oliebollen maken met amandelmelk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
balance
Moderator Kantine

Berichten: 18142
Geregistreerd: 24-08-02

oliebollen maken met amandelmelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 00:33

Enig idee of dat kan? Ik wil dit jaar ook zelf oliebollen maken maar vraag me dit dus af.
Verder nog tips die ik niet op pintrest kan vinden?

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 00:38

Ik heb bij het koken nog nooit gemerkt dat amandelmelk zich anders gedroeg dan gewone melk. En een Amandel kan je roosteren. Dus hete olie zal ook wel goed gaan.

Maar... probeer je nou gezonde oliebollen te maken?

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 00:42

axel_1997 schreef:
Ik heb bij het koken nog nooit gemerkt dat amandelmelk zich anders gedroeg dan gewone melk. En een Amandel kan je roosteren. Dus hete olie zal ook wel goed gaan.

Maar... probeer je nou gezonde oliebollen te maken?


Ik denk dat ze een lactosevrije wil maken?
TO ik denk dat het ook wel kan, pannenkoeken etc gaat ook prima met amandelmelk dus denk een oliebol ook wel.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18142
Geregistreerd: 24-08-02

Re: oliebollen maken met amandelmelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 00:47

:)) de bedoeling is inderdaad om ze lactosevrij te maken. Nou ja, anders probeer ik het maar gewoon. Lukt het niet is er nog niks aan de hand. Als ik ze maar op tijd af heb om uit te delen.

Zerena

Berichten: 3889
Geregistreerd: 29-12-04

Re: oliebollen maken met amandelmelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 01:27


Oskarrino
Berichten: 799
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 08:16

balance schreef:
:)) de bedoeling is inderdaad om ze lactosevrij te maken. Nou ja, anders probeer ik het maar gewoon. Lukt het niet is er nog niks aan de hand. Als ik ze maar op tijd af heb om uit te delen.


Of met lactosevrije melk? Doen wij altijd :j

callychanel

Berichten: 1587
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:35


Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Re: oliebollen maken met amandelmelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:49

In oliebollen hoeft helemaal geen melk, doet de oliebollenkraam ook niet (ben alleen ooit bij een bakkerij oliebollen tegengekomen waar melk in zat).

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:54

Oskarrino schreef:
balance schreef:
:)) de bedoeling is inderdaad om ze lactosevrij te maken. Nou ja, anders probeer ik het maar gewoon. Lukt het niet is er nog niks aan de hand. Als ik ze maar op tijd af heb om uit te delen.


Of met lactosevrije melk? Doen wij altijd :j


Zit restlactose in, dus iemand die er echt heel gevoelig voor is krijgt daar alsnog goed last van.


TS met amandel- of havermelk gaat het prima. Ik bak ze daar al jaren mee ivm vegan vrienden en lactoseintolerante instructeur.

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 10:17

Tink89 schreef:
In oliebollen hoeft helemaal geen melk, doet de oliebollenkraam ook niet (ben alleen ooit bij een bakkerij oliebollen tegengekomen waar melk in zat).

Dat verschilt per kraam. Veel kramen gebruiken een complete oliebollenmix waar al melkpoeder in zit waardoor zij er alleen nog maar water aan toe hoeven te voegen.
Degene die hoger eindigen op de oliebollentest hebben meestal wel melk in hun recept (waardoor de bollen lekkerder smaken).

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 11:17

Brainless schreef:
Tink89 schreef:
In oliebollen hoeft helemaal geen melk, doet de oliebollenkraam ook niet (ben alleen ooit bij een bakkerij oliebollen tegengekomen waar melk in zat).

Dat verschilt per kraam. Veel kramen gebruiken een complete oliebollenmix waar al melkpoeder in zit waardoor zij er alleen nog maar water aan toe hoeven te voegen.
Degene die hoger eindigen op de oliebollentest hebben meestal wel melk in hun recept (waardoor de bollen lekkerder smaken).


Dan heb ik geluk gehad tot nu toe. Ik vraag het altijd en ben in 33 jaar nog nooit een oliebollenkraam met melk tegengekomen... :D

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 11:32

Ja hoor, dat kan prima. Mijn moeder gebruikte altijd rijstemelk omdat die wat zoeter is.

De bollen worden mogelijk wel wat compacter.

Eet smakelijk en goede jaarwisseling!

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:09

Tink89 schreef:
Dan heb ik geluk gehad tot nu toe. Ik vraag het altijd en ben in 33 jaar nog nooit een oliebollenkraam met melk tegengekomen... :D

Nou ja.. dat weet je niet. Ze zeggen heel snel van dat ze geen melk gebruiken, maar in de meeste (alle?) kant-en-klaar-mixen zit nu eenmaal melkpoeder.

speurneusc

Berichten: 5387
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:15

is oliebollen van buffelmelk niet iets? zie www.destoerderij.nl buffelboerderij die buffels heeft voor melk en vlees en dit jaar weer oliebollen heeft.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:19

speurneusc schreef:
is oliebollen van buffelmelk niet iets? zie https://www.destoerderij.nl buffelboerderij die buffels heeft voor melk en vlees en dit jaar weer oliebollen heeft.


In melk van Buffels zit ook lactose dat zit namelijk in alle dierlijke melk. Voor lactosevrije oliebollen moet er plantaardige melk gebruikt worden.

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Re: oliebollen maken met amandelmelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:27

Wij maken ze ieder jaar zelf met sojamelk. Gaat prima. Dus amandelmelk zal vast ook wel goed gaan.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:28

Ik vind rijstmelk of havermelk, liefst met een aandeel kokosmelk erin, het fijnst om in recepten te verwerken.

