vegatarisch... gezond??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fiandor
Berichten: 837
Geregistreerd: 29-10-06

vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 18:43

ik ben vegatarisch maar heb na een jaartje bloedarmoede gekregen wat nu immers al weer wat beterder gaat Haha!
maar wat vinden jullie er van?? om vegatarisch te zijn en of dat wel zo gezond is

_Ismay__

Berichten: 1123
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: geen

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:47

ik vind dat het heel gezond is ( kan zijn Knipoog )
Je hebt helemaal geen vlees nodig om te overleven, dus waarom zou je het dan eten? Zolang je maar de goede voedingsstoffen binnenkrijgt dan is het toch goed?

maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:47

Het is Vegetarisch maar dat niet ter zake.
Ik denk dat het gezonder is om vegetarisch te zijn dan om vlees te eten. Vlees was iets van de middeleeuwen en nu hebben we echt geen vlees meer nodig om gezond te leven. Vis is veel gezonder en de vleesvervangers zitten ook boordevol vitaminen. En anders slik je iedere morgen ook nog een vitaminenpil, drinkt een Yakultje en dan zul je zien dat je beregezond bent en blijft.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:48

Ik denk dat als je vegetarisch eet, dit net zo gezond of ongezond kan doen als niet-vegetarisch. Ik ben zelf erg gevoelig voor bloedarmoede, waardoor ik ben gestopt met vegetarisch eten. Het kon wel, maar dan koste het me echt veel moeite om alle waarden in mijn bloed op orde te houden. Of ik moest tabletten gaan bijslikken ( niet alleen tegen de bloedarmoede ). Daar pas ik voor. Ik denk trouwens dat je heel goed vegetarisch kan eten zonder bloedarmoede te krijgen, alleen dan moet je je er wel een beetje in verdiepen. Dus niet alleen maar kappen met vlees, maar echt aan de slag met vervangers voor bepaalde voedingsstoffen.

LiinDseyy

Berichten: 1205
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Milheeze!!

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:49

het kan gewoon gezond zijn.. ben het ook een tijdje geweest en had nergens last van..

fiandor
Berichten: 837
Geregistreerd: 29-10-06

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 18:50

ik neem elke dag een "ijzer" pilletje en vitamine C tablet.
maar ik eet ook geen vis. en mijn vader is door vlees ziek geworden... hij heeft toen heel de zomer op bed gelegen!!! dus sommige mensen zijn ergens gevoelig voor. maar wat weet ik niet het lag wel aan het vlees

Anoniem

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:52

Citaat:
e vleesvervangers zitten ook boordevol vitaminen

waarom denk je dat er vlees vervangers zijn?

Juist, omdat de mens zelfs vandaag de dag nog een alles eter is.
Vlees hoort daar dus bij.
Niet de hoeveelheid die sommige eten, dat is TE veel. En alles met te is slecht.

Vervangers worden niet door elk lichaam goed opgenomen. En ken meerdere mensen in mijn omgeving die dat hebben ervaren.
Helaas ben ik er ook een voorbeeld van.
3 (natuur) artsen hebben dat bevestigd en ben ik weer gematigd vlees gaan eten.

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:53

Mijn mening is, dat niks vlees kan vervangen..
In vlees zitten gewoon ook stoffen die je nodig hebt..
Mijn mening Bloos

Antheya
Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-01-05

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:54

Dan heb je waarschijnlijk niet gevarieerd genoeg gegeten. Vlees kun je zonder enige problemen makkelijk missen, maar als je eetgewoontes ervoor zorgen dat je niet genoeg benodigde voedingsstoffen binnen krijgt gaat het natuurlijk niet. Vlees is dikmakend en kankerverwekkend. Vleesvervangers zijn btw ook een hele goed optie, zitten de benodigde stoffen ook in. In vlees zitten echt totaal geen stoffen die je perse nodig hebt, de paar stoffen die wel nodig zijn zitten ook in andere producten. Dat mensen vlees nodig hebben is dikke onzin.

fiandor
Berichten: 837
Geregistreerd: 29-10-06

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 18:55

ik ben naar de dieetiste geweest om advies te vragen over het geen vlees eten. zij zei dat ik vitamine C moest slikken dan worden de stoffen die in vlees vervangers zitte beter opgenomen....
en er is ook een drankje;ferro roos fisee(weet niet hoe je het schrijft) dat is heeeeeel goed als je niet genoeg ijzer hebt dus als je geen vlees eet Vork

Anoniem

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:56

Variatie genoeg, weet ik zeker
Vervangers genoeg, weet ik ook zeker
Maar toch kwam mijn lichaam dingen te kort

Omdat het bij sommige wel goed gaat, hoeft dat niet meteen te betekenen dat een ander niet gevarieerd genoeg eet Lachen

Er zouden overigens ook geen vervangers nodig zijn, als we van nature geen vlees eter zouden zijn Lachen

Anoniem

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:57

ja dat is Roosvicee ferro Haha!

edit: naam aangepast

fiandor
Berichten: 837
Geregistreerd: 29-10-06

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 18:57

runningkawa schreef:
ja dat is roce vicee ferro Haha!



ja die!!! Haha!

