Voorjaarszuurkool voor niet koks (+/- 5 min.)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Voorjaarszuurkool voor niet koks (+/- 5 min.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 00:54

Het was een prachtige voorjaarsdag vandaag nietwaar ? Dus zoek voor dit recept een dag uit zoals vandaag.

Je hebt nodig:
Aardappels, ongeveer 1,5 kilo maar dat steekt niet zo nauw.
1 a 2 grote uien
een blik anannas op sap
125 gram vette (evt.gerookte spekblokjes)
125 gram magere spekblokjes (mogen ook gerookt, of andersom)
500 gram zuurkool
stukje prei (eventueel)

Begin om je medebewoners te vertellen dat je vandaag het koken voor je rekening zult nemen en een heerlijke zuurkoolschotel zult gaan bereiden. Beding hierbij wel dat je dan vrijgesteld zult moeten worden van alle verdere stalwerkzaamheden. Zoek alvast een flinke zak aardappelen op en ga hiermee op het terras zitten, liefst in het zonnetje en in de nabijheid van paarden/pony's. Neem ook een pan mee en begin desnoods met het schillen van een aardappel ! Vertel er wel bij dat de bereiding enige tijd in beslag zal nemen.

Zodra je medebewoners overtuigd zijn van je goede bedoelingen en richting stal zijn getogen haal je uit de koelkast b.v. een lekker pilsje.
In dit recept kan hier eindeloos mee gevarieerd worden, een koel glas water mag ook. Ik noem het vanaf nu dus maar een glas water ! Zorg wel dat dit water niet in het gerecht belandt want dan gaat het lastig worden.

Begin dus vervolgens met schillen en neem naar behoeft af en toe een slokje water, genietend van het mooie weer en de viervoeters in de wei. Herhaal dit enkele malen tot de pan vol genoeg is. Niet te snel schillen, want dan is de lol er al gauw vanaf.

Denk je genoeg aardappelen geschild te hebben dan heb je pech, want dan begint een deel van de bereidingstijd. Voer vervolgens de schillen aan de paarden. Kun je dan ook even mee gaan kroelen, maar dan daarna wel even handen wassen Haha!

Spoel de aardappelen vervolgens even onder de kraan, snijd ze in stukken en doe ze terug in de pan. Trek het blik ananas open en giet het sap bij de aardappels. Voeg water toe tot een bodempje van 2 a 3 cm. vocht onder de piepers. Mik er wat zout bij (ik doe iets van een eetlepel) en veeg het zweet van je voorhoofd.
Je bent nu immers ongeveer een minuut bezig geweest met koken. (De terrastijd tel ik niet mee, dat zou wel heel erg flauw zijn Haha! )
Loop daarom naar de koelkast en neem weer een koel glas water.

Nu komt het moeilijke deel: Bak in een pan op een heet vuur de vette spekjes uit (evt. eerst een lepel olijfolie o.i.d.) en doe er als ze bijna goed lijken de magere spekblokjes er bij. Laat dit even afkoelen en pak ondertussen een glas water uit de koelkast.
Het spekbakken kun je ook vooraf laten doen door iemand die er een beetje verstabd vab heeft. Dan hoef je alleen nog maar de spekjes/vet in de pan een beetje te laten smelten en dat scheelt weer. Kwestie van planning. Als ze zwart worden is het in elk geval niet goed en ben je te laat Haha!

Pel vervolgens de ui, snij die in stukjes en verdeel over de aardappels. Ik had nog een stukje prei liggen en die heb ik er ook (gesnipperd) overheen gedaan. Verdeel de spekjes er bovenop, daarna de ananas-stukjes en tenslotte de zuurkool.
Dat waren toch zeker weer twee minuten... in totaal dus drie, dus... ga naar de koelkast en neem een koel glas water. Controleer ondertussen even of de paarden het nog naar hun zin hebben door uit het raam te kijken !
Doe het deksel op de pan en neem het water mee naar buiten. Oh ja, nog wel even de pan op het vuur zetten. Drink het water op.

Hou even in de gaten of de boel al kookt, is dit het geval dan hou je dit koken 25 minuten vol. Ondertussen kun je mooi nieuw water pakken mocht dat nodig zijn. Hou al zittend op het terras ondertussen de paarden goed in de gaten en laat het vuur het werk doen.

Na de 25 min. moet je weer aan de slag. Giet het vocht af in het lege blikje van de ananas. Stamp vervolgens de boel goed door elkaar met een stamppotstamper. Zet het blikje met het vocht op een verwarmingspitje (niet nodig maar staat stoer) en zet de pan met stamppot op een laag pitje. Af en toe een beetje van het vocht uit het blikje toevoegen en er doorroeren. Ondertussen natuurlijk de boel buiten in de gaten houden, en de koelkast met het water. Dit valt aardig te rekken. De smaakstoffen moeten uiteraard wel lekker intrekken en dat heeft zijn tijd nodig toch ?

Denk je dat de boel smeuig genoeg is, dan kun je je huisgenoten roepen.
EEEETENNN.

Vlg mij heb ik de netto kooktijd van 5 minuten niet eens gehaald vanmiddag Haha! Haha! Haha! Schijnheilig

Maar het was wel Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken Referenties beschikbaar..

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:42

Klinkt vooral heel relaxt Haha!. En ook echt zomers, paarden in de wei, drankje erbij.

Hoeveel glazen 'water' zijn daarbij ook achterover geslagen? Is het bij dit recept noodzakelijk minstens een halve krat in de koelkast te hebben staan?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:14

Hmm.. ik moet eerst even naar de supermarkt voor een krat water. Maar dan is dit een perfect recept!
Jammergenoeg kan ik de paarden niet doorhet keukenraam zien, maar ik neem aan dat ik dit recept ook aan kan passen met het kroelen van de hond? Tong uitsteken

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:45

Hoort rookworst alleen bij winterzuurkool?
Ik snij dan de rookworst aan het einde in plakjes en leg die boven op de stampot, daarna wat tomatenketchup erbij, plakjes kaas er over en even onder de grill totdat de kaas bruin wordt. mmmmmmmmm.... Haha!

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:13

Kon dr nog zuurkool bij na al dat water? Haha!

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:01

Nu is het zo dat ik geen zuurkool lust maar ik zou zowat de auto pakken en mee komen eten en genieten Haha!
Wat breng jij dat relaxt zeg!