Methode Montignac

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Methode Montignac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-02 22:04

Een jaar of vier geleden heb ik gemontignact en toen ben ik 5 kg kwijtgeraakt - die er niet meteen weer aan is gekomen. DIt is ongeveer het enige 'dieet' dat zo goed werkte bij mij en waar ik me lekker bij voelde. Ik ben nu dus va plan om het weer te gaan doen en vroeg me af of jullie er ook ervaringen mee hebben, of er iemand is die het op dit moment doet en anders wat je er van vindt? Hieronder een samenvatting van de principes!

Citaat:
De Methode Montignac ontstond in 1986 als gevolg van een persoonlijke synthese van de resultaten van vooral Amerikaanse wetenschappers. Zij ontwikkelt zich nog steeds aan de hand van de ervaringen van vele honderden artsen met hun patiënten in Frankrijk en elders.

DE METHODE MONTIGNAC HEEFT 4 DOELSTELLINGEN :

*1* Een goede beheersing van het lichaamsgewicht - dat wil zeggen: afvallen voor iemand die vetzuchtig of te zwaar is en handhaven van het gewicht van iemand die een normaal gewicht heeft.
*2* Bescherming van hart en bloedvaten door de juiste keuze van de vetten.
*3* Verbeteren van de geestelijke en fysieke conditie door voeding rijk aan vitaminen en mineralen.
*4* Het samen laten gaan van voedingswaarde en gastronomie

DE PRINCIPES

Daarom is de Methode Montignac een methode en geen dieet. We moeten volop kunnen eten en genieten en elke maaltijd moet een sociaal gebeuren zijn. De Methode Montignac geeft voedingskundige richtlijnen op basis van de volgende 8 principes:

1. TELLEN VAN CALORIEEN HEEFT GEEN NUT

We worden niet dik omdat we teveel eten, maar slecht eten. Met de Methode leert u op de juiste manier eten en drinken.

2. GENOEG EIWIT

Eten van voldoende eiwitten met de nadruk op peulvruchten, niet-geraffineerde granen en sojaproducten.

3. GOEDE KOOLHYDRATEN

Gebruik goede koolhydraten en u valt af. Goede koolhydraten zijn onder meer fruit, volkorenproducten en bonen.
Slechte koolhydraten zijn onder meer suiker, witbrood en aardappelen. Het kennen van goede en slechte koolhydraten is een belangrijke peiler van de Methode Montignac, de verschillende boeken gaan hier verder op in.

4. VEZELRIJKE VOEDING

Natuurlijke vezels spelen een belangrijke rol in de Methode. Het voedingspatroon is dan ook vezelrijk.

5. GOEDE VETTEN

Er bestaan goede vetten, die hart en bloedvaten beschermen. Vooral olijfolie, vis en gevogelte worden daarom aanbevolen.

6. RUIM VITAMINEN EN MINERALEN

Goede' koolhydraten bevatten ook ruim voldoende vitaminen, mineralen en sporenelementen.


7. SCHEIDEN VAN VETTEN EN KOOLHYDRATEN

Door vetten en koolhydraten te scheiden uitsluitend gedurende de eerste twee tot drie maanden (fase 1), helpt u het gewichtsverlies.

Dit leidt tot twee soorten maaltijden in de fase van het gewichtsverlies (fase I):

* VET :
Bijvoorbeeld vlees met groenten of af en toe eieren met spek als ontbijt, maar wel zonder brood.

*KOOLHYDRAATRIJK :
Bijvoorbeeld volkorenbrood met magere kwark.
Aanbevolen wordt om zeker de helft van de 21 wekelijkse maaltijden te laten bestaan uit goede koolhydraten.

8. LICHAAMSBEWEGING IS GOED

Voor de glucosestofwisseling is lichaamsbeweging goed. Calorieën verliest u er niet mee.


