Bereken hier hoeveel calorieen je per dag nodig hebt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura

Bereken hier hoeveel calorieen je per dag nodig hebt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 18:59

Ik ben mijn voedingsschema weer eens wat aan gaan passen, en ik kreeg me toch op mijn donder van de professionals omdat ik te weinig at. ER van uitgaande dat ik degene ben die predikt dat je vooral niet te weinig moet eten, denk ik dat een hoop lijnende bokkers ook nog veels te laag in kcal zitten. Dus hier maar even de berekening:

Berekening van je BMR
Mannen:
BMR= 66 + (13.7 * gewicht in kilo's) + (5 x lengte in cm) - (6.8 x leeftijd in jaren)

Vrouwen:
BMR= 655 + (9.6 * gewicht in kilo's) + (1.8 x lengte in cm) - (4.7 x leeftijd in jaren)

Met behulp van de volgende activiteitsniveaus kan je onderhouds-caloriebehoefte worden berekend, oftewel: hoeveel moet je eten met jouw BMR en jouw activiteitsniveau om niet aan te komen en niet af te vallen?

1: Weinig of geen training, kantoorwerk --- x 1.2
2: Lichte training/sport 1-3 dagen per week --- x 1.375
3: Gemiddelde training/sport 3-5 dagen per week --- x 1.55
4: Zware training/sport 6-7 dagen per week --- x 1.725
5: Zware dagelijkse training/sport plus lichamelijk werk of twee keer per dag trainen, marathon, voetbalkamp, wedstrijd, etcetera --- x 1.9

(hint: Knip de formule en plak in excel, vul in en voila)

Als je nu wel af wilt vallen, is het het verstandigst er 20% onder te gaan zitten. Dat is de absolute ondergrens van een aanvaardbaar dieet voor langere tijd zonder je stofwisseling de vernieling in te brengen.
Indien je het idee hebt dat dat al gebeurd is, even kijken in het andere topic over gezonde manier van afvallen.

Spetterlover

Re: Bereken hier hoeveel calorieen je per dag nodig hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:21

Met die berekening kom ik op 1405 ongeveer. Ik sport nu even een paar keer per week een klein beetje, dus keer 1.375 dan kom ik uit op 1931,6
Ik wil afvallen, dus zou uitkomen op 1545,28
Maar op zoveel kom ik echt niet. Ik zit meestal rond de 1200, zou ik dan nu meer moeten gaan eten?
Als ik die 1931,6 neem kom ik echt wel aan denk ik
Zelfs als ik dubbel opschep 's avonds kom ik nog niet op zoveel calorieen uit.

x_eva_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:27

Wat een gepuzzel zeg allemaal, maar ik heb dus echt geen zin om elke dag mn calorieen te gaan tellen, ik heb wel wat beters te doen:)

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:45

x_eva_x schreef:
Wat een gepuzzel zeg allemaal, maar ik heb dus echt geen zin om elke dag mn calorieen te gaan tellen, ik heb wel wat beters te doen:)

Denk dat het topic meer bedoelt is voor mensen die niet genoeg eten, te veel eten, of die gewoon niet weten of ze wel of niet goed eten.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:49

Hmm, ik moet zo'n 1500kcal eten, normaal gesproken (afgerond), tenzij ik iets verkeerd heb uitgerekent.
Om af te vallen dus ongeveer 1100-1200. Mnou. Dat lukt wel.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 23:05

Dat is wel erg weinig scarlet

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:25

Ik kom op 2138,23.
Das best veel he?
Waar kan je uitrekenen hoeveel calorien ergens in zitten?

