Het grote Kamado topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
idylle
Berichten: 5806
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 16:22

Ik heb gisteren mijn eerste kamado besteld. Na wat speurwerk ben ik uitgekomen op de Grill Guru. Ik wilde eerst een compact nemen, maar al snel bleek dat je voor hitteverdeling beter de large kon hebben. Dus de Large is besteld , samen met wat kleine toebehoren. Ik hoop hem maandag binnen te krijgen. Het leek me leuk om hier ervaringen en recepten enzo te delen.

Lizz

Berichten: 8894
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 17:08

Daar ga je veel plezier van hebben, zeker de grotere maat.
Wij hebben gisteren buikspek van de kamado op.

Oja tip, bij de ah hebben ze nu een pizzasteen te koop. Echt een koopje, 8 euro en geen messenzegels nodig.
(Oh bokt upload doet het niet, dus even de link en helemaal naar beneden scrollen)
https://www.ah.nl/acties/messen-sparen/ ... e9e1dcfa44

idylle
Berichten: 5806
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 18:24

Ohh ik heb meteen een pizza steen meebesteld :Y) maar bedankt voor het meedenken!
Ik wil nog wel een thermometer, ik denk eerst een kern thermometer. Iemand daar tips voor?

Lizz

Berichten: 8894
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 20:00

Wij hebben ook de originele en nog een extra pizzasteen. Maar heb die van de ah ook inmiddels, kon hem voor dat geld niet laten liggen. Heb namelijk ook weleens een steen laten omvallen en tja dan is die kapot :=

Wij hebben verschillende thermometers gehad. Draadloos en met draad. Die van de ikea is om te beginnen (met draad) ideaal.
https://www.ikea.com/nl/nl/p/fantast-ba ... -20103016/

En pannendeksel houder van de ikea is ideaal voor spareribs. We hebben een echte sparerib houder, maar pakken altijd die van de ikea.
https://www.ikea.com/nl/nl/p/variera-de ... -70154800/

idylle
Berichten: 5806
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 21:27

Oh wat slim die pannendeksel houder!

Ik heb zitten googlen en begreep dat met draad minder geschikt is als je alleen de kerntemperatuur wilt meten, omdat die over de hele pin de temperatuur meet ipv alleen de eerste centimeter van de pin. Maar heb totaal geen ervaring, dus geen idee of dat klopt.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:33

(Ook) bij AH zag ik vandaag een stelling staan met diverse goed uitziende BBQ atributen. Waaronder een thermometer.

Misschien heeft jouw AH deze artikelen ook en is het iets voor je :)

idylle
Berichten: 5806
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 17:52

Oeh, ga ik zo nog even kijken. Bedankt voor de tip!

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 18:07

Hier ook een bbq. Een primo grill large.
Mijn man was er bloedfanatiek mee, had een IG pagina (@barbecuemeneer) en minimaal 2x per week ging hij aan.
Helaas is mijn man afgelopen kerst plots overleden en ben ik nog aan het uitvogelen hoe ik hem het beste kan aansteken ed. Ik heb ook niet zo'n passie als hij.
Maar recent een weber workshop gedaan (heb ook een weber) En in juli ga ik een masterclass kamado doen in de hoop er ook goed mee uit de voeten te kunnen.

idylle
Berichten: 5806
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 18:10

secricible schreef:
Hier ook een bbq. Een primo grill large.
Mijn man was er bloedfanatiek mee, had een IG pagina (@barbecuemeneer) en minimaal 2x per week ging hij aan.
Helaas is mijn man afgelopen kerst plots overleden en ben ik nog aan het uitvogelen hoe ik hem het beste kan aansteken ed. Ik heb ook niet zo'n passie als hij.
Maar recent een weber workshop gedaan (heb ook een weber) En in juli ga ik een masterclass kamado doen in de hoop er ook goed mee uit de voeten te kunnen.


Oh wat rot dat je man onverwacht is overleden -O-

Wel leuk dat je een workshop gaat doen :j
Ik heb gisteren heel veel filmpjes zitten kijken, waaronder van bbqexperience. Daar vertelde ze mooi en makkelijk hoe je de temperatuur kan regelen. Wellicht heb je daar ook wat aan.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 18:23

hoe hebben jullie die pizzasteen besteld? Ik zie online alleen een steen van 14,99?

