Wat is nou typisch hollands eten (lekkernijen??)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Technoboy

Berichten: 423
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 20:52

engelse drop

Lips are sealed

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 20:57

kaneelstokjes zijn idd erg nederlands Lachen

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:53

Shiloh"]
Bedoel je daarmee dat stroopwafels wel of niet bekend zijn in amerika? Tuurlijk zal ze het leuk vinden, dat geloof ik ook wel. Het idee was vooral, om haar kennis te laten maken met wat typisch nederlandse dingen die het buitenland dus niet kent... maar in en uitvoer rechte van voedsel heb ik inderdaad niet aan gedacht Verward dan zal schrobbelair ook wel nie zomeer verzonden mogen worden denk ik Verward uuuuhms.. wie kan mij vertellen wat wel en wat niet mag?
[/quote]
Stroopwafels en stroopkoeken zijn hier niet bekend. Lachen De precieze in- en uitvoer rechten weet ik niet, maar vleeswaren mogen dus alleen in blik verstuurd worden (tenminste dat was zo 6 maanden geleden). Misschien dat de PTT je meer kan vertellen. Wat is schrobbelaar eigenlijk? Vis? Blond

[quote="Botervlieg schreef:
Gestampte muisjes, Poffertjespan met pak poffertjesmix, Zuurstok/kaneelstok?, Anijsblokjes, Taai-taai / ander sinterklaassnoep / chocoladeletter, Ontbijtkoek, Ouderwets NL snoep, zoals ulevellen en duimdrop, Schuimblokken, matjes, Blikje Droste cacao, Heidehoning, Honingdrop, Zoethout?, Moccaboontjes (chocola), Chocotoff, pindarotsjes, hazelnootballen, Pennywafels, Negerzoenen, Spekkies?, Ranja ... Schift jij weer even, Guinevere?

Nou ik zal het proberen ... Bloos

Gestampte muisjes heb je hier niet. Ook geen poffertjes, maar een pan wordt denk ik erg duur om te sturen (formaat en gewicht). Je kan haar altijd poffertjes mix sturen en dan kan ze het in een gewone pan uitproberen. Poffertjes pannen kan je namelijk wel online krijgen (via Nederlandse import sites).

Zuurstokken heb je hier in overvloed. Ik heb wel kaneelstokken gezien, maar er eigenlijk nooit op gelet of het kaneelstokken waren, of zuurstokken met kaneel smaak.

Ik denk niet dat je hier anijsblokken kan krijgen, ze staan namelijk ook in de catalogus die ik net van een Nederlands import bedrijf heb gekregen.

Sinterklaas snoep is een super idee! OK dan! Ik zag toevallig iets in de winkel waar pfeffernussen (ofzoiets) op stond, maar dat waren gigantische witte bollen. Verward Pepernoten en kruidnoten worden hier niet verkocht, evenals chocolade letters. Ook taai taai kan je hier niet krijgen. Speculaas weet ik niet zeker.

Ook ontbijtkoek kan je hier niet krijgen. Net zo als eetbaar brood, maar dat zou helemaal beschimmeld zijn tegen de tijd dat het daar aankomt ... afgezien van het feit dat brood hier heel weinig gegeten wordt.

Duimdrop, honingdrop, etc. is hier niet verkrijgbaar. Ook geen nonnetjes helaas.

De rest weet ik zo helaas niet. Ik zal er op letten de volgende keer dat ik naar de supermarkt ga en hopelijk krijg ik van BV een uitleg over sommige dingen. Bloos

Citaat:
stroopsoldaatjes
Leuk idee! Ouderwets, Nederlands en hier totaal onbekend.

Citaat:
Ik heb eens gehoord dat de echte Hollandse kroket in Amerika moeilijk te vinden is, en als ze er al te vinden is ze niet echt eetbaar is...
Maar om die dingen 'vers en lekker' daar te krijgen...
Sterker nog, Hollandse kroket is hier niet verkrijgbaar. Ik heb er met verschillende import bedrijven over gesproken, maar het mag gewoon niet meer. Er is blijkbaar wel een Canadees bedrijf dat op Hollandse wijze kroketten maakt, dus ik laat daar binnenkort maar een aantal van importeren ... ik ben benieuwd. Haha!