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:28

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:31

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 12:20

Is he tniet bij die vrouw ipv 655 65?
Of zeg ik nu its doms
Ik heb iets van 1350 nodig geloof ik. En dan heb ik de minste aantal beweging nodig, omdat dat nogal scheelt van week tot week. Maar ja daar zit ik dus meestal niet echt aan

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 13:44

Ik kom aan de 1390, als ik het op die website uitreken, maar is dat wat je nodig hebt om af te vallen óf om op gewicht te blijven. Want om op gewicht te blijven vind ik het best wel weinig aangezien er op voedingscentrum over 2000 caloriën bij vrouwen (geloof ik?) gesproken wordt

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:07

Jamy schreef:
Is he tniet bij die vrouw ipv 655 65?
Of zeg ik nu its doms
Ik heb iets van 1350 nodig geloof ik. En dan heb ik de minste aantal beweging nodig, omdat dat nogal scheelt van week tot week. Maar ja daar zit ik dus meestal niet echt aan

Met 65 kom je echt wel heel laag uit, ik dacht dat ook al, maar dan kom je op heel weinig.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 16:44

_Scarlet_ schreef:
Hmm, ik moet zo'n 1500kcal eten, normaal gesproken (afgerond), tenzij ik iets verkeerd heb uitgerekent.

Ben jij zo klein joh? Of heb je vergeten de activiteit * te doen?

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 16:51

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:04

Laura schreef:
_Scarlet_ schreef:

Ben jij zo klein joh? Of heb je vergeten de activiteit * te doen?

1.68m, toch niet zo heel klein? En heb wel 168cm gerekent ja
Hmm, ik doe hem nog maar een keer en dan zet ik alle berekeningen hier neer, misschien dat dat helpt?
Ik reken in ieder geval wel met 65, niet met 655, maar 'k zal alletwee doen om te kijken wat 't uitmaakt...

BMR= 655 + (9.6 * 71) + (1.8 x 168) - (4.7 x 18)
681 302.4 85.6

BMR = 655 + 681 + 302.4 - 85.6
= 1552.8

1552.8 x 1.55 = 2406

En als ik met 65 reken, kom ik dus op 1500 uit.
Maar goed, ik heb nooit 2400kcal op 1 dag gegeten, dus 'k hou het maar op die 1500 denk ik

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 17:18

Nee, je onderhoudscalorieen zijn degenen NA de activiteitstoeslag. Dus die 1552,8 zijn geen calorieen. Die 2400 wel
Daar ga je dan 20% onder zitten, en dan kom je uit op ongeveer 1900 calo's
Nu kunnen we er gerust vanuit gaan dat jij een erg trage stofwisseling hebt als je nog nooit op dat niveau hebt gezeten; dus zaak om hem op te schroeven dmv sport en toevoegen van maaltijden

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:05

Ik sport elke dag zo'n 2 uur, dus daar ligt't niet aan denk ik
En voordat 'k dat goedkope abbonement had, sportte ik 7 uur per week, en zo'n 2 uur andere beweging.
Maaltijden toevoegen... pff... zie me net als een paard, de hele dag grazen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 03:02

Ja en hoe reken je paardrijden tot de training eigenlijk??? Ik bedoel je hebt manegerondje hobbelen of 5x in de week trainen van een wedstrijdpaard............

Voor mij zou het hier op uitkomen als ik 3/5x in de week trainen pak. Bij een gewicht van:

73 kg ---> 2381
70 kg ---> 2337
65 kg ---> 2262
62 kg ---> 2218
60 kg ---> 2188

En -20% voor het afvallen

73 kg ---> 1905
70 kg ---> 1869
65 kg ---> 1810
62 kg ---> 1774
60 kg ---> 1750

Vind het wel erg veel om daarmee af te vallen............... ik zat zelf toendertijd in mijn afvalperiode rond de 1350 Kcal gemiddeld.

Met niks doen kom ik uit op (- de 20%):

73 kg ---> 1475
70 kg ---> 1447
65 kg ---> 1401
62 kg ---> 1374
60 kg ---> 1355

Dat lijkt er meer op.......................?????

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 03:17

Ik zit op meer dan 2500 ... dat klopt met wat de Amerikaanse voedingspyramide website voor mij berekend heeft.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 03:24

Jawel maar hoe geloofwaardig is het in de praktijk??? Voor mij geen probleem als ik op 2000 calorieen moet leven maar groei er denk ik voor 99% zeker van dicht............

