bijtende honden, fout van de baas?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

bijtende honden, fout van de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 13:41

Na aanleiding van dit topic
viewtopic.php?f=135&t=605686&hilit=
Wil ik graag de discussie voorzetten.
Ik ben van mening dat de mensen te "tuttig" met hun hond omgaan, en ze vaak zien als mens met 4 benen.
Ik vind dat een hond onderaan het gezin moet staan, en niet de kans willen nemen om een rang na boven te gaan...
Eerst wij en dan een heletijd niets, en dan de hond!
Ik wil wel even vertellen dat ik heel veel van mijn hond hou en er alles voor wil geven, maar hij is "onderdanig" op een goeie manier en dat hou ik ook zo.
We hebben een mechelse herder die 2 jaar heeft gefungeerd bij de politie, dus hij kan goed bijten en ook wij hebben 2 jonge kinderen in huis meisje van 10 en jongetje van 7.
wat vinden jullie? hoe gaan jullie met jullie honden om?
(Respecteer mijn mening, zal ik ook bij jullie doen.. )

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:45

Mijn hond kent haar plaats. Ze eet, behalve bij uitzondering, als laatste en hoeft niet te bedelen/piepen/zeuren om eten.

Ze zit bij de stoeprand voor oversteken, eet niets zonder commande toe maar.. al leg je haar lievelingseten voor haar neus.. ze wacht!

Verder komt ze als we roepen, luisterd ze perfect (op enkele uitzonderingen na, het is en blijft af en toe een pubertje ).

Maar.. als er iets is met haar is het een lid van de famillie! Ze heeft kanker gehad en het heeft geweldig veel geld gekocht, maar voor de rest van de fam zouden we het ook doen dus voor haar ook. Ze is inmiddels helemaal genezen.

Af en toe mag ze op de bank bij ons liggen, maar dan alleen als we haar kleedje neerleggen en verder ligt ze in de mand, tijdens het eten, als er visite is.

Kortom: de hond luistert zoals wij dat willen, is opgevoed naar onze smaak.. maar als er iets is (of qua liefde ervoor) is het een lid van de famillie!

Edit: het belangrijkste vergeten ( ), echt iets voor mij. Onze hond bijt niet, soms andere honden.. maar dan als territorium verdediger. Ze heeft mij 1x gebeten, maar dat was omdat ze schrok dat ik haar beetpakte toen ze aan het spelen was. Neem ik haar dus niet echt kwalijk.

Voldoen info ?

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 13:48

Elaine schreef:
Mijn hond kent haar plaats. Ze eet, behalve bij uitzondering, als laatste en hoeft niet te bedelen/piepen/zeuren om eten.

Ze zit bij de stoeprand voor oversteken, eet niets zonder commande toe maar.. al leg je haar lievelingseten voor haar neus.. ze wacht!

Verder komt ze als we roepen, luisterd ze perfect (op enkele uitzonderingen na, het is en blijft af en toe een pubertje ).

Maar.. als er iets is met haar is het een lid van de famillie! Ze heeft kanker gehad en het heeft geweldig veel geld gekocht, maar voor de rest van de fam zouden we het ook doen dus voor haar ook. Ze is inmiddels helemaal genezen.

Af en toe mag ze op de bank bij ons liggen, maar dan alleen als we haar kleedje neerleggen en verder ligt ze in de mand, tijdens het eten, als er visite is.

Kortom: de hond luistert zoals wij dat willen, is opgevoed naar onze smaak.. maar als er iets is (of qua liefde ervoor) is het een lid van de famillie!

Bij ons is het ook een deel van de familie, zeker weten.
Maar overdag zit hij lekker in zijn ren buiten en sávonds lekker na binnen.. het valt me ook op dat hij s'morgens gewoon voor de ren gaat staan, het zijn echt gewoonte dieren blijkt!
Als ik hem binnen wil laten omdat ik(mens) denk dat het te koud is staat hij kwispelend voor de ren.. hij wil erin maar ik vind het te koud voor hem... pfff

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:50

Wij hebben geen ren en verder gaat de hond naar buiten als de deuren opstaan, ze heeft een 'buitenkleedje'.

