 euro en ws heeft hij dan nog gen wedstrijd ervaring...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:18

Hoe oud, welke mate van training ??

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:28

5000 vind ik wel erg veel, de minimale prijs is denk ik ongeveer 3500 euro en de max is denk ik 9000. en dan heb ik het over volwassen paarden .

bracht me meteen op de vraag die ik me altijd stel ,waarom zijn quarters en paints altijd zo belachelijk duur????

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:49

voor 3500 euro iets vinden wat klinisch en römntgen goed is is er moeilijk heb ik helaas ontdekt...

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:01

mijn ervaring is vwb de prijs dat mensen wel een mega bedrag vragen ,maar bij interesse je toch wel met een leuk goed paard thuis komt voor een redelijke prijs.

je ziet soms prijzen waar mn mond van open valt, het is net alsof als je een quarter te koop hebt je meteen veel moet vragen terwijl je voor een nette prijs een kwpn 'r kunt kopen met goede afstamming en volledig gezond. wat maakt een quarter nou zoveel duurder dan een ander ras???

je ziet zelfs veulens veulens ,neem nou bv een hengst veulen van een hengst die goed resultaten haalt in NL , voor zo'n veulen vragen ze rustig 4500 euro terwijl je een hengst veulen van bv een fries van ouders met allerlei predikaten nog voor geen 1500 euro kwijt kunt.

misschien ben ik een beetje off topic maar ik ben wel heel benieuwd wat anderen daar nou over denken....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:06

@Uriah: daar verbaas ik me al dik 10 jaar over Haha! Maar zolang mensen het er voor betalen....

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:44

Uriah schreef:
je ziet zelfs veulens veulens ,neem nou bv een hengst veulen van een hengst die goed resultaten haalt in NL , voor zo'n veulen vragen ze rustig 4500 euro terwijl je een hengst veulen van bv een fries van ouders met allerlei predikaten nog voor geen 1500 euro kwijt kunt.

misschien ben ik een beetje off topic maar ik ben wel heel benieuwd wat anderen daar nou over denken....

Dat is echt niet zo verbazingwekkend als je denkt. Die hengsten kosten vaak tussen de 1500 en 2500 euro aan dekgeld. Tel daar je onkosten van dierenarts, verblijf op dek station enz nog eens bij op en je zit zo aan een "onkosten post" van 2000 a 3000 euro!
Helemaal niet vreemd dus dat mensen dan rond de 4500 euro vragen voor een veulen!

Quarters zijn hier nog steeds niet in overvloed aanwezig in Nederland. Mensen moeten eens ophouden de Quarter fok te vergelijken met bv de fok van Friezen. Daar kost het dekgeld van een goede hengst bv zo rond de 800 euro. Dat maakt uiteindelijk op de latere vraagprijs van het goed gefokte veulen al snel zo'n 1500 euro verschil!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 10:53

DubbelDun schreef:
Hoe oud, welke mate van training ??

Bedankt voor de reacties tot dusver.
Ik denk aan een jong paard, tussen 2 en 4 tot 5 jaar, mag ongetraind zijn...of licht aangereden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:26

@polly2 : het is dan dus erg afhankelijk wat voor bloedlijnen er achter zitten en of het bij een bekende stal of een partikulier vandaan komt.
Een QPA HOEFT niet mega-duur te zijn en heus niet alle QPA's die goedkoper zijn mankeert iets aan.
Een dure QPA is geen garantie dat er niets aan mankeert. Dus je zult altijd moeten keuren en ik raad ook aan om een bloedje te trekken en op te slaan.

Verder is het prettig als de moeder nog aanwezig is en je die ook kunt zien lopen (en niet alleen in de wei Haha!)

Kijk niet alleen in NL, maar ook over de grens in België en Duitsland.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:28

Kijk bv eens op de site van Wendy van Osch. Die heeft misschien wel iets voor je.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 12:33

Bedankt voor de reacties.
Ik ben zelf niet op zoek naar een Quarter.
Ik ga regelmatig mee met mensen om te adviseren bij de aanschaf van een paard. Ik kijk dan naar exterieur, beenstanden, beweging, probeer karakter in te schatten etc.. En probeer ook te beoordelen of een paard redelijk geprijsd is. En te adviseren over een bod dat gedaan gaat worden (soort aankoopmakelaar dus).
Ik heb voornamelijk verstand van prijzen van pony's, KWPN-ers en Friezen.
Nu moet ik iemand adviseren die uit meerdere quarters kan kiezen. En ik wilde even verifiëren of het prijsbeeld dat ik heb reëel was. vandaar mijn vraag hier.
Zo te lezen had ik het al aardig goed ingeschat.
Maar...ik zal de overige tips van handelsstallen meenemen naar mijn cliënt.
Wie weet is het voor haar interessant.

jakeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:37

ik heb ook een ander soort ras ja ja een lekkere ijslander. en die kosten als ze klaar zijn om te rijden ook best veel toch ook rond de 4000 euro. ik heb daarom een veulen gekocht omdat ik wel kwaliteit wilde maar niet voor al dat geld. de uitkomst is dat ik hem nu 1,5 jaar heb en dat zijn prijs al 4x zo hoog is als waar ik hem voor gekocht heb. hij ontwikkeld als een super sportpaard met mooie kwaliteiten. bij komend nadeel... je hebt veel geduld nodig en je kunt niet rijden... maar t voordeel is dat je kwaliteit kunt kopen, je een mooie band kan opbouwen, en dat je weet wat er met je paard gebeurd is als je hem zadelmak wil maken. maar ja die overweging is voor iedereen anders he

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:43

@jakeline : leuk dat je deze vergelijking tussen IJslanders en QPA's maakt. Qua 'volwassen' prijs ontlopen die elkaar idd niet veel, maar de kosten van een veulen en de dekkosten zijn idd wezenlijk verschillend.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:39

Uriah schreef:
mijn ervaring is vwb de prijs dat mensen wel een mega bedrag vragen ,maar bij interesse je toch wel met een leuk goed paard thuis komt voor een redelijke prijs.

Uriah, koop jij dan regelmatig een QPA? Of is dat dan 1 keer voorgevallen?

Mijn ervaring is toch ook dat bloedlijnen sterk de prijs bepalen. Alleen zeggen sommige verkopers goede of zelfs super bloedlijnen te hebben, wat dus helemaal het geval niet blijkt te zijn! Dus: verdiep jezelf goed in de bloedlijnen! Wat me ook dikwijls stoort, is dat de meeste nog steeds enkel naar de hengst kijken, en niet naar de merrie! De moeder vind ik belangrijker dan de vader.

Maar ook binnen het kwpn heb je toch paarden die goedkoop zijn, maar toch 10.000 euro kosten! Alles hangt af van de kwaliteit.

En inderdaad, een "standaard" quarter kost meer dan een "standaard" kwpn'er. Dat heeft te maken met vraag en aanbod. Reken maar 5000 euro voor een "standaard" volwassen quarter. Ik twijfel of je ze daarvoor vindt trouwens, volledig goedgekeurd.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:31

Voor mensen die een quarter al snel te duur vinden heb ik hier een interessant stukje dat ik een paar jaar geleden tegen kwam in een duits magazine:

Niets vernietigd kapitaal sneller en zekerder dan paarden fokken.

Ik wil proberen om het thema paardenkoop en bijbehorende prijs duidelijk te maken uit mijn oogpunt als paardenfokker; hoe de prijs voor een jong paard tot stand komt.

Vaak vraagt een geïnteresseerde klant waarom een 3-jarige 6000 euro moest kosten, wanneer de hele paardenmarkt overvol is van hele brave goed gereden QH die niet meer kosten dan 4000 (uit privebezit).

Hier komt het antwoord:

Allereerst wil ik vertellen wat ik al vaak met klanten meegemaakt heb:

Veel geïnteresseerden besluiten niet tot koop over te gaan omdat de prijs van hun droompaard 500 tot 1000 euro te hoog is en onderhandeling niet het gewenste resultaat brengt. Zo ver zo goed.

Als ik hen er dan op wijs dat een paard dat men op 3-jarige leeftijd koopt en dat een normale paardenleeftijd bereikt van ongeveer 25 jaar in deze totale tijd ongeveer 100.000 euro kost dan wordt ik vaak verbaasd aangekeken.

Deze berekening is heel eenvoudig en kontroleerbaar. Bij een normale stalhuur van ong. 250 euro per maand, daar komt bij de hoefsmid, wormkuren, verzekering, entingen, en dan moet het paard gedurende deze tijd niet eenmaal ziek worden!
De dierenartskosten komen daar nog bovenop. De kosten van toebehoren etc. zijn hier niet eens meegerekend.

Op grond hiervan kan ik niet begrijpen dat bij een verkoop vanwege 500 of 1000 euro verschil een paard niet gekocht wordt of zelfs een 'tweede keus' paard wel genomen wordt vanwege het prijsverschil.
Een goedkoper paard is natuurlijk niet automatisch slechter. Men kan ook zeer goede paarden voor minder geld kopen wanneer men tijd en wat geluk heeft. Er wordt regelmatig een 'echtscheidings-paard' zeer gunstig aangeboden.

