Natuurlijke voeding &supplementen bij afvallen &gezo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura

Natuurlijke voeding &supplementen bij afvallen &gezo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 17:48

Natuurlijk is het het best als je een goed voedingspatroon hebt (zie ander topic Lachen ) en daarbij sport, maar ik wilde jullie deze info niet onthouden. Voeding en natuurlijke supplementen die wat extra's voor je lijf doen. Kies allereerst voor onbewerkte producten, veel groente, gezonde koolhydraten (lage GI index, zoals grof volkorenbrood, roggebrood, volkoren pasta etc) en gezonde vetten (olijfolie, vet uit vis, noten, etc).

Vervolgens:
Proteine (ofwel eiwit).De meeste bokkers hier denk ik inmiddels bekend met de gunstige gevolgen van goede koolhydraten (lage stijging van de bloedsuikerspiegel, veel vezels waardoor je metabolisme op gang blijft) en goede vetten (beter voor je hart en cholesterol) Maar eiwit heeft ook erg gunstige effecten. Wist je dat...
.......eiwitten je metabolisme verhogen? Je lichaam verbrandt ongeveer 40 meer calorieen als je maaltijd meer eiwitten heeft dan bij een maaltijd met meer koolhydraten?
.......eiwit spieren behoudt en bouwt? Veel mensen gaan dieten met lage calorieen. Je lichaam slaat dan aan het verbranden van vetten maar ook spieren. Iets wat je juist niet wil, want spieren houden je metabolisme op gang. Eiwitten helpen dit te voorkomen
.......eiwitten er langer over doen om te verteren dan koolhydraten? Dit zorgt ervoor dat je langer een vol gevoel houdt en minder snel trek krijgt.

Hoeveel eiwitten heb je ongeveer nodig? Guidelines zijn 1gram per kg gewicht als je weinig sport. Waar zit het in? De beste bronnen van proteine zijn zalm, cottage cheese of ricotta, kalkoen en kip.

Lijnzaad
Dat voeren de meesten hun paarden al bij, maar het is ook verstandig het jezelf bij te voeren. Wist je dat....
......lijnzaad belangrijke stoffen bevat die het lichaam nodig heeft en niet zelf aan kan maken? (alpha linolenic acid (ALA), DHA (docosahexaenoic acid) en EPA (eicosapentaenoic acid): omega 3)
...... omega3 je metabolisme en vetverbranding opschroeft?
......omega3 vetopslag van het lichaam vermindert?
......de vele vezels uit lijnzaad erg goed zijn voor de darmfunctie?
......omega 3 goed is ter preventie van hart en vaatziekten?
.......welvaartsziektes veroorzaakt worden door te weinig omega 3 en lijnzaad ook kan helpen bij astma, artritis etc?
Aangeraden wordt om minimaal 1300 mg ALA per dag te nemen. Dat is ongeveer 2 eetlepels lijnzaad, of 1,5-2 eetlepels olie. Als je het lijzaad vermaalt neemt je lichaam het beter op.
nog meer info: http://www.bodyandfitness.com/Informati ... h/flax.htm
http://www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/Omega154.html

Vis-olie
Ook visolie heeft een hoog gehalte Omega-3. Zeker als je vis niet lekker vindt, kunnen visolie capsules uitkomst bieden. Voor de voordelen, zie alle punten bij lijnzaad over omega3. Het voordeel van visolie over lijnzaad is dat visolie DHA en EPA bevat, en bij lijnzaad het lichaam zelf dit vanuit de ALA maakt, en de omzetting hiervan kan verstoord raken. Nog wat additionele info:
http://www.visolie-info.nl

Groene Thee
Zeker ter vervanging van koffie is groene thee een aanrader. Het bevat geen caffeine en ook geen theine, dus je hebt geen negatieve effecten zoals extra trek of verkleuring van tanden die je van koffie wel krijgt. Wist je verder dat....
........groene thee helpt het verlangen naar ongezonde tussendoortjes tegen te gaan? Dit komt doordat groene thee het phytonutriënt diphenylamine bevat. Dit stofje is belangrijk bij de bloedsuikerregulering.
.......groene thee je energielevel omhoog kan brengen?
.......groene thee je vetverbranding een impuls geeft?
.......groene thee catechinen bevat? Catechinen kunnen door hun sterke antioxidatieve werking hart- en vaatziekten en kanker voorkomen, dus dienst doen als preventief middel.
Neem per dag ongeveer 4 kopjes groene thee voor een goed effect, tot 8 bij het herstellen van ziekte.
Meer gezondheidsvoordelen: http://www.paradijsvogel.nl/groenethee.htm

Nog wat andere kruiden zoals kaneel, cayennepeper hebben ook natuurlijke voordelen. Hier is een uitgebreid overzicht:
http://www.womenfitness.net/shed_pounds.htm

Ik ben benieuwd of jullie nog aanvullingen hebben Lachen

Spetterlover

Re: Natuurlijke voeding &supplementen bij afvallen &

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 19:44

He dit is wel weer leuk om te weten.
Groene thee drink ik ook vaak en inderdaad, ook wel eens in plaats van een lekker koekje ofzo, als ik dat drink hoef ik geen lekkere tussendoortjes meer. Alleen is het soms helaas al te laat.
Lijnzaad, hoe moet je dat dan nemen, door yoghurt ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 19:57

lijnzaad is echt heel erg goor...

