[WN] waar op letten bij aankoop QH of paint??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bergje75

waar op letten bij aankoop QH of paint??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 15:59

WAar moet je eigenlijk op letten bij de aankoop van een quarter of paint? Welke dingen wil je zien (en voelen) en wat absoluut niet?
En wat mag een paard van rond de 9 of 10 jaar, die nooit is uitgebracht maar wel heel braaf is, kosten??

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:03

ff over de quarter

hij/zij is dus 9 of 10,
ik vind het belangrijk dat hij cool is (niet schrikkerig dus),
en kijk ff of ie niet te stijl op zijn achter benen staat.
verder prijs +/- 3500/4000

hobbelheks

Re: waar op letten bij aankoop QH of paint??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:32

volledig laten keuren, goedgekeurd is vereiste nr1

Bergje75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 16:43

klinisch of rontgen?? En is een paard dat reining gereden is, op die leeftijd niet stuk?? Ik wil er graag pleasure mee gaan doen.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:44

beide!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:49

Bergje75 schreef:
klinisch of rontgen?? En is een paard dat reining gereden is, op die leeftijd niet stuk?? Ik wil er graag pleasure mee gaan doen.
Als hij niet gebruikt is als zijnde cross motor (lees; afgeragt!) dan hoeft een reining paard op die leeftijd echt niet stuk te zijn.
Zou hem dan ook zeker klinisch en rontgelogisch laten keuren.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:28

Bergje75 schreef:

Hoe is hij/zij gefokt? Wil je gaan showen? Als je echt pleasure wil gaan showen dan zou ik op zoek gaan naar een pleasure gefokt paard om dat die zijn bewegingen vaak al mee heeft.
Maar misschien leent zijn/haar beweging zich wel voor pleasure?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:51

of je het een leuk paard vindt :D

inderdaad laten keuren en op de foto zetten door je eigen DA
let ook goed op de hoeven, sommige Quarters staan op zulke kleine voetjes of zo stijl dat dat ook niet bevoordelijk is voor de gezondheid

Bergje75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 21:36

wat kost een keuring met foto's ongeveer?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:41

Kijk inderdaad goed naar rug, benen en hoeven..
Als je echt pleasure wil gaan rijden zou ik niet naar een reiningpaard gaan kijken, maar okee, das mijn mening..;)
Laat hem/haar keuren, kl en foto's. Foto's kosten hier in ZH ongeveer 4/500 euro. Maar dat moet je even navragen bij je eigen DA.
Prijs ligt aan papieren, gebreken, opleidingsniveau enz enz.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 03:26

Indicatie van de prijzen vind je op de site van de Keerhoeve. :)

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 07:49

En een goede klik is zeker niet onbelankrijk :Y) Misschien zou je kunnen vragen of je hem/ haar een week op proef mag. Dan kun je ook meteen kijken hoe hij/ zij op stal is, en of je hem of haar echt zo leuk vind ;)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:17

Marilyn_C schreef:
En een goede klik is zeker niet onbelankrijk :Y) Misschien zou je kunnen vragen of je hem/ haar een week op proef mag. Dan kun je ook meteen kijken hoe hij/ zij op stal is, en of je hem of haar echt zo leuk vind ;)

Als ik eerlijk ben, zou ik nooit een van mijn paarden op proef ergens achterlaten. :n

Ik zorg er goed voor en heb er, voor zover,redelijk verstand van hoe ik met paarden om moet gaan.
Wie zegt mij hoe ze met mijn paard omgaan en dat ze hem niet verpesten in die tijd, en hem dan terug brengen met "ik wil hem niet want...bijv hij wil niet op de trailer. Terwijl dat echt nooit een probleem is geweest. Of gaan bijv met hem lang de weg, hij schrikt.. drama. terwijl is gezegd dat hij nooit voor buitenritten is gebruikt. 8)7

Ik krijg een paard met een trauma thuis, wat ik maar weer op moet lossen. Dit wil ik mijn paard ook niet aandoen.

Er zijn mensen bij die denken "ik heb hem thuis om uit te proberen en dat gaan we doen ook"
Als wij een nieuw paard thuis krijgen mag hij eerst een weekje "acclimatiseren" wennen dus. ;)
Hij wordt wel zo uit zijn vertrouwde omgeving weg geplukt.

