Wie doet er nog aan huisslachtingen mee?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Anoniem

Wie doet er nog aan huisslachtingen mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:37

Zoals vermeld in titel, wie slacht er nog zelf? En dan bedoel ik dus, dat de slager wel het werk doet, maar dat je zelf een koe opfokt, en slacht. En het dan zelf in zakjes stopt, en in de vriezer steekt...

Wij slachten elk jaar een koe, in het verleden met een van onze eigen, nu doen we het samen met een andere vleeskoeienboer, slachten we een van zijn Witblauwe's. Afgelopen dinsdag kwam dan ook het vlees van "Witje" (logeerkoe, die bij ons op erf heeft gelopen) langs, en hebben we dat allemaal ingepakt en ingevroren. We hadden 1 kwart en die anderen ook een kwart, en de andere helft werd weer verdeeld tussen 4 man Haha! Vind dit dan ook erg lekker vlees, en goed te eten, is echt heel wat anders, dan wat je in de winkel of bij de slagerij aan vlees koopt Scheve mond Misselijk


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:39

wij doen dat ook
de vader en broer van men buurvrouw hebben een vleesvee bedrijf
een wei vol limousines, van die grote blondjes
en dan een halve koe, dan krijg je een paar kratten en die doen we dan in zakken verdelen en de diepvries in
idd veel beter vlees dan in de gemiddelde slagerij
en de beestjes hebben een lollig leven gehad op het land

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:47

zou ik dus niet kunnen, maar okee....ben nogal een doos.......hihi

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:56

Ik eet ook liever geen beesten die ik 'ken' Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:00

Haha! Ik weet niet anders Lachen Had zo'n vermoeden dat er veel van die reacties zouden komen, maar vroeg me af of er nog meer zelf-slachters waren Knipoog En die koeien van onszelf, die heb ik grootgebracht, mee geborsteld (had nog geen paard Clown ) en dan aan tafel vroeg ik, is dit een biefstuk van Jeanne? Of van Zwartn?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:18

ik ken de koe in de diepvries niet persoonlijk
maar ik vind het heel fijn dat ik er zeker van kan zijn dat het beestje een leven heeft gehad waar veel vleeskoeien jalours op kunnen zijn ,
ruime schone stallen , dik in het stro en zodra het even kan gaan ze het land op

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:21

ja hier heel veel

ook varkens en schapen

maar t meeste nog kippen, die worden hier echt overal vetgemest en geslacht....rij je lekker met je paard door t dorp hoor je een kip keihard 'krijsen' en dan zie je iemand met een bijl omhoog gaan en dan in 1 klap de kop er af slaan Scheve mond

gezellig buitenritje

maar ach, zo'n beestje heeft een goed leven gehad en een snelle dood denk ik dan maar.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:41

Onze overburen hebben dikbilkoeien en daar wordt er elk jaar minimaal 1 van geslacht. Daar hebben wij dan 1/8e deel van.
Eens in de zoveel tijd laat de andere buuf een varken slachten en daar doen we dan ook aan mee (1/2 varken).

Zo weet ik altijd dat ik GOED en lekker SCHARRELvlees op mijn bordje krijg! OK dan!

Toos paardloos

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:11

Wij doen dat wel met geiten en schapen. Geiten fokken we zelf (om het jaar laten we ze dekken meestal) en daarvan houden we er ook een paar voor de slacht. Schapen kopen we soms op.
Hoewel het officieel niet mag, worden ze hier soms ook aan huis geslacht. Door iemand die ritueel slacht en dat gaat echt heel erg netjes.
Er zitten zoveel regels aan en er wordt zo voorzichtig met het dier omgegaan dat ze het echt niet doorhebben.
2 uur later krijgen we dan een deel van het vlees netjes verpakt en kan het de vriezer in.

Ik heb er totaal geen problemen mee om dieren te eten die ik "ken".
Ze hebben het super gehad, veel buiten gelopen en goed voer gehad.
Beter dan koeien bv. die alleen daglicht zien als ze van de mesterij naar het slachthuis worden vervoerd...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:27

Vroeger kregen we ook altijd een halve koe van iemand uit het dorp.


En nu hier bij een biologisch boer bestellen we als hij belt dat weer een van zijn beesten geslacht wordt. Dan kun je zelf aangeven wat je wilt hebben.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:42

imker schreef:
Onze overburen hebben dikbilkoeien en daar wordt er elk jaar minimaal 1 van geslacht. Daar hebben wij dan 1/8e deel van.
Eens in de zoveel tijd laat de andere buuf een varken slachten en daar doen we dan ook aan mee (1/2 varken).

Zo weet ik altijd dat ik GOED en lekker SCHARRELvlees op mijn bordje krijg! OK dan!



wij doen dit ook samen met vrienden of familie die ergens een koe of varken op kop hebben weten te tikken. Laatst hebben we een varken gedeelde met een neef van mij. Is wel gezellig zo hoor samen werken om je vlees in pakjes te stoppen. We hadden ook niet zo werk eraan. Het werd allemaal op de vrachtwagen van de slachter verdeeld. Kippen slachten doen we zelf. Ze hebben echt een snelle dood hoor. Pluimen vind ik wel niet zo'n leuk werkje. Maar het is wel het lekkerste kippevlees die je kan eten.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:44

De varkens en koeien worden wel geslacht in een slachthuis. de Slachter/beenhouwer haalt ze dan op en verdeeld het vlees dan aan huis. (tja beter kan ik het eigenlijk niet uitleggen)

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:56

Wat gebeurt dat blijkbaar nog vaak zeg... als echt stadsmens eet ik gewoon slagers/supermarktvlees nu Lachen

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:05

wij hebben nu een belgische witblauwe (uit een gewone koe) en die willen men ouders opeten maar ik niet. dat beest ziet er zo ongezond uit, en ik zie hem ook nog elke dag en geef hem elke dag een aaitje (hij is wel lief). maar ik vind het al erg als een koe naar de 'gewone' slacht toe moet. ik mis haar dan altijd nog heel lang.