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 18:36

Ik lees mee. Ik wil m'n man heel graag een Kamado cadeau geven (oké toegegeven, ik wil gewoon een mooie buitenkeuken), maar ben ook een beetje een noob. :')

idylle
Berichten: 5806
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 20:12

Leuk!
Ik heb net houtskool gehaald. Volgens de app van post NL moet ik hem morgen binnen krijgen, alleen staat hij nog niet als aangemeld verwerkt, dus betwijfel of het morgen wordt... Maar mocht hij morgen nou toch nog komen, dan kan ik zo dag iig aan de gang. Ik heb buikspek, rub, houtskool, aanmaakwokkels en een thermometer gekocht.

Lizz

Berichten: 8894
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:19

secricible schreef:
Hier ook een bbq. Een primo grill large.
Mijn man was er bloedfanatiek mee, had een IG pagina (@barbecuemeneer) en minimaal 2x per week ging hij aan.
Helaas is mijn man afgelopen kerst plots overleden en ben ik nog aan het uitvogelen hoe ik hem het beste kan aansteken ed. Ik heb ook niet zo'n passie als hij.
Maar recent een weber workshop gedaan (heb ook een weber) En in juli ga ik een masterclass kamado doen in de hoop er ook goed mee uit de voeten te kunnen.

Oh wat heftig zeg!
Even zijn insta bekeken en wat een lekkere dingen maakte hij.
Bij ons gaat de primo ook makkelijk tweemaal per week aan. We maken er ook gewoon pasta op, hamburgers of pulled chicken in tomaten saus. Vrij simpele maar lekkere gerechten.

@kinke hoe bedoel je? Die van de appie, die heb ik de winkel gehaald. Verder zijn pizzastenen in verschillende grootte en dikte, maar ook in verschillende prijscategorieën.

@shea, wij zijn jaren geleden begonnen met een kleine kamado, gewoon eentje van de action. Om te beginnen en uit te proberen of het wat voor ons was, was het perfect. Die doet het trouwens nog steeds, maar gaat alleen aan als we veel moeten (af)grillen.
Hierna is een grote gekomen.

@idylle, moet helemaal goed komen.
Hopelijk komt alles binnen morgen.

idylle
Berichten: 5806
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 21:39

Ik heb nu buikspek liggen, maar aangezien ik echt 0,0 ervaring heb, kunnen jullie misschien mijn vraag beantwoorden. Marineren jullie buikspek of doe je er een dryrub op? En wat is het verschil tussen beiden (o.a. kwa smaak en werking)?

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 22:01

Buikspek doe ik het liefst in de rub.
Bij een marinade zitten vaak zuren die het vlees al wat mee afbreken, dat kan alles malser maken. Met een dry rub heb je dus meer bite.
Daarnaast trek pt de dry rub wat vocht uit het vlees wat een soort korst geeft. Zeker als er dan suiker in je rub zit krijg je een mooie gekaramelliseerde korst.

lenaa_tje

Berichten: 10345
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 22:26

Ik volg even mee. Ik wil ook graag een kamado bbq. Maar zit een beetje in dubio wat je dan koopt.
M’n vader heeft een big green egg maar dat is echt wel een enorme uitgave.

idylle
Berichten: 5806
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 04:17

lenaa_tje schreef:
Ik volg even mee. Ik wil ook graag een kamado bbq. Maar zit een beetje in dubio wat je dan koopt.
M’n vader heeft een big green egg maar dat is echt wel een enorme uitgave.


Ik heb de grill guru gekocht. Dit merk wordt over het algemeen aangeraden door mensen op diverse kamado fb pagina's. Daarom was mijn keuze de grill guru.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:13

Het maakt niet zo heel veel verschil. BGE vind ik een beetje gehyped en daardoor erg prijzig.
Wij hebben destijds de primo gekozen vanwege de vorm. Voordeel is dat je zonder plate setter toch makkelijk een direct en een indirect vlak hebt dat ook beide een beetje formaat heeft. Maar dat is echt puur wat je wil.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:42

Ik twijfel al erg lang over de aanschaf van een Kamado .

