Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 19:44

Ik eet al een jaar of 2 zoveel mogelijk plantaardig en voel me topfit.
Moet wel zeggen dat ik biologische eieren eet en 1x per week vis.
Misschien heb je alleen maar dingen weg gelaten zonder ze te vervangen door een ander voedingsmiddel met dezelfde waardes?
Of moet je vitamine B12 bijslikken?

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:18

Annetje schreef:
Ik ben nog bij een diëtist geweest. Vanwege mijn longcovid heb ik bloed laten testen en alles was goed.

Hoe komt het dat je tekorten hebt? Wat eet je op een normale dag? Wat voor tekorten heb je?


Ik weet niet waardoor ik een tekort heb. Ik had vitamine D tekort B 12 bleek wel goed te zijn volgens de huisarts. Ik weet wel meer vervangers moet eten.

Ik eet nog te weinig peulvruchten en plantaardige melk. Ik heb gelukkig volgende week een afspraak met een diëtist.


ClauH schreef:
Ik eet al een jaar of 2 zoveel mogelijk plantaardig en voel me topfit.
Moet wel zeggen dat ik biologische eieren eet en 1x per week vis.
Misschien heb je alleen maar dingen weg gelaten zonder ze te vervangen door een ander voedingsmiddel met dezelfde waardes?
Of moet je vitamine B12 bijslikken?


Ah goed om te horen dat geeft hoop!

Ik eet echt 1x per maand een beetje zalm, maar niet genoeg. Ik lust geen eieren en melk dus ik denk dat ik daar veel in tekort kom. Ik probeer wel veel noten te eten en plantaardige zuivel vervangers, maar ik las gister dat daar ook niet altijd genoeg in zit. Ik bleek een enorm tekort aan vitamine D te hebben. En nu twijfel ik ook aan de B12, calcium en ijzer. B12 was volgens de huisarts in de orde de andere twee zijn niet geprikt. Helaas wil de huisarts geen verder onderzoek doen terwijl ik nu al meer dan een maand echt goed ziek ben.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:35

Vitamine D haal je volgens mij niet uit je voeding. Ik slik dat sinds mijn longcovid zelf gewoon bij.
Plantaardige melken bevatten volgens mij niet altijd heel veel voedingsstoffen en de vleesvervangers die je kant en klaar in de winkel koopt, zijn ook niet zaligmakend. Ijzer zou je ook bij kunnen slikken en kijken of dat effect heeft.

Ik ben echt wel benieuwd wat je ongeveer eet mijn dag probeer ik altijd zo te hebben:

Ontbijt: iets van kwark of melk met havermout en fruit. (Eiwitten en fruit) vaak ook zonnebloempitten en lijnzaad

Middag: iets met eiwitten/bonen. Dus een salade, een soepje enz. Samen met groente

Avond: koolhydraten (aardappels, rijst) met veel groente (minstens 250gram) en iets wat telt als vleesvervanger.

In de avond eet ik nog eens een bak met fruit. Tussendoor eet ik soms nog een rijstwafel met pindakaas of een stukje chocolade ofzo.


Ik slik bij:
B12 elke dag
Omega3 elke dag sinds kort
Vitamine d om de dag
Ijzer om de dag

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:46

Annetje schreef:
Vitamine D haal je volgens mij niet uit je voeding. Ik slik dat sinds mijn longcovid zelf gewoon bij.
Plantaardige melk bevat niet heel veel voedingsstoffen en de vleesvervangers die je kent en klaar in de winkel koopt, zijn ook niet zaligmakend. Ijzer zou je ook bij kunnen slakken en kijken of dat effect heeft.

Ik ben echt wel benieuwd wat je ongeveer eet mijn dag probeer ik altijd zo te hebben:

Ontbijt: iets van kwark of melk met havermout en fruit. (Eiwitten en fruit) vaak ook zonnebloempitten en lijnzaad

Middag: iets met eiwitten/bonen. Dus een salade, een soepje enz. Samen met groente

Avond: koolhydraten (aardappels, rijst) met veel groente (minstens 250gram) en iets wat telt als vleesvervanger.

In de avond eet ik nog eens een bak met fruit. Tussendoor eet ik soms nog een rijstwafel met pindakaas of een stukje chocolade ofzo.


Oh dat is inderdaad zeer gevarieerd. Ik kom daar niet bij in de buurt.

Ik eet sochtends plantaardige yoghurt met amandelen en havermout, een smoothie met een banaan, plantaardige melk en ook nog een beetje havermout

smiddags eet ik twee krackers met 100 % pindakaas en een appel of peer of ander stuk fruit, een stuk komkommer en soms nog een handje noten.

Savonds eet ik heel wisselend maar vrijwel altijd plantaardig op een keertje gesmolten kaas na. Bijvoorbeeld pasta alfredo met verse pasta, plantaardige mozarella, plantaardige kruidenkaas, paprika en erwtjes met plantaardige kipstuckjes.

