Mijn vriend en ik drinken beide geen koffie, en vinden daarom de donkere laagjes van tiramisu niet lekker. In het kookboek van Nigella Lawson (de columniste van Vogue, erg lekkere recepten!) vond ik een recept voor witte tiramisu. Onder het motto "een beetje van mezelf en een beetje van Nigella" heb ik er met kerst een in elkaar gezet. Hier het recept:
Benodigdheden:
meringues, zelf gemaakt -> 2 eiwitten en 120g fijne kristalsuiker
2 eieren, gesplitst
100 g fijne kristalsuiker
500g mascarpone
witte rum, bijv Bacardi
volle melk
18 savoiardi (Italiaanse delicatessenwinkel) of een pak lange vingers.
*maak de meringues:
meingues maak je in een verhouding van 1 eiwit tot 60 g suiker, je kunt de hoeveelheid dus aanpassen naar wat je lekker vind.
Verwarm de oven op de laagste temperatuur, 140°C of gasoven stand 1. Klop de eiwitten stijf, als je de klopper uit het mengsel haalt moeten de pieken stijf overeind blijven staan. Klop er de helft van de suiker doorheen. De rest van de suiker spatel je er met een metalen lepel doorheen.
Bekleed 1 of 2 bakplaten met bakpapier. Spuit de meringues op de plaat. Ik vul de spuitzak door hem in een recht glas te zetten. Vul hem steeds maar tot de helft, anders heb je ontploffingsgevaar.
De meringues gaan ong 40 min in de oven. Ze zijn klaar als ze stevig aanvoelen (til er eentje op om de onderkant te voelen. In een klein oventje of combi magnetron gaan ze veel sneller, let daar op! Als je barsten wilt voorkomen kun je ze het beste in de oven laten afkoelen.
Houd er een paar achter voor de versiering en verkruimel de rest.
*het mascarponemengsel:
klop de eidooiers en de suiker tot een bleek mousse-achtig mengsel. Spatel er geleidelijk de mascarpone door. Klop tot een homogene massa. Klop 1 eiwit stijf (het andere gebruik je niet) en spatel het door het mascarponemengsel.
*de koekjes
Savoiardi zijn de krijgen in een Italiaanse delicatessenwinkel. Ze zijn wat langer en breder dan lange vingers, en zonder suiker. Lange vingers doen het ook prima, al worden die wat soppiger.
Vul een diep bord met volle melk en een flinke scheut rum naar smaak. Wentel de koekjes er kort doorheen, ze moeten niet te zacht worden.
*bouwen:
Leg een laag gewentelde koekjes in een 10cm diepe schaal. Spreid er een 3e van het mascarponemengsel overheen. De volgende laag is van de gekruimelde meringues. Wentel de rest van de koekjes door de melk/rum en bouw de volgende laag. Spreid de helft van het overgebleven mascarponemengsel erop en bewaar het laatste beetje tot het opdienen.
Laat de tiramisu opstijven in de koelkast. Voor het opdienen spreid je de laatste mascarpone erop en versier evt met enkele meringues. Serveer er verse aardbeien bij.
Je kunt het rustig een dag of 2 bewaren, maar niet veel langer, gezien de rauwe eieren. Er is ook een recept met slagroom en vla, maar dat smaakt niet half zo goed als die met eieren.