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:59

Ja ik vind het ook nogal hoog uitkomen eigenlijk

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:27

Wow, dan moet ik meer dan 2000 calorieen eten per dag Vind ik wel erg veel, daar kom ik denk ik niet aan

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 16:34

huh? Ik had een heel bericht getypt... zeker niet op plaatsen gedrukt

Okee, komt ie weer:
Die calorieenbehoefte is berekend aan de hand van je lengte, je leeftijd en je gewicht. Op die website van Giant staat hij nog accurater, met vetpercentage erbij. Die heb ik ook ingevuld en daarbij kwam hij zowat op dezelfde berekening uit als de bovenstaande.

Maargoed:
Je lijf verbrandt in rust al calorieen. Om de boel aan de gang te houden, vitale organen enzo dat is de BMR calorieenbehoefte. Als je de hele dag stil op bed zou liggen zou je dat nodig hebben om te blijven leven. Daarnaast doe je ook nog eens wat op een dag. Typen, een bakkie koffie halen, etc (ik neem mezelf maar even als voorbeeld ) dat kost ook energie. Vervolgens ben je actief, dus ga je een uurtje sporten. Daar heb je ook energie voor nodig. Ik geloof dat ik op 1700verbranden in rust zit, 800 verbranden door dagelijkse dingen, dus dan zou je zeggen, 2500 zonder sporten, om op gewicht te blijven (het breakevenpoint ) ik sport echter een uurtje, cardio ofzo, en ik verbrand 500 cal. dus heb ik nog meer nodig om op het breakevenpoint te blijven.

Maarrrrrr... mijn doel is afvallen.
Wat is afvallen?
- Minder calorieen tot je nemen dan je verbruikt om het zo uit de opslag te halen. (dieten) Eens?
- Het tegenovergestelde kan ook: Meer calorieen verbranden dan je tot je neemt (sporten) Eens?

Okee, tot zover de ouderwetse denklijnen. Dan heb je te maken met je lichaam als machine, en de verschillende brandstoffen. Komt ie weer: Eiwitten, koolhydraten en vet. Je lichaam heeft een volgorde van verbranden. Koolhydraten worden het eerst gebruikt, vervolgens vetten (daar komt het idee ook vandaan dat je vetverbranding pas begint na een half uurtje etc) en dan eiwitten.

Ervanuitgaande dat je lichaam 'gewoon' functioneert: Wat je wil bereiken, is dat je lichaam aan de optimale vetverbrandinggaat. (Dat is dus niet hetzelfde als afvallen; en daarom is de weegschaal geen goed meetinstrument)

Okee, zou je zeggen, dan eet ik ipv de 1900 calorieen maar 1200. Kan. Maar je zit dan al door je 1200 calorieen heel door enkel op bed te liggen (remember, ik kon 1700 verbranden in rust) dus je lichaam heeft - om optimaal te kunnen functioneren - 500 meer calo's nodig! Nou, de koolhydraten uit je voeding zijn al verbrand, dus schakelt je lijf over op vetverbranding. Je valt wellicht iets af, maar helaas blijft het lichaam daar niet op staan, en gaat het over op eiwitverbranding. En waar zitten eiwitten in? In spieren. Je gaat dus over op spierafbraak. En spieren zorgen er juist voor dat je lijf aan het vet verbranden blijft, omdat spieren energie nodig hebben.

Okee, na een week op 1200 calorieen. Je lichaam denkt: ik heb eigenlijk 1700 nodig als ik totaal niks doe, maar daar kom ik niet aan. Als ik zo door ga ga ik door mijn reserves en spieren heen. Ik ga mijn kacheltje op lagere verbranding zetten (en door spierafbraak is er ook lagere verbranding) Afijn, uiteindelijk bereik je dat je spieren verminderd zijn, en dus je stofwisseling ook een stuk lager ligt. Hoe zit het dan met de vetverbranding? Die wordt steeds moeilijker, omdat er steed sminder spieren in je lijf blijven en je kacheltje steeds lager staat. Je valt dus niet meer af.
Oh denk je, ik ga nog minder eten. (afijn... vul zelf maar in) Daarbij komt, dat je ongetwijfeld eens een junkdag hebt, en dan denkt je lichaam: BUNKEREN! En wordt alles als reserve opgeslagen

Waarom dus 20% onder je uitgerekende calorieenbehoefte? Zodat je op dat punt blijft waar je aan vetverbranding blijft doen en niet overgaat tot eiwitverbranding. Als je lager gaat zitten krijg je dat wel.