Shiloh

Berichten: 19792
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 23:03

schrobbelaar is drank.. tilburgse drank wel te verstaan.... weet dus neit zeker of dat mag... stroopsoldaatjes zijn idd erg leuk... uhms... nuttig topic.. dit word vast een leuk pakket

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 02:18

Volgend tjek-rijtje voor Guinevere Haha! :

Toverballen
Kauwgomballen
Wijnballen
Dropballen
boterbabbelaars
Salmiakkogels
Zwart-witjes
Zoute griotten
Autodrop
tum-tum
Chocotoff
droptoffees
Van Melle fruittoffe
caramels
zwart-witpoeder
schuimpjes / bananenschuim

chocolade batons (van de banketbakker) (gebakken schuim; eiwit)
chocoladetruffels

frou-frou (koekjes)
café noir (koekjes)
pindakoekjes
krakelingen
bitterkoekjes
lange vingers
theebeschuitjes (kaneelbeschuit)
dennenkoeken
cocosmakronen
jodenkoeken

Moderne poffertjespannen zijn volgens mij van aluminium met
tefal bekleding, dus veel lichter dan de ouderwetse gietijzeren
poffertjesplaat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 02:31

Haagse Hopjes
Jan Hagel
Kaneelkussentjes
Kletsmajoors
Kletskoppen
Bastogne
Cocosbrood
Speculaas
Tulband

Beschuit

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 02:42

Shiloh schreef:
schrobbelaar is drank.. tilburgse drank wel te verstaan.... weet dus neit zeker of dat mag... stroopsoldaatjes zijn idd erg leuk... uhms... nuttig topic.. dit word vast een leuk pakket

Ahh okay, volgens mijn vriendin mag drank niet, maar ze weet het niet zeker.

Nog even een correctie: pickwick is hier niet verkrijgbaar. We hebben in de keuken een aantal theezakjes liggen, maar die had mijn vriendin meegenomen uit Nederland. Bloos Lipton beheerst hier de markt.

Ik ben vandaag ook nog naar de supermarkt geweest, maar had er niet aangedacht even alles op te schrijven, maar goed, hier alvast waar ik wel naar gezocht/gevraagd heb.

Negerzoenen zijn hier niet bekend. Moccaboontjes wel, evenals in chocola gedoopte rozijnen. Zure matjes (en slierten) kan je hier ook kopen, drop matjes (zoals bijna alle drop producten) niet.

Wat ulevellen zijn snap ik nog steeds niet helemaal, maar ik geloof niet dat het hier verkocht worden (boterbabbelaars overigens wel).

Spekjes worden hier niet verkocht, maar marshmellows natuurlijk wel. Schuimblokken kan je hier niet krijgen, maar meringue schuimpjes (van die dingen die je in de kerstboom kan doen) wel.

Ranja (dat is toch een soort "zachte" sinas zonder prik?) is hier sinds kort ook verkrijgbaar, maar alleen als fountaindrink. Als het een succes is, komt het ook in de winkels.

De rest komt hopelijk later. Lachen

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 02:50

Ranja is limonadesiroop. Daar moet nog water bij.

Roosvicee? Haha!

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 03:07

Botervlieg schreef:
Volgend tjek-rijtje voor Guinevere Haha!

tjek-rijtje of trek-rijtje? Tong uitsteken Vork

Boterbabbelaars en kauwgomballen (alle soorten en maten) zijn hier overal verkrijgbaar. Caramel is hier wel te krijgen, maar vaak is het harde caramel ... zachte caramel van Honka (als het zo heet) zie je hier niet vaak. Maar ze verkopen wel pure caramel van Nestle ... dat is echt heerlijk! Vork

Dropballen, griotten, droptoffees, cafe noir, beschuit, jode koeken, en babanenschuimpjes worden hier niet verkocht.

