Hoe is dat eigenlijk ontstaan?
Waaróm wordt iets nou op een bepaalde manier geschreven?
Er zijn een aantal nieuwsgierige Aagjes, een aantal taalkundig goed onderlegde mensen...
Dusch; voel je vrij! Vraag je vraag, geef je antwoord

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ierpier schreef:- keizer komt van Caesar. Dat is ineens een stuk logischer als je weet dat een ae als "ai" uit werd gesproken.
Citaat:- kandidaat komt van "candor", wat stralend wit betekent. Nieuwe kandidaten droegen immers stralend witte toga's.
MarlindeRooz schreef:Dit is echt te ingewikkeld om zo uit te leggen. Maar wij weten niet precies hoe het nou ontstaan is. We weten dat dmv schrift en dat was er pas in de middeleeuwen. Ik lees nu voor m'n studie: "de korte geschiedenis van de Nederlandse taal". Ik zou die eens lezen. Dan wordt veel meer duidelijk.
Kaus schreef:Wat ik me altijd afvraag is waarom je 'nee' met dubbel e schrijf en 'ja' met maar één a en toch is beiden een lange klank (noem je dat zo?). Waar komt dat vandaan?
Edit: ik bedenk me letterlijk net dat dat waarschijnlijk komt van het feit dat 'nee' van 'neen' komt en daarom een dubbele e heeft omdat 'nen' niet klinkt.
Maar waarom hebben we er dan niet 'ne' van gemaakt en dat uitspreken als 'nee' ?