Ze wil alleen nooit lang wandelen met regen, is vervelend vanwege korte haren denk ik.. dan zijn wij misschien trutjes dat we dan geen grote ronde doen. Maar het is voor beide partijen niet fijn regen

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:54

Polleke was een mensje. Dat zei ik altijd voor de grap. Ze was ook een echte mensenhonden, geen hondenhond. WAnneer behandel je een hond als een mens? Als ze met je op de bank mogen zitten of in bed? Ik vind het 's winters altijd heel fijn op de bank als ik languit er in hang tv kijk, geflankeerd door mijn honden die tegen mij aan liggen. Wij voelen ons daar allemaal heel prettig bij.

MIjn honden zijn wel verwend ja, want ze mogen heel veel. Ze mogen ook bijna overal mee naartoe. We laten ze maar weinig alleen thuis zitten. Ze krijgen goed eten. Goede kwaliteit brokken, aangevuld met aardappels, bepaalde soort groenten (degenen die ze goed kunnen verteren) of rijst en vlees (niet gekruid) Noem dat maar verwend. MAar als ze niet luisteren dan word ik heel kwaad. Ze staan in rangorde namelijk wel ONDER mij. Ik ben hier de baas en ik pak ze hard aan als het moet. Waarom dat "vermenselijken" noemen. Ik hou inderdaad van mijn honden alsof het mijn familie is. Ze ZIJN mijn familie. Vermens je een hond door er heel veel van te houden?

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 13:58

Desiree schreef:
Polleke was een mensje. Dat zei ik altijd voor de grap. Ze was ook een echte mensenhonden, geen hondenhond. WAnneer behandel je een hond als een mens? Als ze met je op de bank mogen zitten of in bed? Ik vind het 's winters altijd heel fijn op de bank als ik languit er in hang tv kijk, geflankeerd door mijn honden die tegen mij aan liggen. Wij voelen ons daar allemaal heel prettig bij.

MIjn honden zijn wel verwend ja, want ze mogen heel veel. Ze mogen ook bijna overal mee naartoe. We laten ze maar weinig alleen thuis zitten. Ze krijgen goed eten. Goede kwaliteit brokken, aangevuld met aardappels, bepaalde soort groenten (degenen die ze goed kunnen verteren) of rijst en vlees (niet gekruid) Noem dat maar verwend. MAar als ze niet luisteren dan word ik heel kwaad. Ze staan in rangorde namelijk wel ONDER mij. Ik ben hier de baas en ik pak ze hard aan als het moet. Waarom dat "vermenselijken" noemen. Ik hou inderdaad van mijn honden alsof het mijn familie is. Ze ZIJN

Ik vind het goed wat je doet, jij bent de baas en daar gaat het om.. maar je weet wel wat ik bedoel met vermenselijken
de hond gromt na de kinderen en de mensen zeggen, ja, maar .. het is zijn eten!
Ja hallo.. hij mag eigenlijk "blij" zijn dat hij wat mag eten (heel negatief gezien dan) de hond hoort een stapje opzij te doen voor baasjes..

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:01

Desiree, ik vind het top wat je doet.

Ik vind het idd ook lekker als mijn hond met het warme lijfje tegen me aankruipt swinters.. lekker in slaapcoma!

Ze krijgt topbrokken en soms ook groenten en vis oid, allemaal op aanraden van de da (om weer in vorm te komen na de chemo).

Ik ben het met Jentel en Desiree eens, al gaat het bij mij soms iets anders.. ik vind dat jullie het goed doen

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 14:04

Elaine? hoezo iets anders.. vertel..

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:07

Nou, ik heb bijv geen ren

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 14:10

oh oke hahaha...
mijn hond heeft dus voordat hij bij ons kwam altijd in de ren gezeten, hij ging "aan het werk"(politie) en dan weer in zijn ren, en er werd veel mee getraind, dit vond hij prachtig, lekker werken en als beloning spelen met de bal, ik moet zeggen dat hij een goed leven had daar... maar hier krijgt hij meer knuffels..

