coeliakie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
esperado
Berichten: 180
Geregistreerd: 06-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:41

Bij coeliakie zijn je darmvlokken beschadigd dus neem je minder stoffen op. Multivitaminen zijn volgens mij in het begin zeker, niet genoeg. Mijn moeder krijgt om de zoveel tijd een vitamine B spuit (werkt beter directer?), slikt folium en ijzer. ik zou zeggen voor voedingvragen Pb sjakie ( vind ze vast niet erg he? Haha!) zij heeft ervoor gestudeerd.

Dat je nu moe bent komt waarschijnlijk ook omdat je bepaalde stoffen mist. Als je je aan een dieet houdt gaat dat na verloop van tijd weer over als het goed is.

Ik ken trouwens nog niemand die niet in staat is te werken door coeliakie.

En glutenvrije producten; het is zoeken naar dingen die je wel lekker vind, zeker in het begin. Voor brood is er misschien wel een lekker alternatief. Maar vraag even aan een deskundige wat de beste vervanger is ( bv voor je jodiumgehalte, jodium zit in brood)
En vind je de pannenkoeken niet lekker, dan eet je ze toch niet? dat vind ik meer een luxeproduct. Ik eet ook geen of weinig gefrituurde of vette dingen ivm crohn, maar ik zoek wel wat anders lekkers Haha!
Maar dat brood is idd in het begin best lastig.

succes verder en probeer het een beetje positief in te zien, je kan er probleemloos 100 mee worden.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 14:25

Toen het bij mijn zus vastgesteld werd werd zij doorverwezen naar een dietiste. Die wist haar alleen niet meer te vertellen dan zij al wist van het internet. Ik hoop dan ook dat ik wel bij een dietiste terecht komt die wel meer weet en een dieet voor mij kan samenstellen. Mijn zus is nu al een aantal maanden uit de roelatie en kan erg weinig. Ze ziet er ook erg slecht uit. Wel fijn dat ik Sjakie mag pb-en als ik meer wil weten. Hoop zo dat ik het niet heb maar als ik ga terugraven in het verleden vrees ik van wel. Weet wel dat mits je je aan het dieet houd je toch oud kan worden ondanks verhoogde kans op osteoporose (of zoiets) en darmkanker. Je moet iedere 2 jaar een biopt laten doen. Mijn zus is nu waarschijnlijk ook allergisch voor lactose schijnt erbij te kunnen horen. En ze krijgt binnenkort ook een infuus ijzer geloof ik omdat ze erge bloedarmoede heeft. Dat heb ik nog nooit gehad bloedarmoede of allergie ergens voor. Wel psoriasus en woedeaanvallen. Maar goed hoop nog steeds op een 'goede' uitslag de 8e maar denk dat ik het zelf al weet.

Crohn lijkt mij erger dan coeliakie Ach gut .

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 21:52

Misschien om je gerust te stellen.. als je je goed aan het dieet houdt heb je evenveel kans als normale mensen op allerlei ziekten. die kans is dus niet meer verhoogd door coeliakie.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 21:54

oh ik dacht het gelukkig maar. Werd als steeds banger dat ik het heb.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:37

peeri schreef:
ik zou zeggen voor voedingvragen Pb sjakie ( vind ze vast niet erg he? Haha!) zij heeft ervoor gestudeerd.

Yep, zij heeft er voor gestudeerd en ik ga er voor studeren Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 09:58

kijk dat is handig

Ferda

Berichten: 279
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:27

Een meisje uit mijn klas heeft het ook en dit mag ze hebben qua snoep (vast wel wat meer, maar dit i.i.g):
-chips van Lays (behalve paprika)
-salmiak-lolly's van Look'o Look
-Kikkertjes & perzikjes van Haribo
-pure chocola
-Bros

Ze heeft ook altijd speciaal brood mee.

