Fruit Invriezen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pilgrim

Berichten: 856
Geregistreerd: 14-07-06

Fruit Invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 12:56

Iedere ochtend 'eet' ik een zelfgemaakte shake van verschillende soorten fruit met een eetlepel zemelen en een eetlepel lijnzaad er doorheen. Vanuit het consuminder-oogpunt wil ik graag slechts eens in de vier weken boodschappen doen. Ik wil echter wél iedere ochtend mijn shakes blijven drinken. Onderstaande fruit eet ik heel graag, uit de hand of in een shake. Zijn deze fruitsoorten in te vriezen en zoja hoe? Gewoon schoonmaken en in de vriezer gooien, of eerst blancheren enzovoort?
Ik eet veel en graag:
- mandarijn/sinaasappel
- kiwi (geel/groen)
- peer
- banaan
- pruim
- ananas
- aardbei
- mango
- abrikoos/nectarine/perzik
- appel
- braam/framboos/bosbes/kruisbes/zwarte bes (is hier een goedkoop alt. voor?)
- pitloze druif
- meloen (galia/suiker/water)

Graag tips!

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Fruit Invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:58

Er is ook al veel ingevroren fruit te koop. Is dat geen optie? Zeker bij de Makro oid.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:01


Pilgrim

Berichten: 856
Geregistreerd: 14-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 13:01

@ Kiki; Ja, voor frambozen, zwarte bessen, kruisbessen, bramen en ander roodfruit is dat zeker een optie. Maar ik vind het persoonlijk prettiger (goedkoper/verser/beter geportioneerd) om het zelf te doen. Vandaar dat ik geintresseerd ben in de mogelijkheden.
Dank je wel voor je reactie!
@ ElCid; bedankt, ik ga meteen kijken!

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:02

Bevroren mango, bessen en frambozen zijn erg lekker (van de Appie)! Ze zitten in een doosje, prijs valt redelijk mee, maargoed is wel duurder dan vers!

upendo

Berichten: 22284
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:02

Jahoor, dat kan. :j
Wij hebben ook vaak fruit (bramen, frambozen, aardbeien) uit eigen tuin in diepvriesbakjes in de vriezer.
Kleine bakjes en je kan gewoon een portie eruit halen de avond voor je ze nodig hebt. :j

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:03

wat we in australie deden in de warme dagen was bevroren fruit met wat isblokes in de blender en je had een heerlijke gezonde vruchtenijsje. (kregen daar maar 1x in de twee weken de boodschappen geleverd met de vrachtwagen. Zaten in de outback, dus als je fruit wou dan moest dat iets zijn dat goed bewaard kon blijven of je kon invriezen) Ingevroren fruit kan je nooit meer zo eten, dat moet je wel blenderen of in taart verwerken ofzo... Maar je kan bijna alles invriezen aan fruit, maar het veranderd van veel soorten wel de struktuur.

Pilgrim

Berichten: 856
Geregistreerd: 14-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 13:16

@ Yucca; ik heb toch echt liever vers. Dank voor reactie!
@ Upendo; bramen, frambozen, bessen, aardbeien heb ik net allemaal op Internet gevonden hoe ze te bewaren. Er staat op die site echter dat deze fruitsoorten met suiker ingevroren moeten worden, of eerst behandeld met citroensap. Deed jij dat ook of is dat niet nodig? Citroensap vind ik niet zo erg, maar suiker zou ik zonde vinden! Dank voor reactie!
@ LecyTinker; ik blender inderdaad ook alles! Dank voor reactie!

Ik heb een aantal soorten fruit inmiddels uitgevonden. De fruitsoorten waarvan ik nog niets weet zijn:
- mandarijn/sinaasappel
- kiwi (geel/groen)
- banaan
- ananas
- mango
- druiven
- meloen

Een stuk minder dus al! De rest heb ik al gevonden op Internet. Maar dit zijn nou nét de soorten die ik het meest gebruik!

upendo

Berichten: 22284
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:19

Wij mikken alles gewoon in diepvriesbakjes zo de vriezer in, bij mijn weten.. :Y)
Wel schoongemaakt, natuurlijk, maar verder zeker zonder suiker. :j

Edit: Druiven zijn bij mijn weten niet zo geschikt om in te vriezen.
Bij ons knappen ze allemaal, omdat ze wat uitzetten.
Laatst bijgewerkt door upendo op 29-10-09 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Pilgrim

Berichten: 856
Geregistreerd: 14-07-06

Re: Fruit Invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 13:20

@ Upendo; dat is heel goed om te weten. Zou een beetje flauw zijn als ik me voorneem om gezonder te eten en vervolgens overal suiker overheen gooi ;).

upendo

Berichten: 22284
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Fruit Invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:21

Volgens mij is dat alleen nodig als je jam wil maken.
En suiker gewoon erbij gooien zorgt er niet voor dat het fruit zo verandert dat het dan wel ingevroren kan worden. :)

Pilgrim

Berichten: 856
Geregistreerd: 14-07-06

Re: Fruit Invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 13:24

@ Upendo; en je weet toevallig niets van het invriezen van de rest van bovenstaand fruit? Geen eravring mee?

upendo

Berichten: 22284
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Fruit Invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:25

Eigenlijk niet nee..
Het lijkt me niet dat je alles kan invriezen, banaan bijvoorbeeld lijkt me niet echt lekker als je het hebt ingevroren, net als ananas.

