Gluten vrije recepten/tips voor mijn zus.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Gluten vrije recepten/tips voor mijn zus.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 11:59

Mijn zus heeft 3 dagen geleden te horen gekregen dat zij coeliakie (hoop dat ik t goed schrijf) heeft Verdrietig en glutenvrij moet eten.
Ze is sinds gister lid van de coeliakievereniging en krijgt daar binnenkort een boekje van van wat ze wel en niet mag eten.
Maar nu in de tussentijd ze kan pas volgende maand bij de dietiste terecht.
Iemand tips of lekker recepten voor haar?
heb deze al gevonden maar daar staan niet echt recepten in: [AM] Gluten- vrij dieet?
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 18-03-04 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:01

Ik weet dat er speciale glutenvrije pasta bestaat, en glutenvrije meel voor brood, koekjes, etc...
Misschien kan je eens via google zoeken, ook voor receptjes?

Verder kan ik je niet meteen helpen, sorry.

edit: Vlaams woord door Nederlands woord vervangen Cool
Laatst bijgewerkt door leentje op 18-03-04 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 12:07

oh jammer
ze gaat ook een speciale broodbakmachine kopen een hele dure (deeg mag niet rijzen of zo) dus receptjes daarvoor zijn ook welkom.
Gister had mijn vader gekookt en hadden we al een actie: het eten was flauw want er mocht geen maggiblokje in en mijn zus kon de snitzel niet eten want er zat meel omheen. Ook kon er iets van kruisbesmetting zijn ofzo Verward .

Fem007
Berichten: 67
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:09

Bij een goede bakker kan je wel terecht voor glutenvrij brood en bij de natuurwinkel verkopen ze meusli zonder granen, dat is nog best lekker ook! Verder moet ze gewoon geen koekjes, pasta, pannekoeken en dat soort dingen eten. Waarschijnlijk wordt ze daarna heel moe en depri dus je wordt meteen gestraft...
Wens haar maar veel succes in het vinden van alternatieven voor al die lekkere dingen met gluten erin!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 12:24

haar darmen gaan ook verder kapot als ze gluten blijft eten. Is er ook geen pasta zonder gluten? Wij eten normaal denk ik wel 2x in de week pasta.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:39

gouda"]
Is er ook geen pasta zonder gluten?
[/quote]

[quote="leentje schreef:
Ik weet dat er speciale glutenvrije pasta bestaat, en glutenvrije meel voor brood, koekjes, etc...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 12:42

o ja sorry Blond Gelukkig maar. Koken julie ook glutenvrij en eten jullie partners/familie dan ook mee of aparte potjes koken? Wij hebben maar 4 gaspitjes en zijn met zijn 4-en thuis best wel ingewikkeld.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:23

gouda schreef:
oh jammer
ze gaat ook een speciale broodbakmachine kopen een hele dure (deeg mag niet rijzen of zo) dus receptjes daarvoor zijn ook welkom.
Gister had mijn vader gekookt en hadden we al een actie: het eten was flauw want er mocht geen maggiblokje in en mijn zus kon de snitzel niet eten want er zat meel omheen. Ook kon er iets van kruisbesmetting zijn ofzo Verward .


tip kooop geen broodbak machine maar een cakevorm en gebruik de oven. Gaat veel beter.

Maijn moeder, broer en tante hebben ook coeliakie en ik ben zelf dietist Knipoog. De kunst is eigenlijk om bestaande recepten om te bouwen naar glutenvrij. En dat houdt met name in veel etiketten lezen.
Let daarbij op dingen als: zetmeel (staat er geen bron bij bv maiszetmeel dit product niet gebruiken), bloem, tarwemeel en alles wat verder gemaakt is van haver, rogge en gerst. Deze producten bevatten allemaal gluten.

Een voorbeeld bloem om een sausje te binden is goed te vervangen door maizena. Glutenvrije pasta en paneermeel is te bestellen. Als je zelf brood gaat bakken is het handig om fibrex te gaan gebruiken. Dit zijn een soort van zemelen maar dan glutenvrij. Er bestaat zover ik weet nogsteeds geen bruinbrood voor coeliakiepatienten.

Wat ook heel belangrijk is de hygiene. Zorg ervoor dat je zus een eigen plek heeft om haar eten klaar te maken. Dus een eigen broodrooster, apart kuipje boter, kaas en ander beleg. Als je zelf thuis friet bakt zorg er dan voor dat de frittur alleen voor friet gebruikt wordt.

