Vegetarisch

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 18:10

Ik vind dat vlees eten er gewoon bij hoort. Het gaat al vanaf het begin zo, het is gewoon natuurlijk.
Wel vind ik het vreselijk hoe er omgegaan wordt met dieren, al die dieren hutje mutje op elkaar, heel lang in een bomvolle vrachtwagen voor het vervoer, kippen in een legbatterij. Bloos Daarom neem ik altijd biologisch of scharrelvlees en -eieren. En 1 of 2 keer in de week wissel ik vlees af voor iets anders, maar niet voor zo 'n gruwelijke groenteburger! Dan neem ik wel een schepje groente extra of een omelet!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 14:40

Kinta schreef:
Ik vind dat vlees eten er gewoon bij hoort. Het gaat al vanaf het begin zo, het is gewoon natuurlijk.
Wel vind ik het vreselijk hoe er omgegaan wordt met dieren, al die dieren hutje mutje op elkaar, heel lang in een bomvolle vrachtwagen voor het vervoer, kippen in een legbatterij. Bloos Daarom neem ik altijd biologisch of scharrelvlees en -eieren. En 1 of 2 keer in de week wissel ik vlees af voor iets anders, maar niet voor zo 'n gruwelijke groenteburger! Dan neem ik wel een schepje groente extra of een omelet!


Heel jammer dat de meeste mensen nog steeds denken dat het vegetarisch eten alleen uit een 'groentenburger' bestaat.
Je kan heel erg gevarieerd eten en het is nog hartstikke lekker ook!
Ga eens kijken in de schappen van AH of stap eens een natuurwinkel binnen.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 21:35

ja je hebt tegenwoordig zoveel verschillende burgers enz. enz.
en het is nog heel lekker jah

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 00:34

Ja ik vind die burger ook echt super lekker er schijnt ook een maisburger te zijn met gesmolten kaas erover die ga ik ook eens proberen! Lachen

Echt er zijn genoeg alternativen dus ga je niet verschuilen achter het is niet gezond, je bent met die beesten begaan of niet!

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:20

denz schreef:
Trouwens als je geen vlees maar wel vis heet heeft dat ook een naam: lakto vegetarier.


Onzin, iemand die wel vis eet, is géén vegetariër. Vegetarisch eten betekent zoveel als geen producten consumeren waarvoor dieren moeten sterven. En vissen zijn ook dieren, dacht ik zo... Iemand die wel melk en kaas enz eet (lacto) en eieren (ovo), wordt ook wel eens lacto-ovo-vegetariër genoemd.
Een veganist gaat nog verder: eet ook geen zuivel of eieren, en draagt geen leer en bont enz.

Nu, is maar een woordenkwestie natuurlijk, maar juist is juist Schijnheilig

Zelf ben ik al 6 jaar vegetariër...

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:44

Eilandje"]
[quote="denz schreef:
Trouwens als je geen vlees maar wel vis heet heeft dat ook een naam: lakto vegetarier.


Onzin, iemand die wel vis eet, is géén vegetariër.
[/quote]

"Vegetariërs zijn echter niet helemaal onder te verdelen onder één begrip, want iemand die alleen geen vlees eet maar wel vis, mag zich wél vegetariër noemen. Echter als je wel vis eet, ben je een pesco-vegetariër of pescatariër. Mensen die wel zuivel en eieren tot zich nemen worden lacto-ovo-vegetariërs genoemd. Daarbij staat lacto voor zuivel en ovo voor eieren. Als je geen eieren eet maar wel melk drinkt ben je dus een lacto-vegetariër."

Bron: http://www.veganintel.org/Nederlands/

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 21:29

Ik ben nu al zon vijf jaar vegetarier, maar eet sinds kort weer vis. Vis at ik niet omdat het erbij hoorde eigenlijk maar ik had het gevoel toch te weinig voedingsstoffen binnen te krijgen en ben het weer gaan eten.
Verder eet ik wel eieren maar zoveel mogelijk eco en geen gelatine.. Wel melk en kaas. Dat is idd best moeilijk omdat het in zooveeel producten zit, ook onverwachtte. Maar als ik denk dat het erin zit wil ik het ook echt niet.
Vlees wil ik echt niet, het idee is inmiddels redelijk afschuwelijk geworden.
Misschien, denk ik wel eens, als de biologisch gehouden dieren het nog een tikkie beter krijgen wil ik er wel eens over denken... maar moeite heb ik er niet mee.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 10:17

Tindra"]
[quote="Eilandje"][quote="denz schreef:
Trouwens als je geen vlees maar wel vis heet heeft dat ook een naam: lakto vegetarier.


