Handige tips voor een beginnend kok

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Handige tips voor een beginnend kok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 00:03

Voor mijn broer die binnenkort trouwt zijn we een kookboek aan het maken. Er staat al heel wat in, maar ik ben nog met een paar introductiepagina's bezig. En omdat ik zelf al 20 jaar in de keuken sta, vind ik het lastig inschatten. Maar wat is nu handige info, tips en trucs als je nog niet zoveel gekookt hebt?
Ik wil iig een lijstje met kooktermen maken (au bain marie, roux etc), voorraad die je altijd in huis wil hebben, wat noodtips (te zout: aardappel meekoken, te zuur: schepje suiker) en dat soort dingen, maar er val ongetwijfeld nog veel meer te bedenken. Wie helpt?

PS Bokt is nu trouwens weer een superhandig, ik had al heel wat recepten getypt hier in de loop van de jaren

Anoniem

Re: Handige tips voor een beginnend kok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 00:08

Geen idee op welk niveau je broer zit Clown Kan hij al koken of is het echt een noob?

Uitleg over standen van de oven of magnetron? Kan me voorstellen dat dat erg onduidelijk kan zijn als iemand aanduidingen voor gas, hetelucht of elektrisch ziet.

Verder verzin ik eigenlijk zo snel niks... Ja, over wellicht suggesties voor samenstelling menu / begeleiders qua drank. Of aankleding tafel voor z'n vrouw.

Die noodtips lijken me idd zeer essentieel.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 00:10

Hoeveelheden zijn ook altijd makkelijk.
Welke kruiden smaken goed passen: bloemkool/kerrie, kip/rozemarijn dat soort dingen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 00:14

Hij kan wel zorgen dat er eten op tafel staat, dus de echte basis heeft hij wel onder de knie. Maar dat is dus zeg maar pasta met groenten en gehakt, en aardappelen/vlees/groente.

behalve die noodpagina's heb ik een behoorlijke verzameling recepten (zit nu op zo'n 30 pagina's, en mijn moeder heeft nog eens zoiets), gegroepeerd naar thema's. Dat kunnen herinneringen van vroeger zijn, maar ook een aantal simpele menu's voor gasten, oa met veel kant-en-klare dingen.
het is wel heel erg leuk om te doen, ik gebruik de Hema software voor albumprintservice, en kan dus ook heel veel doen met foto's e.d. Ik ben er echt al uuuuuuren mee bezig maar het wordt wel prachtig.

Drank tips is een goeie Ja
En weet je ook nog wat noodtips?

@avelien, OK dan! Dat zijn zulke basisdingen, daar denk ik dus niet aan.

Ik heb ook wat over invriezen, bewaren etc. Geen open blikjes in de koelkast en zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 00:18

Noodtips Schijnheilig *Lijstje met afhaal / bezorgdiensten*

Andere noodtips... Nee, eigenlijk niet. Zo vaak verstier ik het niet...

Vind het wel een erg leuk idee hoor Ja Zeker ook als je er een echt boek van maakt zo. Hebben ooit voor een bevriend stel eens een kookboek met alle genodigden voor hun trouw gemaakt. Iedereen kon dan een A4 aanleveren met een typisch gerecht voor die mensen of een aanbeveling enzo.

Misschien trouwens ook wat praktische tips over hoe je aangebrand eten kan redden? Of aangebrande pannen schoonkrijgt?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 00:24

Maya schreef:
Noodtips Schijnheilig *Lijstje met afhaal / bezorgdiensten*

check (en onze telefoonnummers)

Citaat:
Vind het wel een erg leuk idee hoor Ja Zeker ook als je er een echt boek van maakt zo. Hebben ooit voor een bevriend stel eens een kookboek met alle genodigden voor hun trouw gemaakt. Iedereen kon dan een A4 aanleveren met een typisch gerecht voor die mensen of een aanbeveling enzo.

Die Hema printservice is super, ik heb een proefalbum gemaakt (paardenfoto's Schijnheilig ) en dat ziet er echt super uit Haha!

Citaat:
Misschien trouwens ook wat praktische tips over hoe je aangebrand eten kan redden? Of aangebrande pannen schoonkrijgt?

eh, heb jij zo'n ijzersterk geheugen of is dit puur toeval? Schijnheilig

iets laten aanbranden, hoe stank weg halen?
aangebrande pan weer schoon krijgen?

grootste fiasco met koken?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 00:32

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:17

Misschien een omrekentabel met Engelse/Amerikaanse inhoudsmaten voor als hij een keer op internet een receptje wil uitproberen. Zit nu ook elke keer te rekenen als ik een taartrecept wil proberen.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:24

Weet niet of je er wat aan hebt maar zelf doe ik:

Vlees ipv snijden, knippen met een schaar. Gaat een stuk sneller.