Een paard kopen is altijd een risico. Wat voor de één niets lijkt, kan voor de ander net de uitdaging zijn.
En paard gaat je meestal wel even uit proberen als hij een nieuwe ruiter krijgt en daar moet je ook mee om kunnen gaan.
Je gaat wel met een levend wezen om waarbij zowel ruiter als paard aan elkaar moet wennen. Als die eerste "klik" er niet is, moet je er meestal niet aan beginnen. :D

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:01

Marilyn_C schreef:

Je zou natuurlijk ook een aantal malen aan kunnen gaan om naar het paard te kijken of eventueel te rijden als de mogelijkheid zich voordoet. Het paard is in een vertrouwde omgeving en zal zich laten zien zoals hij is. Mischien ook een keer zonder vooraf af te spreken. Weet je ook meteen hoe het er normaal aan toe gaat.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:19

toen ik dus besloten had op zoek te gaan naar een 'westernpaard' waren mijn eisen simpel.
Het moest een braaf paard zijn, en in ieder geval een goede basis hebben, dus western ingereden. Kleur en leeftijd maakte niet zo veel uit, maar niet te oud, maar ook niet te jong. Ik viel op palomino en buckskin, maar ben uiteindelijk gezwicht voor een hele jonge paint. Net geruind en nog niet zo lang onder het zadel. Ik keek hem aan, en ik geloofde nooit zo in een 'klik' , maar deze was het paardje voor mijn gevoel. Nou, toen erop, en wat was ie leuk!!!! Nog erg wiebelig, weinig balans maar wat was ie leuk! Beetje ondeugend, maar dan wel grappig ondeugend en superbraaf. We zijn 3 keer gaan rijden daar, het was anderhalf uur enkele reis, maar ik had het er graag voor over. Ook zijn we nog een keer gaan kijken toen hij aan een onderlinge wedstrijd meedeed. En we hebben ook nog een keer een buitenritje daar met hem gemaakt. Ik heb in die tijd nog meer paarden bekeken en gereden, maar kwam iedere keer weer terug op die leuke paint.
Dus mijn advies, ga vaker terug, om te kijken en om te rijden. Neem iemand mee met verstand van paarden die eerlijk tegen je is. En ga zeker meer paarden bekijken en rijden. Als je twijfelt bij een paard, niet doen dus! Je moet erop gaan zitten, en met een goed gevoel wegrijden.

Hij staat nu een dikke maand bij ons op stal, en ik heb nog geen seconde spijt gehad!!!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 16:19

ik ben ook meerdere malen op mijn merrie gaan rijden voor ik haar liet keuren en kocht en dat was erg fijn al moest ik er een dik uur heen en terug voor in de auto zitten.
Nou waren de verkopers ook hele fijne mensen die nog steeds willen helpen als iets ons niet lukt. Ben ook erg blij met mijn paard.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:46

Ik ben 2 x gaan kijken , daarna er heen voor de keuring en de 4de keer om Blue op te halen.
Per keer een rit van 4 uur heen en 4 uur terug en hij was pas 1.5 jaar dus rijden was er niet bij.
Nou was ik al verliefd op hem vanaf de eerste baby foto's die ik van hem zag en heb ik hem die 1.5 jaar steeds gevolgd.

Spatter was makkelijker, die stond vlakbij en zag ik de eerste keer toen hij 3 uur oud was.
Op slag verliefd en heel snel geregeld dat hij van mij werd.

Ik zou ook geen paard meegeven op proef.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:50

Ik had het geluk mijn paard van een stalgenoot over te kunnen kopen.
Ik kon hem dus al een poosje en wist dat het een braaf leuk paardje was.
Mijn dochter en ik hebben hem voor de koop uit kunnen proberen in het bos en in de bak wanneer we maar wilde. Dat was erg fijn omdat we door ons vorige paardje het vertrouwen wat kwijt waren. Al met al geen spijt gehad :D
Ik zou zelf ook nooit een paard op proef meegeven, dezelfde redenen als hierboven zijn aangegeven.
Qua prijs is het maar net wat een gek ervoor geeft (ik was behoorlijk gek :+ maar daar ook geen spijt van gekregen ;) )

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:55

ik was bij de volledige keuring 450 euro kwijt.
ik ben niet vaker gaan kijken. de klik was er wel, maar is even weg geweest. maar dat was na de aankoop dus toen kon ik dr niet meer terug doen.
nu is de klik er wel weer en we zijn ondertussen 2 jaar verder.
gewoon kijken, hoe ziet het paard er uit, hoe staat ie op zijn voeten, hoe gedraagt ie zich, hoe is de eigenaar naar het paard toe.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:18