Dus ik denk wel dat ik het een en ander tekort kom.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:11

Ik denk idd dat je te eenzijdig eet. Crackers zou ik vervangen door een salade of brood en je beleg meer variëren.
En ook in de avond vind ik het weinig goede voeders zeg maar.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:19

poes schreef:
Ik denk idd dat je te eenzijdig eet. Crackers zou ik vervangen door een salade of brood en je beleg meer variëren.
En ook in de avond vind ik het weinig goede voeders zeg maar.


Thanks! ik houd sowieso op dit moment een eetdagboek bij die ik meeneem naar de diëtist. Ik hoop dat zij mij ook van advies kan voorzien.

Irene793
Berichten: 269
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 16:53

Vraagje aan de veganisten onder ons: heeft iemand van jullie kippen? En wat doen jullie met de eieren? Als je ze laat liggen, heb je dan op gegeven moment heel veel kippen?

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 17:03

Irene793 schreef:
Vraagje aan de veganisten onder ons: heeft iemand van jullie kippen? En wat doen jullie met de eieren? Als je ze laat liggen, heb je dan op gegeven moment heel veel kippen?


Je krijgt alleen heel veel kippen als de eieren bevrucht zijn.
De eieren in de supermarkt zijn normaal gesproken niet bevrucht.
De eieren van die de meeste kippen dus thuis leggen ook niet, tenzij er een fanatieke haan bij loopt.

Irene793
Berichten: 269
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 17:09

Oké, dat klinkt logisch. Rotten de eieren dan weg als ik ze niet weghaal of eten de kippen de onbevruchte eieren weer op?

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 17:23

Ik eet ook al een aantal jaar voornamelijk vega en waar mogelijk vegan, door mijn actieve sportschema is dit af en toe alleen wel gesupplementeerd met minder vega opties. Er zullen waarschijnlijk genoeg manieren zijn om dat wel voor elkaar te krijgen, maar ik wil wel een gezonde balans houden in mijn voeding, wat ik nodig heb en op welke manier ik dat kan doen zonder dat het extreem veel tijd kost :) Ik slik ook mede om die reden B12 bij, naast m'n standaard daily vitamin.

Ik merk alleen wel dat ik als ik de optie heb altijd voor vega ga, inmiddels in restaurants en dergelijke is dat ook echt een gewoonte geworden. Recent ben ik fan van de burger patties van Garden Gourmet, die zijn echt heel erg goed! De pasta schelpen die in de OP staan ga ik binnenkort ook zeker eens proberen. Klinkt erg goed!

8nnemiek

Berichten: 43431
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 19:45

Onze kippen aten in het begin wel eieren, maar toen ze eenmaal hun tekorten hadden aangevuld en goed voer kregen wilden ze hun eigen eieren niet meer eten, zelfs niet als ik ze kapot maakte. Gaat dus inderdaad gewoon rotten of trekt muizen/ratten aan, dus wij deden ze wel weghalen uiteindelijk en een deel ging naar de hond, een deel naar mijn ouders, en ik gebruikte ze af en toe om mee te bakken.

PSvanLot

Berichten: 10169
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 20:01

Ik wilde net zeggen, waarom wil je ze weg laten rotten? Raap ze en geef ze weg aan mensen die het niet zo breed hebben, die zijn er heel blij mee.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:32

Bommeltje_ schreef:
Ik wil mij hier ook graag melden ik eet sowieso vegetarisch en voor het grootste deel veganistisch. Nu vroeg ik mij af zijn jullie ooit naar een diëtist geweest? Ik voel mij al een maand best wel slecht en had wat tekorten. Hebben jullie iets aan een diëtist gehad? Ik kom helaas blijkbaar niet genoeg aan de juiste voedingsstoffen.

Ik ben wel benieuwd of je wat opgestoken bent van de diëtist. Heb je veel aan moeten passen in je eetpatroon?

Irene793
Berichten: 269
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 09:44

8nnemiek schreef:
Onze kippen aten in het begin wel eieren, maar toen ze eenmaal hun tekorten hadden aangevuld en goed voer kregen wilden ze hun eigen eieren niet meer eten, zelfs niet als ik ze kapot maakte. Gaat dus inderdaad gewoon rotten of trekt muizen/ratten aan, dus wij deden ze wel weghalen uiteindelijk en een deel ging naar de hond, een deel naar mijn ouders, en ik gebruikte ze af en toe om mee te bakken.


Dank voor je reactie!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:14

Eieren van eigen kippen zou ik altijd wel eten, al ga ik zelf niet direct kippen houden.

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 07:51

Ze laten vergaan is eigenlijk 'erger' al zal het lastig zijn tegen je principes in te gaan.