Hoe komt de prijs voor een 3-jarige BIJ DE FOKKER tot stand?

(Natuurlijk is dit van fokker tot fokker verschillend).

Ik zal geen afschrijving en onderhoudskosten voor het bedrijf en gebouwen van de fokker rekenen, hoewel deze er natuurlijk wel zijn.

Aanschaf fokmerrie:
Gaan we uit van een doorsnee koopsom van 5000 euro. Alleen maar om een getal te noemen, je kunt natuurlijk fokmerries voor het veelvoudige kopen. We gaan uit van een gebruiksduur van de fokmerrie van 10 jaar dus zijn de kosten per veulen al 500 euro, alleen voor de aanschaf van de moeder.

Dekking
Gaan we uit van een gemiddelde dekking van 750 (ook hier geldt weer dat je veel duurdere dekkingen hebt.
Krijg je meteen te horen:"ja maar de fokker heeft de hengst zowiezo bij hem dat kost dus niks..." daar staat dan tegenover dat de hengst veel concurrentie heeft, hij moet dus bijv. NRHA of NSBA en DQHA ingeschreven worden, hij moet het hele jaar gevoerd en verzorgd worden...... dus we gaan uit van 750 euro dekgeld.

...we zijn dus al bij 1250 euro voordat het begint....

Dan komen de inseminatiekosten, echo's, enz. Rekenen we een keer heel weinig met 150 euro (3 - 4 x echo, + dierenarts + laboratorium)

... We zijn nu bij 1450 euro...

... en nu is hopelijk de merrie dragend. Wanneer we beginnen met rekenen wat gebeurt als de merrie een jaar niet draagt of een levenloos veulen krijgt dan komen we snel op andere bedragen. Maar we gaan hierbij uit van het beste voor de fokker.

... De merrie draagt ...
Dan krijg je de nodige entingen voor de merrie (abortus-enting) en bij een draagtijd van 11 maanden + 4 weken pauze voordat ze weer dragend is rekenen we ongeveer 100 euro dierenartskosten, 150 euro hoefsmid, en voer en onderhoudskosten voor 1 jaar, is 1200 euro.

Alles gaat goed, het veulen komt, na een slapeloze nacht, 's morgens om 4.20 op de wereld.

Bij de eerste ademstoot van het veulen, hopelijk zonder hulp van de veearts, heeft het de fokker tot nu toe 2.850 euro gekost.

In het ideale geval verkoopt de fokker de kleine onder de merrie weg voor bijv. 4000 euro. Dat klinkt goed. Voor de koper natuurlijk een enorm bedrag, omdat hij in de krant voor ditzelfde geld altijd een gereden paard van dit ras vinden kan.

Voor de fokker echter is dit een nettobedrag dus (zonder btw) van ongeveer 3.740.
Blijft er voor dit paard 890 euro over, voor een heel jaar. Vóór de belasting.

Dat is per maand ongeveer 75 euro voor een geproduceerd veulen, die voor een goede prijs verkocht wordt, niet ziek is geweest, een gemakkelijke geboorte heeft gehad en verkocht wordt voordat hij de eerst keer een hoefsmid heeft gezien. Het optimale verloop dus.

Met je hand op je hart. Voeren, uitmesten, halstermak maken, eerste grondoefeningen leren, voor 75 euro maandloon?
Degene die overtuigd is dat hij dit zelf ook voor dit bedrag zou doen kan ons meteen een sollicitatiebrief sturen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:35

Je snapt niet dat er nog zoveel stallen veulens fokken Knipoog

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:41

je kunt bijvoorbeeld even kijken op burgmeijerqh.com, dan weet je in welke prijsklasse je terecht komt op het moment. Wij hebben zelf ook een quarter daar vandaan. Het is een zoon van hun tophengst (die afgelopen jaar is overleden) Flit fritz. Hij was wel 10000 euro waard of zelfs meer, dus als je er een wilt kan dat goed eens duur worden.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:55

DubbelDun schreef:
Je snapt niet dat er nog zoveel stallen veulens fokken Knipoog

Dat moet in je hart zitten Lovers

(maar daarom hoef je ze nog niet weg te sch i j ten Knipoog )