Heel eerlijk gezegd, mijn man en dochter hebben voor mij beslist. Ik twijfelde van de stress overal over. Ze was nog maar twee, nogal kleiner dan ik wilde (moest nog groeien natuurlijk) en ik kon er niet op rijden om de gangen te voelen. Zij keken met hun verstand, dat kon ik toen niet.
Persoonlijk vind ik dat ik een wereldknol heb, geschikt voor wat ik er mee wil doen en een erg leuk karakter.
Ik heb haar wel volledig laten keuren, zo jong zo ook was. Heb veels te veel verhalen hier gelezen over paarden die afgekeurd waren nadat ze hier al ruimschoots waren voorgesteld na de koop en toen weer terug moesten.....
En verwacht niet direkt het "Penny" gevoel, dus liefde op het eerste gezicht.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:48

een QH van 9/10 jaar oud die nooit geshowed is mag m i niet meer kosten dan 1000 à 2000 € . Of het moet een supergefokte merrie zijn die een reeks zéér succesvolle nakomelingen in de sport lopen heeft, dan wordt het al snel 100.000 à 200.000€

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:08

dofuzz schreef:
Of het moet een supergefokte merrie zijn die een reeks zéér succesvolle nakomelingen in de sport lopen heeft, dan wordt het al snel 100.000 à 200.000€

Nou, daar hebben we er nog al een paar van rond lopen in de Benelux 8)7

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:55

dofuzz schreef:
een QH van 9/10 jaar oud die nooit geshowed is mag m i niet meer kosten dan 1000 à 2000 € . Of het moet een supergefokte merrie zijn die een reeks zéér succesvolle nakomelingen in de sport lopen heeft, dan wordt het al snel 100.000 à 200.000€

????? Dus er zit niks tussen duizend euro en een ton???? Lijkt me niet helemaal kloppen he. Bij paarden is het gewoon grof gezegd: wat de gek er voor geeft:)

Als je een paard koopt moet je gewoon op veel dingen gaan letten:

Het plaatje: klopt alles, benen, rug, hoeven, vacht etc zoiezo laten keuren (klinisch + rontgen, kosten tussen de 400 en de 600 euro)

Karakter: Heb je er een klik mee, erop en ernaast, is het paard cool, schrikt ie niet van een boodschappenlijstje dat je laat vallen , is ie trailer mak enzovoort

Zijn/haar geschiedenis: WAAROM is het paard nooit uit gebracht? Wat heeft ie voor training gehad? Heeft ie wel andere ervaringen mee gemaakt (bijvoorbeeld vaak op buitenrit etc). Als dit paard 10 jaar is, altijd op het zelfde plekje heeft gestaan, wat rond heeft gesjouwd in de zelfde bak al 10 jaar en is ingereden en getraind door een hobbyruiter dan heb je het over een heel andere prijsklasse dan een paard dat is ingereden door een pro, dat qua rijden goed is onderhouden (bijvoorbeeld door te lessen bij een pro trainer) en dat al 10 jaar lang mee gaat op buitenrit en dus alles kent.

Daarnaast scheelt het of het een merrie is of een ruin, merrie met goede papieren....leuk, anders misschien minder waard dan een ruin (ruinen zijn dan weer een stuk stabieler in de regel)

En vervolgens is je eigen doel en ambitie niet geheel onbelangrijk: wat zijn jouw doelen met dit paard? Wil jij goed mee kunnen draaien in de pleasure op bv L2 Nivo (noem maar wat) dan gaat dat m niet worden met een semi getraind reining paard van 10 dat niks kent buiten zijn eigen omgeving.

Mijn tip nog: als je gaat kijken, neem iemand mee die echt verstand van westernpaarden heeft inderdaad tot op het botte toe eerlijk tegen je is en wat mij erg goed beviel is door les te nemen bij iemand die jou kan zeggen of jullie een leuke combinatie zijn. Als je lest ben je het paard ook echt aan het rijden en dit is dan ook net weer anders dan als je er gewoon op gaat rijden.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 01:05

dofuzz schreef:

Van welke planeet kom jij? :Z

Voor het simpele feit dat een paard braaf is en gezond is en ook nog een quarter betaal je gewoon minimaal 2500 euro. Met 9 a 10 jaar zouden ze pas in de kracht van hun leven moeten zijn.
En niet al met pensioen moeten om dat ze ze al stuk gereden zijn.
Niet alleen showpaarden hebben een prijskaartje.
Vind maar eens een braaf gezond paard van die leeftijd,dat door iedereen na te rijden is.
Dat het dier nooit geshowd is ,is niet altijd een nadeel.
Laatst bijgewerkt door CherokeeChum op 07-02-10 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 01:08

Succes met je beslissing nemen!