Lekkere Italiaanse smultaart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Lekkere Italiaanse smultaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 22:59

Vandaag heb ik er fijn de tijd voor genomen en me uitgeleefd in de keuken.

Deze taart is het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Het is een Italiaans recept en overheerlijk Vingers aflikken

De binnenkant is een soort cake met cacao, slagroom met walnoten,aandelen, brokjes chocolade, kersen en chocolademouse. En de buitenkant is een korst van pure chocolade met witte chocolade strepen.

Mocht iemand het recept willen, dan typ ik het wel over.


vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 23:32

Hihi, lijkt een beetje op deze




maar die was niet voor de kerst. De doorsnede was de camera niet snel genoeg voor Vingers aflikken

Tong uitstekenAfbeelding


Leuk idee, ik ben bang dat ik die een keer ga proberen. Met chocolade werken vergt wat geduld en met name een behoorlijke beheersing van de snoepzucht..

Gister? Dat komt morgen wel!

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 10:51

Hij ziet er heerlijk uit, dus als je je op het tikken wilt uitleven... Graag. Ik wil die taart best wel maken, mijn mannetje is verslaafd aan chocolade, dus zo'n taart gaat er vast ook wel in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:33

Onder een knapperig chocoladelaagje zit biscuitgebak, gedrenkt in likeur, met een dubbele laag slagroom en chocoladevulling met kersen en noten. Dit dessert doet denken aan de overheerlijke ijstaarten uit Italiƫ, waarvan elk hapje op de tong smelt.

Voorbereidingstijd: 45 minuten + afkoelen
Bereidingstijd: 30 minuten


BISCUITDEEG:
3 eieren
125 gr. basterdsuiker
100 gr. bloem
25 gr. cacaopoeder
25 gr. ongezouten boter. gesmolten en afgekoeld

De REST:
30 ml maraskijnlikeur of kirsch
30 ml cognac
3 dl slagroom naar keuze
50 gr. poedersuiker
50 gr. amandelen. geroosterd. grof gehakt
(zie Tip van de kok)
50 gr. hazelnoten. geroosterd. grof gehakt
(zie Tip van de kok)
40 gr. pure chocolade. grof gehakt
50 gr. gekonfijte kersen. grof gehakt
330 gr. pure chocolade. gesmolten (zie Tip van de kok)
25 gr. witte chocolade

Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed een kom (1 liter) met plasticfolie (het liefst een kom met een ronde bodem). Vet een vierkant bakblik van 25 x 25 cm en een van 15-x 15 cm in en bekleed ze met bakpapier.

Maak het biscuitdeeg met de ingredienten. Giet het mengsel in de twee bakblikken en bak het deeg 10 min. of tot het stevig aanvoelt. Laat het biscuitgebak afkoelen op een rooster en haal het bakpapier eraf.

Snijd met behulp van de kom een cirkel uit het kleine stuk biscuitgebak. Gebruik een bord van 25 cm doorsnee voor een cirkel uit het grotere stuk biscuitgebak Snijd er een taartpuntje uit om het heter in de ronde kom te kunnen plooien. Druk het biscuitgebak voorzichtig in de kom en snijd het teveel weg. Meng de likeur en cognac en bestrijk het biscuitgebak ermee.

Voor de vulling. klop de slagroom met poedersuiker tot zachte pieken en verdeel hem over twee kommen Voeg aan de eerste kom de noten, chocoladestukjes en kersen toe. Schep dit mengsel in de met biscuitgebak beklede kom en maak het midden hol met de achter-kant van een lepel. Zorg ervoor dat de roomlaag overal even dik is. Zet hem 30 min. in de koelkast om op te stijven.

Meng in de andere kom een derde van de gesmolten chocolade met de slagroom; voeg kleine beetjes tegelijk toe. Schep dit mengsel in de holte van het opgestijfde biscuitgebak. Strijk het oppervlak glad met een cakespa-tel en druk de kleine cirkel van biscuitgebak erop. Zet de cake 30 min. in de koelkast.

Keer de kom op een rooster om en haal de cake eruit. Giet de rest van de gesmolten chocolade over de cake tot het hele biscuitgebak bedekt is. Zet de cake in de koelkast tot de chocolade hard is geworden. Smelt de witte chocolade en slinger deze met een vork over de cake. Koel de Zuccotto voor het serveren.

Tip van de kok:

De hazelnoten en amandelen kunt u roosteren door ze op een bakplaat 3-5 min. in een matig warme oven (180 graden) te leggen.

Breng een halve pan water aan de kook. Haal hem van het vuur. Smelt de chocolade door de kom op de pan te plaatsen. Zorg ervoor dat de kom het water niet raakt. De waterdamp zal de chocolade voorzichtig opwarmen.

Noot van mij:
Ik ben rampzalig met biscuitdeeg en heb voor de taart gewoon cakedeeg met cacao gemaakt. In een ronde vorm gebakken en die na het afkoelen door gesneden zodat ik 2 ronde cakes had.
De chocola smelt ik gewoon in de magnetron, veel sneller.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Thats_Me en 119 bezoekers