De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:08

Al is het maar om te kunnen beoordelen of het allemaal wel klopt wat ze hebben vertaald . Ik hoop het, want het zou wel een aanvulling zijn op de Nederlandsetalige bekapcultuur.

Vwb de HKO: ik denk dat we in het geval van Ghost niet kunnen concluderen DAT het erfelijk is. Ik vind het eerlijk gezegd raar dat de da dat zo heeft gezegd. Meer eigenlijk vanuit het feit dat Ghost nog maar zo jong is en niet lang onder het zadel is. Alsof dat alleen de oorzaak is van HKO . Wat natuurlijk wel kaa uu teej is, is dat nu alles wat met Ghost te maken heeft meteen het label "HKO gevaarlijk" krijgt. Daar baal ik natuurlijk wel van. Gracie is niet te koop maar stel dat dat wel zo was, dan was ze nu zo goed als overkoopbaar geworden. En bedankt!!

Lee is weer door de APK bij Laarakker. Ik moest alleen de hielen van haar toch wat zere linkervoorvoet wat naar beneden halen. Dat heb ik inmiddels gedaan en ze loopt nog steeds goed (ben altijd bang dat ik er weer te veel af haal).

Enge verhalen, die blikseminslagen, brrrr ...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:17

wil je het publiek niet ook een keertje op foto's trakteren???
bij briolette heb ik hetzelfde probleem. als ik te enthousiast bezig ben loopt ze daarna slechter. optie: om de dag een flintertje weghalen.

ik denk overigens (zoals ook ergens in het topic opgemerkt) dat een paard bij HKO niet van de ene op de andere stap kreupel loopt. dus er zal vast nog wat anders aan de hand zijn.

en, ja, erg leuke reklame........

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:31

jackie schreef:
wil je het publiek niet ook een keertje op foto's trakteren???

Ik zal kijken wat ik voor je kan doen .

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 14:20

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:43

Citaat:
als je niet 100 % verne*kt wil worden moet je echt zorgen dat je zelf overal verstand van hebt.

pfff hier vat je de bij de horens jackie

als ik wat ruimer in de centjes zit ga ik dat boek van hans er ook maar bij bestellen

en hoop dat eejee binnenkort toch écht aan dat bokje begint want ik moet gam's hielen ook weer verlagen!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:37

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 23:57

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:30

Zondag het praktijkdeel gedaan bij hoefnatuurlijk, was best interessant moet ik zeggen... al waren de medecursisten ongeveer net zo interessant

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:54

wendytjeG schreef:
Zondag het praktijkdeel gedaan bij hoefnatuurlijk, was best interessant moet ik zeggen... al waren de medecursisten ongeveer net zo interessant

Alweer wat kennis rijker

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:12

opala schreef:
wendytjeG schreef:

Alweer wat kennis rijker

Dat vind ik er juist zo leuk aan, je leert een heleboel op deze manier, das nooit weg

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 00:18

heb vandaag weer eens aan de hoeven geknutseld. meestal maak ik ook foto's. hier drie foto's van Briolette's linker voorhoef

Januari
Afbeelding

April
Afbeelding

vandaag
Afbeelding

er schijnt nog hoop te zijn *o/*

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:51

Jackie: Wat voor motivatie heb je nog meer nodig .

Klopt het dat op de foto van januari er een dubbele zool zit?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:26

Ja, klopt. op de aprilfoto kun je het beter zien. bovendien valt op dat de hielen nu niet meer naar binnen krullen. op het januarifoto zie je duidelijk de afdruk van het hoefbeen in de zool en je wilt niet weten hoe breed de witte lijn bij de toon was.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:35

Hoi, ik ben nieuw hier, nou ja, binnen dit natuurlijk bekappen-topic.

Ik heb sinds mei een 3 jarige ruin, die gelukkig nog nooit ijzers onder heeft gehad. En dat wil ik graag zo houden (goh dan zit ik hier wel goed ) Nu wordt hij netjes bekapt door de vaste hoefsmid hier op stal, en ik ben opzich best tevreden. Maar het lijkt me erg leuk op het zelf grotendeels bij te houden; en voor de hoeven lijkt het me ook veel gezonder als het regelmatiger bij wordt gewerkt.

