Hollandse stoofpot; wat als bijgerecht en welke tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Hollandse stoofpot; wat als bijgerecht en welke tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 09:11

Bij albron kreeg ik een leuk kaartje met dit recept:

Citaat:
Stoofpotje van 'Zuurvlees' met rabarbercompote

Hoofdgerecht voor 4 personen

Benodigdheden Zuurvlees:
400 – 500 gr rundvlees om te stoven
2 grote uien, fijngehakt
30 ml witte (wijn)azijn
30 ml water
1 laurierblaadje
2 – 3 kruidnagels
peper en zout
125 gr rozijnen
2 el stroop
1 plakje peperkoek (van 25 gr) 2 – 3 el zilveruitjes
50 gr spekjes (uitgebakken)

Benodigdheden rabarbercompote:
1 kg rabarber
1 el citroensap
1 el sinaasappelsap
200 gr lichte rietsuiker
merg uit 1 vanillestokje
1 el granaatappel-siroop

Bereiding Zuurvlees:
Braad het vlees kort aan, voeg de uien toe en bak deze even mee. Voeg de azijn, het water de kruidnagels, laurier, peper en zout toe, het vlees moet onder staan. Laat dit een paar uur stoven. Als het vlees mals en gaar is, haal dan eerst de kruidnagels en het laurierblad eruit. Voeg vervolgens de rozijnen en stroop (naar smaak) toe en breng het stoofpotje op smaak de zout en peper. Breek de peperkoek in kleine stukjes en voeg deze toe (het duurt even voordat dit wordt opgenomen). De peperkoek is lekker voor de smaak en heeft een bindende functie. Schep vlak voor het opdienen de zilveruitjes en de spekjes erdoorheen.

Bereiding rabarbercompote:
Schil de rabarberstelen en verwijder de uiteinden. Snijd ze in stukjes van 2,5 cm (bind de schillen op en kook ze mee voor de kleur). Leg ze in een wijde pan, besprenkel ze met citroen- en sinaasappelsap en voeg de suiker en vanillemerg toe. Kook de rabarber op zacht vuur -af en toe roerend- tot de suiker geheel is opgelost en de stukjes net uiteenvallen (vergeet niet de schillen eruit te halen). Roer er voorzichtig de granaatappelsiroop door en serveer de compote warm, lauw of gekoeld.

Eet smakelijk!


Ik krijg zaterdag mijn familie te eten (NEGEN man!) dus dit leek me leuk en handig te maken. Heeft iemand nog adviezen mbt het recept? En ik vraag me af wat ik het beste als aardappels/groente ka serveren; ik wil een beetje op de hollandse toer blijven.
Hoop op leuke en lekkere suggesties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:21

Lijkt me heerlijk met een aardappelgratin, spruitjes en een salade!

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:17

Of gewoon aardappelpuree (lekker makkelijk, uit een pakje)
(of eh, voor 9 man: uit meerdere pakjes)

tip: Laat de deksel op de pan staan!

Ik heb laatst stoofvlees gemaakt, kwam mijn vriend thuis, dacht dat het niet goed was dat de deksel erop stond. Haalde die er dus braaf af, en een uurtje later had ik een paar zwartrubberen lappen als diner Boos!