De rest zal ik even navragen, maar ik denk dat het meeste hier niet verkrijgbaar is. Het is sowieso moeilijk voor mij om te zeggen wat hier (kwa koek en snoep) verkocht wordt, omdat alles hier anders heet en ik hier nog niet zo lang ben. Ik ben nu al maanden bezig met uitproberen. Haha!

Citaat:
chocolade batons (van de banketbakker)
Ik kan me niet voorstellen dat de duane dit toestaat/dat dit nog eetbaar is bij ontvangst.

Citaat:
Moderne poffertjespannen zijn volgens mij van aluminium met
tefal bekleding, dus veel lichter dan de ouderwetse gietijzeren
poffertjesplaat.

Dat is waar, maar ik denk dat het nog steeds best zwaar is (en groot).

Hopjes en bastogne kan je hier niet krijgen ... goed idee! Beschuit ook niet, maar dan moet je er wel even een paar receptjes voor geven, want anders weet ze vast niet wat ze er mee moet.

Of je hier tulband, kaneelkussentjes of speculaas kan krijgen weet ik niet zeker. Ik zal er op letten.

Wat Jan Hagel is weet ik niet en bij kletsmajoor, kletskoppen en cocusbrood heb ik ook geen duidelijk idee.

Citaat:
Ranja is limonadesiroop. Daar moet nog water bij.
Maar het is heeft een sinaasappel smaak, toch?

Ik snap echt niet hoe het kan dat ik bij veel van die typisch Hollandse dingen echt geen idee heb wat het is. Blond

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 03:25

Guinevere schreef:


Citaat:
chocolade batons (van de banketbakker)
Ik kan me niet voorstellen dat de duane dit toestaat/dat dit nog eetbaar is bij ontvangst.


Huh? Verward
Is ca. hetzelfde als de meringues die 'jullie' in de kerstboom hangen.

Citaat:
Moderne poffertjespannen zijn volgens mij van aluminium met
tefal bekleding, dus veel lichter dan de ouderwetse gietijzeren
poffertjesplaat.


Citaat:
Dat is waar, maar ik denk dat het nog steeds best zwaar is (en groot).


Misschien kan de steel eraf?

Is trouwens voor jou misschien ook een idee: 'poffertjesparty' voor
je new family and/or friends?

Citaat:
Wat Jan Hagel is weet ik niet en bij kletsmajoor, kletskoppen en cocusbrood heb ik ook geen duidelijk idee.


Janhagel zijn volgens mij koekjes met van die grove suikerdingetjes erop.
(Boterbiesjes zijn ook typisch Hollands).
Een kletsmajoor ken ik alleen als veelprater (ouweh**r Haha! ),
kletskoppen zijn van die heel platte/dunne koekjes van vnl. suiker en
boter.
Cocosbrood: witte en roze plakjes die je op je boterham eet.

Citaat:
Ranja is limonadesiroop. Daar moet nog water bij.


Citaat:
Maar het is heeft een sinaasappel smaak, toch?


Yep.

Citaat:
Ik snap echt niet hoe het kan dat ik bij veel van die typisch Hollandse dingen echt geen idee heb wat het is. Blond


Fluthollander? Haha!

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 03:53

Botervlieg schreef:
Huh? Verward Is ca. hetzelfde als de meringues die 'jullie' in de kerstboom hangen.
Ah, dat zal ik dan wel verkeerd begrepen hebben. Ik dacht dat het een soort gebak was met slagroom erin (vanwege de banketbakker).

Citaat:
Is trouwens voor jou misschien ook een idee: 'poffertjesparty' voor
je new family and/or friends?

Haha ze zien me aankomen! Haha! Nee, dat zie ik niet gebeuren, maar ik ben wel nog steeds op zoek naar een gourmet stel dat ik op het Amerikaanse lichtnet kan aansluiten.