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:23

Ik heb ook geen ren. Alleen in het begin zat sokkie in de bench omdat ze nog niet zindelijk was. Op die manier leren ze dat het gemakkelijkste. Staat deze topic trouwens niet op de verkeerde plek? Het is namelijk een maatschappelijk iets, het hebben van een hond. EN het zou ook bij beestenboel passen. MAar hier kijk ik niet zo snel.

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 14:24

oh.. ik heb geen idee.. kun jij dat voor me regelen desiree?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:06

Denk je soms dat ik handiger ben dan jij?

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 15:50

Desiree schreef:
Denk je soms dat ik handiger ben dan jij?

euh.. misschien.. ik heb geen idee hoe het moet!
als ik nu heel hard schreeuw"WIE WIL DIT TOPIC OP DE JUISTE PLEK ZETTEN?"

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:58

heb wel berichtje gestuurd aan de moderators. Dit is een totaal ongeschikte plek voor dit topic. Ik raak het namelijk iedere keer kwijt. Ik moet iedere keer via het oorspronkelijke topic deze terugvinden en opstarten.

Mickey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:55

HK-BB

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:13

Bijtende honden ligt voor 99% aan de baas. Die andere procent aan gewoon iets wat in de hond zit door bijv. ziekte of te ver doorfokken (broodfokkers).

roylinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:15

ik doe een opleiding dierverzorging, en volg een cursus hondengedrag. Heb 2 honden (zie profiel) de oudere slaapt in een mand ( die krijg je NOOIT in n bench haha is mishandeld geweest nl.) Onze honden mogen niet op de bank, niet in bed, niet naar boven en eten na dat wij gegeten hebben.

Deze regels zijn vooral omdat we vrij dominand-aangelechde honden hebben. Geen verkeerde eigenschap echter, ze luisteren pervect, maar hebben wel consiquentie nodig. Een ene keer wel andere keer niet, gewoon helemaal niet of wel.... dat geeft duidelijkheid voor ze en ze kunnen er prima mee leven.

Ik zou mijn kind ook nooit alleen laten met een hond (trouwens met geen enkel dier maar oké) en ook het geval van die husky... ik kan me voorstellen dat deze mensen er voor gekozen hebben hun dier in te laten slapen.... maaar ik vind wel dat als je weet dat je hond bij je kind kan komen (deuren open maken kon hij vast al lang... *neem ik aan* ) dat je dan risico's loopt waar je zelf verandwoordelijk voor bent.
In hun geval had ik mischien ook voor deze zelfde beslissing gegaan, het is vrezlijk als je hond je kind dood bijt...
maar ik praat het apsolut niet goed..... ik ben van mening dat ze de hond eventueel beter hadden kunnen proberen te herplaatsen... bij een gezin zonder kinderen.
dan ondneem je niet het leven van een "ondschuldige"hond.....

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 21:56

Mickey schreef:
HK-BB

dank je wel!!

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 21:58

roylinde schreef:
ik doe een opleiding dierverzorging, en volg een cursus hondengedrag. Heb 2 honden (zie profiel) de oudere slaapt in een mand ( die krijg je NOOIT in n bench haha is mishandeld geweest nl.) Onze honden mogen niet op de bank, niet in bed, niet naar boven en eten na dat wij gegeten hebben.

Deze regels zijn vooral omdat we vrij dominand-aangelechde honden hebben. Geen verkeerde eigenschap echter, ze luisteren pervect, maar hebben wel consiquentie nodig. Een ene keer wel andere keer niet, gewoon helemaal niet of wel.... dat geeft duidelijkheid voor ze en ze kunnen er prima mee leven.