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:57

maras schreef:
Het is Vegetarisch maar dat niet ter zake.
Ik denk dat het gezonder is om vegetarisch te zijn dan om vlees te eten. Vlees was iets van de middeleeuwen en nu hebben we echt geen vlees meer nodig om gezond te leven. Vis is veel gezonder en de vleesvervangers zitten ook boordevol vitaminen. En anders slik je iedere morgen ook nog een vitaminenpil, drinkt een Yakultje en dan zul je zien dat je beregezond bent en blijft.

een vraagje,
waarom is vis niet zielig om te eten? ik vind dat als je geen vlees eet, dat je ook geen vis mag/moet eten. want waarom dat wel?

ik bedoel dit niet als uitlok reactie of iets,maar echt puur een vraag.
gr

p.s. denk wel dat je iid minder voedingstoffen en viatmines binnen krijgt, maar die kun je weer in nemen door pillen e.d

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:58

Als je dagelijkse hoeveelheden van groente en fruit aanhoudt kan het vast geen kwaad om geen vlees te eten. (Denk ik)
Ik heb zelf nogal ernstige bloedarmoede en de dokter adviseerde veel vlees (vooral biefstuk).

fiandor
Berichten: 837
Geregistreerd: 29-10-06

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 18:59

ik eet geen vis! ik vind een vis ook een dier en hele zeeen worde eigelijk verwoest omdat wij een lekker visje wille eten, vis is natuurlijk wel gezond! maarja...

fiandor
Berichten: 837
Geregistreerd: 29-10-06

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 19:00

Juultj schreef:
Als je dagelijkse hoeveelheden van groente en fruit aanhoudt kan het vast geen kwaad om geen vlees te eten. (Denk ik)
Ik heb zelf nogal ernstige bloedarmoede en de dokter adviseerde veel vlees (vooral biefstuk).



Roosvicee ferro !!! moet je drinken... helpt echt super!!!

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:01

Mensen zijn van nature geen vleeseters, maar alleseters. Dat wil zeggen dat ze vlees kunnen eten, maar het niet nodig hebben, mits te genoeg vervangende dingen binnen krijgen.
Dat dat nu in de vorm van vleesvervangers is, komt omdat dat gewoon makkelijk is. Als je heel veel noten/peulvruchten en groenten en nog wat bepaalde dingen eet, heb je die vleesvervangers niet nodig.

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:02

Mijn bloed kan ijzer niet goed opnemen.
We hebben Roosvicee wel in huis gehad. Weet niet of mijn ijzergehalte is gestegen.
Moet na de vakantie weer naar de dokter. Ben ook al 4 maanden niet ongesteld geweest. Zou dat door ijzergebrek kunnen komen?

kitty_gomez
Berichten: 8093
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:03

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 28-02-24 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:31

Citaat:
waarom is vis niet zielig om te eten? ik vind dat als je geen vlees eet, dat je ook geen vis mag/moet eten. want waarom dat welik bedoel dit niet als uitlok reactie of iets,maar echt puur een vraag.
gr

Ik vind de manier waarop koeien, kalveren, varkens en kippen worden gehouden niet prettig. Een te kort leven in een afschuwelijke leefomgeving.
Vissen daarentegen die zwemmen vrij rond voordat ze gedood worden. Overigens ben ik ook geen liefhebber van vis, dat is inderdaad ook een levend wezen geweest maar ik denk dat het gezond is om 1x in de week een visje te eten.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:36

maar, er zijn ook vissen die gefokt worden voor de consumpie hoor! die zitten met z'n alle in een grote bak,maar toch weinig ruimte omdat er zo veel in zitten.
en niet alle beesten die naar de slagen gaan hebben het slecht, wel jammer dat je het niet op de verpakking kunt lezen hoe ze het hebben geleeft.
bij ons moet er ook wel een een koe weg, en gaat dan ook naar de slager, deze beesten hebben het echt niet slecht gehad.
( maar helaas hebben niet alle biestukjes en speklapjes het even leuk gehad in hun leven)

Anoniem

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:37

Valt tegen hoor hoe vrij die vissen zwemmen. Grotendeels zitten ze 'gezellig' met zijn alle in een overvolle vijver.

Ik eet al een paar jaar geen vlees of vis, eet extra gedroogde abrikozen, twee stuks fruit en een extra schep groenten. Volkoren brood ipv bruinbrood. Veel varriatie in vleesvervangers en slik speciale multivitamine voor vegatariers. Doe de opleiding voeding en dietiek. Nergens problemen mee gehad en ook geen commentaar/adviezen van docenten.

[edit] Maar als je kijkt naar het aantal verzadigt en dierlijk vet wat vleeseters met hun speklapje binnen krijgen denk ik wel dat het in dat opzich gezonder is.

Anoniem

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:42

Gomez_k_m

wil je voor jezelf spreken aub?

Dat jij er tegen kan fijn
Wou dat ik dat ook kon, maar kan het niet..

Antheya
Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-01-05

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:46

Ja, er zijn mensen die het niet kunnen, maar dat is dan een aparte situatie, als je lichaam bepaalde voedingsstoffen niet goed kan verwerken of op pakt. Maar áls je lichaam normaal functioneert is het wel makkelijk te doen.
Omdat bepaalde mensen niet tegen bepaalde voedingsstoffen kunnen [allergie] wil dat ook niet meteen zeggen dat die voedingsstoffen per definitie niet gezond zijn.
Als je problemen hebt gekregen nadat je geen vlees meer bent gaan eten dan ligt dat aan je lichaam, dan wordt er iets niet goed verwerkt/opgepakt. Maar in een NORMALE situatie kan het dus wél.