Bedankt voor de koekjes uitleg! Ik zal er naar op zoek gaan. Lachen

Citaat:
Cocosbrood: witte en roze plakjes die je op je boterham eet.
Oh getsie Tong uitsteken

Citaat:
Ik snap echt niet hoe het kan dat ik bij veel van die typisch Hollandse dingen echt geen idee heb wat het is. Blond
Citaat:
Fluthollander? Haha!


Nou zeg, dat is toch niet LieV (bb) om te zeggen. Knipoog .. ben bang dat het alleen wel klopt.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 04:03

Bv"]
Is trouwens voor jou misschien ook een idee: 'poffertjesparty' voor
je new family and/or friends?
[/quote]

[quote="Guinevere schreef:
Haha ze zien me aankomen! Haha!


Wat is mis met poffertjes? Verward

Citaat:
Nee, dat zie ik niet gebeuren, maar ik ben wel nog steeds op zoek naar een gourmet stel dat ik op het Amerikaanse lichtnet kan aansluiten.


Daar heb je toch van die internationale (tussen)stekkers voor?
In ieder geval te koop bij ANWB-winkels.



Citaat:
Cocosbrood: witte en roze plakjes die je op je boterham eet.


Citaat:
Oh getsie Tong uitsteken


Het gaat niet om wat wij lekker vinden, Guinevere... Tong uitsteken Haha!

Citaat:
Ik snap echt niet hoe het kan dat ik bij veel van die typisch Hollandse dingen echt geen idee heb wat het is. Blond
Citaat:
Fluthollander? Haha!



Citaat:
Nou zeg, dat is toch niet LieV (bb) om te zeggen. Knipoog .. ben bang dat het alleen wel klopt.


Ach, je weet wie het zegt..., toch? Schijnheilig

Ach gut dikke Lovers knuvvel! Haha!

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 04:17

Niks mis met poffertjes, maar ik zie het gewoon niet helemaal samengaan. Mijn 'nieuwe' familie is Russisch/Italiaans en ze eten echt de meest vreemde dingen. Ze zijn al wat ouder en niet bepaald happig op het eten van dingen die ze niet kennen, etc. dus ik hou het op vertrouwde gerechten tot ze een definitief oordeel over me geveld hebben. Tong uitsteken

Citaat:
Daar heb je toch van die internationale (tussen)stekkers voor?
In ieder geval te koop bij ANWB-winkels.
Ja, dat dacht ik ook. Totdat mijn batterijen oplader ondanks tussenstekker het loodje heeft gelegd. Boos! Nou was het maar een redelijk goedkope oplader, maar een goed gourmet stel is vaak nog best prijzig.

Citaat:
Oh getsie Tong uitsteken
Citaat:
Het gaat niet om wat wij lekker vinden, Guinevere... Tong uitsteken Haha!
Dat is waar, maar dat wil nog niet zeggen dat ik niet probeer mijn medemens te beschermen. Knipoog

Citaat:
Ach, je weet wie het zegt..., toch? Schijnheilig

Ja hoor Lovers en als het waar is kan ik er eigenlijk weinig van zeggen, of niet?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 09:28

Op een tube Zaanse Mayonaise staan Noordhollandse huisjes + molen.
En op het etiket van potje Marne Groninger mosterd de Martinitoren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37306
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:09

Een blik erwten of bruine bonen soep. Heel nederlands. Zure haring in pot (rolmopsen) en mosselen in pot.