Speirs

Berichten: 1686
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 14:27

Inderdaad! Ik geef de eieren die ik ze zelf niet voer vaak aan anderen zodat ze een doosje productie-eieren minder hoeven te halen :x

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:59

Hebben jullie nog ideeën voor iets dat je mee kan nemen naar een potluck dinner zonder dat je van tevoren of ter plekke kunt koken of op kunt warmen? En zonder dat je tijd hebt om van tevoren iets klaar te maken dat langer duurt dan 5 min :') Waterkoker is er wel. Ik dacht misschien aan couscoussalade. Eigenlijk wil je niet die persoon zijn die zegt: 'ik neem stokbrood met kruidenboter mee. De persoon die zegt 'ik neem fris mee' bestaat al :')
Het is overigens avondeten, dus cake/brownies etc zijn niet echt op zijn plaats :)

8nnemiek

Berichten: 43431
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 13:10

Sushi?
Couscous salade is hier ook favoriet inderdaad..
Of het toetje; zelfgemaakte chocoladepudding bv :9

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 14:50

Ik vind couscoussalade echt een heel goed idee. Yoghurtsaus erbij maken of tzaziki. Dat vindt iedereen lekker.
Of Macaronisalade? Of een frisse salade met stukjes mango erin?

Als het koud moet kunnen dan kom je toch snel op salade Of toetje uit.

Miesemuisje

Berichten: 3089
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:19

Pastasalade :9 (pasta, tomaat, komkommer, mozzarella, pesto, vega kip bakken met kipkruiden, rucola)

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:30


herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:25

Couscous is geen slecht idee. Tip: gebruik groentenbouillon ipv enkel water.

Een griekse salade:
Komkommer in stukken, beetje grof zout, tomaten (ronde, geen roma!) in stukken, rode ui in dunne schijfjes, nog een beetje grof zout + wat vers gemalen zwarte peper, feta (schaap én geit) in stukken, flinke hoeveelheid gedroogde organo en kalamata olijven. Vervolgens een grote scheut griekse! olijfolie. Wees daar niet zuinig mee. Bij aankomst door elkaar mengen en brood erbij serveren om in het overheerlijke vocht te deppen.

Een salade caprese:
Trostomaten in plakken, mozzarella in even dikke plakken op de tomaat, beetje grof zout en vers gemalen zwarte peper verdelen, heel goede italiaanse! olijfolie over het geheel sprenkelen en overal een basilicumblad op.

Wat betreft de olijfolie: er hoort een heel groot verschil in smaak tussen te zitten. Italiaanse, spaanse en franse lijkt nog enigszins op elkaar, maar griekse is echt heel anders.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 17:59

Annetje schreef:
Bommeltje_ schreef:
Ik wil mij hier ook graag melden ik eet sowieso vegetarisch en voor het grootste deel veganistisch. Nu vroeg ik mij af zijn jullie ooit naar een diëtist geweest? Ik voel mij al een maand best wel slecht en had wat tekorten. Hebben jullie iets aan een diëtist gehad? Ik kom helaas blijkbaar niet genoeg aan de juiste voedingsstoffen.

Ik ben wel benieuwd of je wat opgestoken bent van de diëtist. Heb je veel aan moeten passen in je eetpatroon?


Leuk dat je het vraagt. Ja ik heb best wat aan moeten passen. Ik eet nu veel meer zaden, noten en peulvruchten en ook meer volkoren producten. Ik eet nu volgens de schijf for life en dat gaat heel goed.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 18:19

Het gaat hier niet zo hard meer geloof ik :D Hoe was je potluck, Sheran?

Even een kleine update; wij zijn hier in burgermodus. Dat betekent dat we op dit moment aan het uitzoeken wat het beste vegan burgerrecept is, want met een continue verbouwing wordt dat soort eten behoorlijk gewaardeerd :P
Tevens ben ik nu eindelijk begonnen aan het aanleggen van de moestuin, maar alle bakken worden met oud materiaal uit de tuin gebouwd en ik wil het in labyrint-vorm, dus het duurt nog wel even... wat er staat doet het wel goed, dus ik snoep lekker elke dag boontjes en radijsjes.

Bovendien is het duidelijk ijsseizoen en mijn ouders gebruikten, nu wij opgedonderd zijn, de machine niet zo vaak meer dus die is hier beland. Ik heb al een paar redelijke combinaties verwerkt, maar ik krijg toch lang niet altijd de structuur heel goed. Ik ben dus op zoek naar een kookboek en kan wel wat tips gebruiken. Het enige boek dat ik kan vinden (in het Nederlands, Engels is qua taal geen probleem maar ik heb echt geen zin om steeds om te moeten rekenen) is een e-book.
Dingen die ik belangrijk vind: vegan, niet alles op basis van kokos (want daar kan ik niet altijd even goed tegen), gewoon gebruik van suiker - mag best af en toe vervangen worden, maar hoeft niet in het kader van 'gezond' te worden weggelaten. Ik maak ijs, geen overnight oats :+

Dus... iemand tips voor een goed vegan ijsboek? Mogelijke talen: NL, EN, Duits (Frans en Spaans moet ook wel lukken, als het echt een hele goede is).