Poeh er is zoveel meer te vertellen. Als je meer wilt weten mag je altijd pben. Je zus mag eventueel ook mailen.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:25

Fem007 schreef:
Bij een goede bakker kan je wel terecht voor glutenvrij brood


koop NOOIT glutenvrijbrood bij een bakker. Een bakkerrij kan zijn winkel nooit vrij maken van gluten, daarvoor zweeft er teveel meeldeeltjes door de lucht. Alleen glutenvrij brood kopen bij een bakker die niks anders bakt en daar is er maar in van in nederland en die zit in twello.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:37

Kijk ook eens op de site van het Bureau voor de Voeding. Op Smulweb staan ook veel recepten (ik heb de links niet bij de hand op deze pc, sorry). Mail (ik laat deze vertyping maar staan), pasta en koekjes etc. kun je kopen bij reformzaken.

Er kan inderdaad 'besmetting' plaatsvinden tussen glutenvrij voedsel en glutenrijk voedsel. Gluten zijn erg klein en licht dus kunnen op allerlei manieren in je eten terecht komen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 13:38

sjakie"]
[quote="Fem007 schreef:
Bij een goede bakker kan je wel terecht voor glutenvrij brood


koop NOOIT glutenvrijbrood bij een bakker. Een bakkerrij kan zijn winkel nooit vrij maken van gluten, daarvoor zweeft er teveel meeldeeltjes door de lucht. Alleen glutenvrij brood kopen bij een bakker die niks anders bakt en daar is er maar in van in nederland en die zit in twello.
[/quote]

Jeetje joh ik zal het zeggen tegen mijn zus. Bedankt voor de tips. Als zij nog vragen heeft (zit niet op bokt) dan stel ik ze graag aan je.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 13:39

abby schreef:
Kijk ook eens op de site van het Bureau voor de Voeding. Op Smulweb staan ook veel recepten (ik heb de links niet bij de hand op deze pc, sorry). Mail (ik laat deze vertyping maar staan), pasta en koekjes etc. kun je kopen bij reformzaken.

Er kan inderdaad 'besmetting' plaatsvinden tussen glutenvrij voedsel en glutenrijk voedsel. Gluten zijn erg klein en licht dus kunnen op allerlei manieren in je eten terecht komen.

Dank je ga de sites even opsporen Lachen

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:00


miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:24

jeetje, ik weet nog wel dat mijn vriendin dit ook te horen kreeg, en dat is best heavvy!

Je moet echt heel erg opletten wat je eet! In bijvoorbeeld een mars zitten ook gluten. En in bier ook. En ga zo maar door! Altijd als ik met haar ga eten of koken is het grootste gedeelte van de tijd etiketten lezen! Maar het is wel te doen.
Ik weet niet hoe ernstig jouw zus het heeft, maar bijvoorbeeld als er iets staat van "zetmeel" eet mijn vriendin het vaak wel. Ook met frituurvet enzo doet ze niet zo heel moeilijk. Of bijvoorbeeld paprika-chips, daar zitten gluten in de lijm waarmee ze het paprika-poeder aan het chipje plakken ! Verward
Ze zegt zelf ook: Anders BLIJF ik aan de gang en blijft er echt niks over. Als ik er buikpijn van krijg weet ik meteen dat ik het de volgende keer niet meer moet nemen.

Ik ben met haar op vakantie geweest naar griekenland en italie, en heb uit solidariteit in die 4 weken ook geen gluten gegeten. We hadden wel pasta (glutenvrij) en koekjes, en die waren best lekker (koekjes waren een beetje droog).
We hadden bij de coeliaki-vereniging een briefje in het grieks en italiaans opgevraagd waar opztond wat "wij" hadden en wat we bijvoorbeeld wel en niet konden eten, en hebben dat bij elk restaurant laten lezen waar we wilden gaan eten.
De meeste restaurant-eigenaars waren heel gastvrij en lieten ons vaak zelfs in de keuken kijken. Ook hielpen ze ons met het uitzoeken van de gerechten die we konden eten (sauzen waren vaak het probleem).
Er was een gerecht wat we eigenlijk wilden, maar in de basis-saus zat bloem. Een kok heeft toen speciaal voor ons die saus gemaakt zonder bloem! (en dat voor een low-budget restaurant!)

Maar het is dus vies tegengevallen. Loop je door rome, kan je geen pizza of pasta eten Huilen . En ontbijt is dus yoghurt of chips.
Ik heb wel respect voor haar dat ze het volhoudt, maar ja, het is niet echt een keuze he!

Verder: Ik geloof dat ze bij haar thuis gewoon twee potjes maakten; een met en een zonder gluten. En inderdaad zelf brood bakken!

Wens je zus heel veel succes van mij!

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:30

oja, recepten?
Ehm, nasi (let op dat er geen gluten in de boemboe/nasikruiden zitten!)
Paella (pakje van knorr)...
patat is altijd lekker (wel zelf bakken dus)
Gewoon groenten, vlees, aardappels met jus (zelfgemaakt)
Met glutenvrije pasta kan je gewoon pasta koken,
Als tussendoortje: rijstewafels of een nuts (zitten ook geen gluten in!)