Zoute haring ook maar die is zo lastig te versturen. in Amsterdam zit een restaurant wat typisch nederlands eten serveert voor de touristen, hutspot en zuurkool en haring enzo.

paultje3181
Berichten: 51
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:06

Klompen, oh nee... Das niet te eten. Sorry Gridje! Hero fruitontbijt is Nederlands Tong uitsteken

Shiloh

Berichten: 19792
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 17:09

paultje3181 schreef:
Klompen, oh nee... Das niet te eten. Sorry Gridje! Hero fruitontbijt is Nederlands Tong uitsteken


*zucht* weet je wat paul.. ga jij maar weer lekker dvd'tjes fikken Knipoog ... daar ben je toch beter in!

paultje3181
Berichten: 51
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:10

Niet aardig hoor!!!! Dacht dat jij LOTR 3 nog wilde Knipoog
En om niet te slowchatten... Mayonaise bij de friet. Schijnen ze in USA ook niet te doen Tong uitsteken

Shiloh

Berichten: 19792
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 17:13

paultje3181 schreef:
Niet aardig hoor!!!! Dacht dat jij LOTR 3 nog wilde Knipoog
En om niet te slowchatten... Mayonaise bij de friet. Schijnen ze in USA ook niet te doen Tong uitsteken


[offtopic: wil ik ook Schijnheilig zal je niet meer doen plagen Schijnheilig ]

maar bedankt allemaal voor die ideëen dit word vast een superpakket voor haar....

ow ja tuurlijk, gewoon lekker hollandse mayo, in amerika hebben ze toch alleen van die amerikaanse? guinevere?

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 02:20

Amerikaanse mayo is inderdaad anders ... misschien omdat het eigenlijk alleen in de bereiding van sausjes, salades, etc. gebruikt wordt en niet voor bij de friet. Zaanse kan je hier niet krijgen.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 02:24

Nog twee bedacht (koek):

Bokkepootjes
Mergpijpjes

Oja, en banketstaaf (niet de boktcensuurversie Haha! )
en kerstbrood (eigenlijk Duits) en paasbrood.

De (room)fondant die we hier met Klaas en kerst eten, kennen ze
die in de VS ook?
En marsepein?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 02:32

Guinevere schreef:
Amerikaanse mayo is inderdaad anders ... misschien omdat het eigenlijk alleen in de bereiding van sausjes, salades, etc. gebruikt wordt en niet voor bij de friet. Zaanse kan je hier niet krijgen.


Ben eigenlijk wel benieuwd hoe Amerikaanse mayo dan is?

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 02:43

Hmm moeilijk om dat in woorden te moeten omschrijven ... iets zuurder (niet zo vies als het klinkt) en minder vol/romig.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 02:47

Volgens mij zag ik laatst nog ergens marsepein, maar het kan zijn dat het iets anders was (zag het in de schappen). Kerst- en paasbrood heb ik hier nog nooit gezien, maar ik ben hier nog nooit tijdens Pasen geweest en heb met Kerst nooit zo opgelet ... ik kan me niet voorstellen dat het hier verkocht wordt.

De fondant en koekjes ken ik natuurlijk weer niet. Bloos Maar ga er maar vanuit dat de koekjes afdeling van supermarkten hier veel minder divers is dan in Nederland (vooral veel chocolate chip cookies Vork).

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 03:16

Maken ze de mayo soms met citroensap? En doen ze er geen mosterd (en suiker) in?

Bokkepootjes: twee langwerpige stukjes gebakken schuim (zoals meringues)
op elkaar met iets crèmevulling ertussen en amandelschaafsel erop
en dan beide uiteinden in pure chocola gedoopt.

Mergpijpjes: langwerpige vochtige cakejes met dun laagje marsepein
eromheen en ook aan weerszijden in pure chocola gedoopt.

Fondant met Klaas in hartvorm en met kerst als rondjes (wit, chocola
of mocca) of kerstkransjes.
Wordt thuis vaak met kinderen gemaakt, omdat het zo gemakkelijk is
en leuk om te doen: veel (basterd)suiker met een beetje water in een
pannetje smelten en dan in metalen vormen gieten. Wordt bij afkoelen
hard. Voor de smaak doe je in het pannetje cacao of nepcafé erbij.

In de koeksfeer nog: kano's
Even uitleggen voor Guinevere Tong uitsteken : dat is hetzelfde als gevulde koek,
maar dan klein, afgerond langwerpig.

Owja, en krentenbollen (mueslibollen) en oliebollen nog? Lachen
En Zeeuwse bolussen?