Ik zou mijn kind ook nooit alleen laten met een hond (trouwens met geen enkel dier maar oké) en ook het geval van die husky... ik kan me voorstellen dat deze mensen er voor gekozen hebben hun dier in te laten slapen.... maaar ik vind wel dat als je weet dat je hond bij je kind kan komen (deuren open maken kon hij vast al lang... *neem ik aan* ) dat je dan risico's loopt waar je zelf verandwoordelijk voor bent.
In hun geval had ik mischien ook voor deze zelfde beslissing gegaan, het is vrezlijk als je hond je kind dood bijt...
maar ik praat het apsolut niet goed..... ik ben van mening dat ze de hond eventueel beter hadden kunnen proberen te herplaatsen... bij een gezin zonder kinderen.
dan ondneem je niet het leven van een "ondschuldige"hond.....

ja mischien hadden ze hem kunnen plaaatsen, maar ik denk niet dat die ouders daar aan hebben gedacht... zoveel emoties.
trouwens ik ben het eens met de opvoeding van jou honden, welke honden heb je?

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:02

jentel schreef:
Ik vind het goed wat je doet, jij bent de baas en daar gaat het om.. maar je weet wel wat ik bedoel met vermenselijken
Ja hallo.. hij mag eigenlijk "blij" zijn dat hij wat mag eten (heel negatief gezien dan) de hond hoort een stapje opzij te doen voor baasjes..

Ik zie niet in wat daar vermenselijken aan is. Dat is nu juist een natuurlijk hondengedrag. Niet dat het wenselijk is in een gezin, maar met het afleren van dit gedrag leg je nu juist de hond menselijke maatstaven op. Op zich niks mis mee, aangezien dat voorwaarden zijn om als mens en hond goed samen te kunnen leven. Maar ik vind het geen goed voorbeeld van vermenselijking wanneer mensen niets doen aan een hond die gromt tijdens het eten. Men accepteert dan in feite juist zijn hondzijn.

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:05

Mijn hond is gewoon ontzettend lief en zou NOOIT bijten, en ja ik weet het het blijft een hond. maar nee, ik durf haaar gerust alleen te laaten met kleine kinderen. ze luisterd biten niet altijd perfect maar ze heeft een hart van goud

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 22:09

Oprtalj schreef:
jentel schreef:

Ik zie niet in wat daar vermenselijken aan is. Dat is nu juist een natuurlijk hondengedrag. Niet dat het wenselijk is in een gezin, maar met het afleren van dit gedrag leg je nu juist de hond menselijke maatstaven op. Op zich niks mis mee, aangezien dat voorwaarden zijn om als mens en hond goed samen te kunnen leven. Maar ik vind het geen goed voorbeeld van vermenselijking wanneer mensen niets doen aan een hond die gromt tijdens het eten. Men accepteert dan in feite juist zijn hondzijn.

Ik denk dat je het hele verhaal even moet lezen...

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 22:11

gekkeils schreef:
Mijn hond is gewoon ontzettend lief en zou NOOIT bijten, en ja ik weet het het blijft een hond. maar nee, ik durf haaar gerust alleen te laaten met kleine kinderen. ze luisterd biten niet altijd perfect maar ze heeft een hart van goud

Dat is een wel heel groot vertouwen in je hond

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:16

Even over de stelling: Bijtende honden, de schuld van de baas?
Ik zou zeggen: "Ja, voor bijna 100%". De enige uitzondering vind ik wanneer een hond door een medische oorzaak een plotselinge gedragsverandering ondergaat die de baas logischerwijze niet had kunnen voorzien. Gelukkig komt dat maar heel zelden voor.
Dat een hond de neiging tot bijten heeft is weer een ander verhaal. Dit kan ook andere oorzaken hebben zoals bijvoorbeeld het gebrek aan opvoeding door een vorige baas, een slechte ervaring met iemand van buitenaf, een onstabiel karakter dat er in gefokt is of angst voor bepaalde situaties. Maar het is dan wel de verantwoordelijkheid van de eigenaar om het gedrag van zijn hond te analyseren, aan te pakken d.m.v. een gerichte training en een een juiste inschatting te maken van de risico's die het gedrag van de hond op dat moment met zich mee brengt. Wanneer het gedrag van de hond en zeker risico met zich meebrengt, dan dien je als eigenaar voorzorgsmaatregelen te nemen om te voorkomen dat je hond een ander (of jezelf) schade toebrengt.