Groene thee is lekker, drink ik ook veel. Twinings heeft een aantal verschillende smaken groene thee die allemaal erg lekker zijn.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 21:05

lijnzaad goor? Ben ik zeker een uitzondering dat ik het nog lekker vind ook? Knipoog Ik sprinkel het over de salade voor een noterig effect, of door de oatmealpap, of door de yoghurt, en vanmorgen heb ik gewoon twee lepels opgegeten Haha!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:17

Lijnzaad vind ik ook niet te vreten
Maar goed, zal kijken of ik twee lepels door m'n strot kan werken zo Tong uitsteken

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:32

Hmm, door de yoghurt moet het vast te doen zijn toch.
Eens kijken of ik dat eens kan halen Lachen

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:38

Nee, door de yoghurt is het ook niet te doen *heeft het al eens geprobeert*
Heb ook al eens van het SBforum van die lijnzaadcrackers proberen te maken... GATVERDAMME!
hmmm
Nou
Je zal ze zeker goed moeten kauwen?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 07:37

Wel handige info inderdaad Ja
Lijnzaad moet ik ook maar eens gaan proberen, ik heb dat nog nooit op

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:33

Ja, ik ga ook eens proberen lijnzaad door de yoghurt te eten ofzo. Maar echt lekker? Ik weet het niet.... Zou je er ook mooi haar van krijgen? Tong uitsteken
Maar helpt lijnzaad echt om af te vallen of is het gewoon gezond voor je?

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:46

Passival schreef:
Maar helpt lijnzaad echt om af te vallen of is het gewoon gezond voor je?

Als je het goed bekijkt, komt dat beide op hetzelfde neer.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 17:23

Mijn vriend heeft een tijdje (1 fles lang) iedere ochtend een eetlepel levertraan (visolie) gepakt na zn ontbijt.
Die ranzige geur uit die fles (en daarna zn mond), onbeschrijflijk, hoe hou je het vol... Blij dat ie meteen zn tanden ging poetsen...

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 19:26

En daar hebben ze nu visoliecapsules voor gemaakt

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:17

Levertraan..... :s lijkt me niet echt smakelijk

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 00:23

Ik heb er nog een:

Azijn/gefermenteerd eten
Wanneer je proteine, vet of vezels eet, gaat je bloedsuiker niet omhoog (zie ook topic Glycemische Index) Uit onderzoek is nu gebleken dat er echter ook een voedingsstof is die je bloedsuiker OMLAAG brengt. Acetetic Acid (vergeef me, ik weet de NLse vertaling niet) oftewl azijn. Met name wijnazijn en appelazijn.
Ook gefermenteerde producten helpen hierbij. Deze producten houden je bloedsuiker laag.

Citaat:
New research confirms that vinegar can reduce blood glucose. It may also help us lose weight. Diabetes Care just published the results of a study, “Vinegar Improves Insulin Sensitivity to a High-Carbohydrate Meal in Subjects With Insulin Resistance or Type 2 Diabetes,” by Dr. Carol Johnston and two associates in the department of nutrition at Arizona State University in Mesa, Arizona.
About one-third of the 29 volunteers in the study had been diagnosed with type 2 diabetes, another third had signs that they could become diabetic, and the rest were healthy. Dr. Johnston and her associates gave each participant 20 grams of apple cider vinegar in water and sweetener or a placebo to drink immediately before they ate a high-carbohydrate breakfast consisting of orange juice, a bagel, and butter. A week later, each volunteer came back for the opposite premeal treatment and then the same breakfast. After both meals, the researchers sampled blood from the participants.

Although all three groups in the study had better blood readings after meals begun with vinegar cocktails, those with prediabetes had the best results. Vinegar cut their blood-glucose rise in the first hour after a meal by about half, compared with readings after a placebo premeal drink. But those with diabetes were about 25 percent better.

Dr. Johnson writes me that the vinegar group in her testing lost an average of 2 pounds. “This was an unexpected finding — and is unpublished. We need to conduct a trial to examine this more closely. The purpose of the 4 week trial where we noted weight loss was to explore the effect of vinegar on blood cholesterol — we measured weight to control for this variable. There was no change in the placebo group and an average of 2 pounds weight loss in the vinegar group. It’s all so interesting.”

Een leuk bericht
Geeft meteen een verklaring waarom een glas molkosan voor het eten ook zo goed is...! Dus dames, een grote augurk voor de maaltijd, een glaasje molkosan of een dressing met azijn kunnen absoluut geen kwaad!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 09:25

Wat is molkosan? Dacht eigenlijk meteen, azijn, bleh, maar toen las ik jouw bericht over augurken
Mjummie! Doe ik toch nog íets goed

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:13

Acetetic acid is in het Nederlands volgens mij gewoon azijnzuur. Maar wat een fijn bericht, ik ben namelijk een ontzettende zuurpruim Ik ben gek op augurken en werk ook wel eens gewoon azijn of citroensap naar binnen...

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:42

Augurken eet ik ook en doe soms in een glas water een laagje citroensap.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 11:14

lekker hoor, azijn niet echt smakelijk lijkt mij Maar goed als het helpt zal ik het toch eens moeten proberen

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 23:07

Ik heb vandaag 3 grote augurken gegeten

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 23:41

Overigens is veel proteine eten ook lang niet altijd goed, ik heb er een tijdje over gelezen maar ik heb geen idee waar, dat krijg je ervan als je stuk of 20 tijdscrhiften per week leest