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:34

Een paard dat niet van Nederlandse bodem stamt (en dan bedoel ik niet tijdens de geboorte) is altijd duurder (uitzonderingen daar gelaten) dan bijv. een kwpn'r van dezelfde kwaliteit.
Als je bijv. de friezen en de kwpn'rs hier in Amerika bekijkt en ziet wat mensen daar voor neertellen kun je dat vergelijken met de Quarters en Paints in NL/Europa.
Mensen kiezen voor een paard om bepaalde redenen terwijl ze net zo goed om de hoek een kruising zonder papieren voor 1000 euro kunnen kopen. Niet dat deze altijd slechter zijn of minder lief maar als je toch (1 van de redenen) wedstrijden wilt rijden bij bepaalde clubs 'moet' je wel een paard met papieren aanschaffen en dan het liefst met een 'goed' papier. Maar wat is een goed papier? Daar zijn natuurlijk ook weer de meningen over verdeeld.
Je betaald voor een paard wat je er voor over hebt en wat het paard waard is in deze tijd en locatie.
Als je hier in Amerika kijkt kun je met gemak een leuke quarter met een leuk papier kopen voor zeg maar iets 2000$. Ingereden en al. De markt is hier verzadigd en er is een overvloed aan keus in alle kleuren en maten. Met een beetje zoeken zou je hier makkelijk een topper tegen kunnen komen voor weinig geld.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:39

een goede qh dekhengst kost in NL plus minus1000 een goede friese hengst kost ook plus minus 1000 euro, en dan heb je ook nog de kwpn'rs natuurlijk.

men neme een top gefokte friese hengst veulen en een top gefokte qh , verschil in prijs ..... een duizendje of 3 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

qh zie je steeds meer in nl ,het is in mijn ogen geen klein groepje ,en je kunt er ook in duitsland en belgie voor terecht.

@seppe ik heb zelf 1 keer een quarter gekocht,maar heb in mn omgeving vaak gezien dat mensen pittige bedragen vragen ,maar dat deze paarden uiteindelijk ook voor minder weg gaan, denk dan aan 1000 euro minder dan de vraag prijs.

5000 euro voor een leuk gefokte volwassen en rijklare qh vind ik te begrijpen ,maar 4500 a 5000 euro voor een veulen van dezelfde kwaliteit ,dat snap ik niet ! en vaak is het nog zo dat deze veulens aangeboden worden door de hengsten houder zelf.

@splash, er zijn zoveel paarden niet van nederlandse bodem , ik zal eens kijken wat bv een leuk arabier veulen kost hier in nederland.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 15:45

Uriah schreef:
een goede qh dekhengst kost in NL plus minus1000 een goede friese hengst kost ook plus minus 1000 euro, en dan heb je ook nog de kwpn'rs natuurlijk.

men neme een top gefokte friese hengst veulen en een top gefokte qh , verschil in prijs ..... een duizendje of 3 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

qh zie je steeds meer in nl ,het is in mijn ogen geen klein groepje ,en je kunt er ook in duitsland en belgie voor terecht.

@seppe ik heb zelf 1 keer een quarter gekocht,maar heb in mn omgeving vaak gezien dat mensen pittige bedragen vragen ,maar dat deze paarden uiteindelijk ook voor minder weg gaan, denk dan aan 1000 euro minder dan de vraag prijs.

5000 euro voor een leuk gefokte volwassen en rijklare qh vind ik te begrijpen ,maar 4500 a 5000 euro voor een veulen van dezelfde kwaliteit ,dat snap ik niet ! en vaak is het nog zo dat deze veulens aangeboden worden door de hengsten houder zelf.

@splash, er zijn zoveel paarden niet van nederlandse bodem , ik zal eens kijken wat bv een leuk arabier veulen kost hier in nederland.

Er zijn er meer die niet van Nederlandse bodem zijn van oorsprong...dan wel...

Het is altijd een spel van vraag en aanbod...van schaarste en overschot...van wat de gek er voor geeft...

Kijk eens naar Haflingers en Fjorden...in verhouding kosten die geen drol...dekgeld is ook minder...maar veel andere kosten zijn niet zoveel minder (scannen, hoefsmid, ontwormen etc.).
En jaren geleden kwamen de Tinkers met scheepsladingen vol naar Nederland en had je voor duizend GULDEN eenzelfde Tinker als je nu voor 3000 tot 4000 euro koopt....

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:48

Daar hoef je niet voor te kijken. Ik weet dat die niet al te duur zijn maar ik denk dat dat ook te maken heeft met een verzadigde markt.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 02:53

Splash je vergeet alleen de dure postzegel die het kost om ze naar hier te laten komen

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:03

@Uriah : een veulen kost dikwijls meer dan een jaarling of tweejarige. Bij een veulen koop je een droom, een verwachting. Een veulen koop je voor het papier.
Dat is net zo bij de andere rassen.
Hetgeen de TS zoekt ? Afhankelijk van de bloedlijnen zou ik zeggen tss 5000 en 10000 €. Een afstammeling van Topsail Whiz kost algauw 10000 of meer. Niet zo verwonderlijk als je het dekgeld ziet Haha!