Nu zag ik deze op bol.com
https://www.bol.com/nl/nl/p/blumill-kam ... 077000667/

Is dit wel groot genoeg voor 2 personen?
Ook om eens een pizza erop te verwarmen etc.
Mijn man lust graag een stukje vlees en ik zelf ook wel :P

Iemand toevallig ervaring met deze Kamado? Qua prijs is deze erg gunstig.


Zijn er meer mensen die speciaal voor de houtskool versie zijn gegaan?

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:53

Een kamado is altijd een houtskool bbq. Briketten in een kamado heeft geen toegevoegde waarde.
En dit is een erg kleintje. Dan zul je nog een hittereflector moeten vinden (bijv een klein gietijzeren pannetje oid) om hem indirect te gebruiken want die zit hier niet bij. Anders kan je hem alleen gebruiken voor directe warmte en kun je net zo goed een normale bbq kopen. Een pizza gaat je niet lukken zonder reflector, ik denk dat dat sowieso erg lastig wordt. De kleinste pizzasteen die ik kan vinden is 25cm en dan denk ik dat je niet genoeg ruimte rondom houdt voor de luchtcirculatie waardoor je nooit de goede temperatuur voor een pizzasteen krijgt.

Lizz

Berichten: 8894
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:06

idylle schreef:
lenaa_tje schreef:
Ik volg even mee. Ik wil ook graag een kamado bbq. Maar zit een beetje in dubio wat je dan koopt.
M’n vader heeft een big green egg maar dat is echt wel een enorme uitgave.


Ik heb de grill guru gekocht. Dit merk wordt over het algemeen aangeraden door mensen op diverse kamado fb pagina's. Daarom was mijn keuze de grill guru.


Zo eentje kwam ik laatst tegen bij de ah.
https://bbqdeals.ah.nl/bbqdeals/108/gri ... al/144331/

Best een goede deal denk ik. Al ken ik het merk niet, als in geen ervaring mee.

Edit: hornbach zelfde prijs, misschien is dit wel de normale prijs.

lenaa_tje

Berichten: 10345
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:07

secricible schreef:
Het maakt niet zo heel veel verschil. BGE vind ik een beetje gehyped en daardoor erg prijzig.
Wij hebben destijds de primo gekozen vanwege de vorm. Voordeel is dat je zonder plate setter toch makkelijk een direct en een indirect vlak hebt dat ook beide een beetje formaat heeft. Maar dat is echt puur wat je wil.

Dat vind ik ook maar je houdt toch vast aan wat je kent :+
Primo was voor hem toen geen optie ivm. Leverbaarheid hier in de regio (dealers) maar bge en primo schelen elkaar ook niet zo in prijs volgens mij? Destijds niet ingeval.
Vind ik ingeval inderdaad ook een mooie bbq.

Guru ga ik is naar kijken die staan hier ook bij de groothandel

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:13

secricible schreef:
Een kamado *knip* nooit de goede temperatuur voor een pizzasteen krijgt.


Ok bedankt,dan sla ik deze over.

Dat wordt dus kijken voor een iets grotere. :)

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Het grote Kamado topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:26

wij hebben hem via kamadogrills.nl
Zijn er heel tevreden over

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:37

lenaa_tje schreef:
secricible schreef:
Het maakt niet zo heel veel verschil. BGE vind ik een beetje gehyped en daardoor erg prijzig.
Wij hebben destijds de primo gekozen vanwege de vorm. Voordeel is dat je zonder plate setter toch makkelijk een direct en een indirect vlak hebt dat ook beide een beetje formaat heeft. Maar dat is echt puur wat je wil.

Dat vind ik ook maar je houdt toch vast aan wat je kent :+
Primo was voor hem toen geen optie ivm. Leverbaarheid hier in de regio (dealers) maar bge en primo schelen elkaar ook niet zo in prijs volgens mij? Destijds niet ingeval.
Vind ik ingeval inderdaad ook een mooie bbq.

Guru ga ik is naar kijken die staan hier ook bij de groothandel


Ondertussen wel ja, toen wij hem kochten (4 of 5 jaar terug) viel het nog mee. Toen had je vooral BGE en Primo. Maar voor ons gaf de ovale vorm die uniek is bij primo wel de doorslag, die heb je niet bij andere merken en vind ik echt heel fijn.