Eenvoudige baksels [nagerecht]

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 16:46

Op het moment heb ik nog lekker vakantie en veel tijd en je moet wat dus ik ben opeens helemaal into het lekkeredingen maken zoals brouwnies,pudding,cakejes ect. Het moet wel allemaal niet te moeilijk zijn, want echt een wonder in de keuken ben ik nog niet. Maar ik vind het wel leuk om te leren en je moet ergens beginnen toch.
Nu heb ik onderhand wel al het hele assortiment van de AH gehad [of-ja de leukste dingen]. En ik ben noglang niet uit ge-kokkerelt [?] Dus ik dacht er zijn vast wel bokkers die keukenprinsessen zijn en die een leuk&niet al te moeilijk recept hebben.
Dus kom maar op Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:38

Heb je al weleens zelf Baklava gemaakt?
Dat is een Grieks / Turks nagerecht Lachen
Ik zou hier een heel recept uit kunnen schrijven, maar ik heb het zelf ook van internet gejat, dus ik geef je alleen de link Knipoog
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/h ... a-797.html

Als je eens iets anders wilt, dan is banaan met gesmolten chocolade ook heel erg lekker. 't Is niet echt een 'baksel', maar wat maakt het uit Haha!
Heel simpel: je haalt de schil van de banaan en je snijdt de banaan doormidden (lange kant). Daartussen doe je blokjes chocolade en je doet de helften weer op elkaar. Daarna een stukje aluminiumfolie er omheen en een kwartiertje in de oven.
Heb ik trouwens van mod Mickey geleerd Haha!

shera
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-06-07

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:40

Ik ga even meelezen Vingers aflikken

Anoniem

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:43

Niet al te moeilijk is triffle, maar wel erg lekker.

Glazen kom of mooie glazen dessertglazen. Eerst een laagje cake wat je besprenkelt met bijv. vruchtensap maar officieel met geloof ik likeur. Dan een laag vruchten, vers of uit blik dan custerd (of heel simpel vanilevla uit pak Clown) en dan de slagroom.

Als je alles kant en klaar gebruikt ben je zo klaar, als je de cake en de custard zelf maakt word het iets moeilijker. Maar erg lekker. Haha!

De banaan met chocolade is ook echt heerlijk met stukjes mars ipv chocolade. Vingers aflikken

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:50

Een ananas door midden snijden, leeg halen, dit in kleine stukjes snijden en goed mengen met vanille ijs. Daarna de schil vol scheppen met het ijs, eventueel een schijfje ananas erop doen en in de vriezer doen. Na het eten uit de vriezer halen, parassoletje erin, beetje slagroom en smullen maar.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:46

Bedankt voor de tips! Dat van die baklava lijkt me erg leuk. Want ik zat laatst nog met mijn moeder te overleggen dat we dat zo vreselijk lekker vinden Haha!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:55

Oeh Oscar, dat klinkt heeeel lekker! Dat ga ik ook eens proberen Ja . Weet jij hoe warm de oven moet?

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:02

Oeh, even een stipje voor het baklavarecept Vingers aflikken

Wat ik zelf ook erg leuk vind om te maken is zoet brood. Haal een pakje broodmix en gooi er zelf vanalles doorheen zoals noten, honing, spijs, rozijnen. Haha!

Je kan er ook de andere kant mee op --> tomaat, olijf, basilicumbrood. Lekker om te roosteren bij pastagerechten!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:41

Rinske schreef:
Oeh Oscar, dat klinkt heeeel lekker! Dat ga ik ook eens proberen Ja . Weet jij hoe warm de oven moet?


Ik doe alles op ongeveer 200 graden, dus dat zal met de Baklava ook wel zo zijn *LOL*

Laurabram

Berichten: 3379
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Papecity on the river

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:43

Apple of kersen crumble.

Er is ook een pak van bij de bakproducten van Honig. Kruimeldeeg over een laagje appels of kersen en dan in de oven. Heerlijk met ijs Vingers aflikken .

