instortende taarten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

instortende taarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 13:41

Afgelopen week met al die regen en nog steeds schoolvakantie, samen met mijn kleuter een van onze favorieten uitgeprobeert : de New york Style cheesecake. Zie: [VT] jum jum jum (nu met recept) .

Helaas stortte alle 2 de varianten ( de gewone en de light versie ) alle 2 genadeloos in binnen 1 min. nadat ik ze uit de oven had gehaalt. De prachtige cheese cake met goudbruine korst , werd een platgeslagen gerimpelde toestand. Smaak was nog prima , maar ja , smoelt toch niet lekker en ook mijn kleuter was wat teleurgestelt Haha! .

Iemand tips ?

Ook ben ik niet tevreden over de bodem , te zompig en weinig kruimelig, ook dit onderdeel is dus voor verbetering vatbaar.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:36

eerst laten afkeoeln voro je hem stort.
Doe ik met alles. als het warm is dan is het erg week en slap. afkoelen tot lauw koud en dan storten! resultaat zeker weten!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 23:42

In de oven af laten koelen, wel de oven open zetten op een flinke kier (eventueel wat minder flinke kier) zodat het redelijk geleidelijk gaat. Volgens mij was dat de truc...

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 09:07

Idd Wmijn, dat voorkomt meestal een instortende taart...
Want de taart gaat instoren door het grote temperatuursverschil dus geleidelijk aan laten afkoelen in de oven...

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:20

Ik weet nog een goede tip: sla je gardes etc niet af op je beslagkom!
Je ben nl met je mixer heel hard bezig geweest om er allemaal lucht in te kloppen. Als je dan je gardes op de kom aftikt (of je de lepel waarmee je het beslag in de cakevorm doet aftikt op de vorm) dan sla je de lucht er als het ware weer uit.
Dit is een gouden tip van mijn oma, die heel goed kon bakken. Ik heb de proef eens op de som genomen, twee cakes in een keer gemaakt, waarbij ik bij de ene op de vorm heb afgetikt en bij de andere helemaa niet (gewoon met twee lepels steeds langs elkaar schrapen totdat je al het beslag in je vorm hebt) en de eerste zakte in, de tweede bleef heel mooi groot.
Het gekke is dus dat ze wel eerst mooi reizen maar daarna heel erg instorten.