Diervriendelijk eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:16

Jongens,

Wat doen jullie? Ik ben al 22 jaar vegetariër ofzo, en ik dacht altijd dat ik goed bezig was. Maar, alle nieuwsberichten enzo van de afgelopen tijd gaan me steeds dwarser zitten.

Ik heb de problemen van de zuivelindustrie nooit echt doorzien, maar inmiddels snap ik dat er voor 1 koe, soms wel drie of vier kalven moeten sterven -en vaak onder vreselijke omstandigheden omdat er bijna geen biologische kalverhouderij is in Nederland-. Zelfs als je melk van een koe in het koeienparadijs koopt (ik kocht alles biologisch, en soms demeter), gaan de stierenkalfjes een ongelooflijk kort en rotleven tegemoet.

Ik kan mezelf echt niet in de spiegel aankijken als mijn hele leven in het teken staat om mijn hondjes het leven van een king en queen te geven, maar ik jonge kalfjes rechtsreeks naar een levende hel laat deporteren om m'n boterhammetje met kaas te eten. Ik heb met tranen in mijn ogen naar de keuringsdienst van waarde gekekeken, en het punt wat ze wilde maken ging dan alleen nog maar over kalfjes scheiden van de koe... Ik vond de rest -vooral van deel 2- eigenlijk nog veel treuriger.

Anyhow. Geen vlees eten heeft me nooit veel moeite gekost, maar geen zuivel vind ik moeilijk. Ik heb ook geen principiele bezwaren tegen zuivel, maar wel tegen industriële zuivel klaarblijkelijk. Tegen vlees heb ik wel principiële bezwaren, maar ik heb nu toch het gevoel dat ik beter het vlees van een blij varken bij een hobbymatige boerderij kan kopen, dan melk of kaas. Niet dat het één of ander hoeft te zijn hoor, maar als je dan toch iets "lekkers" neer wil zetten?

Anyhow. Lang verhaal kort: hoe waarborgen jullie het dierenwelzijn van het eten dat jullie kopen? Bestaat er "ethische" zuivel (ik merk dat ik het héél moeilijk vind om te schrappen, ook omdat het zo vanzelfsprekend is om te nemen dat ik er vergeet bij na te denken). Of is het een kwestie van veganist worden (Als iemand die niet bijzonder veel houdt van midden-oosters en aziatisch eten, niet de absolute voorkeur) .

En hoe zit het met de biologische vleesindustrie? Welke lijken liggen daar, letterlijk en figuurlijk, in de kast....

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:24

Ik volg, eet momenteel flexi maar kies steeds bewuster voor alternatieven als die er zijn. Toch merk ik in mijn omgeving veel weerstand en dan mensen bang zijn om op ''smaak'' in te leveren voor het alternatief

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:30

Ramlam ging na 3 maanden love shack mijn vriezer in (nu land kwijt, dus helaas geen lam meer), overtollige haantjes ook (beter dan proberen hen broeds af te maken, meteen nieuwe legkipjes en haan gaf rust in het toom) enkel nog konijnen over voor vlees. Wel weer op zoek naar stukje land, want wil eigenlijk wel paar geitjes voor melk (en weer wat kipjes gezien prijs eieren, die mogen dan de mesthoop omschoffelen, ook voor deel voer).
Ik ben dus ivm geen fan bioindustrie een andere weg ingeslagen, ook omdat er net zo goed problemen zijn met het verbouwen van groentes, granen, etc. die funest zijn voor ecosysteem en in verlengde daarvan ook voor mij.

Pallatin

Berichten: 2509
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:31

Ik lees ook mee, ik ben heel benieuwd naar hoe anderen hier in staan. Ik ben eet zo min mogelijk vlees en dan is t biologisch. Ik lust geen kaas dus dat scheelt maar ik gebruik wel af en toe melk en eet wel ns vla. Beide biologisch maar ja, hoe diervriendelijk is dat verder?

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:36

Ik eet ook vegetarisch en ben aan het zoeken als het gaat om zuivel.
Ik doe boodschappen bij Lidl, die hebben als een van de weinige supermarkten biologische kaas met 3 sterren beter leven keurmerk. Melk koop ik ook altijd biologisch (of een plantaardig alternatief).

