Wie doet er nog aan huisslachtingen mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:11

Jee, nog helemaal vergeten: mijn schoonmoeder slacht onze kippen eens in de zoveel tijd. Die zijn dan al wel zo taai dat er alleen nog maar soep van te trekken is, maar toch.

Onze slager zit hier in het dorp en is een bekende (zit ook bij de rijvereniging), hij heeft een slagerij/slachterij en het vlees zit in grote zakken met daarop een label in een krat (netjes in plakjes) en thuis hoeven we het alleen nog maar in kleine verpakkingen te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 19:33

Een keer of twee per jaar belt een boer uit de buurt op, of we nog vlees willen.
De slachter komt daar aan huis, dus ik kan meteen zeggen hoe ik het versneden wil hebben. Zelf in porties inpakken is ook handig, vooral omdat de meeste supermarkten gericht zijn op vijfpersoons gezinnen en wij zijn toevallig met z'n zessen.
De laatste keer was Assepoester het slachtoffer, omdat ze niet gust kon/wilde worden. En Assepoester smaakt beter dan supermarktvlees Vingers aflikken

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 19:42

imker schreef:
Jee, nog helemaal vergeten: mijn schoonmoeder slacht onze kippen eens in de zoveel tijd. Die zijn dan al wel zo taai dat er alleen nog maar soep van te trekken is, maar toch.


Is dat nu iets typisch als je zelf kippen slacht? Wij hebben ook enkele keren een kip geslacht om op te eten, maar die zijn dan idd zo taai... Vreemd eigenlijk...

Ik moet er natuurlijk niet bij vertellen dat het voor onze kippen wel mooi meegenomen was, want we hebben er na enkele taaie exemplaren geen meer om zeep geholpen... Knipoog

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 00:03

Wij aten vroeger wel verse vis van de eigen vangst... voor vlees zijn we nooit in de juiste contacten gekomen, maar het lijkt me wel prettig eigenlijk. Het stoort me in ieder geval absoluut niet.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 00:34

Marreke schreef:
......
De laatste keer was Assepoester het slachtoffer, omdat ze niet gust kon/wilde worden. En Assepoester smaakt beter dan supermarktvlees Vingers aflikken


Uhhh... Assepoester was dus een constant drachtige koe ???

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 10:15

constant drachtig? Blond

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 10:25

Ik denk dat Marreke bedoelt dat Assepoester gust bleef, dus niet meer drachtig kon worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:24

lekker hoor eigen scharrelvlees als ik het maar niet zelf hoef te slachten!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:30

Wij deden het vroeger met lammetjes. Mijn tante had schapen en een ram lopen, elk jaar minstens vier lammetje ofzo, die werden dan in de herfst geslacht.
Ik heb er nooit van gegeten (had die diertjes een naam gegeven, enkelen met de fles grootgebracht, etc...), mijn ouders enzo dus wel. Elk zijn keuze he Knipoog
Had trouwens ook liever dat ze bij ons zelf geslacht werden (met een pin) dan dat ze zouden ritueel geslacht worden bij het een of andere offerfeest (met alle respect voor de cultuur ed, het gaat mij gewoon om de manier van slachten, bij het schieten had ik het "beste" gevoel)

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:35

Mijn opa in Wales krijgt regelmatig van boertjes in de buurt stukjes vlees toegestopt.. Die is al ruim 100 en woont alleen, dus de buurt helpt een handje Lachen Ontzettend lekker vlees, al weet ik niet of ik het zou kunnen als ik het beest echt zelf verzorgd heb (al zal het wel anders zijn als je weet dat ze voor de slacht zijn)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:42

Oscar schreef:
Ik ben daar ontzettend hypocriet in Scheve mond
Zodra het dier een "gezicht" heeft, lust ik het niet meer.
Eigenlijk is dat nogal aso, want van een dier dat je gekend hebt, weet je ook onder welke omstandigheden het gehouden is.
En ik twijfel er niet aan dat het in de meeste gevallen een veel beter leven heeft gehad dan de gemiddelde supermarkt-koe Knipoog


Dat had ik geschreven kunnen hebben. Aan de ene kant is een dier dat ik heb gekend voor mij te 'persoonlijk' geworden om op te eten (het 'Flappie-idee'), aan de andere kant zou het juist makkelijker moeten zijn omdat je weet dat zo'n dier een beter leven heeft gehad dan een dier uit de bio-industrie.

Ik eet overigens nauwelijks vlees, vind het ook niet echt lekker.