Pilgrim

Berichten: 856
Geregistreerd: 14-07-06

Re: Fruit Invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 13:27

@ Upendo; nee, precies, ik ben daarom benieuwd of er een manier voor is. Thanks!

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:48

Banaan kan je gewoon zo invriezen, doe ik ook vaak om er daarna een fruitsmoothie van te maken, dat gaat uitstekend. Dan gewoon bevroren de blender in! Wel de schil verwijderen voordat je invriest, dat lukt nl niet meer als ie bevroren is; weet ik uit ervaring :o

http://www.soya.be/nl/recepten/fruit-smoothie.php

Pilgrim

Berichten: 856
Geregistreerd: 14-07-06

Re: Fruit Invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 13:49

@ ElCid; goeie tip! Dank je wel!

ijspeert

Berichten: 939
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Overal ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:55

Kun je geen shakes invriezen
Dat je boodschappen haalt en gelijk skakes maakt en die invriest en dan savonds voor je naar bed gaat er een voor de volgende morgen uithaalt.
Dan kan je alle soorten fruit verwerkt gewoon invriezen

Susyb
Berichten: 3385
Geregistreerd: 22-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:58

wat een intressant topic.. als ikd aarlijk klaar ben met dieeten ga ik dat fruit met ijsblokjes toch maar eens proberen :o

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:00

Appels kun je gewoon in de koelkast stoppen. Dan blijven ze echt wel goed. De oogst gaat ook in koelcellen, welliswaar met gas erop, maar toch... Je hoeft ze dan ook geen jaar te bewaren.
De rest zal ik niet weten. Tjah, bessen die heb ik welleens ingevroren gezien.

Pilgrim

Berichten: 856
Geregistreerd: 14-07-06

Re: Fruit Invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 14:10

@ IJspeert; Als je shakes invriest gaan er heel veel vitaminen verloren, vandaar dat dat geen optie is.
@ Barvrouwke; Appels was ik al uit hoe in te vriezen, bedankt voor je reactie.

Ik ben nog op zoek naar de invriesmethoden voor:
- mandarijn/sinaasappel
- kiwi (geel/groen)
- ananas
- mango

Mars

Berichten: 33266
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Fruit Invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:35

[MW] >> [VT]

Pilgrim

Berichten: 856
Geregistreerd: 14-07-06

Re: Fruit Invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 15:03

Ow... sorry; vond het eigenlijk wel een mooi plekje voor dit topic ;).

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132061
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:04

Mag ik vragen wat je overweging is om zelf vers fruit te kopen en het dan in te vriezen, i.p.v. het ingevroren te kopen? :)
Niet om vervelend te doen, maar producten die meteen ingevroren worden zijn eigenlijk gezonder dan producten die je zelf koopt en daarna in gaat vriezen. Tussen het moment dat fruit van het land of uit de koelcel komt en bij jou als "vers" in de koelkast komt te staat, zit al een behoorlijke tijd.
Uiteraard mag je het zelf weten, 't is jouw beslissing om het zo te doen, maar ik roep het maar even ;)
Wat ook nog een optie is: gedroogd fruit kopen en laten wellen. Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar sommige soorten fruit zijn overvloedig (en goedkoop) te koop in gedroogde vorm :)

Pilgrim

Berichten: 856
Geregistreerd: 14-07-06

Re: Fruit Invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 15:10

@ Oscar; voor mij is dat een financiele kwestie. Het is nou eenmaal goedkoper. Daarnaast is het zo dat ik dan mijn eigen porties makkelijker kan maken. Qua gezondheid zul je waarschijnlijk gelijk hebben, maar daarom eet ik 3 stuks fruit per shake, ipv de ADH van 2 :).
Gedroogd vind ik echt niet lekker, de enige gedroogde die ik lekker vind zijn de krenten uit de studentenhaver :). Dank je wel voor je reactie!

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Re: Fruit Invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:20

meloen en banaan en bessen en al die dingen ingevriezen gaat perfect. In de zomer steek ik hier ook een gepelde banaan in de vriezer om als snak te eten daarna. Moet je heel even wachten totdat de grote vries eruit is, maar dan heb je een romige soort ijsje. Doet me altjd aan soledo denken als ik het eet.