Snoekiej
Berichten: 7629
Geregistreerd: 28-06-05

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:45

Oeh, die banaan met chocola klinkt heerlijk Haha!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:37

Oscar schreef:
Rinske schreef:
Oeh Oscar, dat klinkt heeeel lekker! Dat ga ik ook eens proberen Ja . Weet jij hoe warm de oven moet?


Ik doe alles op ongeveer 200 graden, dus dat zal met de Baklava ook wel zo zijn *LOL*

Ik bedoelde de banaan met chocolade Tong uitsteken . Maar maakt niet uit, als jij overal 200 graden voor gebruikt zal dat daarvoor ook wel goed zijn *LOL* .

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:40

Ook geen baksel maar wel een heeeeerlijk toetje (A)
Een croissant open snijden, daartussen verse slagroom ( evt., chocoslagroom door er chocopoeder door te doen) croissant dichtklappen en daaroverheen wat dunnen streepjes chocoladesaus en poedersuiker..... zoet, maar heeeeerlijk!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:46

Heel erg simpel, maar ook lekker Vingers aflikken
Perziken uit de oven met ijs.
Nodig: blik perziken, vanillesuiker, amaretto en natuurlijk ijs (walnoten is er wel erg lekker bij). Perziken in schaal, vanillesuiker erover, amaretto erover, 10-15 min. in oven 180 graden.

Heb je je ook al aan tiramisu gewaagd? Want dat is ook wel simpel en echt enorm lekker. Vingers aflikken
M'n moeder had laatst aarbeien crumble o.i.d. maar dat was iig een AH recept dus zal je vast al geprobeerd hebben. Was ook super lekker.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:13

Rinske schreef:
Ik bedoelde de banaan met chocolade Tong uitsteken . Maar maakt niet uit, als jij overal 200 graden voor gebruikt zal dat daarvoor ook wel goed zijn *LOL* .


Yup, die gaat ook op 200 graden Ja Haha!

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:51

Gisteren lieten ze op TV (bij dat domme datingprogramma) weer een andere variant zien die je op legio manier kunt toepassen: (pure) chocolade au bain marie smelten. Schijfjes kiwi er in dopen (of banaan, whatever) en op aluminiumfolie ofzo in de koelkast laten opstijven. Kun je leuk toetjes mee garneren, maar zonder toetje er onder smaakt het ook heel best *LOL* .

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:43

Da's inderdaad heel erg lekker Ja
Ik heb het weleens gemaakt met schijfjes banaan (+ uiteraard een flinke lik pure choco Haha!) en vanilleijs en slagroom. Niet echt hoogstaand, maar wel heel erg lekker!

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:44

Over banaan gesproken, dat is ook erg lekker als je het in stukjes in aluminium wikkelt met stukjes appel en evt. wat rozijntjes, een beetje room, wat kaneel, wat suiker naar smaak (karamelliseert zo lekker) en eventueel een kleine tik (drank dus *LOL* ). Heerlijk om op het laatst tussen de kooltjes van de BBQ te leggen, maar in de oven gaat het ook prima. En er zijn diverse varianten mogelijk, ik maak ook wel eens zo'n uitgebreide versie met chocola en kaneel Vingers aflikken .

Laurabram

Berichten: 3379
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Papecity on the river

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:31

Waarom hebben jullie zoveel recepten met banaan, dat lust ik echt niet Verdrietig

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:49

Je kunt ook aardbeien in chocolade dippen Knipoog .

Anoniem

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:03

Gwen schreef:
Over banaan gesproken, dat is ook erg lekker als je het in stukjes in aluminium wikkelt met stukjes appel en evt. wat rozijntjes, een beetje room, wat kaneel, wat suiker naar smaak (karamelliseert zo lekker) en eventueel een kleine tik (drank dus *LOL* ). Heerlijk om op het laatst tussen de kooltjes van de BBQ te leggen, maar in de oven gaat het ook prima. En er zijn diverse varianten mogelijk, ik maak ook wel eens zo'n uitgebreide versie met chocola en kaneel Vingers aflikken .