Dingen zoals kwark of toetjes vind ik lastig. Die zijn vaak zonder enig dierenwelzijnskeurmerk.

Ander ding waar ik tegenaan loop is dat ik ivm gezondheidsproblemen vrij veel eiwit moet eten, veel zuivelvervangers zijn lang niet zo eiwitrijk (en/of erg gezoet).

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:44

Ik begrijp zo waar je vandaan komt .... Ik ben werkelijk verslaafd aan melk. Ik hoop nog steeds dat ze nog eens (snel) namaak melk kunnen gaan maken, met vlees is dat al een soort gelukt volgens mij, kan me ook niet veel schelen waar het van gemaakt wordt (als er maar geen dierenleed bij komt kijken) want ik kan er echt niet mee stoppen. Vooral melk, tenminste een liter per dag, en room en kaas ben ik ook erg van gecharmeerd. Zou het trouwens ook wel prima vinden om er veel meer voor te betalen wanneer er dan dus zoiets als een koeienparadijs gerealiseerd zou kunnen worden

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:47

Ik koop nu (gewoon bij AH) melk van "Kalverliefde".Daar mogen de kalveren bij de koe blijven. Want dat afpakken direct na de geboorte dat zat mij ook niet lekker.

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:50

anjali schreef:
Ik koop nu (gewoon bij AH) melk van "Kalverliefde".Daar mogen de kalveren bij de koe blijven. Want dat afpakken direct na de geboorte dat zat mij ook niet lekker.


https://www.biteback.nl/kalverliefde-is ... orte-duur/

;(

Langer bij de moeder blijven is slechts een deel van het dierenleed wat verminderd kan worden, het enorme overschot aan kalfjesproductie is het grote probleem...

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:52

Heel herkenbaar. Hier al 17 jaar vegetarisch met gemak, en de laatste 2 jaar sinds ik op mezelf woon ben ik aan het overstappen op veganistisch, maar dat is echt nog best een uitdaging. Ik probeer het mezelf niet op de leggen of te forceren, maar elke keer dat ik boodschappen doe beetje bij beetje uitfaseren zegmaar.
Vooral de "grote" producten laat ik inmiddels helemaal weg, zoals melk, kaas, eieren. Maar bijvoorbeeld chocola waar een klein percentage zuivel in verwerkt zit geniet ik zo nu en dan nog wel van, echter wanneer er een alternatief is, zoals vegan chocola voor een redelijke prijs, dan sta ik er wel voor open om dat soort nieuwe dingen te proberen. Soms is het even wennen, maar heel langzaam word t wel steeds makkelijker. :j

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:53

Laboratorium vlees ben ik ook al vragen over tegengekomen over voedselveiligheid, naast kosten en dus prijs ervan.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:55

Kijk eens in de lactose vrije topics of op Google. Daar staan zoveel melkvervangers genoemd. Ik gebruik praktisch geen melkproducten en dat is echt heel eenvoudig. De vervangers zijn prima. Gebruik zelf niet zoveel soja, maar wissel af met haver/rijst/amandel melk. De vervangers voor kaas zijn ook steeds beter verkrijgbaar in de gewone supermarkten.

Pallatin

Berichten: 2509
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:55

anjali schreef:
Ik koop nu (gewoon bij AH) melk van "Kalverliefde".Daar mogen de kalveren bij de koe blijven. Want dat afpakken direct na de geboorte dat zat mij ook niet lekker.


Wat een goede tip! Lees alleen wel dat stierkalveren ook niet in alle gevallen bij de moeder mogen blijven, maar wel minimaal een maand. Tov koekalveren die dan tot 3 maanden bij de koe lopen….het is iig wel beter dan direct na de geboorte weg

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:57

Ik volg ook. Ik vind kaasvervangers alleen echt niet om te vreten. Melkvervangers daarentegen vind ik wel lekker, vooral havermelk. Wij kopen wel veel direct bij de source, maar je weet het nooit 100%. Ik denk wel dat compleet diervriendelijk eten lastig is.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:03

tamary schreef:
Ramlam ging na 3 maanden love shack mijn vriezer in (nu land kwijt, dus helaas geen lam meer), overtollige haantjes ook (beter dan proberen hen broeds af te maken, meteen nieuwe legkipjes en haan gaf rust in het toom) enkel nog konijnen over voor vlees. Wel weer op zoek naar stukje land, want wil eigenlijk wel paar geitjes voor melk (en weer wat kipjes gezien prijs eieren, die mogen dan de mesthoop omschoffelen, ook voor deel voer).
Ik ben dus ivm geen fan bioindustrie een andere weg ingeslagen, ook omdat er net zo goed problemen zijn met het verbouwen van groentes, granen, etc. die funest zijn voor ecosysteem en in verlengde daarvan ook voor mij.

Zo sta ik er ook in, in elk geval minder vlees, van dieren die anders gevoerd zijn en geen stress hadden.

Zuivel is een ander verhaal, soja en vleesvervangers heb ik ook mijn twijfels over.
Lastig verhaal.
Niet alles wat op de eerste blik goed lijkt is dat ook daadwerkelijk.
Aight schreef:
Langer bij de moeder blijven is slechts een deel van het dierenleed wat verminderd kan worden, het enorme overschot aan kalfjesproductie is het grote probleem...

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:08

Compleet diervriendelijk eten is wel heel lastig inderdaad. Dan zal je heel veel gewoon niet meer moeten eten, en dat is ook een optie!
Maar diervriendelijker eten is ook een mooie stap in de juiste richting natuurlijk :)

Punt blijft gewoon dat als je eten koopt uit een supermarkt je sowieso niet diervriendelijk bezig bent. Ook als je alleen groenten koopt. Het is maar net hoe ver je wilt kijken.

Maar mooi topic! Ik eet zelf volledig biologisch en vegetarisch (wel eieren). Geen melk en ook geen vervanger daarvoor. Ik wil deze zuivelindustrie ook niet steunen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:08

Ik denk dat het goed is voor jezelf helder te hebben wat jij verstaat onder 'diervriendelijk' en waar voor jou de ethische grens ligt. Diervriendelijk is namelijk een term met heel veel verschillende interpretaties.

Als ik voor mezelf spreek: zuivel kan in mijn ogen vrijwel nooit diervriendelijk of ethisch oké. Met ei heb ik geen ethisch probleem zolang het niet uit de industrie komt (dus van hobby huisdierkipjes). Sommigen vinden dat echter ook ethisch onjuist, omdat je alsnog een dier gebruikt.

Belangrijk dus om dat helder te hebben.

Ik denk dat het in de regel lastig is om écht diervriendelijk te handelen als er geld verdiend moet worden. Dat zie je in alle sectoren. Als dieren gebruikt worden om geld te verdienen en er dus sprake moet zijn van een bepaalde efficiëntie is het bijna altijd zo dat dieren op hun levenskwaliteit moeten inleveren.

Daarnaast kun je je afvragen of het doden van een wezen dat niet dood wil, mens en niet-mens, ooit echt 'vriendelijk' of 'ethisch' is. En waar dan dus die grens voor jou ligt.

Picopico
Berichten: 885
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:10

Bij kaas moet je er ook nog op letten of het wel vegetarisch is. Dat is namelijk lang niet altijd geval! Dierlijk stremsel is afkomstig uit de maag van een kalf en is dus zeker niet vegetarisch. Microbieel stremsel is dat wel.
Misschien geen nieuws, maar ik kom regelmatig mensen tegen die dat dus niet weten.

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:14

Ik ben al 10 jaar moeiteloos vegetariër. 6 jaar geleden veganistisch gaan eten, maar sinds 3 jaar eigenlijk niet meer strikt en is er weer meer zuivel ingeslopen. Ik baal daarvan, want ik eet het liefst volledig plantaardig, omdat ik er de noodzaak niet van zie en ontzettend tegen de industrie en het uitbuiten van dieren ben (plus een stukje klimaatbewustzijn).
Het niet meer volledig vegan eten viel samen met een voltijd universitaire studie beginnen. Ik merkte dat veganistisch eten gewoon net wat meer werk en moeite kost, vaak je eigen eten mee, omdat je niet altijd onderweg iets vegans (betaalbaars) kan vinden. Nu vind ik dat een flauwekul reden. Een andere flauwekul reden is hartig beleg op brood, ik hou niet van zoet op brood, maar hummus (tenzij zelfgemaakt, maar = tijd/moeite) komt me inmiddels de neus uit, zuivelvervangers voor op brood bestaan grotendeels uit zetmeel en kokosvet, eet ik liever niet. En de laatste flauwekul reden is toch de smaak van (geiten)kaas, melkchocolade en het gemak van ei.