De Methode Montignac wordt nogal eens karikaturaal voorgesteld, maar zij heeft er toe bijgedragen dat vetzucht vanuit een ander gezichtspunt wordt bezien. Overgewicht is geen kwestie van erfelijkheid of van (schuldige) veelvraterij. Uit het succes van de methode in Frankrijk en daarbuiten, in de tien jaar dat ze nu bestaat, blijkt dat het geen modedieet is. De methode geeft blijvend resultaat wat betreft het gewicht, alsook een betere conditie en algehele gezondheid. Met name mensen met een overgewicht hebben dankzij de methode het belang geleerd van de preventieve werking van een goede voeding door de samenhang tussen gezondheid en goede eetgewoonten.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 22:09

Ik heb dus ooit een boek gekocht hiervan. (in de tijd dat montignac echt een rage was). Maar helaas.. hier ben ik nooit mee begonnen. Heb het doorgebladerd, maar het is hier thuis eigenlijk niet makkelijk te combineren met mijn metgezel.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 22:29

Dacht dat hier nu ook al een aantal (echt) wetenschappelijke onderzoeken naar zijn gedaan die aangewezen hebben dat dit soort dingen behoorlijk schadelijk kunnen zijn.

Lijkt mij geen goed plan dus Haha!

BTW is het nationale 'ik wil lijnen' week ofzo? Wat een hoop lijn topics ineens Verward

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 22:31

hoezo; 'u verliest geen calorieën door te bewegen'?? Na deze zin, geloof ik al niet meer in Montignac. Ik denk juist dat veel bewegen de enige methode is om blijvend gewicht te verliezen.
Ik heb net 2 maanden crashdieten (1000kcal per dag) achter de rug en ben 14 kg afgevallen. Nu is het zaak om het eraf te houden. Zal moeilijk worden omdat het erg snel is gegaan, maar door extra te gaan bewegen hoop ik dat het me lukt. Ben al 2 weken op hetzelfde gewicht Lachen Over een maand wil ik nog een week of 4 dat 1000 kcal dieet gaan doen. Hoop er nog 5 kg af te krijgen.
Maareh Laura, hoe zit het met dat contour dinges? daar zou je toch nog 2 x heen gaan?

זכור

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-02 07:57

maar als je Montignac goed leest dan blijkt daaruit ook dat je door calorieenvermindering nietafvalt, dus in die zin verlies je met bewegen geen calorieen maar stimuleer je wel je stofwisseling.

Ik weet idd dat sommige studies MM niet ondersteunen maar zoals hieuit blijkt weer wat anders;
Citaat:
Twee grote epedemiologische studies in de VS, geleid door prof. Walter Willett van de School of Public Health van Harvard University, tonen aan dat voedsel met een hoge glycemische index de hoofdschuldige is van zwaarlijvigheid en daarmee gepaard gaande welvaartsziekten als diabetes , hoog cholesterol en aandoeningen van hart en bloedvaten, en ook een factor is bij het ontstaan van bepaalde kankers. Suiker, geraffineerse granen, ja, ook aardappelen worden aangewezen als de echte boosdoeners, meer dan vet waar de officiële dieetwereld , met de industrie, altijd zo veel de nadruk op heeft gelegd.
Deze gedachten zullen de Montignacbeoefenaren niet vreemd voorkomen; Michel verkondigt ze al jaren, onder grote kritiek van de officiële voedingswereld, die er overigens dikwijls blijk van gaf, de boeken van Montignac niet gelezen te hebben !!

Voor een volledig persbericht, zie "The Montignac method has been scientifically been proven"'Een uitgebreid verslag is verschenen in Sciences et Avenir* van febr 99 pag.32 e.v.


Ik geloof dat het grootste bezwaar was dat de vetmaaltijden erg vet konden worden. Tsja, als je ervan uitgaat dat je van je wekelijkse 21 maaltijden minimaal de helft de helft koolhydraatmaaltijden moet zijn dan denk ikd at je nog gezonder bent dan de gemiddelde macdonaldsbezoeker Knipoog En vergeleken met alle celebritydieets is dit zeker beter imo.

De Universal Contour Wrap daar ben ik mee klaar en zeker strakker geworden, ben alleen na de vakantie weer wat aangekomen en tsja wil toch mijn eetstijl veranderen en dan heb je niet zoveel aan de UCW Knipoog

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 08:06

Voor weinig kilo's verlies gewoon 's morgens geen 4 broodjes eten maar maar 2 en 'smiddags ook wat minder. Het gaat langzaam, maar dan ben je op een gezonde manier wat kwijt.