.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:05

ikjuh schreef:
wij hebben nu een belgische witblauwe (uit een gewone koe) en die willen men ouders opeten maar ik niet. dat beest ziet er zo ongezond uit, en ik zie hem ook nog elke dag en geef hem elke dag een aaitje (hij is wel lief). maar ik vind het al erg als een koe naar de 'gewone' slacht toe moet. ik mis haar dan altijd nog heel lang.



hoe bedoel je ongezond Verward

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:13

Ik werk ernaar toe dat ik in de toekomst mijn eigen vlees op mijn manier groot kan laten worden, Dat is mijn droom, huisje met grond voor een varken, koe en wat ander kleinvee........

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:17

jah hoor. Wij laten koeien en varkens slachten
Mijn pa heeft laatst zelf nog 10 kippen geslacht Lachen Dat doet ie nog wel zelf Haha! Lekker kippesoepje *LOL*

21-5-2010 Luc geboren!

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 14:23

petraaken"]
[quote="ikjuh schreef:
wij hebben nu een belgische witblauwe (uit een gewone koe) en die willen men ouders opeten maar ik niet. dat beest ziet er zo ongezond uit, en ik zie hem ook nog elke dag en geef hem elke dag een aaitje (hij is wel lief). maar ik vind het al erg als een koe naar de 'gewone' slacht toe moet. ik mis haar dan altijd nog heel lang.



hoe bedoel je ongezond Verward
[/quote]

nou hij heeft altijd dikke knieen enzo hij ziet er gewoon vies uit. niet dat ie ziek is ofzo.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:41

Ik vind dat niet ongezond hoor! Beetje rare reactie, aan elk beest kun je je hechten. Een rund verschilt niet zo heel erg veel met een paard dus logisch dat je daar om geeft ook al ken je hem niet zo (vind ik dan)

Maar wij slachten geen beesten thuis, gelukkig, ik ben ook vegetarier dus ik zou niet weten wat we ermee zouden moeten
Bij juisslachtingen denk ik trouwens meteen aan boeren die zelf met messen in de weer gaan en kippen en varkens afslachten enzo (of de nek van een kip of kalkoen breken) Zoiets vind ik wel een beetje sneu, want dán is het niet diervriendelijk. Maar zoals jullie omschrijven is het wel zo, je hebt altijd zeker weten scharrelvlees op je bord, een beest wat gezond geleefd heeft en wat het goed had enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:53

Valt me nog best mee, had verwacht dat er minder zouden zijn Lachen Wat ik het grote voordeel van huisslachtingen vind, naast dat je weet "wie" het is, dat je ook weet hoe oud die is, wat voor leven hij heeft gehad. Dus dat het gewoon eetbaar is... Vlees van de super kan zo vreselijk taai zijn... Scheve mond

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:00

hier nog iemand!
Bevalt me veel beter dan supermarkt vlees

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:08

Annetje schreef:
Ik vind dat niet ongezond hoor! Beetje rare reactie, aan elk beest kun je je hechten. Een rund verschilt niet zo heel erg veel met een paard dus logisch dat je daar om geeft ook al ken je hem niet zo (vind ik dan).


het is ook een beetje een rare reactie maar ik hecht me gewoon heel snel aan een beest. ik hield het liefst al onze oude koeien in een weitje achter het huis, maar dat kan helaas niet. en dat kalf is ook niet ongezond maar hij ziet er ongezond uit.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:24

Ik wil best een keertje met iemand "meedoen". Die valse sentimenten heb ik niet zoveel mee. Ik heb dat in het verleden al meermalen gedaan, maar die kontakten zijn een beetje verloren geraakt.
Zoals al meer gezegd, de betreffende dieren hebben het doorgaans juist goed getroffen.
Dus wanneer er iemand hier in de buurt een mede-eter zoekt Lachen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131842
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 01:07

Ik ben daar ontzettend hypocriet in Scheve mond
Zodra het dier een "gezicht" heeft, lust ik het niet meer.
Eigenlijk is dat nogal aso, want van een dier dat je gekend hebt, weet je ook onder welke omstandigheden het gehouden is.
En ik twijfel er niet aan dat het in de meeste gevallen een veel beter leven heeft gehad dan de gemiddelde supermarkt-koe Knipoog
Ik probeer nu een middenweg te vinden door helemaal over te gaan op scharrelvlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 10:42

Moet nog een opmerking maken, Bloos! het valt me mee, dat er velen toch nog positief tegenover staan, had meer reacties verwacht, wat barbaars, je eet toch niet een dier op wat je zelf kent, enz. enz. Maar er zijn er toch best veel die het hebben gedaan, en een aantal die het niet kunnen, maar die zetten het ook beschaafd neer OK dan! Toppie van de Bokkers


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Zira1994 en 14 bezoekers