Dicussie: Hoe ver ga jij om je paard in leven te houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellarose

Dicussie: Hoe ver ga jij om je paard in leven te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 21:44

Naar aanleiding van dit topic: [VN] Dwergminiatuurpaard na een jaar nog altijd in leven

Hier een discussie met de stelling: Hoe ver ga jij om je paard in leven te houden?

Waar trek je de grens? Wanneer is het niet meer paardwaardig je dier in leven te houden? Wanneer ben je egoïstisch, en ga je té ver?

Brand los :).

piezze

Re: Dicussie: Hoe ver ga jij om je paard in leven te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:54

Als het paard aldoor pijn heeft waardoor de glans uit zijn ogen verdwijnt. Dan houdt het op en als het te kostbaar wordt.

piezze

Als het paard aldoor pijn heeft waardoor de glans uit zijn ogen verdwijnt. Dan houdt het op en als het te kostbaar wordt.

piezze

oeps das 2x

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:06

Als het niet meer paardwaardig is en hij zelf niet meer wilt.
Als idd de glans uit zijn ogen is en als de kansen nihil zijn.
( mocht hij pijnvrij alleen nog maar kunnen grazen en er voor gaan blijft hij uiteraard leven.)
Ik vind het erg moeilijk aan de ene kant vind ik dat je niet onnodig mag rekken dat vind ik egoistisch maar wanneer is het rekken en wanneer is het hoop? Sommige dieren worden te snel afgemaakt en sommige moeten te veel lijden. Wat is juist.. Laat iedereen de wijsheid krijgen die diegene op dat moment nodig heeft. :j

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 23:21

Ik denk dat veel eigenaren ver gaan.

Zolang je je beestje een paard(dier)waardig bestaan kan geven.
En of je ze nou moet opereren of niet, als ze lang moeten revalideren zou niet uitmaken als ze daarna nog een fijn leven kunnen hebben zonder pijn waarom niet.
Als je ziet dat het niet meer gaat omdat ze pijn hebben, de levenslust eruit is en je er alles aan heb gedaan wat in je vermogen lag dan zal je een juiste keus moeten maken.

In je hart wil je die keuze nooit maken maar een dier kan niet zelf beslissen dus zullen wij die beslissing moeten maken.

Ik zou heel ver gaan maar zodra ik zou zien dat het niet meer gaat dan is het ook klaar maar je hart en je verstand vertellen je dat wel op het juiste moment.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:40

Ik zal alles doen wat in mijn macht ligt voor mijn paard.
Ik heb 1 eis , en dat is dat hij pijnvrij moet kunnen leven. Ook al mag ik hem nooit meer berijden , kan ik prima mee leven maar hij moet wel pijn vrij van zijn pension kunnen genieten.
Zodra ik merk dat hij pijn heeft , is het klaar....

Ook als ik hem financieel niet meer kan bieden wat hij op dat moment nodig heeft om te kunnen overleven , dan zal ik met pijn in mijn hart hem moeten laten gaan....

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:35

Hmmm interessant topic dit; ook ik heb het verhaal van het miniatuurpaard gelezen en ik denk dat alhoewel mijn mening over dit onderwerp uiterst simpel is; er heel wat mensen tegenaan zullen lopen.
Paardwaardig vindt ik het niet mee rals een paard constante pijn heeft of beperkingen moet ondervinden door zijn kwaal; bijvoorbeeld dag en nacht op stal.
Ik ga redelijk ver om mijn paard in leven te houden mits hij kwaliteit van leven blijft houden, hetzelfde voor mijn hond en katten.
Een operatie waarbij de kans 20% op verbetering is gebeurt dus niet; daarnaast moet het dier de kosten waard zijn bijvoorbeeld in de sport of voor de fok.
Er zijn een aantal dieren waarmee ik zo'n band heb dat ik wel verder zou gaan maar uiteindelijk moet je gewoon realistisch blijven.
Dwergpony Koda had hier allang een plekje aan de muur gekregen én een plekje op de grote groene weides daarboven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:03

Om deze discussie meer kracht te geven ga ik hem naar PP verplaatsen.