Chiwawa
Berichten: 334
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:04

Ik heb ook jarenlang een 100%glutenvrij dieet gevolgd... men heeft het bestempeld als coeliakie maar uiteindelijk ben ik toch "genezen" wat erop wijst dat het geen echte coeliakie was... ik weet dat mijn moeder destijds zich heeft aangesloten bij een vereniging met coeliakie patienten (ik was immers 4 jaar toen ik dat had (en leg een peuter van 4 maar es uit dat ze geen koekjes en spaghettie mag eten))...
Er zijn winkels waar men speciale producten verkoopt voor coeliakie patienten en de dag van vandaag kan je heel goed leven met coeliakie, zelfs bijna zonder er hinderlijk mee geconfronteerd te worden...
desalnietemin hoop ik dat de uitslag meevalt

groetjes

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:09

Je hebt twee vormen van overgevoeligheid van gluten.
1 is coeliakie. dit is een intolerantie voor gluten. Je lichaam is niet instaat om gluten af te breken
2 is een glutenallergie. Hierbij maakt het lichaam antistoffen aan op het moment dat er gluten gegeten worden.

Over de 2e variant kun je heen groeien. De eerste variant is chronisch en zal je altijd blijven houden.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 08:56

vanmiddag om 14.50 uur de uitslag ben best zenuwachtig Nagelbijten / Gniffelen

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 19:42

ik heb de uitslag dus Verdrietig ik heb het. Nu eerst op vakantie en daarna verdere onderzoeken naar de dietiste om aan te komen en voor een botscan en bloedonderzoek.

LillyRose
Berichten: 229
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:57

Wat naar dat je het hebt!
Ikzelf mag geen tarwe, geen suiker en geen lactose.... Blijft dan serieus weinig over om te eten, alleen er is tegen mij nooit gezegd dat het coeliakie is en er is ook nooit duidelijk naar gecheckt of ik het heb. Als ik de symptonen lees die mensen met coeliakie hebben komt het bijna precies overeen met de symptonen die ik heb, ook is er wel bekend dat mijn darmen duidelijk ontregeld raken door tarwe en lactose. Zelf heb ik dus een beetje het idee dat ik ook coeliakie heb, maar hoe kan ik dat laten uitzoeken? Gewoon naar de dokter en vragen of ze ernaar willen kijken? Ben erg bang voor het onderzoek wat ze dan moeten doen, hoe gaat dat precies?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:29

Vervelend dat de uitslag positief is. Zorg ervoor dat je goed begeleid wordt. Ook door een dietist. Veel dietisten zijn niet echt op de hoogte van de ins en outs van coeliakie. Dus laat je echt goed informeren. Ook de vereniging kan veel voor je betekenen.

DiLiberty

Berichten: 669
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 17:53

gouda schreef:
ik heb de uitslag dus Verdrietig ik heb het. Nu eerst op vakantie en daarna verdere onderzoeken naar de dietiste om aan te komen en voor een botscan en bloedonderzoek.


vervelend voor je Scheve mond maar geniet van de vakantie. Over een jaartje weet je niet meer anders. (ik mis er in ieder geval niets aan, maar ik weet ook niet hoe het is om wel gluten te eten)
suc6 verder met al je onderzoeken

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 18:01

Ben terug van vakantie en vandaag begint het dieet pas echt.
Sjakie: heb inderdaad via mijn zus al vernomen dat de dietiste bij ons in het ziekenhuis niet veel weet van coeliakie. Ga mijzelf lid maken van die vereniging dan krijg ik ook info thuis.
MCSM: bij mij hebben ze het vastgesteld via een bloedonderzoek en een biopt. Ik heb van de huisarts een doorverwijzing gekregen naar de internist. Ik heb mij wel laten vertellen dat je nooit zomaar zonder begeleiding gluten en tarwevrij moet gaan eten want dan kunnen ze de test niet meer goed doen. sterkte en succes.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 18:02

DiLiberty schreef:
vervelend voor je Scheve mond maar geniet van de vakantie. Over een jaartje weet je niet meer anders. (ik mis er in ieder geval niets aan, maar ik weet ook niet hoe het is om wel gluten te eten)
suc6 verder met al je onderzoeken

Dank je wel. Ik hoop dat ik er gauw aan wen zie het op het moment allemaal niet zo zitten. KOmt zoveel op mij af in ene en niet alleen de coeliakie.