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:30

Bij ons in de omgeving al heel veel plekken nagevraagd ivm koemelk en lactose allergie kind, maar veel gebruiken idd geen melk. Wel roomboter(dus zelfde probleem haha) wellicht dat daar wat verwarring van komt. Ik heb vorig jaar ook de Koopmans mix gebruikt maar oliebollen met water, vegan boter, amandelmelk/rijstmelk/kokosmelk ook geprobeerd en dat ging allemaal prima!
Fijne jaarwisseling!

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:33

Brainless schreef:
Tink89 schreef:
Dan heb ik geluk gehad tot nu toe. Ik vraag het altijd en ben in 33 jaar nog nooit een oliebollenkraam met melk tegengekomen... :D

Nou ja.. dat weet je niet. Ze zeggen heel snel van dat ze geen melk gebruiken, maar in de meeste (alle?) kant-en-klaar-mixen zit nu eenmaal melkpoeder.


Nou ja,... dat weet ik wel. Ik heb een allergie en word hartstikke beroerd van melk. Bovendien gebruiken de oliebollenkramen hier geen kant en klare mix. Dat vraag ik namelijk altijd als extra check. Overigens zit er in oliebollenbeslag in principe ook geen boter.

speurneusc

Berichten: 5387
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:49

dit verteld de stoerderij over de voordelen van buffelmelk: Buffelmelk heeft een unieke samenstelling in vergelijk met de andere melksoorten van koeien, geiten, schapen, paarden en kamelen. De melk van een waterbuffel is erg romig met een vetpercentage van 8 tot 10 procent. Koemelk bevat gemiddeld slechts 4,2 procent vet. Ook het eiwit en calciumgehalte is hoger bij buffelmelk. Buffelmelk is daarmee erg voedzame melk. Vanwege de hoge gehaltes vet en eiwit zijn de producten gemaakt van buffelmelk ook écht anders dan van de andere melksoorten. De meeste mensen met een koemelkallergie en/of lactose-intollerantie kunnen buffelmelk wél verdragen. Onze buffelmelk wordt verwerkt tot buffelmozzarella, yoghurt, roomijs en paneer. . Onze buffelmelk wordt verwerkt tot buffelmozzarella, yoghurt, roomijs en paneer.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:54

axel_1997 schreef:
Maar... probeer je nou gezonde oliebollen te maken?


... dat kan toch?

Midden in de winter vettig/olierijk voedsel is niets mis mee.

(Maar als aanvulling op een rijk, 21ste eeuws westers dieet kan het te veel van het goede zijn...)(En lang niet iedereen meer werkt op het land, en deze winter is het met de verwarming ietsje anders, maar vriezen dat het kraakt doet het ook niet.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-12-22 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:57

speurneusc schreef:
dit verteld de stoerderij over de voordelen van buffelmelk: Buffelmelk heeft een unieke samenstelling in vergelijk met de andere melksoorten van koeien, geiten, schapen, paarden en kamelen. De melk van een waterbuffel is erg romig met een vetpercentage van 8 tot 10 procent. Koemelk bevat gemiddeld slechts 4,2 procent vet. Ook het eiwit en calciumgehalte is hoger bij buffelmelk. Buffelmelk is daarmee erg voedzame melk. Vanwege de hoge gehaltes vet en eiwit zijn de producten gemaakt van buffelmelk ook écht anders dan van de andere melksoorten. De meeste mensen met een koemelkallergie en/of lactose-intollerantie kunnen buffelmelk wél verdragen. Onze buffelmelk wordt verwerkt tot buffelmozzarella, yoghurt, roomijs en paneer. . Onze buffelmelk wordt verwerkt tot buffelmozzarella, yoghurt, roomijs en paneer.



Ze schrijven alleen niks over het aandeel lactose in de melk en feit is dat er in alle dierlijke melk lactose zit. En mensen met een ernstige lactose intolerantie zullen daar gewoon op reageren. Het hoge aandeel vet en eiwit verandert daar niks aan.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 13:01

speurneusc schreef:
dit verteld de stoerderij over de voordelen van buffelmelk: Buffelmelk heeft een unieke samenstelling in vergelijk met de andere melksoorten van koeien, geiten, schapen, paarden en kamelen. De melk van een waterbuffel is erg romig met een vetpercentage van 8 tot 10 procent. Koemelk bevat gemiddeld slechts 4,2 procent vet. Ook het eiwit en calciumgehalte is hoger bij buffelmelk. Buffelmelk is daarmee erg voedzame melk. Vanwege de hoge gehaltes vet en eiwit zijn de producten gemaakt van buffelmelk ook écht anders dan van de andere melksoorten. De meeste mensen met een koemelkallergie en/of lactose-intollerantie kunnen buffelmelk wél verdragen. Onze buffelmelk wordt verwerkt tot buffelmozzarella, yoghurt, roomijs en paneer. . Onze buffelmelk wordt verwerkt tot buffelmozzarella, yoghurt, roomijs en paneer.



Buffelmelk bevat lactose. Ik denk dat je en/of de site waar je dit vanaf hebt lactoseintolerantie verwart met koemelkeiwitallergie, dat is wat anders.
Iemand met echt een lactoseintolerantie kan ook geen buffelmelk of bv buffelmozzarella gebruiken. Iemand met alleen een koemelk(dus eiwit-)allergie wel.

speurneusc

Berichten: 5387
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 13:16

zou gewoon wat oliebollen maken met amandelmelk en kijken of het lukt/smaakt dan weet je het zeker

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18142
Geregistreerd: 24-08-02

Re: oliebollen maken met amandelmelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 16:50

Ik laat het jullie weten :j.