Voor de goede opletters: Het heeft er dus ook mee te maken hoeveel koolhydraten, vetten en eiwitten je tot je neemt. Hier komt ook het succes van het minder koolhydraten eten naar voren: je bent sneller door je koolhydraten heen qua verbranding, en gaat dan over op de vetreserves. En het soort vetten en koolhydraten en eiwitten heeft er ook absoluut mee te maken. Als je helemaal geen vetten heeft, mist je lichaam een essentieel iets voor zijn stofwisseling. Als je alleen maar koolhydraten eet, nouja, je snapt m.

Okee; je vind die behoefte nog veel te veel. Want de afgelopen maanden heb je met een 1200 calorieendieet gewerkt. Om nu terug te komen op die optimale vetverbranding is het belangrijk om twee dingen te doen:
- langzaam je voedsel weer opschroeven (uit de goeie producten dus!)
- spieren kweken.
Jaja, krachttraining dus In het andere topic staat een heel stuk over het opschroeven van je voedselbehoefte bij een lage spijsvertering.

Okee, zover de uitleg by Laura. Ik snap dat de algemene denkbeelden van ' minder eten = meer afvallen' heeeel hardnekkig zijn maar ik hoop dat dit een goeie verklaring geeft en dat je snapt dat dat idee op zichzelf achterhaald is Minder eten = meer afvallen, ja tot een bepaald punt. Meer sporten = meer afvallen, ook tot een bepaald punt. Eigenlijk moet je van het hele afvallenidee af, en gaan spreken over vetverbranding. Want je kan kilo's afvallen door niks te eten, maar dan heb je ook zeker spierverlies en zal je in de loop van de tijd zeker weer aankomen. En wie wil er nou een mager latje zijn zonder spier en met flubberende restanten vet?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:40

Maar als je dus maar beperkt brood/fruit/zuivel mag eten en vlees enzzzz hoe kom je dan ingodsnaam (als je ze zou opeten) aan die 2000 calorieen??

Ik bedoel met die 2000 calorieen zou je eigenlijk elke dag friet mogen eten..........want ik kan dat wel hoor binnen 2000 calorieen blijven met friet en ijs als toetje...............

Maar ja ik zit nu al dagelijks misschien wel al over die 2000 heen hier in Amerika op de slechte dagen ...........fried chicken met frietjes...........hoezo SLECHT? Of de donuts die ze elke vrijdag hier hebben............ik vindt ze eik niet lekker maar kon ze vorige week niet weerstaan.......... Maar morgen hoef ik niet te komen dus dat scheelt alweer donuts/taart.

Laura zou mijn stofwisseling nou weer helemaal op peil zijn??? Dus als ik gewoon blijf eten en nou zou gaan sporten zou ik gaan afvallen Dat zou wel ideaal zijn

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 16:55

Frietjes daar moet je dus gewoon AFBLIJVEN
Wat sommige mensen wel doen is een avondje 'junken', om het vol te blijven houden. Alles wat je het op de lange termijn vol laat houden is imo prima, maar daar moet je wel weer zeker van zijn dat je jezelf kan beperken tot dat avondje. En je gewichtsverlies gaat dan natuurlijk langzamer.

Ik kom per dag aan de 1900 calo's en ik eet het volgende:
7.00 (ong 500 kcal)
stuk fruit
havermout met magere sojamelk
lijnzaad en amandelen erdoor

10.00 (300 kcal)
Schaaltje magere yoghurt met aardbeien, sneetje roggebrood, blikje V8(low sodium)

12.00 (415 kcal)
Grote salade met groot stuk kip, een gekookt eitje en dressing van een el olijfolie

15.00 (230 kcal)
een handje noten en een blikje tonijn met wat groente

18.00 (175 kcal)
Een grote portie groente
Een stuk kip/vis/kalkoen

20.30 (na het sporten, 190 kcal)
Een proteineshake met sojamelk

Zo kom ik uit op de 1900 calorieen, dat is 20% onder mijn benodigde hoeveelheid en uit GEZONDE producten met een goede K-E-V verdeling.