Verder doe ik niet aan dieten, montignac schijnt niet gezond te zijn.
Heb wel eens mensen veel zien afvallen met Herbalife (bodybuilders eten, val je ook van af).
En sommigen vinden 'slenderen' erg fijn.
Ik heb met alles geen ervaring, Herbalife heb ik alleen gebruikt als ik nog moest schaatsen en vlak daarvoor moest eten. Maar niet als dieetvoedsel.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-02 08:57

En waar haal jij je onderbouwing voor 'Montignac schijnt niet gezond te zijn' vandaan, als ik vragen mag? Lachen

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 09:08

Nou, er heeft eeens een keer een artikel in de krant gestaan over Montignac. Daarin stond dat je moest uitkijken met het dieet omdat je bepaalde vitamines en andere stoffen te weinig binnenkreeg als je enige weken ging montignaccen. Dus zodoende. Ik geloof het best, je 'mag'm immers niet alles eten. Ik weet niet meer over het wetenschappelijk onderbouwd was.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 09:30

Montignac heeft bij mij niet gewerkt waar ik heel veel baat bij heb gehad is de weight watchers. Ik ben van 86 kilo naar 74 kilo gegaan en daar zit ik al ruim een jaar op en kom niet aan. Mijn hele eetpatroon is veranderd en ik heb mijn vreetbuien onder controle. Een hele gezonde manier van afvallen omdat je de oorzaak aanpakt en niet het gevolg. Bewegen wordt trouwens enorm gestimuleerd en niet in de vorm van topsport maar een uurtje strijken of je huis poetsen dat kost bijvoorbeeld ook een hele boel calorieen! pb me maar als je meer wil weten.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 09:31

Hmmm, ondanks de negatieve berichten zit ik ook te denken aan dit dieet. Is het goed te doen? Ik bedoel, zijn de maaltijden wel zo dat je wel lekker kan eten en moet je veel bijzondere dingen voor in huis halen. Kan je het ook blijven doen als je eet in de kantine op werk? Hoe moet je dus bv je lunch indelen?
Wat is een goed boek waar ik veel info en recepten uit zou kunnen halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 09:40

Volgens mij is het het verstandigst en doeltreffends om via de huisarts samen met een dietist te werken aan je eetgewoontes en om zo op het juiste gewicht te komen op een gezonde manier.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-02 09:42

"Ik ben slank want ik eet" of "zij is slank want zij eet - speciaal voor de vrouw" daar staat de 'leer' in. Montignac werkte bij mij toen doordat ik gewoon veel gezonder ging eten volgens zijn richtlijnen en je bent veel bewuster bezig met wat zit er eigenlijk in hetgene wat je eet? Ook vond ik het prettig dat je wel veel kan eten maar dus niet ale combis, dus ook in hotels enzo kan je aardig eten en met de pot meeeten kan ook alleen laat ik dan de aardappels bijv weg enzo. Op clubs.nl is een Montignac club waar je nog meer info vandaan kan halen. Ben benieuwd of het dit keer weer gaat lukken bij mij, ik ga na de vakantie naar Rhodos beginnen met Fase 1!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-02 09:50

Maarja, wat is gezond? Ik ben al eens bij een dieetist geweest en dat vond ik echt een aanfluiting ('je moet het wel wille'n anders lukt het je niet' ja hallooo ) Ik vind het juist zo moeilijk om 'gewoon gezond' te eten. Wat is gezond? Met MM heb ik een richtlijn en heb je duidelijk dingen die je wel en niet mag en dat vind ik met andere manieren veel minder.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 10:03

Lijnen is sowieso niet zo gezond. Gewoon niet snoepen, niet te vet eten en regelmatig bewegen. Dat is gezond. Ik vind de combinatie gezond / lijnen al niet kloppen.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 13:24

Pff ik heb vanalles geprobeerd, maar wat het beste helpt is gewoon veel sporten/bewegen!

Ik ben 3 maanden bezig met fitnessen zo`n 3 keer per week nu, en ik ben wel 15 kg afgevallen in die 3 maanden. Daarbij let ik op mijn eten, ik eet niet veel vet. Ik eet echt nog weleens een koekje bij de koffie of een bakje chips of een patatje 1 keer in de zoveel tijd. Met dat sporten en gewoon 3 keer per dag eten val ik af! Als ik een weekje niet gesport heb kom ik niet aan, dan blijf ik op hetzelfde gewicht.

Al dat gedoe met fruit/brooddieten enz enz doe ik niet aan hoor, dat is toch niet vol te houden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers