Wat er gebeurt als je te weinig eet (waarom is het slecht)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura

Wat er gebeurt als je te weinig eet (waarom is het slecht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 18:43

Okee, als je wiskundig gezien zou uitrekenen dat je elke dag 1000 kcal minder eet dan je nodig hebt, en je dus een tekort van 7000 kcal per week krijgt. Elke pond opgeslagen lichaamsvet bevat 3500 kcal, dus 1000 kcal per dag minder eten zou dan twee pond per week gewichtsverlies geven.
Helaas, in de praktijk werkt dit misschien een week of twee. Maar dan val je niks meer af. Hoe komt dat?

Het uithongerings-survivalmechanisme
Je kan maanden leven zonder eten. ieder kent die verhalen van mensen verdwaald in de woestijn wel. Hoe kan dit? Omdat je lichaam zijn snelheid van het verbranden van calorieen bij kan stellen. Als je lichaam merkt dat je te weinig binnen krijgt, zegt het tegen zichzelf: "Het lijkt erop alsof dit alles is waar we op moeten leven voor een tijdje, dus laten we er maar lang over doen het te verteren en onze energie bewaren" Dit is een gevolg van de evolutie, waarbij jagers noooit met zekerheid wisten wanneer het volgende maal zich aandiende. In tijden van extreme hongersnood begint het lichaam langzaam reserves te gebruiken, eerst vet, dan spieren en uiteindelijk zelfs organen. Als dat op dezelfde snelheid ging als je lichaam er normaal over deed, dan zou je snel 'op' zijn, dus door de verbranding te vertragen leef je langer. Leuk, als je verdwaald bent in de woestijn.

Als je probeert gewicht te verliezen werkt dit principe je echter tegen. Je lichaam kan het verschil niet herkennen tussen dieten en hongersnood! Drastisch verminderen van je calorie-inname stuurt je lichaam in die overlevings-stand. En daar kan je niks aan doen, behalve voorkomen dat je te weinig eet.

Zeven redenen waarom je NOOIT erg laag in je calorieen moet gaan zitten:

Zoals bovengenoemd, het is onvermijdelijk dat je verbranding vertraagd. De resultaten daarvan zijn: langzamer metabolisme, grotere opslag van vet-vasthoudende enzymen en hormonen, minder activiteit van de vet-afbrekende enzymen en hormonen, minder goed werkende schildklier. Daarnaast gaat je eetlust omhoog, je hebt meer kans op gewichtstoename, minder energie en kracht.

1. Te weinig eten zorgt voor een langzamer metabolisme
Als je minder eet, verbrandt je lichaam minder. Als je meer eet, verbrandt je lichaam meer. Als je te weinig binnenkrijgt, vertraagt je metabolisme met tenminste 20-30%. Studies laten zien dat bij drastische calorie-reductie je basale metabolisme (wat je in rust verbrand zonder iets te hoeven doen) soms wel 45% minder kan functioneren! Dat verklaart waarom je na een lange tijd veel te weinig eten, je bij nog minder eten nog steeds niks afvalt.

2. Te weinig eten zorgt dat je spieren verliest
Het meest ernstige gevolg van te weinig eten is het verlies van spieren. Zodra het lichaam hongersnood uitroept, gaat het zoeken naar alternatieve manieren van energie verkrijgen om in leven te blijven. Spieren verbranden is zo'n alternatief. Maar spieren zijn juist actieve weefsels, die zelf vetverbranden! Spieren verbranden is makkelijk voor het lichaam. Hierbij zijn zowel skeletspieren als organen, je hart is ook een spier!! Een heleboel studies hebben aantegoond dat bij dieten door weinig te eten zonder beweging, 40 a 50% van het gewichtsverlies komt door het verlies van spier. Ook is waterverlies veelvoorkomend. Hte snelle gewichtsverlies in de eerste week(en) van zo'n hongerdieet misleiden en geven de illusie van succes. Zelfs met sporten erbij, als de voedselinname te weinig is zal er nog steeds spieren afgebroken worden ipv vet.

3. Weinig eten bevordert de activiteit van vetopslag enzymen en belemmeren de werking van vet-afbraak
Het vetopslagenzym heet Lipoprotein Lipase (LPL). Als je te weinig calorieen binnen krijgt, prodcueert je lichaam meer LPL en minder vetafbrekende enzymen. Anders gezegd, als je te weinig eet verandert je lichaam de chemische balans om het makkelijker te maken om vet op te slaan in de toekomst.

4. Te weinig eten vermindert werking van de schildklier
De schildklier is verantwoordelijk voor het regele van je basale metabolic rate (wat je verbrand in totale rust) Als je lichaam merkt dat je erg weinig binnen krijgt, scheidt de schildklier minder hormonen af wat resulteert in een langzamer metabolisme en minder calorieen verbrand in rust.

5. Te weinig eten verhoogt de kans op gewichtstoename (jojo!)
Bijna iedereen verliest gewicht als ze veel te weinig eten, maar het duurt meestal niet lang voordat het lichaam zich dus aanpast. Als je op een plateau geraakt bent, wordt het steeds lastiger gewicht te verliezen. Hierdoor, en door trek, honger en vreetbuien, zorgt er meestal voor dat mensen uit frustratie het opgeven. Het gewicht komt langzaamaan weer terug; en ze hebben weer evenveel vet als waarmee ze gestart waren - maar nu minder spier en een langzamer metabolisme!! Hierdoor komen mensen meestal zelf nog meer aan dan hun startgewicht. Met elke lijnpoging daalt je metabolisme en daardoor kom je in een vizieuze cirkel terecht; je wordt dik van nog minder eten!

6. Te weinig eten zorgt voor meer trek en vreetbuien
ALs je lichaam de hongersnood uitroept, zijn vreetbuien en trek een respons om je aan te zetten tot meer te eten. Deze vreetbuien en cravings maken het heel moeilijk je dieet vol te houden en alles waar je aan kan denken is eten... eten... eten. Weinig mensen hebben genoeg discipline om het dan niet te doen.

7. Weinig eten vermindert je energie en kracht
Je bent minder goed in staat om activiteiten te verrichten en dingen voelen zwaar aan. Je hebt geen erngie om te sporten.

En dan hebben we het nog niet over wat er gebeurt als je tekorten aan vitaminen en mineralen krijgt.

Nu even zeven simpele Do's:
* Ga niet op DIEET maar verander je levensstijl permanent
* Zorg dat je je spieren behoudt zodat je een vetverbrandings-machine blijft!
* Ga maar max 15-25% onder je dagelijkse benodigde behoefte zitten (zie ander topic om die uit te rekenen)
* Gebruik liever sport om vet te verbranden dan een dieet, laat je voeding ondersteuning zijn
* Reken je minimale caloriebehoefte uit en ga daar NOOIT onder zitten
* Eet regelmatig (5-6xpd) en sla geen maaltijden over
* Wees geduldig en lief voor je lijf. Je zal er nog je hele leven mee moeten doen. Denk lange termijn.
Vrij vertaald naar Tom Venuto, Copyright 2003, Fitness Renaissance, LLC http://www.fitren.com

SophietjevK

Re: Wat er gebeurt als je te weinig eet (waarom is het slech

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:52

Ik ben het hier helemaal mee eens. Mijn vader is hoogleraar psychiatrie en werkt in een kliniek waaronder ook jongeren vallen met een eetstoornis, waar ze geloof ik ook zo'n folder gebruiken. Verder denk ik dat veel mensen deze dingen over het hoofd zien als ze aan een dieet beginnen.

Bedankt voor het plaatsen.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 23:14

Hier iemand die een maand of 3 veel te weinig gegeten heeft en gewerkt als een topsporter. Dit ging uiteraard niet goed en heb een week plat gelegen omdat ik totaal niets meer kon. En ik ging niet eens minder eten om het afvallen, kon van de stress geen hap meer wegkrijgen. Ik werd letterlijk kotsmisselijk bijhet idee dat ik moest eten.

Na het weekje verplicht m'n gemak houden ben ik heel kalm begonnen met opbouwen. Eerst met kleine beetjes eten en de porties telkens iets groter maken. Ik at met m'n 1.79 en fulltime intensief staand/lopend werk net zo veel als mijn broertje van 5 jaar. Hiernaast reed ik 3 paarden en was gewoon letterlijk op.
Ik ben flink geschrokkken en ben nu aan het beteren. Ik was een extreme snoepkont en nam niet de tijd om goed te eten. Het gaat nu veel beter, maar ik merk het meteen als ik een dag bijv. geen groente eet. Als tussendoortje pak ik nu vaker een flinke wortel ipv een reep chocola. Het gaat langzaam beter, maar ik ben er nog lang niet. Het helpt ook niet echt als je de hele dag in de etenslucht werkt.
Ik heb mijn lesje helaas kwaadschiks moeten leren, en zal nog lang de gevolgen hiervan zien.

Ik werk weer gewoon en rij de paarden weer maar als ik1 dag niet fatsoenlijk eet ben ik de klos

Prissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 23:20

ga dit is volgen

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:45

hoeveel calorieen heb je eigenlijk per dag nodig?

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:51

Ik heb een programma op mn telefoon en volgens dat ding verbruik ik in rust 1429 kcal per 24 uur

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:45

Ik wist niet dat er zulke gevolgen aan vast zaten

Ik hoop dat er mensen zijn die je advies wel opvolgen, wat ik helaas lange tijd niet gedaan heb.
Met als gevolg dus uiteindelijk vreselijke vreetbuien, veel aankomen in korte tijd en je nog rotter voelen dan voorheen..
Hopelijk zijn er mensen die niet zo stom zijn als ik al die tijd (geweest) ben.

NovaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:02

Je(of je informatiebron), hebt volledig gelijk!
Je lichaam verbrand in rust een aantal joules/kcal, dit moet je compenseren, als je minder kcal eet dan je basal metabolisme, wordt je energie ergens anders vandaan gehaald, gevolg, afbraak van je lichaam.

Ik heb zelf heel veel moeite met mijn dagelijkse kcal binnen te krijgen, ik eet een aantal dingen liever niet omdat ik bang ben daar dik van te worden. Maar na een tijd krijg ik vreselijke honger en eet ik een hele hoop er weer aan, niet eens zozeer aan snoep, maar aan brood en andere koolhdraatrijke producten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:18

Wat gebeurd er eigenlijk als je 1x in de zoveel tijd dat een week doet. Vraag het me gewoon af omdat je zegtdat het twee weken werkt maar dan niet meer......

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:00

orionneke schreef:
Wat gebeurd er eigenlijk als je 1x in de zoveel tijd dat een week doet. Vraag het me gewoon af omdat je zegtdat het twee weken werkt maar dan niet meer......

Ik weet het niet precies, maar goed voor je is het waarschijnlijk niet.
Aangezien je lichaam toch regelmaat nodig heeft!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:11

Citaat:
Ga maar max 15-25% onder je dagelijkse benodigde behoefte zitten (zie ander topic om die uit te rekenen)

Kan het topic niet vinden Waar kan je dat dan precies uitrekenen ? Ik zit meestal rond de 1200 calorien per dag. Is geloof ik wel redelijk weinig, maar behalve volkoren brood ipv geroosterd bruin brood, beleg op m'n brood doen (kaas of worst ofzo) en af en toe wat nootjes ipv een appel kan ik niet bedenken om meer calorieen binnen te krijgen ...
Is 1200 calorieen echt te weinig voor een niet al te actieve dag ?

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 13:51

orionneke schreef:

Een week kan op zich wel, maar er zitten wel haken en ogen aan. Punt 1 is al dat je waarschijnlijk veel vocht kwijtgeraakt zal zijn ipv vet, punt twee is dat je wel spieren moet behouden. Punt drie dat je erna waarschijnlijk zo'n trek hebt dat je je gewone eetpatroon slecht volhoud. Bij Extreme Makeover etc doen ze zbijvoorbeeld een week/twee dieet met hoge eiwitten ter bescherming van je spieren en weinig calorieen en daarna weer opbouwen tot ' verstandige' eetpatroon zoals hierboven beschreven. Het is ook wel bekend onder het ' caloriecycling' principe. Maar ik zou dat niet snel mensen aanraden, vooral omdat je snel het idee krijgt dat je daarna de tussendoortjes wel weer mag etc, en het verleidelijk is om in die lage calorieen te blijven hangen en je daarna eens flink te buiten gaat aan dingen die dus slecht voor je zijn. oftewel, niet doen zonder begeleiding (sportschool, etc) want het is ook per persoon verschillend hoe je op zoiets reageert en dan kan je beter het zeker evoor het onzekere nemen dan dat toch blijkt dat je metabolisme vertraagd is/je spieren kwijt.

SophietjevK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 18:47

Maroush schreef:
Citaat:
Ga maar max 15-25% onder je dagelijkse benodigde behoefte zitten (zie ander topic om die uit te rekenen)

Kan het topic niet vinden Waar kan je dat dan precies uitrekenen ? Ik zit meestal rond de 1200 calorien per dag. Is geloof ik wel redelijk weinig, maar behalve volkoren brood ipv geroosterd bruin brood, beleg op m'n brood doen (kaas of worst ofzo) en af en toe wat nootjes ipv een appel kan ik niet bedenken om meer calorieen binnen te krijgen ...
Is 1200 calorieen echt te weinig voor een niet al te actieve dag ?