Als ik macaroni kook, kook ik t water eerst in de waterkoker ipv de pan, gaat ook een stuk sneller..

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:36

@Jellie: Dan heb je gewoon geen goed scherp mes denk ik. Haha! Dan is vlees snijden echt heel makkelijk, het mes glijdt dan zo door het vlees zonder dat je veel kracht hoeft te zetten. Knipoog

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:49

Misschien wat algemene recepten voor pesto, dressing en marinade? Die kun je wel bij de recepten waarbij je ze gebruikt zetten, maar apart is misschien wel handig. Zelfgemaakte pesto is zó lekker en echt niet moeilijk, en marinade of dressing zelfgemaakt is ook veel lekkerder dan uit een potje Lachen. Leuk idee trouwens!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 22:12

omrekentabel en dressings is een goed idee, pesto e.d. heb ik idd al (en kruidenboter Ja)

kruiden knippen met een schaar
kruidenboter invriezen in ijsblokjesvorm

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:44

Wat een leuk idee Lachen
Heeft je broer al een beetje gevoel voor wat wel en niet bij elkaar past?
Volgens mij is dat voor beginnende koks nog weleens een probleem. Dan krijg je biefstuk met gekookte aardappels en spruitjes ofzo Haha!
Een lijstje met welke gerechten bij elkaar passen is misschien wel leuk?

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:44

Dorée schreef:
@Jellie: Dan heb je gewoon geen goed scherp mes denk ik. Haha! Dan is vlees snijden echt heel makkelijk, het mes glijdt dan zo door het vlees zonder dat je veel kracht hoeft te zetten. Knipoog

Heb ik wel hoor maar met de schaar gaat t gewoon nóg sneller..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 22:46

Oscar schreef:
Wat een leuk idee Lachen
Heeft je broer al een beetje gevoel voor wat wel en niet bij elkaar past?
Volgens mij is dat voor beginnende koks nog weleens een probleem. Dan krijg je biefstuk met gekookte aardappels en spruitjes ofzo Haha!
Een lijstje met welke gerechten bij elkaar passen is misschien wel leuk?

dat is ook nog wel een heel aardige. Ik zal er morgen weer eens voro gaan zitten, mss gebruik ik wel een screenshot van dit topic als illustratie *LOL* Hij weet ook wel wat Bokt is Extreme duivel

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:45

Altijd eens schort omdoen bij het koken (ik heb toen ik net samenwoonde flink wat kleding verpest Schijnheilig ).
Verschillende soorten messen?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:04

Naast een lijstje met hoeveelheden (1 tl = ong. zoveel gram of ml) zou je ook een lijstje met hoeveelheden kunnen maken voor bijv. pasta en rijst (en ook hoe je die afmeet zonder weegschaal, zoals het welbekende kopje rijst).

Koken draait ook om timing. Hoe maak je dit met dat en dat klaar èn is het allemaal tegelijkertijf klaar (lees: geen aangebrande biefstuk met half klare salade)?

Misschien een hoofdstukje "upscaling'? Sommige gerechten zijn echt tweepersoons, en voor 8 personen kun je beter iets anders maken (wat bijv. al van te voren voor te bereiden is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:31

Idd, TIMING. Dat is hetgene waar mijn vent echt altijd mee op z'n b*k gaat. Die gaat eerst salade maken, dan aardappeltjes bakken, en dan een kipfiletje in de pan doen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 16:12

ik ga deze tips even vast houden, er ligt nu een eerste versie bij de hema, en daar komen vast nog wat foutjes uit, dus dit kan mooi mee in de 2e druk Haha!

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:42

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:46

Een lijstje met de engelse maten is wel handig lijkt me.

Eerst water aan de kook brengen voor je de groente erin doet ipv andersom, groente behoud dan meer vitamine's, is knapperiger en heeft een betere kleur.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 23:42

Wat ook wel handig is is een lijstje met (gemiddelde) houdbaarheid van groente en fruit, beste bewaarmethode en een lijstje wanneer het rijp/vers is.

Bij bepaalde soorten exotisch fruit is dat wel handig (weet jij bv wanneer een mango eetbaar is?) en groente als bloemkool is heel lang houdbaar als je het stronkje eraan laat.