Nu heb ik net maar het multimediapakket 'natuurlijk bekappen' besteld, en wil ik in de toekomst de cursus gaan volgen.

Wat zijn jullie ervaringen? Kan je na het lezen van dit boek en het volgen van de cursus goed uit de voeten met het bekappen van je paard?
Doe je het helemaal zelf, of laat je nog af en toe een proffesional komen om het bij te werken? En hoe vaak werk je de hoeven bij?

Oh ja, en beviel de cursus in Terneuzen?

Thanx!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:46

Persoonlijk vind ik een boek lezen niet voldoende om aan de slag te kunnen gaan. Eerst maar even een cursus volgen om iets meer inzicht te krijgen in hoe de hoef in elkaar steekt. Praktijk zegt veel meer dan theorie. Het is beter om iemand de boel te laten controleren. Zelf loop ik het elk weekend na. Het vraagt veel inspanning maar zie de foto's hier boven van Jackie, resultaat verzekerd

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:02

welkom Javayo.

de foto's van hierboven zijn van mijn merrie Briolette die op haar 6e hoefbevangen terugkwam van het dekstation. niet echt een voorbeeld voor de beginnende bekapster , in die zin dat het in zo'n geval wel erg moeilijk is het zelf te doen als je net nieuw bent.

ik bekap mijn paarden op het ogenblik helemaal zelf en zo af en toe laat ik nog iemand komen voor controle/feedback (www.horsesgonatural.nl)

Briolette en mijn andere paarden zijn tot ongeveer twee jaar geleden altijd traditioneel bekapt. dit is ook de reden waarvoor de hoeven van Briolette nooit echt opschoten. er is namelijk wel een verschil tussen traditioneel bekappen en NB.

ik heb veel gelezen, boeken en internet, heb twee bekapcursussen gevolgd en ben naar een clinic van Pete Ramey (www.hoofrehab.com) geweest. er is wel wat tijd overheengegaan voordat ik zelf eerst de vijl en daarna de mesjes durfde te hanteren. van zelf dooie poten bekappen op de cursussen heb ik veel geleerd.

om zelf te bekappen heb je wel anatomische kennis van de paardenhoef nodig , een goed ruimtelijk inzicht en gezond verstand, dan gaat het op den duur wel lukken.

wat mij erg helpt in het zien van vooruitgang/verandering is eindeloos foto's maken van "voor" en "na" en deze dan met elkaar te vergelijken,
zoals de foto's hierboven laten zien.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:11

Al is het alleen maar om een dubbele zool te voorkomen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:14

ik zie iedere keer van de schattige kleine hoefjes voorbij komen... werkt dat nou ook wat gemakkelijker??

ik hou gam ook zelf bij, maar met de ervaren bekapper op de achtergrond. ik laat hem eens in de zoveel tijd komen voor controle, eventueel bijwerken en advies.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:27

Ik vind het nog steeds een inspannend karweitje. Het luie zweet gutst er bij mij altijd uit wanneer ik het nagelopen heb . En nog steeds vind ik de rechtervoorhoef de moeilijkste van allen om bij te werken.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:50

Pellie schreef:
ik hou gam ook zelf bij, maar met de ervaren bekapper op de achtergrond. ik laat hem eens in de zoveel tijd komen voor controle, eventueel bijwerken en advies.

Dat is wat ik voor Volum in gedachten heb: zelf wekelijks bijvijlen en af en toe een bekapper laten komen om te controleren en bij te werken. Trouwens... dat er even geen onduidelijkheid is: ik blijf zelf van z'n hoeven af zolang ik geen praktijkcursus heb gevolgd, maar de theoretische basis wil ik er eerst goed in hebben voordat ik deel neem aan zo'n cursus, om er maximaal van te kunnen profiteren. Los van het feit dat ik het toch al een eng idee vind om aan z'n hoeven te zitten; toch een vrij belangrijk deel van het paard...

Ik zag op paardenservice.nl ook een cursus staan; wat zijn jullie ervaringen? Zijn de cursussen vergelijkbaar? Ik zag in ieder geval al dat de cursus bij paardenservice wat duurder is, maar daarentegen is pijnacker bij mij in de regio...

En het boek dat zij naar het Nederlands vertaald hebben, is die ook vergelijkbaar met die van het multimediapakket of vullen ze elkaar goed aan? [Ik ben echt een boekenliefhebber, maar m'n boekenkast puilt al uit, dus voordat ik dubbelop aanschaf... ]

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:51

deze schattige kleine hoefjes zijn van ongeveer500 kg paard (misschien meer) dat niet altijd even cooperatief is vanwege pijn in haar voeten. dus nee, het werkt niet makkelijker.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:00

Persoonlijk kun je boeken lezen zoveel je wilt, de informatie komt pas echt aan wanneer je door zelf te vijlen de onderdelen van de hoef goed weet te onderscheiden. Eerst cursus/praktijk en daarbij lezen. Elk boek heeft weer wat meer of andere informatie dan de ander. Ik heb de cursus bij PN gedaan en daar geen moment spijt van gehad. Andere cursussen heb ik mij niet in verdiept. En nee, begin er niet aan wanneer je denkt kosten te besparen, misschien wel in verloop van jaren, maar in het begin kost het bloed, zweet, tranen en geld

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:19

ik kan je de cursus bij zowel PN als ook bij www.horsesgonatural.nl aanbevelen. theorie is bij PN naar mijn ervaring zeer uitgebreid.

van de cursus van Paardenservice weet ik niet veel, alleen dat er onder andere op gipspoten geoefend werd. imo niet echt te vergelijken met echte hoeven.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:22

Citaat:
En het boek dat zij naar het Nederlands vertaald hebben, is die ook vergelijkbaar met die van het multimediapakket of vullen ze elkaar goed aan? [Ik ben echt een boekenliefhebber, maar m'n boekenkast puilt al uit, dus voordat ik dubbelop aanschaf... ]

ik moet het nog binnen krijgen dus kan er nog niet over oordelen. ben wel in bezit van het origineel van Pete Ramey.

boeken kun je overigens nooit genoeg hebben, vind ik

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:25

Bloed, ZWEET en tranen kost het je zeker. Ik doe het ook niet voor het geld. Ik hoor wel mensen die nu tegen me zeggen dat ik goed aan het bezuinigen ben. Hoef ik die hoefsmid niet meer te betalen. Jaja, het lijkt ze allemaal zo makkelijk. Ach, beetje bijvijlen en bekappen kunnen ze zelf ook wel (denken ze dan).

Als ik na ga hoeveel tijd er in gaat zitten. En wat een zweet, haha. Ook het aanschaffen van het pakket, cursus, boeken en misschien extra clinic/demontratie denken ze niet aan. Niet dat ik er spijt van heb hoor.

Ben heel erg blij dat ik het zelf doe. De paarden kennen en vertrouwen mij beter, kan zelf weten wanneer ik wat doe, leer er veel meer van en het is altijd makkelijk om zelf te kunnen doen. Ook mijn paarden staan niet rustig te wachten tot ik klaar ben (was dat maar zo). Dat is ook al het zweet en kracht dat het me kost om ze te kunnen doen. Maar ik doe het met veel plezier en het gaat elke keer beter.

Ben heel erg blij dat ik me hier in verdiept heb (nog steeds) en blijf er ook zeker mee doorgaan.

Gaan jullie nu ook nog wel eens naar cursussen, clinics of workshops om meer ervaring op te doen. Ik wil eigenlijk nog veel meer hierover leren en vooral door dingen te zien leer ik het beste. Dus als er iemand is die nog iets interessants weet? Ik heb de cursus bij PN gedaan, dus daar hoef ik niet weer heen. Niet dat het slecht beviel ofzo, maar weer hetzelfde doen op die dooie hoeven hoeft van mij niet. Ga liever weer iets anders doen!