Eigenlijk moet je vooral opletten met sausjes enzo, geloof mij, je krijgt er wel een routine in...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 19:39

Volgens mij heeft ze het in erge mate. Ze is vrij ziek en haar darmen zijn aangetast erdoor (weet de naam niet precies hoe die aandoening heet) en moet dus echt een streng dieet hebben. zal haar succes wensen ze weet het ook pas net en wij moeten ons thuis allemaal een beetje gaan aanpassen. Ik heb net nasi gegeten smaakte naar niets omdat we nog geen maggiblokjes hebben zonder gluten. Nuts ik zal het doorgeven dat vind ze vast lekker om te horen. dank je wel

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:29

coeliakiepatienten doen er ZEER onverstandig aan om van het dieet af te wijken. Dat je geen buikpijn krijgt wil niet zeggen dat je darmvlokken niet afbreken Scheve mond.

de nasi/ bamimix van knorr is overigens wel glutenvrij Knipoog
Op de site van conimexx kun je trouwens terug vinden welke producten van hun glutenvrij zijn. www.conimex.nl onder product info
kies daar een product uit en klik dan op allergenen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 12:32

oh mooie tip wij eten (of aten) veel van die conimex producten

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:34

misschien kun je op deze startpagina meer info vinden. Hier staan veel fabrikanten op aangemeld. Ik heb nog niet de tijd gehad om alles door te kijken, maar die van conimex sprong er echt uit.

http://voeding-producenten.pagina.nl/

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 13:49

dank je wel ze zocht al zoiets. Ze heeft nu een boekje van de coeliakievereniging binnen maar daar staan heel veel producten niet in dus dan is dit zeer handig.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 18:11

Taai-taai


benodigdheden:
· 75 ml. water
· 6 el. honing
· 6 el. keukenstroop
· 1 el. gemalen anijszaad
· 250 g boekweitmeel
· 12 g bakpoeder (glutenvrij)
· 1 tl. gemberpoeder
· 1 tl. kaneel
· snufje zout

variatie:
· 100 ml. water
· 5 el. honing
· 5 el. keukenstroop
· 1 el. gemalen anijszaad
· 150 g boekweitmeel + 150 g ander (bijvoorbeeld rijstemeel)
· 12 g bakpoeder (glutenvrij)
· 1 tl. gemberpoeder
· 2 tl. speculaaskruiden
· snufje zout

bereiding:
Breng het water aan de kook en voeg de anijspoeder, honing en keukenstroop toe.

Draai het vuur laag en roer alles glad. Doof de vlam.

Meng het meel met de andere droge ingrediënten en voeg al roerende het honingmengsel toe.

Kneed het deeg goed door en rol het uit tot 3/4 cm dikte tussen twee bakfolievellen of stevig plastic.

Druk er m.b.v. vormpjes figuurtjes uit (of snijd in vierkantjes na het bakke en leg op een beklede bakplaat.

(Denk eraan dat bakfolievellen kwetsbaar zijn, dus niet in snijden!)

Bestrijk met losgeklopt ei en bak de taai-taai in ± 25 minuten gaar op 180°C in de voorverwarmde oven.

Laat de taai-taai op een rooster afkoelen.

Van dit deeg kan men desgewenst ook taaibolletjes maken, baktijd 15 minuten of een Taaipop (dik), baktijd 35minuten.

http://www.coeliakievereniging.nl/
OK dan!

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 18:14

Mijn schoonmoeder heeft t ook en die mag wel bitterkoekjes en gewone magnums!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 09:36

zo lekker hoor ik ga je tips aan haar doorspelen bedankt!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:23

Nog een fijne. Let ook goed op met producten met schoongespoeld tarwe. Deze producten voldoen aan de codexnorm voor glutenvrij, maar bevatten we nogsteeds hele kleine sporen van gluten. Zo kwamen we per toeval achter dat een aantal senseopads (rio de janeiro) ook schoongespoeld tarwe bevat wat niet op de verpakking vermeld staan.
Wij hebben alle pads die erbij zaten in zakken gedaan en die kunnen bij ons thuis niet meer gebruikt worden, omdat dan zowel mijn moeder en mijm tante geen koffie meer bij ons zouden mogen drinken. Het hele apparaat schoongespoeld.
Gelukkig drinkt mijn broer geen koffie Knipoog

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 16:44

dat is ook wat. Mijn zus heeft nu een boekje van de coeliakievereniging met producten die wel mogen er in zal eens kijken of deze er ook in staan bedankt voor de tip. We zijn er nu na een week wel achter dat het best moeilijk is om eten gescheiden te houden. Mijn ouders willen nu zoveel mogelijk glutenvrije producten gaan kopen en de kroketten, kaassoufles e.d. de deur uit doen. Dat is wel jammer want ik moet juist aan komen. Gister heeft mijn zus weer gekotst wel zielig hoor.