*Zag al voor zich hoe Gwen die banaan een hengst gaf ROFL ROFL ROFL

hiltje1973
Berichten: 290
Geregistreerd: 09-03-06

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:04

Ik heb een ultiem taart/nagerecht achtig geval waar ik altijd echt mee scoor zelfs bij mijn meest culinaire vrienden.

Chocolade pavlova (meringue) met frambozen van Nigella Lawson (Engelse TV kokkin). Lijkt moeilijker dan het is

6 eiwitten helemaal stijfkloppen en dan lepel voor lepel 300 gr suiker door kloppen. Je krijgt dan stijf eiwitschuim. 3 eetlepels cacaopoeder, 50 gr fijngehakte pure chocola en een theelepel azijn er voorzichtig doorspatelen.

Bakpapier op bakplaat en het schuim in een circel berg van ong 20 cm doorsnee scheppen. (ik heb het ook wel eens in de ring -zonder boden- van een springvorm geschept.)

Voorverwarmde over van 180 graden terugdraaien naar 150 graden als je het in de oven zet. 1 uur en een kwartier in de oven, dan droogt de meringue langzaam op. Zet daarna oven uit maar laat meringue erin staan met deur op een kier en laat afkoelen.

Je hebt nu een grote chocolade schuimberg. Het is normaal als hij wat brokkelt of scheurt. Moet vanbuiten lichtbruinig en droog zijn en van binnen donkerder en nog wat kleveriger. Als je een springvorm rand hebt gebruikt zul je de randjes ook wat los moeten snijden. Niet bang zijn als hij scheurt. Je lijmt hem aan elkaar met slagroom.

5 dl slagroom met een scheut suiker kloppen en daarmee de bovenkant goed insmeren (en het ding wat aan elkaar plakken... het is geen glad en strak mooi geval hoor)

500 gram frambozen erop strooien en nog wat fijn gehakte pure chocola.

Je hebt nu een prachtige juweel van een schuimtaart die ook nog eens geweldig smaakt!!!

Anoniem

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 00:12

Banaan in de lengte doorsnijden en bakken in een koekenpannetje. (Veel) Rum eroverheen en met wat poedersuiker in laten koken tot het een beetje stroperig is. Banaantjes lekker erdoor draaien, rest van je rumstroopje op je bordje eroverheen druppelen, flinke toef room en een bolletje vanilleijs erbij en smullen maar.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:50

Heel simpel, maar oh zo lekker...

Vanilleslagroomvla met opgewarmde boerenjongens. Vla in een bakje, boerenjongens opwarmen met het sap uit het potje, over de vla heen scheppen en smullen maar Vingers aflikken

Kitty84

Berichten: 1334
Geregistreerd: 25-02-06

Re: Eenvoudige baksels [nagerecht]

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:25

Appeltjes onder een deken *kwijllllllt*

Heel simpel en erg lekker, maar dan vooral op de koude winterdag (alhoewel ik aan dat laatste niet echt een boodschap heb Lachen )

Men neme

Een aantal appels, zoveel dat je een ovenschaal met een cm of 2 kunt bedekken. Ik heb een ovenschaal hier van ongeveer 30 x 15 cm.
Appels schillen en in stukjes doen, beetje kaneel erover en als je wilt een beetje suiker.

Dit doe je in de ovenschaal.

Voor het dekentje

225 gram bloem, 225 gram boter en 300 gr basterdsuiker, dit mix je totdat je een kruimeldeeg hebt. Dit doe je over de appeltjes heen, zodat de appeltjes bedekt zijn.

Dit geheel dan op 180 a 200 graden voor ongeveer 30 min in de oven en smullen maar. Voor de liefhebbers van kruimeldeeg kan je de hoeveelheid evt. ook verdubbelen van het deeg, dan heb je een iets dikker korstje.

Mjummie