Frituren zonder pan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

Frituren zonder pan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 23:46

Ik zie vaak lekkere recepten staan waarvoor je toch wel een frituurpan nodig hebt..

en dan bedoel ik geen kroketten of friet ed. maar bijvoorbeeld in italiaanse kookboeken..

maar helaas, wij hebben thuis geen frituurpan,

Hoe moet je frituren zonder frituurpan, is dit uberhaupt wel mogelijk? is het heel veel werk?

Graag een uitleg Lachen

Eventueel ook lekkere recepten?

Sirius1804Jarig

Re: Frituren zonder pan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 23:52

Gewoon olie in een hapjespan doen. Komt op hetzelfde neer. Zo bakken wij ook patat, heb je echt geen frituurpan voor nodig hoor.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 23:54

gewone olie (olijf olie en dergelijken..)
of frituurvet, of zoiets ^^
(ik heb werkelijk nog nooit iets gefrituurd)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 23:55

Ja
In een wokpan of andere diepe pan.
Olijfolie spat het minste (maar is wel duur;je hebt toch flink wat nodig)
Verder wel erg goed opletten voor al dat gespetter dus en dat je niet teveel voedsel tegelijk erin doet.
Verder gebruik ik dan een 'schuimspaan' (grote lepel met gaatjes, aan lange steel) om het voedsel uit het vet te vissen.
Even uitlekker in een vergiet met wat keukenpapier en klaarrrr Vingers aflikken

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 23:57

MamaMiesje schreef:
Ja
In een wokpan of andere diepe pan.
Olijfolie spat het minste (maar is wel duur;je hebt toch flink wat nodig)
Verder wel erg goed opletten voor al dat gespetter dus en dat je niet teveel voedsel tegelijk erin doet.
Verder gebruik ik dan een 'schuimspaan' (grote lepel met gaatjes, aan lange steel) om het voedsel uit het vet te vissen.
Even uitlekker in een vergiet met wat keukenpapier en klaarrrr Vingers aflikken

bedankt Lachen

enneee..
we hebben waarschijnlijk nog zo'n 10 liter verse olie staan, vanuit Italië, dus dat is geen probleem ^^

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:41

gewoon in de koekepan doe ik ook zo vaak wel voldoende olie erin en goed heet maken anders dan bakt het aan.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:04

Ik heb laatst falafel gemaakt in een wok, ging heel prima. Neem wel een pan met een dikke bodem en ik hou de deksel in de buurt voor als er toch iets misgaat. Alleen kun je olijfolie niet zo heet verhitten, je kan beter zonnebloemolie gebruiken dacht ik.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:05

zonnebloem kan inderdaad prima, ook wel eens gebruikt in een frituurpan bij gebrek aan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:39

Denk wel even aan de veiligheid als je in een andere pan dan een daarvoor bedoelde electrische frituurpan frituurt! Dus ALTIJD even je gas UIT zetten als je iets in de olie gooit. Stel dat het eroverheen bruist, dan heb je je keuken niet in de fik staan.
Dus olie heet maken, dan het gas uit, dan de te frituren producten erin, en pas als het veilig is de vlam weer d'r onder.

(zomaar ff waarschuwinkje)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:18

Je kan het beste aragideolie nemen, dat wordt heter dan andere olie waardoor de gerechten minder vet opnemen.

Let idd op verbranden. Als de olie te heet wordt ontstaat er een damp die heel snel ontbrand (ontbrand ook zonder vuur) Hou een deksel bij de hand. Mocht de vlam in de pan slaan dan moet je zo snel mogelijk de deksel op de pan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:07

Zelf doen wij altijd de oliebollen bakken in zo'n pan en niet in de friteuse. Wij gebruiken er zonnebloemolie voor. Idd voorzichtig doen, tip van Sonja is heel goed, zorg voor een goede kwaliteit pan met dikke bodem.

(wij hebben er van die blauw / zwarte braadpannen voor, weet het merk echt niet meer Bloos )

Oohja, en wat je ook wilt frituren, zorg dat het zo droog mogelijk is Lachen