Onzin, iemand die wel vis eet, is géén vegetariër.
[/quote]

"Vegetariërs zijn echter niet helemaal onder te verdelen onder één begrip, want iemand die alleen geen vlees eet maar wel vis, mag zich wél vegetariër noemen. Echter als je wel vis eet, ben je een pesco-vegetariër of pescatariër. Mensen die wel zuivel en eieren tot zich nemen worden lacto-ovo-vegetariërs genoemd. Daarbij staat lacto voor zuivel en ovo voor eieren. Als je geen eieren eet maar wel melk drinkt ben je dus een lacto-vegetariër."

Bron: http://www.veganintel.org/Nederlands/
[/quote]

"Eten vegetariërs vis? Kip?

De gangbare definitie van vegetarisme is een voedingswijze waarbij men vermijdt (producten van) gedode dieren te eten. Vegetariërs eten bijgevolg geen vis of kip. Mensen die geen vlees, maar wel vis eten worden soms pescatariërs of semi-vegetariërs genoemd."


Bron: http://www.eva-online.be/php/faq1.html? ... nr=0&ID=17

Tong uitsteken

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 11:26

Weer wat geleerd Haha! , ik ben dus al meer dan 10 jaar een lacto-ovo-vegetariër...
(hoop dat ik het kan onthouden *waar is de blonde smilie?*)

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 17:56

ik wist dit ook niet

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 17:45

Ik noem mezelf geen vegetarier, want dan zeikt iedereen aan mijn kop als ik een klein stukje superscharrelkip eet. Ik ben nu 19 en vanaf mijn 11e eet ik geen vlees meer. Heeeeeeel af en toe eet ik dus een stukje kip, en heel soms vis. Ik noem dat geen zondigen. In die ander 360 dagen van het jaar eet ik zonder problemen geen vlees. En je maag past zich aan, dus dierlijk vet vindt mijn maag niet leuk.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-02 12:18

ja daar heeft mijn moeder ook last van als ze vlees eet is de de volgende dag ziek

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 13:46

ik ben ook vegetarisch. Vlees eet ik niet, ook geen bouillon ofzo. met vis ben ik iets minder streng als er bijvoorbeeld garnalen in kroepoek zitten (is bijna altijd zo) dan eet ik dat wel. Ik eet ook kaas (zit stremsel in en komt uit koeienmaag) en gelatine. Verder gebruik ik ook leren producten.


en Tindra, als je helemaal vegenistich bent kun je te kort krijgen aan een bepaald soort b vitamine (dacht b12 kan ook iets anders zijn). hier heb je dan als je al jaren veganistich bent injecties voor nodig.
Dit weet ik van mijn moeder die is dietiste.

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 15:06

dana schreef:
en Tindra, als je helemaal vegenistich bent kun je te kort krijgen aan een bepaald soort b vitamine (dacht b12 kan ook iets anders zijn). hier heb je dan als je al jaren veganistich bent injecties voor nodig.
Dit weet ik van mijn moeder die is dietiste.


Ja, als je veganist bent moet je idd vitamine B12 bijslikken (kan je gewoon kopen bij een drogist).
Maar ja, dat heb ik er wel voor over Knipoog

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 17:11

oh dan had m'n moeder me dus expres bang zitten maken. Ze is bang dat ik veganist wordt. maar dat gaat me iets te ver, kan wel begrijpen als je dat wel wilt.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 17:21

Ik ben ook vegetariër, alweer zo'n 11 jaar. De redenen hiervoor heb ik reeds eerder uitgebreid weergegeven! Lips are sealed Haha!

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 18:18

Wie zegt dat jij gezond ben?Misschien op dit moment ja,maar op langere termijn kan het schadelijk zijn,want ik denk dat je toch bepaalde voedingsstoffen te kort komt.


is 22 jaar ook goed ?? Ik ben nog steeds super gezond en draag geen geiten sokken .Eet geen vlees en vis en ben geen veganist of lacto- vegetarier ,
heb jaren macrobiotisch gekookt maar met kinderen is dit een ramp .dus dat doe ik minder nu . Ik koop nog steeds wel veel bij de reformwinkel.
Ik slik vitaminen .(B 12 )


Heeft er iemand tips hoe je af moet vallen als je geen vlees/ vis eet , met alle dieeten moet je dat eten als je de richtlijnen volgt .
En geen gemier met gebakken kaas of ei he, maar iets fatsoenlijks.