Blijfbare dorst :oo!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:59

Vraag het aan de Waterexpert : eerder gestelde vragen

"Kan water iemand vergiftigen?"

Te veel water kan in bepaalde gevallen inderdaad iemand vergiftigen. Dit heeft te maken met de natriumbalans in je lichaam. De concentratie aan natrium in je bloedcellen en in je lichaamscellen moet altijd in evenwicht zijn.

Watervergiftiging kan bijvoorbeeld voorkomen bij atleten die tijdens een wedstrijd extreem veel zweten en dan in één keer liters water drinken.


Door te zweten verlies je water en zout, en in zout zit natrium.


Van zweten krijg je dorst, je lichaam vraagt om je vochtconcentratie terug op peil te brengen. Door dan heel veel water te drinken wordt de hoeveelheid vocht in je lichaam wel terug aangevuld, maar niet de hoeveelheid natrium die je verloren bent. Hierdoor ontstaat er een onevenwicht in je lichaam tussen de natriumconcentratie in je bloedcellen en in je lichaamscellen. Als gevolg daarvan word je misselijk, krijg je braakneigingen of word je heel verward. Dit wordt 'watervergiftiging' genoemd of met een geleerde naam 'hyponatremia'.

Daarom dat ook wel eens gezegd wordt dat je best zoute nootjes of iets anders zout eet wanneer je extreem zware inspanningen doet en veel zweet.

In normale omstandigheden zal je echter niet gemakkelijk te veel drinken. Een volwassen persoon drinkt best minstens 2 liter water per dag.




terug naar vragenlijst ...

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:35

Maar er is toch wel een verschil tussen veel en veel water drinken... Scheve mond
Hoelang heb je dat al? Als het pas een paar dagen is kan je beter even afwachten denk ik?

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:00

Als ik echt superveel dorst heb drink ik meestal
een ijskoud biertje Knipoog