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 02:37

ik ben wel erg nieuwsgierig naar het verschil. Heb enkel ervaring met supermarkt en slagervlees.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 03:32

Hoe durf je zo'n koe aan te kijken Verward Ik vind het verschrikkelijk dat je dat kan, maar je bent wel goed bezig omdat je de bio-industrie zo niet helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:40

Lenn? Hoe ik dat kan? Ik ben een boer Lachen Heel m'n leven hebben we een paar vleekoeien voor de hobby rondlopen op het erf Lachen En sja, we hebben niet meer land als we hebben, dus af en toe word er eentje verkocht, en gaat er eentje in de diepvriezer. Bij bijna alle koeien die ik opeet, die heb ik gekend, mee gekroeld, verzorgd, gaf ze ook altijd een naam, de slachtkoeien, die maar voor een jaartje kwamen. Die beesten hebben het goed bij ons gehad, 's winters niet de ideale situatie, dat geef ik gelijk toe, (ze staan vast op stal) maar 3/4 van het jaar staan ze wel buiten, in een grote vette weide met veel bomen, en appels in het najaar, en in de zomer kunnen ze in een grote oude veedrinkput gaan banjeren om af te koelen. Ik vind het prachtig zoals die beesten 's avonds vlak bij ons gaan liggen, als wij nog op het achterterras zitten, laat op de avond, even tot rust komen, en ze komen bij ons liggen en slapen. De ganzen erbij, en even puur genieten... Ik denk ook dat de meeste koeien bij ons wel aardig gelukkig zijn geweest. Omdat ik dat denk, heb ik er geen problemen mee... Ik vond het stukken erger toen Coco verkocht werd zonder dat ik het wist, en de veekoopman haar gelijk meenam. Woest was ik op m'n pa, verschrikkelijk, heb hem lang niet aangekeken, tot hij me meenam, naar waar ze stond. En wat zag ik? Een wei 10 keer zo groot als de onze, met nog vele soorgenoten...

Elan, het verschil, is in mijn ogen de smakelijkheid. Het is malser, en het smaakt beter. Dit is vaak, omdat bij huisslachterijen er jonge dieren (2,5-3,5 jaar) geslacht worden. Vaak ook dieren die veel buiten lopen. Door die constante beweging, wordt bij, een echt vleesras, dus bijv. een Witblauwe, het vet verweven in het vlees. Hierdoor heb je een hele fijne smaak, ik vind het niet zo lekker (houd niet van vet), maar de meesten zweren daarbij. Het is gewoon malser, en er zit meer smaak aan, vind ik. Supermarktvlees, is vaak "oud" vlees, dus van oudere dieren, en van dieren die niet puur voor het vlees zijn gefokt.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:26

Hmm, zou je dan ook je paard opeten als hij ongeneeslijk ziek was of is dat een domme vraag.
Ik vind het wel goed dat je je 'vleeskoeien' een eerlijk leven geeft!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:56

Ik er nog nooit de mogelijkheid voor gehad, maar als ik daar de kans voor krijg zou ik het zeker doen. De manier om te weten dat een dier een goed leven heeft gehad voordat hij bij mij op het bordje is beland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:37

Lenn, nou dat weer niet. Waarom? Omdat mijn paard al ouder dan 3 jaar is Bloos Ik houd van goed jong vlees, lekker mals. Een paard wat ziek of oud is, daar is het vlees weer taai en niet lekker van. Dus mijn paard ga ik later niet kleinmaken, maar ze gaat wel naar de slachter, omdat ik dat als de meest vriendelijke manier van afmaken zie, maar dat is een andere discussie Knipoog Anyway, bij de slager, zal ze zeer waarschijnlijk ook als restvlees (frikandellen, kroketten ed) gebruikt worden, omdat ze niet mals meer genoeg is als het ware...
Maar als ik ooit een paard opfok, en het breekt zijn been op 3-jarige leeftijd dusdanig, dat een operatie niet zinvol meer is. Ik weet het niet, er is wel een kans dat ik hem zelf laat kleinmaken, maar misschien laat ik dat vlees gewoon door de slager verkopen. Denk eigenlijk ook niet dat er een grote markt is voor paardenbiefstukken... Heb daar nooit over nagedacht om een paard op jonge leeftijd te slachten..