Ik hou van koken en ben daar ook erg creatief in. Voor 95% eet ik volledig plantaardig. Melk, yoghurt, boter, room haal ik altijd veganistisch (haver, soja, amandel, rijstvarianten). De 5% waar het dus misgaat is af en toe (geiten)kaas, ei en chocola.
De kaas en ei haal ik wel principieel biodynamisch. De geitenindustrie is gelukkig ook wat positiever dan de koeienindustrie.

juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:23

kleine kalfjes gaan niet naar de slacht, doorgaans worden ze rond 9 maanden geslacht, dan zijn het al flinke dieren van zo'n 300 kg.

Sky

Berichten: 5069
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:28

Ik heb dezelfde struggles, dus ik lees even mee!

Picopico
Berichten: 885
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:30

BaileyMix schreef:
Ik denk dat het goed is voor jezelf helder te hebben wat jij verstaat onder 'diervriendelijk' en waar voor jou de ethische grens ligt. Diervriendelijk is namelijk een term met heel veel verschillende interpretaties.

Als ik voor mezelf spreek: zuivel kan in mijn ogen vrijwel nooit diervriendelijk of ethisch oké. Met ei heb ik geen ethisch probleem zolang het niet uit de industrie komt (dus van hobby huisdierkipjes). Sommigen vinden dat echter ook ethisch onjuist, omdat je alsnog een dier gebruikt.

Belangrijk dus om dat helder te hebben.

Ik denk dat het in de regel lastig is om écht diervriendelijk te handelen als er geld verdiend moet worden. Dat zie je in alle sectoren. Als dieren gebruikt worden om geld te verdienen en er dus sprake moet zijn van een bepaalde efficiëntie is het bijna altijd zo dat dieren op hun levenskwaliteit moeten inleveren.

Daarnaast kun je je afvragen of het doden van een wezen dat niet dood wil, mens en niet-mens, ooit echt 'vriendelijk' of 'ethisch' is. En waar dan dus die grens voor jou ligt.

Ter aanvulling hierop, zoals Gitana al aangeeft, kun je sommige plantaardige producten ook zien als niet ethisch of diervriendelijk. Vleesvervangers zijn vaak gemaakt van soja en in plantaardige kaas zit vaak palmolie. Voor de productie van daarvan worden hele oerwouden gekapt, waardoor de dieren die daar leven hun leefgebied kwijt zijn. Is dat diervriendelijk?
En honing? Honingbijen concurreren met wilde bijen voor voedsel waardoor wilde bijen bedreigd worden in hun voortbestaan. Is dat ethisch?
Het is maar net hoe ver je het doortrekt. Ik denk dat je voor jezelf inderdaad duidelijk moet krijgen wat jij belangrijk vindt hierin.

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:36

Picopico schreef:
BaileyMix schreef:
Ik denk dat het goed is voor jezelf helder te hebben wat jij verstaat onder 'diervriendelijk' en waar voor jou de ethische grens ligt. Diervriendelijk is namelijk een term met heel veel verschillende interpretaties.

Als ik voor mezelf spreek: zuivel kan in mijn ogen vrijwel nooit diervriendelijk of ethisch oké. Met ei heb ik geen ethisch probleem zolang het niet uit de industrie komt (dus van hobby huisdierkipjes). Sommigen vinden dat echter ook ethisch onjuist, omdat je alsnog een dier gebruikt.

Belangrijk dus om dat helder te hebben.

Ik denk dat het in de regel lastig is om écht diervriendelijk te handelen als er geld verdiend moet worden. Dat zie je in alle sectoren. Als dieren gebruikt worden om geld te verdienen en er dus sprake moet zijn van een bepaalde efficiëntie is het bijna altijd zo dat dieren op hun levenskwaliteit moeten inleveren.