Jazeker.. Ik wil het wel gaan navragen bij mn paps anders, maar ik geloof dat je minstens zo'n 1600 cal. per dag binnen moet krijgen. 's Ochtends goed ontbijten om de spijsvertering op gang te brengen (wat veel mensen vergeten), tussen de middag ook goed eten, en ook 's avonds. Je mag per dag drie tussendoortjes. En vergeet niet goed te drinken 1,5 - 2 liter per dag. Misschien moet je anders een keer opschrijven wat je per dag eet en dan naar een dietiste, die kan je waarschijnlijk beter helpen.

Succes!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 21:09

Tnx voor je reactie ! 'k Heb even wat dingetjes vervangen en toegevoegd en dan kom ik wel op 1600 per dag

SophietjevK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:05

Okee, goed van je! Veel succes verder, en.. leuk paardje staat in je plaatje onder je naam

fjordengek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 16:34

ik heb een nou een poosje bolimia.
Maar ik probeer echt te stoppen maarja Gaat nie echt nog tips?

Joyce1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:10

Hmm het is dus vet slecht..
Ik heb dat een keer 3 weken gedaan. (super weinig callorien eten, me eigenlijk vol maken met water en af en toe iets van fruit of vetarm eten) Ben wel vet afgevallen, maar dit doe ik dus niet meer

fjordengek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:23

tja ik eet op een dan 1 broodje en hale lepen groente:S en dat spuug ik weer uit:S

SophietjevK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 18:45

fjordengek schreef:
tja ik eet op een dan 1 broodje en hale lepen groente:S en dat spuug ik weer uit:S

Heb je er hulp voor? En wil je er echt mee stoppen? Hulp zoeken heeft alleen zin als je je er voor 100% voor in wilt zetten. Een dietiste of psycholoog kan een goede hulp bieden, je kan er beter zo snel mogelijk mee beginnen, hoe langer je er mee wacht, hoe moeilijker die stap zetten wordt. Verder zou je met je ouders een eetlijst kunnen samenstellen, gewoon drie keer per dag een maaltijd van gezond eten.

En je mag me altijd een prive berichtje sturen, misschien dat ik je ergens mee kan helpen aangezien mijn vader werkt in een kliniek met jongeren met eetstoornissen en mijn broer zelf een eetstoornis heeft.

Succes en sterkte.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:35

dan val je heel erg af,voornamelijk vocht wat je lichaam vasthoud,en als je dan weer gewoon eet,komt het er meteen weer aan,meestal wel 2x zoveel.

verder kan je lichaam op den duur het hongergevoel uitschakelen en dan ben je echt fout bezig

Joyce1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:28

Lianne007 schreef:
dan val je heel erg af,voornamelijk vocht wat je lichaam vasthoud,en als je dan weer gewoon eet,komt het er meteen weer aan,meestal wel 2x zoveel.

Dat hoeft niet. Ik was 10 kilo afgevalle en nu, dik een half jaar later zijn er maar 3 bijgekomen (wat ook komt omdat ik niet meer sport..)

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:27

ilovehorses4ever schreef:
Lianne007 schreef:

Dat hoeft niet. Ik was 10 kilo afgevalle en nu, dik een half jaar later zijn er maar 3 bijgekomen (wat ook komt omdat ik niet meer sport..)

ik bedoelde eigenlijk ook de 1e paar kilo's bv. als je een week heel weinig zou eten of 2 week.
langdurig blijft het er af maar gezond is het niet

fjordengek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:08

ik ben al 10 kilo afgevallen

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:39

Fjordengek, natuurlijk werkt het wel als je weinig eet. Zou gek zijn als je dan niks af zou vallen. Maar wat Laura probeert duidelijk te maken, is hoe slecht het is om weinig te eten.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:28

Fjordengek; dat is wel het meest gevaarlijke wat je kan doen. Ik hoop dat je weet dat je kalium waarden drastisch dalen, en je ze niet kan aanvullen omdat je purgeerd? Je krijgt er al vrij snel hartklachten mee. Dit is vaak blijvende schade, je zal altijd een zwak hart behouden. Denk maar aan Karen Carpenter, die stierf niet aan de directe gevolgen van anorexia en boulimia, maar aan een hartstilstand. Als je de schade wilt beperken zou ik maar zsm stoppen.
Het is maar de vraag wat je belangrijker vind. It's just life, after all.