Atkins Dieet: wie heeft ervaring hiermee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Atkins Dieet: wie heeft ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 12:22

Gisteren heb ik hierover een docu gezien en het lijkt me het proberen waard om de proef op de som te nemen.

De formule hierachter is als volgt:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Atkins-dieet

Nu wordt er echter gesproken over een bepaald aantal grammen koolhydraten. Maar hoe reken ik deze uit met bijvoorbeeld een boterham?

Charlotte89

Re: Atkins Dieet: wie heeft ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:25

Wat je als eerste zou kunnen doen is naar de bieb of boekhandel gaan en het boekje 'South Beach diet' kopen/lenen. Daar staat alles précies in beschreven!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:25

Citaat:
Fase 1: Introductie
Doel van deze meest beperkende fase is het lichaam te dwingen om de vetten te verbranden (ketose). Deze fase gaat gepaard met veel gewichtsverlies. Omdat deze fase zo zwaar is mag men dit slechts 14 dagen lang doen. De belangrijkste kenmerken van deze fase zijn:

maximaal 20 gram koolhydraten per dag, onbeperkt vet en eiwitten
veel koolhydraatarme groenten maar geen fruit
geen koolhydraatrijk voedsel zoals aardappel, granen, brood
onbeperkt kip, vlees kaas, boter en eieren
geen koffie en alcoholische dranken
veel water drinken
tekorten aanvullen met voedingssupplementen (vitamines, mineralen en antioxidanten)
deze fase stopt na 14 dagen

Tyrza in Fase 1 mag je niet eens brood eten .... dus dan hoef je het ook niet uit te rekenen Haha! Haha!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:45

Ik heb het ook even gedaan, maar ben gestopt omdat het niet beviel. Je valt er heel snel mee af, maar het is erg eenzijdig en ongezond. Door het weglaten van koolhydraten kan je dezelfde symptomen krijgen als een diabetes-patient, incl. een ketonische shock (coma). Bovendien kom je extra snel weer aan als je weer koolhydraten toevoegt, omdat je lichaam geheel ontregeld is en het gewoon koolhydraten nodig heeft.

Natascha13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:47

Je hoorde ook in de docu dat je ervan uit je mond gaat stinken, lijkt me niet zo prettig. Maar ik wens je veel succes ermee, en anders met een ander dieet.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:39

Collega van mijn vader deed het ook, die heeft daar meer nadelen aan overgehouden dan aan voordelen.
Zijn stofwisseling is volledig verstoord en hij heeft een spastische darm eraan overgehouden.

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:16

Mijn collega heeft dit ook gedaan, maar heeft er nu nog last van. Je valt er idd mee af, maar als je ziet wat je moet eten... is echt niet gezond hoor!
Ik ben nu bezig met het Sonja Bakker dieet. Daar heb ik al vele positieve verhalen over gehoord.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:29

Sonja Bakker is inderdaad goed en gezond.
Die heb ik ook gedaan en ik ben van 70 naar 60 gegaan.
En nu weeg ik 58 dmv sporten.
In 8 weken.

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:32

Abalaydi schreef:
Sonja Bakker is inderdaad goed en gezond.
Die heb ik ook gedaan en ik ben van 70 naar 60 gegaan.
En nu weeg ik 58 dmv sporten.
In 8 weken.

Goed zeg! Tot nu toe vind ik het ook nog geen eens zo moeilijk vol te houden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:34

Ik heb het boek nog liggen voor de liefhebber. Wel in het Engels. Stuur me een PB, dan stuur ik het tegen verzendkosten naar je op. Lachen

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:40

Charlotte89 schreef:
Wat je als eerste zou kunnen doen is naar de bieb of boekhandel gaan en het boekje 'South Beach diet' kopen/lenen. Daar staat alles précies in beschreven!

Ehmmm... South Beach en Atkins zijn niet hetzelfde hoor Knipoog
Simpelgezegd let je bij South Beach ook op je koolhydraten (de eerste twee weken moet je daar ook van afkicken wat inderdaad bepaalde verschijnselen kan oplevern zeker als je voor die tijd veel foute koolhydraten en suikers at) en eet je veel eiwitten. Vet mag ook maar met grote mate en je moet erg letten op de soort vetten die je wel en niet mag eten.
Na die twee weken ga je langzamerhand weer koolhydraten toevoegen maar dan wel in de vorm van o.a. volkorenproducten.
Zelf ben ik sinds februari bezig met Southbeach, heb nog nooit zo gevarieerd en veel (!!)gegeten zelfs in die eerste twee weken. Ik wilde 8 kilo afvallen, dat is gelukt en nu zit ik in de derde fase (die je in principe voor het leven doet). Ik eet nagenoeg elke dag weer volkorenbrood en andere volkorenproducten, en kan zelfs af en toe een keer zondigen.
Voel me sinds SB veel beter en energieker. Heb al heeeeel vaak gelijnd maar zie dit ten eerste niet meer als lijnen. Daarnaast: ik ben al eens vaker flink afgevallen maar dit is de eerste keer dat ik merk dat mijn lichaam "droger" is geworden en meer gespierd. Zoals ik er nu uit zie heb ik zelfs niet gedaan in de periode dat ik 4 keer per week of meer naar de sportschool ging. Nu is het enige (ahum) wat ik doe elke dag met m'n paard bezig zijn en een keer in de week 8 tot 10 stallen uitmesten.
Naast de boeken is er een heel goed nederlands forum: http://www.southbeachforum.net

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:21

M'n ouders deden dit ook, maar niet heel intensief.
M'n nicht kon er niet goed tegen, die kreeg er buikgriep van.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:26

Sorry Tyrza, maar van iemand die zijn zaakjes zo goed op orde heeft had ik niet verwacht dat ze hierin mee zou gaan.
Je lichaam heeft een berg nodig. Vitaminen, bouwstoffen, bij gebrek daaraan gaat het slechter functioneren. En op termijn is dat bijzonder schadelijk...
Laatst bijgewerkt door delerium op 18-07-06 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 23:36

Nee, ik zie er van af, het leek mooier dan het was Haha!

Bovendien, als je kijkt naar alles qua voeding, dan zit in werkelijk overal wat ik lust koolhydraten.

Die vlieger gaat voor mij dus niet op Knipoog

Maar goed, neemt niet weg dat ik de reacties in dit topic toch erg interessant vind Ja

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 00:23

Misschien dat voor jou Boddieplan een optie zou zijn?
Dan eet je volgens een vast schema, en behoorlijk gezond en gevarieerd, maar vooral ook best veel. Géén honger, géén trek, maar energie ten overvloede en toch, door de verspreiding over de dag etc val je er dus gewoon van af. Gaat wel in samenwerking met een sportschool omdat er wel van je wordt verwacht dat je sport. Maar serieus; wat ik ervan heb gezien is waanzinnig. Die mensen vielen dus echt af.

(enige reden waarom ik het zelf niet doe is omdat het niet te passen valt in nachtdiensten en het voor vegetariers niet echt geschikt is)

voor info www.boddieplan.nl

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 07:43

Punt bij mij is dat ik een zeer moeilijke eter ben. Veel groentes lust ik simpelweg niet en dat zit me in de weg met het afvalproces. Daarom is het Sonja Bakker dieet ook niets voor mij.

Enne... bewegen doe ik al Knipoog Alleen nu met de warmte blijf ik even van de sportschool weg (geen airco daar).

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:11

ik doe zelf het atkins dieet, en het bevalt me prima, ls je meer wilt weten, pm me maar, er is namelijk ook een leuk atkins forum, met lekkere recepten, etc.