Stoommaaltijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oregon
Berichten: 1007
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Lelystad

Stoommaaltijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 17:01

Mijn vriend en ik zijn gek op stoommaaltijden (bijv. van de AH, C1000 of Jumbo). Omdat ik ze best wel duur vind en ze niet altijd allemaal even goed in de smaak vallen betreft ingredienten wil ik zelf graag aan de slag. Ik heb bij de Jumbo gezien dat ze daar van die stoomzakken hebben voor in de magnetron. Dit lijkt me dus ook lekker/gezond en makkelijk voor mee naar het werk. Iemand recepten/links/ideeen? Zit vooral met vragen als welke voorbereiding moet ik doen voor het in de zak kan en hoelang moet het dan in de magnetron. Ben benieuwd!

Oregon
Berichten: 1007
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Stoommaaltijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 22:34

Niemand die iets weet? heb ookal gegoogled maar daar kwam maar weinig uit.

Moet ik groentes eerst kort voorkoken? en vlees/vis/kip? en aardappels?

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Re: Stoommaaltijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:39

Ik stoom bijna alle groente in plaats van dat ik ze kook, gewoon in een stoommandje ín de gewone pan. Ik vind het wel fijn, ik heb het idee dat er meer smaak aan blijft, al kan dat verbeelding zijn. Veel groente wordt in ieder geval minder zacht. Aardappels stoom ik meestal ook, vlees/vis/kip nooit eigenlijk.

Oregon
Berichten: 1007
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Stoommaaltijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 22:55

Ik heb geen stoompan maar wou die stoomzakken van de jumbo gebruiken. Die schijnen gewoon in de magnetron te kunnen. Het lijkt me wel handig om dat bijv. ook mee te nemen naar het werk met een kant en klare (stoom)maaltijd erin vergelijkbaar met die je in de supermarkt kunt kopen.

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Re: Stoommaaltijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:56

Oh, oké, maar wat wil je dan voor tips hebben? 'gooi maar in de magnetron' zou ik zeggen Knipoog Maar zijn dat dan zakken waar je zelf de groente in moet doen? Dat kende ik nog niet.

Oregon
Berichten: 1007
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Stoommaaltijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 19:32

Ja klopt. Heb ze net gehaald bij de Jumbo. Zijn gewoon plastic zakken waar je zelf vanalles in kan doen en dan in de magnetron. Vraag me gewoon af of alles er dan rauw in moet of dat je het eerst moet voorkoken en of iemand misschien recepten ideeen heeft van complete maaltijden die zo in de zak kunnen. http://www.ithcomplast.nl/magnetronzak.html

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Re: Stoommaaltijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:14

Ooh, dat had ik helemaal niet zo begrepen! Grappig, ik heb die dingen nog nooit gezien. Wel makkelijk op zich, maar ik kan je dus geen tips geven Knipoog

Anoniem

Re: Stoommaaltijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:48

Ik doe dergelijke dingen gewoon in een glazen schaal, met een bordje omgekeerd er bovenop. Gaat prima.

Bv krieltjes, groenten (boontjes, worteltjes, zilveruitje, broccolli etc), stukje vis of gemarineerde kip. Paar kleine klontjes kruidenboter of boursin erbij, en dan in de magnetron.
Kind kan de was doen.

Oregon
Berichten: 1007
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Stoommaaltijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 07:49

Doe je het er dan rauw in?

Leonie
Berichten: 2046
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Wechel (Antwerpen!!)

Re: Stoommaaltijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:17

Uiteraard. Als je ze eerst kookt heeft stomen ook niet veel nut meer. Knipoog

http://www.ah.nl/recepten/zoek.jsp?rq=stomen

Gestoomde venkel met sinaasappel (bijgerecht voor 2 pers.)
Ingrediënten:
-200 g venkel
-1/2 sinaasapel
-1 el olijfolie
-1 tl venkelzaad
-peper en zout

Snijd het groen van de venkelknollen en bewaar het. Snijd de knollen in kwarten en snijd de harde kernen weg. Rasp de schil van de sinaasappel en pers het sap uit. Meng het raspsel met 1 1/2 el sinaasappelsap, 1/2 el olijfolie en het venkelzaad en breng op smaak met peper.

Wentel de venkelkwarten door het sinaasappelmengsel, stop ze in de stoomzak en sluit volgens instrukctie. Gaar de venkel in 3 1/2 minuut op 850 Watt. Neem de venkel uit de stoomzak, druppel er de rest van de olijfolie over en bestrooi met zout naar smaak. Garneer met het groen.

Lekker met kip of witte vis.

Oregon
Berichten: 1007
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Stoommaaltijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 11:13

Op de site van de ah staan maar een paar complete maaltijden om te stomen. Ben dus op zoek naar nog meer COMPLETE maaltijden om in die zakken te stoppen. Moet dus een ongeveer gelijke bereidingstijd hebben. Vandaar mijn vraag of je bijv. rauwe worteltjes met rauwe aardappels en rauwe kip in die zak moet doen of dat dat niet verstandig is en dat je dus eerst bijv. de aardappels kort voorkookt/stoomt.

Anoniem

Re: Stoommaaltijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:15

Kwestie van de formaten van je ingrediënten aan elkaar aanpassen. Dan kun je veel bij elkaar stoppen.