[HK] > [PP]

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:17

Ik vind dit moeilijk, je wilt heb geen pijn laten lijden, maar je wilt ook niet dat ie doodgaat.

Wij zijn toen destijds met mascha wel vergegaan, maar ze bleef blij, ze bleef doorzetten. En het had niet verder moeten komen, want dan was er niet meer geweest.
Het ligt gewoon hoe het paard zich voelt, en hoeveel pijn hij/zij heeft. Ik zou ook best wel ver gaan, maar het paard moet wel een waardig leven hebben, dat zeker :j

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:21

Dit is wel een moeilijk topic. Als je weet dat het paard er niet meer bovenop kan komen en altijd pijn zou blijven houden, dat je hem zeg maar in leven moet houden met behulp van DA, dat zou ik wel de grens vinden.
Verder vind ik dat je moet zien dat je paard inderdaad baat heeft bij medicatie. Als je ziet dat het niet verbetert en niet zal gaan verbeteren dan is het oneerlijk voor je paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:23

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-08-09 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:30

En om behalve een paar neergekwakte links (die misschien niemand gaat lezen) toch ook hier mijn mening even neer te zetten: ik zou een dier uit zijn lijden laten verlossen als er geen verbetering is van een aandoening en het dier geen paardwaardig bestaan tegenmoet ziet. Het breken of amputeren van benen, trekken van een heel gebit, breken van een kaak om een over- of onderbijt te corrigeren zou mij te ver gaan. De pijn die je een dergelijk dier bezorgd staat buiten proporties met de verbetering van levenskwaliteit van hetzelfde dier.

Het in mijn ogen beste voorbeeld is het renpaard Barbaro, die een been brak, werd geopereerd en vervolgens allerlei complicaties voor zijn kiezen kreeg, en uiteindelijk toch uit zijn lijden verlost moest worden. Hadden ze die beslissing niet kunnen maken voordat ze eraan begonnen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:35

Foto van het been van Barbaro, na de operatie:

http://cellar.org/iotd.php?threadid=10847

Tijdens de revalidatie kreeg hij er nog hoefbevangenheid overheen. De foto's van een stappende Barbaro die niet in de verste verte op het mooie gezonde paard leek zijn op het internet te vinden.

Hoe ver moet je gaan?

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:41

Het blijft moeilijk om een goede keuze te maken. Je hebt alles voor een paard over, maar wel binnen redelijke grenzen.

Een van mijn dressuurmerrie`s haalde ik kreupel van stal. Na onderzoek en rontgenfoto`s bleek zij een ernstig gekantelt hoefbeen te hebben met een fikse ontsteking. Op de kliniek zei men dat het 50-50 was of ze er bovenop zou komen of niet. Welke keuze moet je dan maken? Heeft het dier pijn en stel dat het niet beter wordt wat is haar toekomst?

Men kon ons niets garanderen. We hebben er voor gekozen haar te laten behandelen (ontsteking laten verwijderen, speciaal beslag etc). De prognose lijkt goed, maar het blijft afwachten. Gezien de medische kosten en zorg wat nog voor de boeg staat, kan ik me voorstellen dat er eigenaren zijn die hun dier laten inslapen. Dat is ieder zijn keuze, niet aan mij te over oordelen of het de goede is ja of de nee.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:46

Bij chronische en onbehandelbare pijn, bij geen beweging meer kunnen nemen (heel slecht lopen), risicovol medisch ingrijpen met zeer lage slagingskans etc. Dan gaat voor mij de stekker eruit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:59

Bij een diagnose van 50% zou ik er gewoon voor gaan. Ik heb paarden zien overleven die van de DA 20% kans kregen, en zij leiden normale volwaardige levens. In dit geval ging het om peesblessures, draadwonden en kolieken. Maar het is wel verbeterd, zodanig zelfs dat ze gewoon weer gereden kunnen worden.