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:41

Dus dat vlees van die 3-jarige zou je niet eten (omdat die band dan toch te hecht is geweest)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:46

Ik weet het niet... ik denk eigenlijk dat ik dat pas in die situatie kan zeggen... maar ik denk eigenlijk, dat ik die driejarige, toch niet zelf zou opeten. Omdat het een paard is, en dan zou die driejarige, een zelfgefokte van mijn eigen merrie zijn, daar zou ik idd teveel een band mee hebben. Maar ik denk wel dat ik m naar de slachter breng, om hem door iemand anders lekker in stukken te laten verdelen Lachen
Verschil is echter bij mij toch wel, dat een paard voor mij een dierbaar dier is, een koe ben ik ook wel gek op, en heb ik ook een band mee, maar toch niet zo sterk als met een paard. Omdat ik weet dat die koe uiteindelijk toch verkocht wordt of de diepvries ingaat, het paard heb ik tenslotte toch voor zijn leven gekocht. Een koe niet, dat is het verschil... denk ik.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:49

Hmm jaja.. ->ik probeer je te begrijpen Knipoog
Paarden zijn ook te edel om te worden opgegeten vind ik. Of eet je ander paardenvlees wel?
(sorry ik altijd met mn vragen Bloos)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 02:58

oh nog bijna vergeten

ik ging fonduen bij de eigenaren van een paardje wat ik heb ingereden, de broer van die man is slager, en hun lammetjes gaan daar altijd naartoe en komen terug als lekkere gemarineerde stukjes vlees, zelfs een kant en klare gourmet-fondue schotel zat erbij

ik ben absoluut geen vleesfan, echt niet

maar ik heb nog nooit zo lekker gegeten!
later hoorde ik dus pas dat het hun lammetjes waren, die ik vanaf dag 1 kende....maargoed, beestjes hebben een prima leventje gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:54

Nou Lenn, met dat "te edel" die woordkeuze zit mij niet lekker, ik vind niet dat de een beter is dan de ander, ook niet bij dieren. Hoe ik het zou noemen, een koe is een gebruiksdier, dat heeft een doel, een paard of hond of kat zijn toch meer "gezelschapsdieren" (niet dat het paard in huis leeft en op je schoot ligt, maar je begrijpt vast wat ik bedoel Knipoog )

Heb eigenlijk nog nooit paardenvlees gegeten, maar totdat ik hier in een studentenhuis kwam. Had ik ook zeer zelden (bijna nooit eigenlijk) ander vlees dan rundvlees gegeten, want Haha! wij slachten zelf. Hier heb ik geleerd dat je varkens en kippen ook kunt eten Knipoog Dus ben er nooit tegenaan gelopen eigenlijk, ben zelf gewend aan rundvlees en vind dat ook het lekkerste.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:31

Maya schreef:
en dan aan tafel vroeg ik, is dit een biefstuk van Jeanne? Of van Zwartn?


Hierbij draaide mn maag toch wel even om hoor, wat luguber!

(Niet raar opvatten hoor, ik zie nu gewoon een klein schattig meisje voor me, die zich afvraagt welk van dr huisdieren ze dan zit op te eten Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:55

Dat was (is) de gangbare gang van zaken, bij ons aan tafel, en ik schattig en klein? Schijnheilig *LOL* Vooral als het beestje net geslacht was. Gingen we ze vergelijken met eerdere stukken, Zwartn was bijv. te oud, en behoorlijk taai Misselijk Jeanne was lekker mals (trouwens ook de liefste koe ooit bij ons, daar vond ik het wel sneu van, toen die wegging...) Weet nog alle namen, vanaf dat ik een jaar of 9-10 was Lachen Cassie, de stamkoe, is nu een jaar of 11-12 geloof ik, die is bij ons geboren, en wordt elk jaar geïnsemineerd. Bijna altijd raak, 1 kalf vroeg gestorven, vorig jaar werd ze niet drachtig, nu weer wel, ben benieuwd. Dat is ook zo'n prachtbeest, echt een koe met karakter, en enorm verwend door ons. Haar hooi raakt ze bijvoorbeeld niet aan, totdat we haar een plakje bruine bonen-stro hebben gegeven. En als het madam te lang duurt, zet ze (serieus!) haar poot op de drinkbak, alsof ze er zelf wel om wil gaan. En dan kijkt ze ook met zo'n blik, van nou? Schiet es op! Lovers

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:27

Mijn ouders en ik nemen ook altijd samen een 1/2 varken of een 1/4 rund. Die beesten komen dan van een bevriende boer.
Ten eerste weet ik zeker dat de betreffende dieren een goed leven hebben gehad, ook buiten zijn geweest enz. Ten tweede smaakt het vlees veel beter!
Het bevalt ons super, want je hebt in feite scharrelvlees voor een prijs die ook nog te betalen is. OK dan!