Daarnaast kun je je afvragen of het doden van een wezen dat niet dood wil, mens en niet-mens, ooit echt 'vriendelijk' of 'ethisch' is. En waar dan dus die grens voor jou ligt.

Ter aanvulling hierop, zoals Gitana al aangeeft, kun je sommige plantaardige producten ook zien als niet ethisch of diervriendelijk. Vleesvervangers zijn vaak gemaakt van soja en in plantaardige kaas zit vaak palmolie. Voor de productie van daarvan worden hele oerwouden gekapt, waardoor de dieren die daar leven hun leefgebied kwijt zijn. Is dat diervriendelijk?
En honing? Honingbijen concurreren met wilde bijen voor voedsel waardoor wilde bijen bedreigd worden in hun voortbestaan. Is dat ethisch?
Het is maar net hoe ver je het doortrekt. Ik denk dat je voor jezelf inderdaad duidelijk moet krijgen wat jij belangrijk vindt hierin.


Hier wil ik wel even iets tegenover zetten. Veruit de meeste soja die verbouwd wordt, gaat naar veevoer. Dan is het echt 100x beter om zelf soja te eten, dan een dier die kilo’s ervan heeft gegeten voor die geslacht is. Dus dat argument gaat niet op. Palmolie is inderdaad slecht voor het milieu, helaas zijn er nog geen alternatieven voor gevonden die minder slecht zijn en minder oppervlakte aan grond zouden kosten. Plus dat veel veganistische producten al hun best doen om palmolie (en alternatieven) te vermijden. Kaasvervangers worden bijvoorbeeld meestal gemaakt van kokosvet.
Honing is net zo goed een dierlijk product en wordt door veganisten niet gegeten, honing kan je prima vervangen met maple syrup, agave, gewone suiker. Zelf eet ik ook geen honing, inderdaad vanwege het probleem met de wilde bijen.

Pippa13

Berichten: 356
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:40

Wij eten voornamelijk wild. We schieten, slachten en verwerken alles volledig zelf. We maken het hele proces zelf mee. Een beter stukje vlees bestaat er gewoon niet. Ik vind het zelf ontzettend zonde dat wild of jacht vaak in kwaad daglicht staat. Wij zijn betrokken bij de natuur en weten waar ons vlees vandaan komt. We zijn er zuinig op. Er zijn zelfs een aantal Nederlanders die van vegan/vegetarisch overgestapt zijn naar een dieet met wel wild vlees.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:41

Ik heb jarenlang van alleen zaden en vruchten geleefd. Helemaal niets dierlijks dus en zelfs zonder planten te doden. Het kan allemaal maar je moet dan wel veel aandacht schenken aan de uitgebalanceerdheid van je dieet. En op reis is het moeilijk.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:42

Ik kies mijn eten zo verantwoord als ik voor elkaar krijg. En sinds ruim een half jaar eet ik om de andere week volledig vegetarisch. Maar er zijn zo veel lagen verantwoording die je aan je voedsel kan hangen. Diervriendelijkheid, duurzaamheid, voedselkilometers, pesticide, fairtrade, visserijmethoden, gezonde voeding, verpakkingsmateriaal, en ga zo maar door. Als je gaat graven kom je altijd oliebol tegen.

Dus ik doe mijn best maar ga mezelf niet aan een vooralsnog onmogelijke standaard houden. En Ik leg verder ook gerust de rest van de schuld bij de grote spelers in de voedselindustrie. Want de macht van de consument is ook maar beperkt. Zuivel is daar een goed voorbeeld van.

FrieslandCampina komt bij de melkboer en zegt: 'de melk is 10 cent. Hier tekenen.' En dat kunnen ze doen. Want ze hebben twee of drie serieuze concurrenten en die bieden ook tien cent. Want zo lang de melk tien cent is hebben ze ons allemaal bij de ballen.'

Ik denk wel dat we uiteindelijk steeds verantwoorder kunnen gaan eten. Want ook grote bedrijven gaan om. Maar het gaat heel langzaam.