Artsen zijn ook maar mensen en de natuur kan veel. Maar bij gecompliceerde botbreuken zou het bij mij over zijn.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-08-09 11:02, in het totaal 2 keer bewerkt

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:00

helemaal eens met zoetjes. voor mij speelt ook nog mee hoe oud het paard is en wat voor leven het heeft gehad. Een paard van 20 die goed heeft geleefd zou ik eerder laten inslapen in zo'n geval dan eentje van 6 die nog veel mooie jaren kan hebben, bijvoorbeeld.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:09

Het paard moet bij mij tenminste zonder pijn grasmaaier met zijn vriendjes kunnen spelen. Als dat niet haalbaar is op redelijke termijn, dan hoeft het voor mij niet meer.

Kwa operaties ben ik ook bereid redelijk ver te gaan als er binnen afzienbare termijn na de operatie weer met normaal paardenleven kan worden begonnen. En dat is dus niet rijden voor mij maar grasmaaier zijn. Een operatie met jaren revalidatietijd en pijn voor het paard zou ik niet laten uitvoeren.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:15

Ik lees dat een aantal mensen een paard nog wel een pijnvrij bestaan in de wei gunnen. Bedoelen jullie daarmee met of zonder pijnstillers?
Ik moet zelf een dergelijke beslissing nemen en vind het erg moelijk. Ik wil niet te snel opgeven, maar ook zeker niet te lang doorgaan.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:33

Evt met pijnmedicatie. Echter daar zit een maar aan. Hoe verdraagt je paard deze medicatie. Sommige krijgen er maagzweren van.
Heb mijn oude paardje zo nog wel een heel mooi jaar kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:36

Als een paard aan de pijnstillers moet, is het voor mij afgelopen.
Bijv. niet als ie even 3 dagen aan pijnstillers moet na een operatie ofzo, maar als ie chronisch aan de pijnmedicatie moet is het afgelopen.

En uiteraard of het nog een (paard)waardig bestaan is. Ik ga een paard niet nog 5 jaar (ofzo) zichzelf voortslepen alleen maar omdat ik niet de beslissing kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:38

Ik heb dit een maand geleden zelf moeten beslissen... Mijn 5jarige had extreme spat en het vooruitzicht was veel pijn, zelfs bij weidegang...

Ik begon het al te merken, ze wou los niet meer draven en ze werd nukkig...

Ik heb besloten bij haar geen grens af te gaan wachten en haar te laten gaan. Pijnmedicatie was geen optie, had ik het misschien een maand mee kunnen rekken...

Overigens vind ik dat pijnmedicatie altijd een tijdelijke oplossing moet zijn, ik zou mijn paard er niet zijn hele leven op willen houden....

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:53

Het is natuurlijk altijd afhankelijk van de diagnose, de mate van pijn, de verdraagzaamheid van de medicatie, de voorruitzichten en hoe paardwaardig het dier nog door het leven kan. Een beslissing die je samen met de dierenarts zult moeten nemen.

Men kan dus niet expliciet zeggen wel of niet. Bekijk het individueel.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:16

zoetjes schreef:
Het is natuurlijk altijd afhankelijk van de diagnose, de mate van pijn, de verdraagzaamheid van de medicatie, de voorruitzichten en hoe paardwaardig het dier nog door het leven kan. Een beslissing die je samen met de dierenarts zult moeten nemen.

Men kan dus niet expliciet zeggen wel of niet. Bekijk het individueel.

mee eens :j

Wij hebben een jonge 3-jarige merrie gered, maar mede door haar eigen doorzettingsvermogen en wil om te leven heeft ze zelf aangegeven om te willen vechten. Wel hadden wij met elkaar afgesproken dat als de pijn te ondraagelijk wordt en de kwaliteit van haar leven achteruit gaat, dan zouden wij de knop doorhakken en de beslissing nemen voor haar. Wij hebben ook gehandeld onder begeleiding van derden, dus niet alleen met de DA, maar ook met een hoefsmid, orthopedisch chirurg en een deskundig over natuurproducten ;)
Gelukkig is het tot nu toe goed gegaan met onze merrie, haar verhaal staat hier :

[url]Gereed Beauty's verhaal.. [VVDD] GERED! Beauty's verhaal..[/url]